کد خبر : 3562
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 خرداد 1394 - 14:54
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای خرداد ۶۸؛ ثانیه‌های پر‌ التهاب ایران‌زمین و غروب آفتاب انقلاب+فیلم و عکس بسته هستند

خرداد ۶۸؛ ثانیه‌های پر‌ التهاب ایران‌زمین و غروب آفتاب انقلاب+فیلم و عکس

در سحرگاه ۱۴ خرداد ۱۳۶۸، در حالی که مردم هنوز به دعا و نیایش مشغول بودند، به محض این که برای نماز صبح و عبادت سحرگاهی از خواب برخاستند، احساس کردند که برنامه‌های صدای جمهوری اسلامی ایران غیرعادی است و هیچ برنامه‌ای اجرا نمی‌شود و فقط صوت قرائت قرآن پخش می‌شود.

در سحرگاه ۱۴ خرداد ۱۳۶۸، در حالی که مردم هنوز به دعا و نیایش مشغول بودند، به محض این که برای نماز صبح و عبادت سحرگاهی از خواب برخاستند، احساس کردند که برنامه‌های صدای جمهوری اسلامی ایران غیرعادی است و هیچ برنامه‌ای اجرا نمی‌شود و فقط صوت قرائت قرآن پخش می‌شود.

تقریباً از اول خرداد ۱۳۶۸، مردم ایران خبرهای نگران کننده‌ای از وضع جسمی امام خمینی شنیدند و در اضطراب و اندوه فرو رفتند. این نگرانی زمانی بیشتر شد که در دوم خرداد ۱۳۶۸ در اخبار ساعت ۱۴ صدای جمهوری اسلامی ایران، اطلاعیه کوتاه دفتر امام خمینی قرائت شد. در این اطلاعیه از عمل جراحی دستگاه گوارش امام خمینی(ره) به دلیل خونریزی، خبر کوتاه و مبهمی نقل شد. هنگامی که دفتر امام خمینی(ره) با سیل تلفن‌های افرادی که اطلاعات بیشتریمی‌خواستند مواجه شد، برای همه تلفن‌کنندگان یک پاسخ داشت و آن هم این بود «الحمدلله حال امام رضایت‌بخش است؛ دعا کنید». گرچه این پاسخ نیز معنادار بود ولی اخباری که پس از آن به تدریج منتشر شد، حکایت از این داشت که حال امام خمینی رو به بهبود است و مشکلی وجود ندارد.

این روند ادامه داشت که ناگهان در شامگاه ۱۳ خرداد، سیمای جمهوری اسلامی ایران از پیدایش مشکل در مسیر درمان امام خمینی(ره) سخن به میان آورد. در همین حال، اطلاعیه دفتر امام خمینی نیز قرائت شد و از مردم درخواست شد دعای خالصانه جهت شفای امام خمینی به عمل آورند. در این زمان بود که قلب ملت بزرگ ایران لرزید و همه احساس کردند که در آستانه غم بزرگی قرار گرفته‌اند.

در این زمان، موج بزرگی از دعا و زاری سراسر کشور را فرا گرفت و مردم به تنهایی و یا به صورت حضور در مساجد و اماکن مقدس، از نهان جان به دعا و زاری پرداختند. در سحرگاه ۱۴ خرداد ۱۳۶۸، در حالی که مردم هنوز به دعا و نیایش مشغول بودند، به محض این که برای نماز صبح و عبادت سحرگاهی از خواب برخاستند، احساس کردند که برنامه‌های صدای جمهوری اسلامی ایران غیرعادی است و هیچ برنامه‌ای اجرا نمی‌شود و فقط صوت قرائت قرآن پخش می‌شود.

در این زمان که نگرانی‌ها به اوج رسیده بود و مردم پیوسته گوش به صدای رادیو سپرده بودند، گوینده رادیو در ساعت ۷ بامداد بعد از چند ساعت سکوت، هنگام پخش اخبار، لب به سخن گشود و با صدای لرزان گفت:

«بسم الله الرحمن الرحیم/ انا لله و انا الیه راجعون؛ روح بلند پیشوای مسلمانان و رهبر آزادگان، حضرت امام خمینی به ملکوت اعلی پیوست».

با اعلام این خبر، بغض یک ملت بزرگ و بغض شیفتگان اسلام در سراسر جهان ترکید و موج زاری سراسر کشور را فرا گرفت. ناگهان نه تنها مردم سیاهپوش شدند بلکه کوچه‌ها و خیابان‌ها را نیز سیاهپوش کردند. در این زمان، کاروان‌های عزادار نیز از نقاط دور و نزدیک کشور به سوی تهران حرکت کردند تا در مراسم وداع بزرگ شرکت کنند. روز ۱۵ خرداد، مردم از اولین ساعت‌های روز در مصلای بزرگ تهران حاضر شدند تا با پیکر مطهر امام خمینی خداحافظی کند. در این روز جمعیت حاضر در مصلی به قدری فشرده بود که هشت نفر جان خویش را در راه آخرین دیدار با امام خود از دست دادند.

روز ۱۶ خرداد در حالی که بسیاری از کاروان‌های۷ عزادار به تهران رسیده بودند، مراسم تشییع برگزار شد. شکوه این تشییع و عمق و وسعت اندوه مردم در این روز به قدری بود که واقعاً قلم از توصیف آن ناتوان است. ساعت :۳۵ صبح ۱۶ خرداد، مرحوم آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی بر پیکر مطهر امام خمینی نماز گذارد. بعد از مراسم باشکوه نماز، پیکر مطهر امام خمینی(ره) در داخل اتومبیلی قرار گرفت تا به بهشت زهرا حمل شد.

اتومبیل حامل پیکر مطهر امام خمینی در حالی از خیابان‌ها عبور کرد که از مصلی تا بهشت زهرا و در تمام مسیر حرکت، امواج انسانی دیده می‌شد و در خیابان‌هایی که همه سیاهپوش بودند، مردم به سر و سینه خود می‌زدند و در فراق رهبر خویش می‌گریستند.هنگامی که اتومبیل حامل پیکر مطهر امام خمینی به مناطق جنوب شهر تهران که از پیروان صادق و بی‌آلایش امام خمینی(ره) بودند رسید، حرکت اتومبیل به دلیل تراکم جمعیت عزادار با مشکل مواجه شد و در بعضی نقاط نیز اتومبیل کاملاً از حرکت باز ایستاد.

گرچه تمام مسیر حرکت اتومبیل حامل پیکر امام انباشته از جمعیت بود، ولی تراکم اصلی در بهشت زهرا و حوالی محلی بود که قرار بود پیکر امام در آن محل به خاک سپرده شود. تراکم جمعیت در بهشت زهرا چنان بود که ساعت ۱۰ صبح رادیو اعلام کرد به هیچ وجه امکان خاکسپاری پیکر امام وجود ندارد و مراسم تدفین روز دیگر انجام خواهد شد. در این زمان چون امکان حرکت برای اتومبیل باقی نمانده بود، حدود ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه بالگردی بر زمین نشست تا پیکر امام خمینی را به محل خاکسپاری منتقل کند. پس از چند ساعت تأخیر، در حالی که همه یقین کرده بودند که به دلیل امواج جمعیت عزادار، امکان خاکسپاری وجود ندارد، بالاخره بالگرد حامل پیکر امام خمینی(ره) پس از زحمات زیاد توانست در محل خاکسپاری بر زمین بنشیند.

سرانجام، در حالی که بیش از ۱۰ میلیون نفر در بهشت زهرا بر سر و سینه خود می‌زدند، پیکر پاک امام خمینی در میان سیل اشک و آه مشتاقان به خاک سپرده شد. در این زمان، شکوه وداع بزرگ ملت با رهبر خویش، به عنوان مهم‌‌ترین خبر به سراسر جهان مخابره شد.

پاره شدن کفن امام خمینی(ره)

یکی از اتفاقات خاص در روز تشیع پیکر امام شکسته شدن تابوت و پاره شدن کفن ایشان بود که به دلیل ازدحام و ابزار احساسات شدید مردم، تابوت در جریان مراسم تشییع جنازه شکست، مردم تکه های کفن امام خمینی را به عنوان تبرک پاره پاره کردند و پیکر ایشان مجددا کفن شد.زمانی که کفن امام (ره) پاره شد .، پیکر امام را به جماران بازگردادند و کفنی را که آیت الله خامنه ای از مکه برای خود اورده بود ، برای امام استفاده کردند.و می توان گفت رهبری قبلی با کفن رهبر فعلی دفن شد.

 

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

فیلم/آخرین لحظه های حیات امام خمینی(ره)

فیلم/تهذیب نفس و ترک حب دنیا در کلام امام خمینی(ره)

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

درسایت های زیر این مطلب منتشر شد:

خبرگزاری بین المللی قرآن

خبرگزاری اهل بیت ع -ابنا

قطره

سایت روح الامین

سایت شهر خبر

تی نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید