کد خبر : 3561
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 - 15:28
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای اعمال لیله الرغائب شب آرزوها بسته هستند

اعمال لیله الرغائب شب آرزوها

در بخش اعمال ماه رجب در کتاب مفاتیح رسول خدا(ص) در روایتی فرمود: از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را لیله الرغائب نامیدند.

دست نوشته های امیرمحسن سلطان احمدی

سوم اردیبهشت‌ماه، مقارن با اولین پنج‌شنبه ماه مبارک رجب است که شب آن را شب لیله‌الرغائب یا شب آرزوها نام نهاده‌اند،لیله الرغائب یعنی شبی که به خاطر پاداش و فضیلت های فراوانی که دارد مورد میل و رغبت فراوان است و یا به معنای شب پاداش فراوان می باشد زیرا رغائب جمع رغبیه است که هم به معنای کار مورد رغبت و هم به معنای پاداش و عطای فراوان می باشد بنابراین در این شب ملائک بر زمین نزول می‌کنند که لازم است عابدان خداجوی قدر این لحظه معنوی را بدانند و از آن بهترین استفاده و بهره معنوی را ببرند کهدر راس دعاها و آرزوهایتان فرج مولایمان امام عصر(عج) و عاقبت بخیریمان باشد.

در ابتدا باید قدردان و شاکر درگاه الهی باشیم که این توفیق نصیبمان شد و خداوند به ما عمری دوباره داد و ما را مهمان سفره عبودیت ماه رجب و سپس درک عبادت در شب لیله الرغائب  نمود و هرگز نباید این لحظات عمر را به تباهی و غفلت هدر داد.

با مروری به بخش اعمال ماه رجب در کتاب مفاتیح رسول خدا(ص) در روایتی فرمود: از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را لیله الرغائب نامیدند.در ادامه رسول خدا(ص) برای این شب کیفیت نمازی را بیان فرمود که کیفیت این نماز چنین است:

پنجشنبه اول ماه رجب را روزه میگیری و چون شب جمعه شد؛ ما بین نماز مغرب و عشاءدوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود و درهر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود و چون دوازده رکعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذکر «اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» گفته شود.

پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر «سبوح قدوس رب الملائکه والروح» گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر «رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» گفته شود. در اینجا می‌توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست کرد.

در خصوص ثواب عظیم ابن نماز در کتاب اقبال الاعمال سید چنین آمده است که رسول خدا(ص)در فضیلت این اعمال فرمود: کسی که چنین نمازی را بخواند،خداوند همه گناهانش را بیامرزد و در قیامت درباره هفتصد تن از خاندانش شفاعت می کند،و چون شب اول قبر فرار سد خداوند پاداش این نماز را به نیکوترین چهره با رویی گشاده و درخشان و زبانی فصیح و گویا به سوی قبر او می فرستد.

آن چهره نیکو به وی گوید:ای حبیب من !بر تو بشارت باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی.از آن چهره نورانی می پرسد:توکیستی؟من تا کنون چهره ای از تو زیباتر ندیده ام و بویی از بویت خوشتر به مشامم نرسیده؟

آن چهره نیکو پاسخ دهد:ای حبیب من!من پاداش آن نمازی هستم که تو در فلان شهر،فلان ماه و در فلان سال به جای آورده ای.من امشب بهنزد تو آمدم تا حقت را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو مرتفع سازم(و همواره در کنارت بمانم) تا زمانی که همگی در روز رستاخیز برخیزند و در عرصه قیامت بر سرت سایه بیفکنم.(خلاصه هیچ زمانی پاداش این کار نیک از تو قطع نخواهد شد)

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید