کد خبر : 3529
تاریخ انتشار : جمعه 22 شهریور 1398 - 14:34
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای نماز اول وقت و سه توصیه آیت‌الله جاودان برای نماز مقبول بسته هستند

نماز اول وقت و سه توصیه آیت‌الله جاودان برای نماز مقبول

آیت الله جاودان شب گذشته در آخرین شب عزاداری دهه محرم سه توصیه مهم جهت رسیدن به نماز مقبول و کامل بیان فرمودند که در ادامه می آید.

آیت الله جاودان شب گذشته در آخرین شب عزاداری دهه محرم در اهمیت نماز اول وقت و همچنین جهت رسیدن به نماز مقبول و کامل سه توصیه مهم بیان فرمودند که در ادامه می آید.

بسم رب المهدی(عج)

به گزارش پایگاه اینترنتی دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی (سلطان احمدی دات آی آر)؛ حضرت استاد آیت الله شیخ محمد علی جاودان(حفظه الله) شب گذشته پنج‌شنبه ۲۱ شهریورماه ۱۳۹۸ در آخرین جلسه عزاداری ماه محرم که هر شب در دهه اول در حسینه شیخ مرتضی زاهد(ره) برگزار می شود، در ابتدای سخنانشان سه راهکار و سه قدم مهم جهت رسیدن به نماز مقبول و کامل را بیان فرمودند.

نماز اول وقت و سه راهکار آیت الله جاودان تا رسین به نماز کامل و مقبول سلطان احمدی

در ادامه گزیده یاداشت‌هایم از این جلسه و بیانات آیت الله جاودان تقدیم شما معارف جویان عزیز می گردد.

نماز ستون دین

نماز ستون دین است و کسی که این حرف را زده است، شوخی نکرده است! ایشان فرمودند که نماز ستون دین است و خودشان می دیدند که نماز واقعا ستون دین است که چنین فرمایشی فرمودند[۱]. از ما هم خواسته اند که نماز را تا این حد قدر دانسته و به آن اهمیت دهید. اصلا بدون این ستون، دین ما برپا نیست.

اولین قدم ما نسبت به نماز: صحیح خواندن آن

حالا برای اینکه این ستون، برای ما ستون باشد، باید مسائل مربوط به نماز را هم بلد باشید. مثلاً مسئله وضو، غسل، قرائت، سجود و رکوع و همه مسائل مربوط به نماز را دقیق بلد باشید. همین تکبر ابتدای نماز، خودش به تنهایی یک صفحه مسئله و احکام خاص خودش را دارد. ما باید به تمام مسائل و احکام مربوط به نماز آشنا باشیم و اگر نیستیم، آن را یاد بگیریم.

قرائت را تا جایی که می توانید عربی و صحیح بخوانید، بعد در رکوع، حداقل ذکر آن، سه بار گفتن «سبحان‌الله» است و هیچ کس اجازه نداده فقط یک سبحان‌الله بگویید! یک رکوع کامل حداقل ذکر آن سه بار گفتن سبحان‌الله است و آن را هم باید صحیح بگویید، پس این یک رکوع کامل است. در سجده هم چنین است و تشهد نیز باید تمام اذکار آن را صحیح بگویید.

صحیح خواندن نماز اولین قدم ما نسبت به نماز است که حداقل کار ما در موقع نماز، صحیح خواندن آن است.

دومین قدم ما نسبت به نماز: اول وقت خواندن آن

قدم دوم ما نسبت به نماز، صحیح خواندن آن است. فرمودند که نماز اول وقت رضوان خداوند و نماز آخر وقت، غفران خداوند را شامل می شود و بین این دو هزاران فرسخ مسافت است.

به هر صورت وظیفه دوم ما نسبت به نماز، اول وقت خواندن آن است که نماز را در همان دقایق اول و ابتدای وقت بخوانیم.

آنهایی که همیشه مداومت بر خواندن نماز در اول وقت را دارند، می دانند در این زمان چه چیزی وجود دارد! به طور مثال در این اول وقت نماز خواندن یک جاذبه آسمانی خاصی وجود دارد که در بعد از آن وجود ندارد.

اثرمداومت و اهمیت به نماز اول وقت

دوستان خوبی داشتیم که یک روز در منزل یکی از دوستان وقت نماز شد و صاحب خانه قبله را به ما نشان داد، اما دو دوست دیگر ما که همیشه به نماز اول وقت اهمیت می دادند و نمازشان را اول وقت می خواندند، گفتند: قبله چند درجه آن طرف‌تر است! به هر حال نمازمان را خواندیم و فردا قبله‌نما آوردیم و دیدم که آن سمتی که آن دو دوست ما گفته اند، دقیقا قبله به همان طرف است. بنابراین اگر نمازتان را اول وقت بخوانید، اینگونه خود نماز اول وقت به شما کمک می کند.

اول وقت نماز یک جاذبه خاصی وجود دارد که هر کس نمازش را اول وقت بخوانید، متوجه خواهد شد. و اصلا انسان در اول وقت نماز را راحت‌تر می خواند و احساس خوشی بهتری هم دارد.

اول وقت نمازهای ظهر و مغرب همان زمانی است که رادیو اذان می گوید، که شما می توانید سریع بعد از اذان، اقامه گفته و نماز خود را بخوانید که به فضیلت نماز اول وقت برسید. اما وقت نماز صبح باید حدود ده دقیقه بعد از اذان صبر کنید.

حالا اگر شما همیشه نماز خود را اول وقت خواندید، این نمازتان برای شما یک سرمایه می شود که می توانید از این عالم با خود ببرید و در قیامت و برزخ به داد شما خواهد رسید.

سومین قدم ما نسبت به نماز: جمع بودن حواس در نماز

اما سومین وظیفه ما نسبت به نماز این است که ما در نماز کاملا حواسمان جمع نماز باشد به حدی که حتی صدای ذکر و تسبیحات بغل دستی خود را هم نشنویم و فقط در نماز خودمان باشیم. حتی اگر بغل دستی ما کار غلطی هم کرد، ما اصلا متوجه آن نشویم. اگر نسبت به نماز این سه قدم را برداشتید و نمازتان اینگونه بود، پس یک نماز کامل به جا آورده اید که بعد از چنین نمازی اگر دعا هم کنید، دعای شما مستجاب است.

درباره امیرالمومنین(علیه السلام) نقل کردند که در نماز تیر را از پای ایشان در آوردند و حضرت اصلا متوجه نشدند! به همین دلیل است که ما نیز باید در نماز حواسمان کامل به نماز باشد و در نماز غرق باشیم.

نماز کیلد نجات در لحظات مرگ

اگر اینگونه نماز خواندید، این نماز نمی گذارد شما مرتکب گناهی و کبیره ای شوید و شما را عاقبت بخیر می کند. حتی در لحظات سکرات مرگ و جان دادن، حضرت ملک الموت که می آید، خودش به شما تلقین می دهد که با عقاید صحیح از این دنیا بروید. در این لحظات سخت خیلی ها اصلا چیزی نمی شنوند اما انسان مومن که نمازش را اینگونه خوانده در این لحظات ملک الموت خودش شما را تلقین می دهد[۲] و این قیمتی و ارزشمند است.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

پی نوشت‌ها:

——————

[۱] . جامع الأخبار , جلد ۱ , . الفصل الرابع و الثلاثون فی تارک الصلاه.

وَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : اَلصَّلاَهُ عِمَادُ اَلدِّینِ فَمَنْ تَرَکَ صَلاَتَهُ مُتَعَمِّداً فَقَدْ هَدَمَ دِینَهُ وَ مَنْ تَرَکَ أَوْقَاتَهَا یَدْخُلُ اَلْوَیْلَ وَ اَلْوَیْلُ وَادٍ فِی جَهَنَّمَ کَمَا قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى فِی سُورَهِ أَ رَأَیْتَ فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ `اَلَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاٰتِهِمْ سٰاهُونَ .

و فرمود پیغمبر خدا صلّى اللّٰه علیه و آله نماز ستون دین است پس هر که ترک کند نماز خود را عمدا بتحقیق که خراب کرده است دین خود را و هر که ترک کند وقتهاى آن را در آید او را ویل و ویل وادیئیست در جهنم چنانچه فرمود خداوند تعالى در سوره ا رایت« فَوَیْلٌ‌ لِلْمُصَلِّینَ‌`اَلَّذِینَ‌ هُمْ‌ عَنْ‌ صَلاٰتِهِمْ‌ سٰاهُونَ‌`اَلَّذِینَ‌ هُمْ‌ یُرٰاؤُنَ‌`وَ یَمْنَعُونَ‌ اَلْمٰاعُونَ‌ » یعنى آن ویل که موضعیست در جهنم آماده است از براى نمازکننده که غافل باشد از نماز خود و فراموش کند او را آنان که کردار ایشان از براى دیدن مردم باشد و منع کنند نیکى را بفقیران.

[۲] . وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۱۹.

امام صادق(علیه السلام): اِنَّ مَلَکَ المَوْتِ یَدْفَعُ الشَّیطانَ عَنِ المُحافِظِ عَلَیَّ الصَّلاهُ وَ یُلَقِّنُهُ شَهادَهُ اَنْ لاَ اله اللّهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اَللَّهِ فی تلک الحاله الْعَظْمیه.

همانا “ملک الموت ” شیطان را در دم مرگ از کسی که حافظ نماز است، دور می کند و شهادت بر وحدانیت خدا و رسالت رسول خدا (ص) رادر هنگام هولناک مرگ به او تلقین می کند (توفیق شهادتین پیدا می کند).

 

*شناسه شبکه های اجتماعی: soltanahmadi_ir@  تلگرام | اینستاگرام | ایتا | سروش | بله | روبیکا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید