کد خبر : 3570
تاریخ انتشار : جمعه 5 تیر 1394 - 13:29
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای سلام بر رمضان بهترین ماه خدا+دانلود نرم افزار بسته هستند

سلام بر رمضان بهترین ماه خدا+دانلود نرم افزار

یاداشتی به متاسبت ماه مبارک رمضان به همراه معرفی نرم افزارهای موبایلی ویژه ماه رمضان را در ادامه مطلب بخوانید


صدوق علیه الرحمه در کتاب من لا یحضره الفقیه آورده «و کان رسول الله صلی الله علیه و آله اذا اهل هلال شهر رمضان استقبل القبله و رفع یدیه و قال: «اللهم اهله علینا بالامن و الایمان،و السلامه و الاسلام، و العافیه المجلله و الرزق الواسع، و دفع الاسقام، اللهم ارزقنا صیامه و قیامه و تلاوه القرآن فیه، و سلمه لنا، و تسلمه منا و سلمنا فیه» (1)

رسول الله(صلی الله علیه و آله) هنگامی که رویت هلال رمضان می‌فرمود، رو به قبله می‌نمود و دست‌های مبارکش را بلند می‌کرد. و می‌گفت: پروردگارا این ماه را بر ما نو گردان به امن و امان، و سلامتی و اسلام، و تندرستی شایان تشکر، و روزی فراخ، و بر طرف ساختن دردها و ناملایمات، بار پروردگارا روزی کن ما را روزه و قیام برای عبادت، و تلاوت قرآن در این ماه، و او را برای ما سالم و تمام گردان، و او را از ما سالم بدار، و ما را در این ماه سالم و تندرست فرما.  

رمضان ماهی به یاد ماندنی است.رمضان، ماه میعاد و یاد خدا است  میعاد با رستخیز دوباره جان و گاه حضور همیشگی در نور الهی،ممکن است برخی افراد به هزار و یک دلیل و بهانه از زیر بار روزه گرفتن در این ماه مهمانی فرار کنند و خود را از این فیض بزرگ محروم نمایند اما بسیاری نیز هستند که قدر و منزلت رمضان را می‌شناسند، لحظه به لحظه در انتظار آمدنش هستند و همچون دوستی عزیز که فراقش آن‌ها را آزرده خاطر کرده است مشتاقانه آمدنش را آرزو می‌کنند. یاد شب‌ها و سحرهای آن، مسرورشان می‌کند و دل‌تنگ مناجات‌های شبانه و دعای سحر و دعای ابوحمزه‌اند، زیرا رمضان را بهترین فرصت برای استفاده از فیوضات الهی و رحمت و بخشش خداوندی می‌دانند و بالاترین منفعت را از آن می‌برند. و حتی برایشان رمضان یادآور بهترین خاطرات از دوران کودکی و اولین روزه هایشان است و چه لذت بخش است ورود به چنین مهمانی در چنین ماهی عزیز پس سلام بر بهترین ماه خدا، ماه دست‌های نوازش آسمان، ماه گام‌های به عاشقی رهسپار، ماه چشم‌های اشک بر پیشگاه خشیت خدا، ماه دهان‌های آه و لب‌های زمزمه دوست دوست، ماه شکوه روح و خاکساری تن، ماه آوازهای زخمی زاری آری سلام بر تو ای ماه مهربانی ای ماه پیوند عبد به معبود.

رمضان، بشارت رستگاری است بر پاکان و اشاراتی است به پاکی رستگاران. امیر رستگاران و پاکان و برگزین رسولان حضرت محمّد مصطفی(ص) درخصوص این ماه فرمودند:

شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَز َّوَ جَلَّ وَ هُوَ شَهرٌ یُضاعِفُ اللّه‏ُ فیهِ الحَسَناتِ وَ یَمحو فیهِ السَّیِّئاتِ وَ هُوَ شَهرُ البَرَکَهِ؛ ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است که خداوند در آن حسنات را مى‏افزاید و گناهان را پاک مى‏کند و آن ماه برکت است.(۲)


همچنین رمضان مرا به یاد خاطراتی می برد از سحرها و افطارهای سالهای دور، سالهایی که پر از خاطره بود و سحرگاهان مادرم سفره سحری را آماده می نمود و در کنار پدر و مادر سحری را می خوردم و لحظه افطار نیز در کنار آنها یک روز روزه داری ام را افطار می نمودم و شب های قدر نیز با این که کودک بود آنها مرا با مسجد می بردند مسجد امیر المومنین(ع) مسجدی پر از خاطرات کودکی ام با پدر و مادرم تا من در مسجد بزرگ شوم وبا آموزه های دینی آشنا شوم و اینک سالهاست پدر و مادرم مرحوم حاج جلال سلطان احمدی و مرحومه حاجیه سلطنت تهرانی غروب نمودند و با رمضان خاطرات آن سالها برایم زنده می شود و جایشان را خالی میبینم و این یادآوری خاطرات گذشته مرا بیدار می کند که من هم یک مسافر هستم و باید به فکر کوله بار خود باشم که فردا روز من هم در این مهمانی نیستم و باید قدر این لحظات و ثانیه ها را بدانم حال جا دارد در این ورود به این ماه مهمانی یادی از اموات و گذشتگانمان خاصه کسانی که بر ما حقی داشتند بنمایم و با ذکر حمد و سوره فاتحه ای نثار روح آنها بنمایم تا آیندگان نیز ما را یاد نمایند. .

و اما رمضانی که در پیش روی ماست شکر و سپاس افزون تری را می طلبد، لذا برای این رمضان باید استقبال ویژه تری داشت، چه آنکه رمضان امسال و نیز چند سال آینده مصادف با گرمای تابستان و در اوج تیرماه قرار گرفته که فاصله سحر تا افطار بیش از ۱۷ ساعت می باشد واضح است که روزه گرفتن در تابستان با گرمای شدید و روزهای طولانی بسیار سخت است. اما فراموش نکنیم که در روزه‌داری آزمایش الهی نهفته است و آثار و برکات بسیاری دارد.

گاهی وقت‌ها سختی‌هایی که انسان متحمل می‌شود نتیجه‌ای ارزشمند به همراه دارد؛ من جمله همین روزه گرفتن در فصل گرما؛ این سختی‌ها و مشقت‌ها جز خیر و نیکی برای صاحب آن نیست، زیرا پیامبر اکرم (صلی‌ الله ‌علیه ‌و اله) می‌فرماید: «أفْضَلُ الْأعْمالِ أحْمَزُهَا؛ بهترین عمل‌ها، دشوارترین آن‌ها مى‌باشد»(3)

روزه گرفتن در گرما از اعمال نیکی است که در روایات بسیار از آن تمجید شده است.امام صادق (علیه‌السلام) هم در مورد روزه‌داری در فصل گرما چنین می‌فرماید:

«مَنْ صَامَ یَوْماً فِی الْحَرِّ فَأَصَابَهُ ظَمَأٌ وَکَّلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ أَلْفَ مَلَکٍ یَمْسَحُونَ وَجْهَهُ وَ یُبَشِّرُونَهُ حَتَّى إِذَا أَفْطَرَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَا أَطْیَبَ رِیحَکَ وَ رَوْحَکَ مَلَائِکَتِی اشْهَدُوا أَنِّی قَدْ غَفَرْتُ لَه‏؛ هر کس که در گرما یک روز را روزه بدارد و تشنگى را تحمل کند، خداوند هزار فرشته را بر او مى‏‌گمارد تا دست‌هاى خود را بر روى او کشیده و او را بشارت دهند و پس از آنکه افطار کرد، خداوند مى‏‌فرماید: چقدر خوش بویى! اى فرشتگان من گواه باشید که من او را آمرزیدم».(4)

حال چه فضیلتی از این بالاتر که خداوند به روزه‌دارانی که این سختی را تحمل می‌کنند، افتخار می‌کند و می‌بالد؟ و چه سعادتی از این بالاتر که ما با این روزه‌داریمان مورد غفران و بخشش حضرت حق قرار می‌گیریم؟ و اما یادمان نرود در لحظه های استجابت دعا در این ماه عزیز خصوصا لحظه افطار حسین زمان را فراموش نکنیم و برای فرج مولایمان امام زمان(عج ) دعا نمایم .اللهم عجل لولیک الفرج(عج)

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

پی نوشت ها:

۱- من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۱۰۰٫

۲- بحار الانوار(ط-بیروت) ج۹۳ ، ص۳۴۰ – فضایل الاشهر الثلاثه ص۹۵٫

۳- بحار، ج ۷، ص ۱۹۱٫

۴- ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص۱۴۸٫

با آغاز ماه مبارک رمضان مؤسسات نرم‌افزاری اقدام به تولید و عرضه تولیدات ویژه این ماه مبارک برای نسخه‌های اندرویدی کرده‌اند. که در ادامه این یاداشت برخی از این نرم افزارهای موبایلی مخصوص ماه مبارک رمضان را به شما همراهان عزیز معرفی می نمایم.

نرم‌افزار مهمانی خدا

این نرم‌افزار شامل احکام و استفتائات مراجع مختلف آیات عظام (امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، بهجت و جواد تبریزی) در مورد روزه و ماه مبارک رمضان و ادعیه‌های ماه مبارک رمضان همچون دعای آغاز ماه مبارک رمضان، دعای سحر، دعاهای افطار، دعای افتتاح
دعای هر شب، دعای یا علی و یا عظیم و… است.

نرم افزار دانستنی‌های رمضان

نرم‌افزار دانستنی‌های رمضان یکی از نرم‌افزارهای اسلامی موبایل بوده که با فرمت جاوا ارائه شده است و در آن به صورت کامل در مورد احکام ماه رمضان و دعاها در خود جا داده است.

نرم افزار فرهنگ لغات قرانی

یک فایل پی دی اف کم حجم و بسیار مفید به نام دیکشنری عربی به انگلیسی قرآن کریم (Quran Dictionary) برای کاربران است. در این فایل پی دی اف علاقمندان با معادل انگلیسی می‌توانند هر کلمه از قرآن کریم آشنا شوند.

نرم‌افزار اوقات شرعی

کاربران به واسطه این نرم‌افزار می‌توانند به اوقات شرعی شهر و یا هر کجا که هستند از طریق مکان‌یاب دستگاه و یا انتخاب از بین شهرها در برنامه دسترسی داشته باشند.

کاربران می‌توانند دعای روز ماه رمضان را بخوانند و با استفاده از ذکر شمار، ذکر را گفته و آن را برای ادامه ذخیره کنند.

برنامه قابلیت پخش آلارم و اذان را داراست که در صورت تمایل می‌توانند آن ها را فعال یا غیر فعال کنند.

در این نسخه امکاناتی همچون محاسبه و نمایش اوقات شرعی، پخش اذان آلارم بیدار باش سحر، پخش دعای ربنا، نمایش ادعیه ماه مبارک رمضان، ذکر شمار، تشخیص و محاسبه اوقات شرعی توسط مکان‌یاب ماهواره‌ای و نمایش دعای روز توسط ویدجت برنامه قابل مشاهده است.

نرم‌افزار قرآن کریم با ترجمه فارسی و انگلیسی

نرم‌افزار قرآن کریم شامل متن قرآن به همراه ترجمه فارسی و انگلیسی است. این نرم‌افزار به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر شده است و کاربران می‌توانند زبان مورد نظر را انتخاب کنند.

از ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به قرائت کامل ترتیل قرآن کریم اشاره کرد که با کپی نمودن فایل صوتی بر روی کارت حافظه تلفن همراه این امکان برای کاربر فعال خواهد بود.

امکان جستجو در متن قرآن و جستجو در متن تفسیر، امکان یاداشت‌نویسی در کنار آیه دلخواه، امکان نشانه‌گذاری متعدد، انتخاب تکرار تلاوت، انتخاب اندازه قلم، دسترسی به جزء مورد نظر، دستیابی به آخرین مطالعه و امکان ارسال آیه انتخاب شده با پیامک از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار به شمار می‌رود.

نرم اافزار رمضان‌الکریم

از ویژگی‌های این نرم‌افزار میتوان به منبعی تقریبا کامل ازاعمال و ادعیه ماه رمضان، دارای تقویم رمضان به همراه دعاهای هر روز ماه مبارک، استفاده از صوت بک گراند، دارای ویژه نامه های مرتبط با ماه، قابلیت پخش ادعیه و نواهای مرتبط با ماه رمضان از طریق اتصال به اینترنت و تفکیک اعمال هر روز و هر شب ماه رمضان اشاره کرد.

نرم اافزار دکتر رمضان

نرم افزار اندروید "دکتر رمضان" به صورت رایگان مقالات و توصیه های پزشکی در خصوص روزه‌داری را در اختیار شما می گذارد تا در سایه این اجر و ثواب معنوی، سلامتی شما به خطر نیفتد.

نرم افزار معرفی غذا جهت سحری و افطاری

با توجه به اینکه ماه رمضان امسال در فصل گرما و تابستان قرار گرفته است، انتخاب یک وعده غذایی سبک و هم‌چنین مغذی برای افطار نقشی مهم در حفظ سلامتی روزه داران دارد.

 

مجموعه سخنرانی های آیت الله ضیاء آبادی درباره ماه رمضان


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانلود نسخه pdf سلسله مباحث معارفی حضرت آیت الله سید محمد ضیاء آبادی{ صفیر هدایت شماره ۰۹۱ } ویژه نامه ماه مبارک رمضان (مشکل کجاست ، عبادت یا اطاعت ؟)

منبع: سلطان احمدی دات آی آر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید