حکمت ۱۳۰،سخن گفتن با اموات در بیان حجت الاسلام رفیعی+صوت
حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی عضو هیئت علمی جامعهالمصطفی(ص) العالمیه جمعه دوم مردادماه ۹۴،در جلسه اخلاق در نهج البلاغه به شرح حکمت ۱۳۰ نهج البلاغه در خصوص سخنان مولا امام علی(ع) با اموات کوفه پرداخت.
بعد از یک ماه تعطیلی جلسات اخلاق در نهج البلاغه در ماه مبارک رمضان بالاخره اولین جلسه این مباحث اخلاقی شامگاه جمعه دوم مرداد ماه ۱۳۹۴ در مسجد چهارمردان شهر مقدس قم توسط حجت الاسلام دکتر رفیعی با محوریت شرح حکمت ۱۳۰ نهج البلاغه برگزار گردید.
نکته های مهمی که از این جلسه کسب کردم بدین شرح است:
۱- می شود با مردگام حرف زد و آنها سخن ما را می شنوند اما نمی توانند جواب دهند،که شواهد زیادی هم در روایات در این خصوص وجود دارد.
۲- در پاسخ به شبهه وهابیت که مرده ها نمی شنوند باید گفت که مرده ها می شنوند اما دیگر هدایت نمی شوند و نمی توانند عملی انجام دهند.
۳- در برزخ شفاعتی در کار نیست.
۴- بد اخلاقی،سخن چینی،آبروریزی،سستی و کاهلی در نماز ،بی توجهی به خواسته ها و نیاز جنسی همسر از عوامل فشار قبر می باشد.
۵- آثار مهم نماز شب: راحتی در قبر+ عمر طولانی+رزق فراوان
۶- یکی از عوامل راحتی در قبر محبت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) می باشد.
مشروح سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی:
حکمت ۱۳۰ نهج البلاغه، سخنان مولا با اموات کوفه
حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی عضو هیئت علمی جامعهالمصطفی(ص) العالمیه در جلسه اخلاق در نهج البلاغه به شرح حکمت ۱۳۰ نهج البلاغه در خصوص سخنان مولا امام علی(ع) با اموات کوفه پرداخت و بیان کرد مولا در این حکمت می فرماید:وَ قَدْ رَجَعَ مِنْ صِفِّینَ فَأَشْرَفَ عَلَى الْقُبُورِ بِظَاهِرِ الْکُوفَهِ یَا أَهْلَ الدِّیَارِ الْمُوحِشَهِ وَ الْمَحَالِّ الْمُقْفِرَهِ وَ الْقُبُورِ الْمُظْلِمَهِ یَا أَهْلَ التُّرْبَهِ یَاأَهْلَ الْغُرْبَهِ یَا أَهْلَ الْوَحْدَهِ یَا أَهْلَ الْوَحْشَهِ أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ سَابِقٌ وَ نَحْنُ لَکُمْ تَبَعٌ لَاحِقٌ أَمَّا الدُّورُ فَقَدْ سُکِنَتْ وَ أَمَّا الْأَزْوَاجُ فَقَدْ نُکِحَتْ وَ أَمَّا الْأَمْوَالُ فَقَدْ قُسِمَتْ هَذَا خَبَرُ مَا عِنْدَنَا فَمَا خَبَرُ مَا عِنْدَکُمْ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَمَا لَوْ أُذِنَ لَهُمْ فِى الْکَلَامِ لَأَخْبَرُوکُمْ أَنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى .
وی در شرح معنی این حکمت بیان کرد:امام [علیه السلام] وقتى از جنگ صفین برگشت و به قبرستان پشت دروازه کوفه رسید رو به مردگان کرد وفرمود :اى ساکنان خانه هاى وحشت زا ، و محله هاى خالى و گورهاى تاریک ، اى خفتگان در خاک ، اى غریبان ، اى تنها شدگان ، اى وحشت زدگان ،شما پیش از ما رفتید و ما در پى شما روانیم ، و به شما خواهیم رسید.
سه خبر امام به مردگان و یک خبر مردگان به امام
سپس امام سه خبر را به مردگان داد و آن اینکه اما خانه هایتان دیگران در آن سکونت گزیدند ؛و اما زنانتان با دیگران ازدواج کردند؛ و اما اموال شما که در میان دیگران تقسیم شد ! این خبرى است که ما داریم ، حال شما چه خبر دارید؟سپس امام به اصحاب خود رو کرد و فرمود : بدانید که اگر اجازه سخن گفتن داشتند ، شما را خبر مى دادند که ، بهترین توشه ، تقوا و ترک گناه است و این تنها خبری است که مردگان می دادند.
پاسخ به شبهه وهابیت در خصوص اینکه مرده ها نمی شنوند
وهابیت به استناد آیه ۲۲ فاطر شبهه ای وارد نموده و می گویند مرده ها نمی شنوند چرا شما با آنها حرف می زنید؟ باید پاسخ داد که منظور این آیه این است که مرده ها می شنودند اما دیگر هدایت نمی شوند،کسی که داخل قبر رفته است دیگر نمی تواند تغییر کند و ما شواهد زیادی داریم که میت حیات برزخی دارد و صدای ما را می شنود و حتی می تواند در دنیا هم حاضر شود و ما نیز می توانیم با اموات ارتباط برقرار کنیم که گفتگوی سلمان در روزهای آخر عمرش با یک میت یکی از این نمونه های ارتباط با اموات می باشد.
ارتباط پیامبر(ص) با کشته های جنگ بدر از منابع اهل سنت
در کتاب صحیح بخاری جلد پنجمفصفحه ۹۵ که یکی از منابع معتبر اهل سنت می باشد آمده است که بعد از جنگ بدر پیامبر(ص) سراغ کشته های کفار که در چاهی ریخته بودند آمدند و به جنازه ها فرمودند آیا اکنون رسیدید به آنچه پیامبر می گفت؟آیا درک کردید عالم برزخ را که چقدر سخت است؟ بخاری می گوید خلیفه دوم اعتراض کد که این ها مرده اند و نمی شنوند که پیامبر(ص) فرمود فکر نکن تو از این ها شنواتری اگر تو می شنوی این ها هم می شنوند اما نمی توانند جواب بدهند.
در برزخ شفاعتی در کار نیست
وی ادامه داد: ائمه(ع) نگران قبر بودند و می گفتند مواظب برزخ خود باشید در قیامت شاید مشمول شفاعت شوید اما در برزخ شفاعت نیست.
چشم برزخی مرحوم آیت الله سید جمال الدین گلپایگانی و دیدن گرزهای اتشین عذاب یک مرده
استاد مرحوم آیت الله سید جمال الدین گلپایگانی به ایشان دستور داده بودند که شبهاى جمعه به قبرستان تخت فولاد برود و در عالم مرگ و ارواح قدری تفکّر کند و مقدارى هم عبادت نماید و صبح برگردد.
ایشان می فرمود:شبى از شبهاى زمستان که هوا بسیار سرد بود و برف هم مىآمد، براى تفکّر در ارواح و ساکنان وادى آن عالم به تخت فولاد آمدم، در یکى از حجرات رفتم و خواستم دستمال خود را باز کرده و چند لقمهاى از غذا بخورم و بعد بخوابم تا در حدود نیمه شب بیدار و مشغول کارها و دستورات استاد خود گردم، در این حال ناگهان درِ مقبره را زدند تا جنازهاى را که از بستگان صاحب مقبره بود، آنجا بگذارند و شخص قارى قرآن که متصدّى مقبره بود مشغول تلاوت شود و آنها صبح بیایند و جنازه را دفن کنند، آنها جنازه را گذاشتند و رفتند و قارى مشغول تلاوت شد.دیدم ملائکه عذاب آمدند، مشغول عذاب کردن شدند،چنان گرزهاى آتشین بر سر او مىزدند که آتش به آسمان زبانه مىکشید، و فریادهائى از این مرده برمىخاست.
قارى قرآن اصلا اطلاع نداشت؛ آرام بر سر جنازه نشسته و به تلاوت مشغول بود، من از مشاهده این منظره از حال رفتم، بدنم لرزید، رنگم پرید، زبانم قفل شد و نمی توانستم صحبت کنم، اشاره کردم به صاحب مقبره که در را باز کن من میخواهم بروم، او نمىفهمید، بالاخره به او فهماندم: چفت در را باز کن؛ من میخواهم بروم. ام او با کمال آرامش گفت: آقا هوا سرد است، برف روى زمین را پوشانیده، در ضمن اینجا گرگ دارد، ممکن است به شما آسیبی برساند! هر چه می خواستم به او بفهمانم که من طاقت ماندن ندارم او متوجه نمىشد.
به ناچار خود را به در اطاق رساندم، در را باز کردم و خارج شدم، تا اصفهان با آنکه مسافت زیادى نبود به سختى آمدم و چندین بار به زمین خوردم، آمدم در حجره وتا مدتی مریض بودم، جریان آن شب را برای استادم مرحوم جهانگیرخان تعریف کردم.
عواملی که باعث گرفتاری در قبر
در روایات اسلامی به عواملی که باعث گرفتاری و فشار قبر می شود اشاره شده که بد اخلاقی،سخن چینی،آبروریزی،سستی و کاهلی در نماز برخی از این عوامل می باشد.
وی در ادامه به روایتی از جلد چهارم بحار در خصوص فشار قبر تصریح کرد:امام علی(ع) فرمودند که مردی که به زنش توجه نکند و به خواسته های او نرسد گرفتار فشار قبر می شود.
سه اثر مهم نماز شب
نماز شب یکی از عوامل راحتی در قبر است که در روایتی در جلد هشتاد بحار در خصوص نماز شب آمده است که اگر کسی نماز شب بخواند سه اثر در زندگیش دارد،اول اینکه عذاب قبر ندارد،دوم اینکه عمرش طولانی می شود و سوم اینکه رزقش زیاد می شود.
هفت اثر محبت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع)
یکی از عوامل دیگر در راحتی قبر محبت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) می باشد که پیامبر (ص) در این زمینه فرمود:محبت به اهل بیت(ع) من هفت جا به درد می خورد:۱- در موقع جان دادن ۲- در قبر ۳- در وقت حشر و نشر ۴- در وقت حساب و کتاب ۵- در وقت حسابرسی ۶- وقت سنجش اعمال ۷- وقت صراط بنابراین حتی از راه دور هم زیارت اهل بیت(ع) را انجام دهید و در منازلتان نیز روضه بگیرید و یاد آنها باشید.
به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی
صوت این جلسه به زودی در ادامه همین پست منتشر می شود
برچسب ها :حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰