کد خبر : 3511
تاریخ انتشار : جمعه 28 تیر 1398 - 20:18
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای علل بیماری و راه پیشگیری از آن در بیان آیت الله تبریزیان بسته هستند

علل بیماری و راه پیشگیری از آن در بیان آیت الله تبریزیان

آیت الله تبریزیان از اساتید سطح عالی و طب اسلامی حوزه علمیه طی سخنانی در امام‌زاده جعفر(ع) پیشوای ورامین به علت بیماری ها و راه پیشگیری از بیماری پرداختند که مشروح آن در ادامه می آید.

آیت الله تبریزیان طی سخنانی در امام‌زاده جعفر(ع) پیشوای ورامین به علت بیماری ها و راه پیشگیری از بیماری پرداختند که مشروح آن در ادامه می آید.

بسم رب المهدی(عج)

به گزارش پایگاه اینترنتی دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی (سلطان احمدی دات آی آر)؛آیت الله عباس تبریزیان از اساتید سطح عالی و طب اسلامی حوزه علمیه در سلسله جلسات سخنرانی خود که شب گذشته پنج شنبه۲۷ تیرماه ۱۳۹۸ که در امام‌زاده جعفر(ع) پیشوای ورامین برگزار شد. معظم له درباره علل بیماری و راه های پیشگیری از بیماری نکات مهمی بیان نمودند.

اینک در ادامه مشروح یاداشت هایم از این جلسه تقدیم شما معارف جویان عزیز می گردد.

علل بیماری ها و راه پیشگیری از آن در بیان آیت الله تبریزیان

مشروح بیانات آیت الله تبریزیان در این جلسه به شرح زیر است:

طب اسلامی به معنای طب پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) از جانب خداوند

طب اسلامی به معنای طب پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) است و این مهم است که این طب از قرآن و احادیث اخذ شده است و در حقیقت طب ۱۴معصوم(ع) است.

این طب، طب مترقی در روی زمین است؛ زیرا طب پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) طبی است که آن بزرگواران در این طب چیزی از خودشان نمی گویند، بلکه هر چه می فرمایند از جانب خدا است و از روی هوا و نفس نیست.

پس طب پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) از  طرف خداوند است، به همین دلیل برترین طب روی زمین است. خداوند هم خالق ما است و او می داند چه چیز مناسب درمان بیماری ها است و چه چیز عوارضی برای ما ندارد.

درمان همه بیماری ها در طب اسلامی

طب اسلامی در عمل در مقابل هیچ چیز بیماری عاجز نیست و دارویی برای همه بیماری ها دارد و در تجربه نیز ثابت شده است که ده ها هزار بیماری با طب اسلامی درمان شده تا جایی که باعث کساد شدن طب جدید شده است.

عمدی بودن افزایش بیماری ها برای تجارت فروش دارو

متاسفانه امروزه مردم به انواع بیماری ها مبتلا شده اند و آمار بیماری ها به طور وحشتناک بالا رفته تا حدی که سونامی سرطان راه افتاده است. و همین طور بیماری دیابت و فشار خون نیز در حال افزایش است. و هر روز شاهد یک بیماری یا چند بیماری جدید هستیم.

البته به اعتقاد بنده این بیماری ها همه عمدی است و کار بهداشت جهانی است که این بیماری ها را به وجود می آورد تا از این راه سود ببرد تا حدی که امروزه درآمد فروش دارو از شرکتهای نفتی هم بیشتر شده است.

دو مسئله مهم در مواجه با بیماری ها

حالا برای اینکه از این بیماری ها و مشکلات و سرطان ها پیشگیری شود باید به دو مسئله مهم توجه کرد؛ اول اینکه علت بیماری را بدانید که چرا انسان مبتلا به فلان بیماری شده است؟ و دوم اینکه راه پیشگیری از ابتلا به آن بیماری را بدانید.

*علت بیماری ها

۱  گناه اولین علت بیماری

بیماری ها علت های مختلف و گوناگونی دارد، که اولین علت بیماری «گناه» است. در روایات آمده که هیچ بیماری نیست، مگر به خاطر گناه کردن؛ و با بیماری انسان از آن گناه پاک می شود و به نوعی بیماری پاک کننده گناه است.

وقتی انسان بیمار می شود بیماری اعضای بدن انسان را دنبال کرده و گناه را از او بیرون نموده و در نتیجه انسان از آن گناه پاک می شود. بنابراین بیماری برای انسان مومن یک خاصیت خوب دارد و آن این که انسان مومن را از گناه پاک می کند ولی انسان غیر مومن عقوبت او در قیامت است اما عقوبت گناه انسان مومن گاهی با همین بیماری است و اگر انسان مومن با بیماری گناه او پاک نشود، مرگ سختی خواهند داشت که با مرگ سخت گناه او پاک شود.

خداوند در قرآن می فرماید: «وَمَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَهٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ»، (آیه ۳۰ سوره شوری: هر مصیبتی به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام داده‌اید.) نیست مصیبتی در شما مگر به خاطر گناه و کار خودتان. امروز مردم به خاطر اینکه بیمار نشوند حاضر هستند انواع مختلف رژیم ها را تحمل کنند در صورتی که می توانند با ترک گناه از بیماری در امان باشند.

۲ اسراف در خوردن دومین علت بیماری

دومین علت بیماری ها اسراف در خوردن است. خداوند در قرآن می فرماید: «وَکُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا»، (آیه ۳۱ سوره اعراف: بخورید و بیاشامید و اسراف مکنید) بخورید و بیاشامید ولی اسراف و زیاده روی نکنید.

بنابراین هر بیماری از سیر بودن و شکم پر است. حضرت امیرالمومنین(ع) نیز در روایتی می فرماید: دو چیز با هم جمع نمی شوند یکی سیری و دیگری سلامتی. و در روایتی دیگر باز می فرماید: دو چیز با هم جمع نمی شوند، گرسنگی و بیماری.

اصلا گرسنگی درمان است و بهترین درمان بیماری، گرسنگی است. با سیری و شکم پر انسان درمان نمی شود، باید کمی هم گرسنه بود. پیامبر(ص) نیز در روایتی می فرماید: روزه بگیرید تا سالم بشوید. همچنین راز سلامتی یک کم گرسنگی است.

۳  اسراف در نوشیدن آب سومین علت بیماری

سومین علت بیماری ها اسراف در نوشیدن آب است. که در همان آیه بیان شد که خداوند در قرآن فرمودند: «وَکُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا».

هر چند قوانین نوشیدن زیاد است اما تا تشنه نشدید نباید آب بنوشید، پس هر وقت تشنه شدید و میل به آب داشتید، آنگاه آب بخورید آن هم کم کم آب بخورید؛ زیرا آب هم ریشه همه بیماری ها است. حضرت امیر المومنین(ع) نیز می فرماید: آب نخورید تا تشنه شوید. پس موقع تشنگی باید آب بخورید آن هم کم کم آب را باید نوشید.

۴  هم و غم، اندوه و استرس چهارمین علت بیماری

چهارمین علت بیماری ها هم و غم، اندوه و استرس است. حضرت امیرالمومنین(ع) در روایتی می فرمایند: سخت‌ترین چیزها ۱۰ چیز است که از همه سخت تر کوه ها است. بعد می فرمایند قوی تر از کوه، آهن است که با آهن کوه عظیم را می تراشند و جاده می سازند. بعد حضرت می فرماید آتش از آهن قوی تر است، چون آهن را ذوب می کند؛ بعد می فرمایند آب از آتش قوی تر است و آن را خاموش می کند؛ بعد می فرماید باد از آب قوی تر است و بعد می فرمایند انسان از هوا قوی تر است؛ بعد می فرمایند خواب از انسان قوی تر است؛ تا اینکه می فرمایند هم و غم از خواب هم قوی تر است، چون اگر انسانی هم و غمی داشته باشد، خواب هم بر او غلبه نمی کند و نمی تواند بخوابد.

حتی در قرآن هم آمده وقتی برای حضرت یعقوب(ع) غم و اندوه رسید، وی کور و چشم هایش سفید شد و کمرش نیز خمیده گشت.

۵ سرایت بیماری از شخصی به شخص دیگر پنجمین علت بیماری

پنجمین علت بیماری سرایت آن از شخصی به شخص دیگر است. برخی بیماری ها مثل جزام، آنفولانزا، سرماخوردگی و …. واگیردار هستند و از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود.

۶ چشم زخم ششمین علت بیماری

ششمین علت بیماری چشم زخم است، باید خیلی مواظب چشم زخم باشید. پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می فرمایند: چشم زخم را باور کنید، زیرا چشم زخم حق است و واقعیت دارد. چشم زخم باعث بیماری در انسان می شود تا حدی که او را نابود هم می کند.

چشم زخم به حدی است که انسان را وارد قبر و مرگ می کند، و از بس قوی است که قله کوه را می کند و از بین می برد، تا حدی که بیشتر مرگ ها به خاطر چشم زخم است. مردم به چیزی خیره نمی شوند مگر اینکه خدا آن را پایین می آورد. پس زیاد دنبال دنیا نباشد که با یک چشم زخم همه چیز نابود می شود.

۷ ویروس هفتمین علت بیماری

هفتمین علت بیماری ویروس است که در روایات به شیطان نیز تعبیر شده است.

۸ ژن هشتیمن علت بیماری

هشتمین علت بیماری ژن است که در روایات ما فراوان درباره بیماری های ژنتیکی سخن گفته شده است.

۹ انجام مکروهات و رعایت نکردن مستحبات نهمین علت بیماری

نهمین علت بیماری انجام مکروهات و رعایت نکردن مستحبات است. نباید چیزی که در دین دستور به کراهت داده شده را خورد چون مکروهات بیماری زا هستند.

۱۰ طبایع چهارگانه دهمین علت بیماری

طبایع چهارگانه که برخی سه گانه نیز می گویند، دهمین علت بیماری ها است. پیامبر(ص) فرمودند: شرق و غرب نروید و طب را پیچیده نکنید، در صورتی که بیماری ها و درمان آن سه تا است؛ اول دم(خون)، و بعد صفرا، سودا و بلغم است. بعد فرمودند: درمان غلبه دم، حجامت است. ضمنا حجامت خیلی با ارزش است و درمان و سفارش پیامبر(ص) است که قبل از اسلام حجامت نبوده است

درمان صفرا و سودا هم استفاده از ملین است، و درمان بلغم نیز حمام و اتاق گرم و گرم کردن بدن و همچنین نخوردن غذاهای سرد است.

۱۱ تغییر آب و هوا یازدهمین علت بیماری

یازدهمین علت بیماری ها تغییر آب و هوا است. وقتی هوا سرد یا گرم می شود، این تغییر در هوا سبب بیماری است. مثلا در ابتدای فصل پاییز که به آن خزان هم گفته می شود، هوای گرم به هوای سرد تبدیل می شود، که باید خیلی مواظب این تغییر آب و هوا باشید و این تغییر هوا خیلی خطرناک و سبب بیماری است.

۱۲ درمان بی موقع دوازدهمین علت بیماری

دوازدهمین علت بیماری ها، درمان بی موقع بیماری است. در موقع بیماری انسان نباید با عجله و بی موقع سراغ درمان رود که باعث نابودی انسان می شود و در روایات تاکید شده کسی حق ندارد در درمان بیماری عجله کند.

گاهی عجله در درمان باعث مرگ می شود. پیامبر(ص) نیز در روایتی فرمودند: تا وقتی بدن تحمل بیماری را دارد از خوردن دارو پرهیز کنید. همچنین حضرت علی(ع) نیز فرمودند:  تا وقتی قُوت راه رفتن را دارید، خود را درمان نکنید.

از روایات این نکته به دست می آید که در برخی بیماری ها تا زمانی که سلامتی بر بیماری می چربد، نباید خود را درمان کنید. که امام صادق(ع) فرمودند: اگر کسی سلامتی او بر بیماری او بچربد و خود را درمان کند و بمیرد او مسلمان نیست.

۱۳ خوردن خبائث سیزدهمین علت بیماری / تراریخته ها و تغییر ژن داده ها

یکی از علل اساسی و مهم بیماری ها خوردن خبائث و نخوردن طیبات است. خداوند در قرآن تاکید فرمودند که خبائث را نخورید، خبائث چیزی است که برای بدن ضرر دارد. محصولات تغییر ژن داده ها، تراریخته ها از جمله خبائثی هستند که نباید از آنها استفاده کرد.

متاسفانه امروزه خیلی از غذاها تراریخته یا تغییر ژن داده شده هستند. حتی نان مصرفی از بذر گندم تغییر ژن داده شده است که با این تغییر در ژن گندم یک سم به آن افزوده شده که این بذر و گندم دیگر آفت نمی زند و محصول آن دو برابر می شود اما در مقابل خوردن آن سمی است.

امسال شرکتی که این بذر تراریخته گندم را تولید کرده بود را به خاطر اشاعه سرطان در دنیا جریمه کردند و این کارها در تغییر ژن محصولات الهی از ناحیه شیطان بوده و باعث بیماری ها و سرطان های جدید می شود.

نباید محصولات خلقت خدا را تعییر داد که این تغییرات باعث شده که امروز ۹۰ درصد مردم دنیا بیمار باشند و کمتر کسی هست که بیمار نباشد. آن هم در زمانی که بشر در اوج پیشرفت علمی و پزشکی هست، شاهد چنین بیماری های جدیدی هستیم. امروز کسی با مرگ طبیعی از دنیا نمی رود و اکثر با گرفتاری همین بیماری ها می میرند.

*راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری

راه درمان بیماری ها و سرطان ها

امروز مسئولین درباره این بیماری ها و سرطان ها هشدار می دهند اما اگر بپرسیم که برای اینکه مبتلا به این سرطان ها نشویم، چه کنیم؟ پاسخی ندارند! در صورتی که طب اسلامی راه مقابله را به ما نشان داده و به مردم یاد می دهد که چکار کنند.

راه درمان دو کلمه است یکی «گرسنگی» و دیگری «طیبات، غذاهای سالم و ارگانیک» است.

خوردن فقط دو وعده غذا در شبانه روز

برنامه غذایی مردم باید بر اساس دستورات غذایی قرآن باشد. وعده غذایی انسان در شبانه روز فقط دو وعده است. روزی و غذای انسان در روی زمین فقط دو وعده صبح و شب است و غذای ناهار اضافه است. امام صادق(ع) نیز می فرماید: صبحانه و شام بخورید و میان آن چیزی نخورید که بدن را فاسد و خراب می کند.

بدانید اگر معده خراب شد، کل بدن خراب خواهد شد. معده خانه همه بیماری ها است که اگر معده خراب شد، قلب و کبد را هم خراب می کند. این غذاهای اضافه که می خورید در کبد می مانند و تبدیل به چربی کبد و بعد از کار افتادن کبد می شود.

اگر مردم فقط به همین یک قانون الهی و دستور اهل بیت(ع) عمل کنند و در شبانه روز فقط دو وعده صبحانه و شام میل کنند از خیلی از بیماری ها نجات پیدا می کنند. زمان خوردن صبحانه هم حدود ساعت ۹ تا ۱۰ صبح و زمان خوردن شام هم یک ساعت بعد از غروب است.

بنابراین مسئله خوردن دو وعده غذا در شبانه روز خیلی مهم است و اگر مردم آن را رعایت کنند، کسی مبتلا به بیماری نمی شود.

سلامتی مردم مهمترین هدف طب اسلامی

طب اسلامی می خواهد مردم سالم باشند و مهمترین هدف طب اسلامی سلامتی مردم است. در صورتی که دیگران دنبال منافع مالی و کسب سود هستند تا مردم بیمار شوند و از راه فروش دارو سودی ببرند. حتی برخی از همین داروهای شیمیایی یک درد را تسکین و خوب می کند ولی ده جای دیگر بدن را خراب می کند تا مصرف دارو زیاد شود.

دورترین حالت انسان به خدا زمان سیری با شکم پر

دورترین حالت انسان به خداوند زمانی است که انسان سیر بوده و با شکم پر است، حتی نماز خواندن با شکم پر باعث دوری از خدا می شود.

*لزوم اصلاح مواد غذایی

اصلاح گندم و آرد

باید غذای خود را اصلاح کنید و از گندم بومی خودمان استفاده کرد و نان را هم در تنور گِلی حضرت زهرا(س) پخت. آهن نجس بهداشتی است و نباید نان روی آهن پخته شود. متاسفانه گندم مصرفی ۱۰ ماده شیمیایی به آن افزوده شده که یکی از آنها آهن، سولفات اسید، مواد نگهدارنده است. بنابراین باید به هر قیمتی که شده نان را اصلاح کنید.

اجداد ما سالم بودند، چون از گندم بومی آرد تهیه و آن را هم در تنور گلی می پختند.

بی غیرتی در جامعه در اثر مصرف خوک

اگر امروز در جامعه غیرت جوانان به همسران خود کم شده است و به طوری غیرت از بین رفته به علت خوردن خوک است که ندانسته مردم، خوک می خورند! تمام ژلاتین های موجود در بازار، پوکه کپسول ها، مواد نگهدارنده در لبنیات، شکلات و دیگر غذاها از پی خوک است و ما داریم پی خوک می خوریم و خودمان هم نمی دانیم!

لزوم اصلاح روغن مصرفی

دومین چیز که بعد از گندم باید اصلاح شود، روغن است. بیشتر بدبختی و بیماری ها از همین روغن ها است که این روغن ها از نفت و سویا و ذرت تراریخته تهیه می شود.

روغن زیتون بهترین روغن / با برکت بودن کاشت درخت زیتون

در صورتی که بهترین روغن برای مصرف کردن روغن زیتون است و اصلا خورشت انبیاء و غذای ابرار و نیکان روغن زیتون بوده است. خداوند نیز در قرآن می فرماید: «مِنْ شَجَرَهٍ مُبَارَکَهٍ زَیْتُونَهٍ لَا شَرْقِیَّهٍ وَلَا غَرْبِیَّهٍ»، (آیه ۳۵ سوره نور).

درخت زیتون در قدس الهی دو بار شناور شده است و هر پیامبری این درخت را مقدس دانسته و خداوند نیز درخت زیتون را درختی مبارک می داند تا حدی که اگر در خانه ای درخت زیتون بکارید، آن خانه با برکت می شود؛ اگر در خیابان درخت زیتون بکارید، آن شهر با برکت می شد و اگر در باغی درخت زیتون بکارید، آن باغ با برکت می شود.

درخت کاج؛ درختی شوم

متاسفانه امروزه در شهرهای درخت کاج کاشته می شود که درخت کاج درخت شومی است که باعث بلا و خشکسالی و بدبختی می شود و درخت کاخ درخت مسیحیان و کریسمت است و چه ربطی به ما شیعیان دارد در صورتی که باید درخت زیتون کاشته شود که باعث برکت شهر و خانه ها خواهد شد و از طرف دیگر باعث فراوانی زیتون و تهیه راحت روغن زیتون نیز خواهد شد.

دیگر روغن های مورد تایید

بعد از روغن زیتون بهترین روغن ها روغن زرد گاوی و روغن زرد گوسفندی است، و بعد از آن روغن بادام، کنجد و دنبه است.

لزوم اصلاح نمک

سومین چیزی که باید اصلاح شود، نمک مصرفی است. برای مصرف نمک باید فقط از نمک دریا استفاده کرد. پیامبر(ص) نیز در حدیثی فرمودند: بر شما باد نمک دریا. در صورتی که نمک تصفیه شده سم است و مواد خوب آن گرفته شده است.

اصلا علت تمام فشارخون های مردم از همین نمک تصفیه شده است. ژاپنی ها که عمر بیشتری دارند به خاطر استفاده از نمک دریا است.

لزم اصلاح شکر

از دیگر مواد مصرفی که لازم به اصلاح دارد، شکر است. شکر باید از نیشکر باشد، و یا شکر سرخ، شکر قهوه ای، شکر سلیمان بن داود و امام رضا(ع) باشد. ولی شکر سفید که از چغندر قند گرفته می شود، سمی است.

پرهیز کامل از مواد تراریخته

به طور کلی سعی کنید چیزهای تراریخته شده و هر چیز که از غرب برای ما می فرستند را نخورید و از خوردن آن پرهیز کنید.

حدیث قدسی است که خداوند می فرماید:لباسهای دشمن مرا نپوشید و از غذاهای دشمن من نخورید. طب، سلامتی و دین رابطه مهمی با هم دارند و سلامتی فقط با خوردن غذای سالم درست می شود.

خداوند می فرماید: «یَا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا»، (آیه ۵۱ سوره مومنون: ای پیامبران! از خوردنی های پاکیزه بخورید و کار شایسته انجام دهید.)،  پیامبرغذای طیب بخورید که بتوانید عمل صالح انجام دهید. پس بدانید که با غذاهای تراریخته و خوک و غذاهای حرام هرگز نمی توانید عمل صالح انجام دهید.

لزوم دعا برای همدیگر

همچنین از دعا و قرآن خواندن نیز غفلت نکنید. متاسفانه ما قدر دعا و قرآن خواندن را نمی دانیم در صورتی که بهترین درمان دعا است.

بعد سعی کنید به جای استفاده از الفاظ بی معنی مثلا مرسی، دست شما درد نکند، تشکر و امثالهم برای یکدیگر دعا کنید و بگویید: خدا به شما سلامتی بدهد، خدا به شما طول عمر بدهد، خدا به شما عافیت بدهد. و یا خلاصه تر خواستید، بگویید: الله سلامتی، الله عافیت.

اگر دعای انسان برای خودش مستجاب نمی شود، برای دیگران دعایش مستجاب می شود، پس از دعا برای دیگران دریغ نکنید و همیشه همدیگر را دعا کنید.

درمان ناباروری

در پایان معظم له در پاسخ به پرسش های حضار به برخی از انبوه پرسش های پاسخ دادند و فرمودند:

خداوند در قرآن می فرماید: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا»، (آیه ۱۰ سوره نور: از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره بسیار آمرزنده است.)

زیاد استغفار کردن / آب باران و کاسنی خوردن

زیاد استغفار کنید که خداوند پاداش این استغفار را می دهد و پاداش شما فرستادن آب باران است. پس اول استغفار کنید و دوم آب باران بخورید که باعث می شود اموال و فرزندان شما زیاد شود.

درمان بعدی خوردن کاسنی است. که باید قدر کاسنی را بدانید که سبزی پیامبر(ص) است و هر روز روی کاسنی یک قطره از بهشت می ریزند و نباید آن را شست و تکان داد.

پس کسی که دوست دارد اموال و فرزندانش زیاد شود، کاسنی بخورد.

زیبا شدن بچه با خوردن کاسنی

کاسنی علاوه بر درمان نازایی باعث می شود که بچه بی نهایت زیبا شود، متاسفانه نسل های امروز از پدرانشان زشت تر هستند چون این مسائل را رعایت نمی کنند.

البته رویال عسل و شیر و عسل برای آقایان خیلی مفید است .

درمان ناتوانی جنسی

برای ناتوانی جنسی نیز پیاز سفید را خورد کرده و با روغن زیتون سرخ نموده و یک تخم مرغ محلی نیز به آن افزوده و آن را بخورید.

واکسن

واکسن سبب اوتیسم، تشنج، فلج مغزی و نازایی می شود و چون جیوه دارد، خیلی خطرناک است. در آمریکا حتی پسر ترامپ نیز به علت واکسن زدن فلج شده است و در آمریکا جلوی واکسن زدن را گرفته اند.

پدیدآورنده و تقریر:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

*شناسه شبکه های اجتماعی: soltanahmadi_ir@  تلگرام | اینستاگرام | ایتا | سروش | بله | روبیکا

آیت الله تبریزیان - سلطان احمدی دات آی آر

آیت الله تبریزیان - سلطان احمدی دات آی آر

آیت الله تبریزیان - سلطان احمدی دات آی آر

آیت الله تبریزیان - سلطان احمدی دات آی آر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید