کد خبر : 3409
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 اردیبهشت 1398 - 15:42
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای نواب خاص و سادات نبودن آنها در بیان آیت الله امامی کاشانی بسته هستند

نواب خاص و سادات نبودن آنها در بیان آیت الله امامی کاشانی

آیت الله امامی کاشانی در شب نیمه شعبان طی سخنانی در مدرسه عالی شهید مطهری تهران به ویژگی های نواب خاص امام زمان(عج) و علت سادات نبودن آنها پرداختند که مشروح بیانات ایشان در ادامه می آید.

آیت الله امامی کاشانی در شب نیمه شعبان طی سخنانی در مدرسه عالی شهید مطهری تهران به ویژگی های نواب خاص امام زمان(عج) و علت سادات نبودن آنها پرداختند که مشروح بیانات ایشان در ادامه می آید.

بسم رب المهدی(عج)

به گزارش پایگاه اینترنتی دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی سیرجانی (سلطان احمدی دات آی آر)؛ توفیق شد شب گذشته شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ در مراسم باشکوه جشن نیمه شعبان در مسجد مدرسه عالی شهید مطهری تهران شرکت کنم، در این مراسم حاج آقای سازگار و آصفی به مدیحه سرایی و شعرخوانی درباره امام زمان(عج) پرداختند و آیت الله امامی کاشانی نیز به مناسبت نیمه شعبان درباره نواب خاص امام زمان(عج) و دوران غیبت حضرت به ایراد سخن پرداختند.

آیت الله امامی کاشانی در سخنانشان به عنایت الهی به مردم در دوران غیبت اشاره و گفتند خداوند هرگز مردم را بدون حجت رها نکرد، که در دوران غیبت کبری نواب خاص بودند و در دوران غیبت کبری نیز مجتهدین هستند که شیخ مفید اولین مجتهد شیعه در این دوران هست که مورد تایید امام زمان(عج) بود.

از بیانات آیت الله امامی کاشانی سه برداشت را نمودم که اولا هرگز خداوند مردم را بدون حجت نمی گذارد، ثانیا نواب خاص حضرت افراد دارای مقام خاص و مال و مکان نبودند بلکه افراد دارای مقام خاص معنوی بودند که می بینیم یکی از آنها روغن فروش بود، پس معنویت و پاکی شرط است، ثالثا بیان کننده و نشر حق و معارف اهل بیت(ع) مشمول دعای امام زمان(عج) است.

اینک در ادامه ضمن تبریک نیمه شعبان میلاد قطب عالم امکان حضرت ولی عصر(عج) مشروح یاداشت هایم از سخنان آیت الله امامی کاشانی را تقدیم شما معارف جویان عزیز می کنم، ان شاءالله شما نیز از این طریق بهره مند شوید.

نواب خاص-مهدویت-غیبت-امام زمان-نواب اربعه-نایب امام-آیت الله-امامی کاشانی

مشروح بیانات آیت الله امامی کاشانی به شرح زیر است:

وجود اقدس حضرت ولی عصر(عج) از طلوع صبح جمعه نیمه شعبان ۲۵۵ هجری قمری که بر دامن مادر بزرگوارش حضرت نرجس(س) طلوع کرد، ولایت کلیه الهیه را با خود داشت.

حضرت در سال ۲۶۰ هجرت که امام حسن عسکری(ع) به شهادت رسیدند علناً و در ظاهر همه آن ولایت به حضرت منتقل شد و امام دوازدهم و حجت خدا در روی زمین شدند.

از آن زمان که حضرت ۵ ساله بودند، غیبت صغری شروع شد. غیبت صغری یعنی غیبتی کوتاه که هم از نظر زمانی کوتاه است و هم از نظر ارتباط با مردم و شیعیان امام وکیل و نایب خاص دارند و رابطه مردم با امام به واسطه نواب خاص برقرار است و این نیابت هم نیابت خاص بوده است.

*چهار نایب خاص امام در دوران غیبت صغری

نیابت خاص هم یعنی اشخاصی معین که این اشخاص ۴ نفر بودند از سوی امام زمان(عج) مشخص شده بودند که این اشخاص عبارتند از: نفر اول عثمان بن سعید که ۵ سال نیابت خاص داشت، نفر دوم محمد بن عثمان که فرزند او بود و ۴۰ سال نیابت خاص داشت، نفر سوم حسین بن روح نوبختی که ۲۱ سال نیابت خاص داشت، و نفر چهارم علی بن محمد سمری که ۳ سال نیابت خاص را داشت.

بنابراین از سال ۲۶۰ هجرت تا سال ۳۲۲ هجرت یعنی به مدت ۶۹ سال این ۴ نایب بین حضرت و مردم بودند.

*ویژگی های نواب خاص

این ۴ نفر شخیت آنها ممتاز بود و در تاریخ هم به عنوان شخصیت های مشخص و شناخته شده مطرح هستند و هیچ کس هم این چهار شخصیت را انکار نکرده است.

از ویژگی های این ۴ نایب خاص این بود که این اشخاص شخصیت های خاصی بودند و از افراد متدین، پارسا و شناخته شده بودند ولی هیچ کدام از سادات و علوی نبودند.

*علت عدم انتخاب نواب خاص ازسادات و علویون

حالا چرا حضرت این نواب را از سادات قرار نداد، که خودش سری دارد و آن اینکه حضرت دیدند اگر این نواب از سادات باشند، در مقابل خلفای بنی عباس هم با سادات دشمنی دارند و آنها را تحت نظر دارند، ممکن است آنها شناسایی شوند و بنی عباس زودتر آنها را بشناسند ومتوجه رابطه حضرت با آنها شوند.

حضرت با این هدف این ۴ نواب را که از وی دور بودند و از غیر علویون و سادات ولی با اخلاص و پارسا بودند، انتخاب کردند. این ۴ نفر از شیعیان دور ولی خیلی مخلص و پارسا بودند و ارتباطشان هم با حضرت پنهان بود.

*روغن فروش بودن یکی از نواب خاص و مخفی کردن نامه ها در روغن

یکی از این نواب محمد بن عثمان بود که ۴۰ سال ایشان نایب خاص حضرت بود، وی «سمّان» بود یعنی روغن فروش بود که نامه های شیعیان را برای حضرت می فرستادند و پاسخ حضرت را دریافت و به شیعیان تحویل می دادند.

وی چون روغن فروش بود این نامه ها را در مشک های روغن جاسازی می کرد و به عنوان فروش روغن به شیعیان می داد و شیعیان هم از میان جاسازی روغن نامه ها را دریافت می کردند و پاسخ خود را اینگونه از حضرت می گرفتند.

*خداوند نخواست در دوران غیبت مردم بدون حجت بمانند

/ نواب خاص در دوران غیبت صغری و مجتهدین در غیبت کبری

بنابراین وقتی غیبت امام زمان(عج) شروع شد، خداوند نمی خواست که مردم بدون امام و حجت بمانند، لذا واسطه قرار داده شد و در غیبت صغری همانطور که بیان شد، نواب واسطه بودند و نیابت خاصه داشتند.

در سال ۳۲۹ هجرت این وکالت ها هم تمام شد و از سال ۳۷۰ هجرت دیگر نه مجتهدی، نه فقیهی، نه نایبی، نه فتوایی، نه حجت خدایی بود. ولی آن احادیث و خبرها و پاسخ نامه های حضرت در نزد شیعیان بود و شیعیان هم در این دوران که غیبت کبری بود به هم صورت که حضرت قبلا فرموده بودند، عمل می کردند.

در آن زمان شیخ صدوق بود اما شیخ صدوق فقیه و مجتهد نبود، بلکه وی محدث بود که حدیث می گفت و می نوشت، اما فقیه نبود.

*دلایل محکم و قطعی بر وجود امام زمان(عج)

ما دلایل عقلی محکم، آیات قرآن و هزاران حدیث داریم که انسان بر وجود امام زمان(عج) یقین می کند اما من یک مطلب تاریخی را بیان می کنم که در تاریخ ثبت و ضبط شده است و هیچ کس هم نمی تواند تاریخ را رد کند.

*شیخ مفید اولین فقیه و مجتهد در دوران غیبت کبری و مورد تایید حضرت

اما اولین فقیه و مجتهد در دوران غیبت کبری «شیخ مفید» بود و او اولین مجتهد در دوران غیبت کبری بود آن هم مجتهدی که امام زمان(عج) مواظب وی بود که اگر اشتباه می کرد، حضرت اشتباه او را تذکر می دادند.

*ماجرای اشتباه فتوایی شیخ مفید و کمک امام زمان(عج) به وی

به طور مثال شیخ مفید یک روز اشتباه فتوا می دهد. و جریان از این قرار بود که زنی باردار فوت می کند و در شکمش بچه ای بود. همسر این زن باردار نزد شیخ مفید می آید تا فتوایی دریافت کند که آیا می توانند شکم این زن را پاره کنند و بچه را در بیاورند یا خیر؟ اما شیخ مفید در پاسخ می دهد نه مجاز نیستید که چنین کاری انجام دهید!

وقتی آن مرد از نزد شیخ مفید خارج می شود، ناگهان فردی می آید و به آن مرد می گوید شیخ گفته که اول بچه را در بیاورید بعد آن خانم را دفن کنید.

این ماجرا می گذرد و آن مرد هم به این دستور عمل می کند و بچه را در می آورند و آن زن را نیز دفن می کنند. حالا از آن ماجرا مدتی گذشته و آن بچه بزرگ شده و آن مرد جهت تشکر با آن بچه نزد شیخ مفید می آید و به شیخ مفید می گوید از لطف شما و فتوای شما ممنونم و این بچه همان بچه است که بسیار بچه خوبی هم هست.

شیخ مفید می گوید من چنین چیزی نگفته و فتوای من چنین نبود، بعد آن مرد دقیق ماجرا را تعریف می کند و تا شیخ مفید متوجه می شود، می گوید یا صاحب الزمان(عج) تو مرا کمک و مدد کردی. بنابراین حضرت در دوران غیبت کبری هم به شیعیان توجه می کنند و مدد دارند.

*نامه امام زمان(عج) به شیخ مفید

امام زمان(عج) یک نامه ای به شیخ مفید نوشته است و شیخ را مامور می کند که فتوا بدهد. در ابتدای این نامه حضرت می نویسند: این نامه من به برادر عزیزم و دوست آگاه و رشیدم شیخ مفید است که خدا عزتش را زیاد کند که این وسیله ای است که بندگان خدا را ارشاد کند؛ و این چنین حضرت وی را خطاب می کند و بعد نامه را آغاز می کنند.

بعد در ادامه نامه حضرت می فرماید: اما بعد سلام من به تو ای دوست مخلص که تو مخصوص ما هستی و در راه ما هستی،  و در راه یقین و باور هستی. ما به تو اعلام می کنیم که ای شیخ مفید خداوند به تو توفیق دهد که حق را نصرت کنی، و خدا به تو جزا دهد که تو از طرف ما صحبت می کنی، دین را بیان می کنی و حقایق را توضیح می دهی.

*اذن خداوند در نوشتن این نامه به حضرت

حضرت درباره علت نوشتن این نامه هم فرمودند: به من اذن داده شد که تو را با مکاتبه و نامه نوشتن با تو ارتباط برقرار کنم. از این سخن حضرت مشخی می شود که حضرت قبل از نوشتن این نامه به شیخ مفید از خدا اذن گرفته است، یک چیز شبیه وحی ولی الهام از سوی خدا به حضرت می شده است.

بعد حضرت می فرماید خدا به من اذن داد که من به تو نامه بنویسم و تو را تکلیف کنم آنچه وظیفه از طرف ما به شیعیان است را بگویی. حتی آنهایی که از دین خارج شده اند به آنها توجه کن که در دین آنها را بتوانی نگهداری.

گرچه ما از شما دور هستم ولی به شما نزدیک هستم و آنچه به مصلحت است همه را به شما می گویم و تمام خبرهای شما را دارم و یادتان هستم و اگر یادتان نبودم، مشکلات برای شما پیش می آمد و دشمنان هم بر شما مسلط می شدند.

*مدد مهدوی در حفظ کشور و انقلاب

دقت کنید، این همه دشمن دور تا دور کشور ما هستند اما نتوانستند کاری کنند. این نشان می دهد دست حضرت در کار است که دشمن از هر راهی برای ضربه زدن می رود به شکست منجر می شود و توطئه هایش خنثی می شود، و حضرت کشور و انقلاب را حفظ می کنند.

خیلی سعادت است برای ما که در این زمان و در یک کشور و نظامی قرار گرفتیم که قطعا و بدون تردید و بدون شک دست حضرت بالای سر ماست.

حتی امام راحل نیز این کمک و مدد حضرت را داشت و این انقلاب هم با همین مدد حضرت پیش رفت و امروز نیز رهبر انقلاب با مددهای حضرت است، اصلا مگر می شود بدون مدد حضرت زندگی کرد.

*دعاهای وارده برای شب نیمه شعبان/ گناه مانع سربازی امام زمان(عج)

امشب در این شب نیمه شعبان خیلی دعا رسیده و دعاهای مختلفی از جمله دعای کمیل و خواندن نماز جعفر طیار است. و مراقب باشید که گناهان مانع توفیق سربازی امام زمان(عج) نشود و در دعاها بخواهید که این موانع را خدا بریزد و توفیق سربازی حضرت نصیبتان شود.

*توصیه به خواندن مناجات شعبانیه

مناجات شعبانیه مناجات بسیار خوبی است، سعی کنید آن را گاه گاهی بخوانید که مضامین بسیار عالی در آن هست. یکی از این مضامین« اِلهی هَب لی کَمالَ الاِنقِطاعِ اِلیکَ وَ اَنِر اَبصارَ قُلوبِنا بِضِیآءِ نَظَرِها اِلَیک» است.

یعنی از خدا می خواهید که خدایا این چشم دل ما را روشن کن کن که ما با آن نور تو را ببینیم و آنچنان روشن کن که حجاب نور همه پاره شود و به خودت برسیم، حتی فرزند و همسر و زندگی هم کنار برود و فقط تو را ببینم و به تو برسم.

*خواندن این دعا در زمان غیبت

در عصر غیبت این دعا را هم زیاد بخوانید:«أَنْتَ إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلایَ، اغْفِرْ لِأَوْلِیَائِنَا، وَ کُفَّ عَنَّا أَعْدَاءَنَا، وَ اشْغَلْهُمْ عَنْ أَذَانَا، وَ أَظْهِرْ کَلِمَهَ الْحَقِّ وَ اجْعَلْهَا الْعُلْیَا، وَ أَدْحِضْ کَلِمَهَ الْبَاطِلِ وَ اجْعَلْهَا السُّفْلَى، إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ تو معبود و آقا و مولای منی، دوستانمان را بیامرز، دشمنانمان را از ما بازدار، و از آزار ما غافلشان گردان، و کلمه حق را نمایان و آن را برتر کن، و کلمه باطل را بلغزان و آن را پست تر قرار ده، تو بر هرچیز توانایی».

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید