کد خبر : 3395
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 فروردین 1398 - 10:41

چله زیارت عاشورا آیت الله حق شناس و چگونگی برآورده شدن حاجات

آیت الله جاودان در اولین جلسه سخنرانی خود در سال ۱۳۹۸ به چگونگی برآورده شدن حاجات با خواندن چله زیارت عاشورا منقول از استادشان آیت الله حق شناس پرداختد.

آیت الله جاودان در اولین جلسه سخنرانی خود در سال ۱۳۹۸ به چگونگی برآورده شدن حاجات با خواندن چله زیارت عاشورا به روش استادشان آیت الله حق شناس پرداختند که مشروح آن در ادامه می آید.


به گزارش پایگاه اینترنتی دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی سیرجانی(سلطان احمدی دات آی آر)؛ در اولین چهارشنبه سال جدید، هفتم فروردین ماه ۱۳۹۸ با وجود تعطیلات نوروزی حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد(ره) مملو از جمعیت بود که از اقصی نقاط شهر تهران و اطراف به این مکان آمده بودند تا از محضر نوه شیخ مرتضی و شاگرد برجسته مرحوم آیت الله حق شناس(ره)، حضرت استاد آیت الله حاج آقا محمدعلی جاودان(حفظه الله) بهره مند شوند و این توفیق نصیب این حقیر هم شد که در این جمع نورانی و در این حسینیه معنوی حضور یافتم و از محضر حضرت استاد بهره‌مند شدم.

آیت الله جاودان در این جلسه دو نکته مهم و ناگفته را بیان کردند. نکته اول نکات مهم و ناگفته ای درباره چگونگی برآورده شدن حاجات با خواندن چله زیارت عاشورای مشهور به آیت الله حق شناس(ره) بود که برخی سوال نموده بودند با اینکه این چله زیارت عاشورا را خوانده ایم اما حاجاتمان برآورده نشده است، از این رو حضرت استاد درباره نحوه نحوه چگونه خواندن این چله زیارت عاشورا که باعث برآورده شدن حاجات می شود توضیحی جامع بیان فرمودند.

و نکته دوم نیز درباره دعاها و اذکاری که مرحوم آیت الله حق شناس صبح ها می خواندند، توضیح دادند و سه دعا و ذکر ایشان را نیز بیان  فرمودند. در پست بعدی خواهد آمد.

از این رو در این قسمت، یاداشت هایم از  بخش نخست بیانات معظم له درباره چگونگی برآورده شدن حاجات با خواندن زیارت عاشورا به روش آیت الله حق شناس می آید و در پایان نیز نحوه و کیفیت خواندن این چله زیارت عاشورا بیان خواهد شد.

آیت الله جاودان-آیت الله حق شناس-چله-زیارت عاشورا-حاجات-سلطان احمدی

بخش اول بیانات آیت الله جاودان به شرح زیر است:

آیت الله جاودان در این جلسه فرمودند: خانمی گفته که من انواع نذر و نیازها را کرده ام، تا اینکه دستم به زیارت عاشورای مشهوری که حاج آقا حق شناس فرمودند، رسیدم و آن را هم یک چله خوانده ام اما نتیجه نگرفته ام!

قتل منصور و چله زیارت عاشورا خواندن توسط آیت الله حق شناس

جریان قتل منصور نخست وزیر بود و یک مجموعه از اخیار و نیکان و خوبان به زندان افتاده بودند و دادگاه برای آنها حکم اعدام صادر کرده بود. مرحوم حاج صادق امانی که در قتل خودش شرکت نداشت، اما شاگردانش شرکت داشتند و آنها هم چهار نفر بودند، اما ظاهرا یک نفر توانسته بود عمل کند. به هر صورت به طور جدی از حاج آقا حق شناس درخواست دعا نموده بودند و ما نیز با شاگردان حاج آقا در مسجد امین الدوله یک چله دیگری را باید انجام می دادیم.

بعدها خبردار شدیم که حاج آقا حق شناس ۱۳ روز زیارت عاشورا را خوانده بودند که در عالم خواب به ایشان گفته بودند که این جریان مقدر است و شما این زیارت را ادامه ندهید و ایشان ادامه نداده بودند.

بنابراین اگر  چله زیارت عاشورا را بخوانید، باید جواب دهد، اما یک موقع خواسته شما خلاف مصالح عالیه، مثلا کشور و جهان است؛ لذا می بینیم در جریان قتل منصور  خود حاج آقا حق شناس چله زیارت عاشورا را قطع کردند و نخواندند.

جنگ تحمیلی و خواندن چله زیارت عاشورا توسط آیت الله حق شناس و قطع کردن آن

در جریان جنگ هم در اوایل جنگ ایشان یک چله جدیدی برای پایان جنگ شروع کردند، که بعدها به واسطه ای شنیدیم که آنجا هم یک چیزی این چنین به ایشان رسیده بود که چله را ترک کند و ترک کرده بودند.

در پایان جنگ هم ایشان به طور جدی شروع کرده بودند به یک چله زیارت عاشورا خواندن که جنگ تمام شود و ایشان آمده بودند و به جمعیت گفته بودند تا دو ماه دیگر جنگ تمام می شود. و بعد از پایان به ایشان گفته بودند که دو ماه دیگر جنگ تمام است و ما از نزدیک این جریان را هم شنیدیم.

بعد ما از ایشان درخواست کردیم شما می فرمایید جنگ تمام شود، بخواهید که جنگ به پیروزی تمام شود.  ایشان دو مرتبه چله دیگری را شروع کرد و نتیجه را به واسطه شنیدیم که به ایشان فرموده بودند که شما خسته می شوید رها کنید این چله دوم را نمی خواهد.

خوب الحمدالله جنگ هم در واقع به پیروزی به پایان پذیرفت و دیگر احتیاج به یک چله جدید نداشت و تمام شد.

شرایط جنگ هم تمام شدن جنگ نبود و به طور طبیعی جنگ داشت ادامه می یافت و مشکلاتش را داشت و مثل همیشه دوران جنگ بود اما یک دفعه ناگهان گفته شد که حضرت امام(ره) قطعنامه را پذیرفتند و جنگ تمام شد.

می خواهم عرض کنم وقتی ایشان زیارت عاشورا را خوانده بودند، جنگ تمام شده بود. جنگ هم مسئله یک نفره نیست که مثلا من دلم درد می کند و زیارت عاشورا می خوانم و جواب می دهد، جنگ یک مسئله شخصی نبود بلکه یک مسئله اجتماعی و به کل جهان مربوط است.

پرهیز از شنیدن حتی صدای نامحرم در دوران چله زیارت عاشورا

حالا یادم هست در همان ایام یک خانمی به واسطه ای به حاج آقا حق شناس مرتبط شده بود و از نظر مذهبی و دینی کاملا منحرف بود و با وی صحبت کرده بودند که این خانم بیاید نزد شما و اسلام را بپذیرد. ولی حاج آقا حق شناس وی را نپذیرفت و گفت وی را ببرید پیش فلانی و این خانم با خانمی دیگر به منزل ما آمدند و من کمی صحبت کردم و این خانم شهادتین را گفت و رفت و هیچ حادثه ای هم اتفاق نیفتاد.

اما کسی می خواهد زیارت عاشورا اش قبول شود از خطرات احتمالی که ممکن است پیش بیاید، به طور جد پرهیز می کنید. این یک خانم جوانی است و اگر نوع صحبت کردنش یک جوری باشد که من یک لحظه، یک خیالی در ذهنم بیاید، دیگر این چله شما را از بین می برد.

پرهیز از بداخلاقی در دوران خواندن چله زیارت عاشورا

و آن چله ای که زیارت عاشورا قطعا جواب می دهد، مقدمات و مخیرات دارد و در تمام این مدت شما یک کلمه بد اخلاقی هم نباید بکنید.

یکی از دوستان برای خواهرش که مریض بود شروع کرده بود زیارت عاشورا خواندن و در فاصله این چهل روز با استادش بلند صحبت کرده بود و این چله را از بین برده بود.

این جور است و در چنین شرایطی این زیارت عاشورا نتیجه می دهد. نه اینکه من گاهی غیبتی هم پیش می آید و در مهمانی که رفته ام کسی حرفی می زند و من نمی توانم درست جواب بدهم و غیبتی درباره کسی صادر می شود، اینجا دیگر آن چله زیارت عاشورا نتیجه نمی دهد.

مراقبت کامل اعمال و رفتار برای نتیجه دادن چله زیارت عاشورا

باید این قدر دقیق رفتار و اعمال را کنترل کرد تا این چله نتیجه دهد. گاهی با یک نگاه کردن کار خراب می شود، گاهی با یک دهم چشم به جایی که نباید نگاه کنید نگاه می کنید، با این کار  این زیارت به باد رفته است و این قدر دقیق است. این طور نیست که هر کسی چله زیارت عاشورا را بخواند حاجتش برآورده است.

پاک کردن گذشته برای نتیجه گرفتن در چله

تازه شما گذشته هم دارید گذشته را چکار می کنید! در گذشته عمرت صد جور غیبت کردی و تهمت زدی، اینها همه بار است و نمی گذارد نتیجه بدهد.

من امروزم که مشغول این زیارت عاشورا و چله گرفتن هستم باید پاکه پاک باشم، حتی از بداخلاقی هم پاک باشم، گناه که هیچ. این گذشته هم  باید پاک باشد تا این چله نتیجه دهد.

قاعده اجابت دعا در بدهکار نبودن به خدا و مردم

مکرر عرض کردم، دعای کسی کلا مستجاب است که به دیگران بدهکار نباشد. اگر یک روز آبروی یک نفر را ریخته اید، بدانید که بدهکار این فرد هستید و باید آن را حل کنید. مثلا باید نفر به نفر کسانی را که در آن مجلس غیبت کردید و آنان شنیدند را باید پیدا کنید وبگویید که من اشتباه گفتم.

همچنین به خدا هم بدهکار نباشید، نماز قضا و روزه قضا به گردن نداشته باشید، و مال مردم هم به گردن نداشته باشید.

بدهکار نبودن به خدا و مردم برای نتیجه گرفتن از چله زیارت عاشورا

مثلا من از شما قرض گرفته ام و الان هم توان پرداخت آن را ندارم و می خواهم چله زیارت عاشورا بگیرم، اما مال مردم به گردن دارید، باید بروید برای این چله از صاحب مال اجازه بگیرید، اگر این شخص رضایت داد، این زیارت عاشورای شما نتیجه می دهد.

ثواب خواندن زیارت عاشورا و جلوگیری از گناه

حالا زیارت عاشورا هم که می خوانید، خودش ثواب دارد و گاهی به انسان کمک می کند تا انسان گناه را ترک کند. اما اگر طبق عادت یک گناهی در این مدت چله از من سر زد این چله دیگر دعای مستجاب به دنبال آن نیست. در گذشته هم اگر من یک ذره بدهکارم وحلش نکرده ام نمی گذارد این چله به نتیجه برسد.

بنابراین خواندن این چله زیارت عاشورا شرایط دارد نه اینکه من سه چله زیارت عاشورا خوانده ام، اما نتیجه نداده است، هر چند یک عبادت بزرگ است ولی بدون شرایط جواب نمی دهد.

پایان بخش اول سخنان آیت الله جاودان/.

حضرت آیت الله جاودان در بخش دوم سخنانشان درباره اذکار و دعاهای صبحگاهی مرحوم آیت الله حق شناس سخن گفتند که در پست بعدی می آید. اینک در  جهت تکمیل موضوع در ادامه نحوه خواندن این چله زیارت عاشورا می آید.

چله- زیارت عاشورا-آیت الله حق شناس

چله زیارت عاشورا به روش مرحوم آیت الله حق شناس(ره)

گفتنی است؛ مرحوم آیت‌الله عبدالکریم حق‌شناس(ره) توصیه خاصی برای قرائت زیارت عاشورا داشت و بر این باور بود با این چله زیارت عاشورای امام حسین(ع) می‌توان به حاجت‌های بسیار بزرگ و نشدنی دست یافت.

آیت‌الله حق‌شناس معتقد بود برای رسیدن به حاجت و مقصودی خاص، اگر این چله درست و همراه با شرایطش به جای آورده شود رد شدنی نیست و اگر هم برای رسیدن به این حاجت به خیر و صلاحتان نباشد، آن را به شکلی به شما حالی خواهند کرد.

مرحوم آیت‌الله حق‌شناس این روش از چله زیارت عاشورا را از مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی فرا گرفته بود و خودش نیز شرایطی را از اخبار و روایات و مکاشفاتش استنباط کرده بود.

بزرگترین اصلی که آیت‌الله حق‌شناس بر آن پافشاری داشت، عزم و اراده چهل روزه بر مراقبه از اعمال و ترک محرمات و انجام واجبات بود، به خصوص مراقبت از زبان، زبانی که در این چهل روز قرار است کلمات و بندهای زیارت عاشورای امام حسین (ع) بر آن جاری شود، باید پاک و ظاهر باشد.

مرحوم حق‌شناس می‌فرمود: اگر کسی در این چهل روز مواظبت بر ترک محرمات و انجام واجبات به خصوص مراقبه از ترک گناه‌های زبانی نداشته باشد و این چله را با بقیه شرایطش به جای آ‌ورد، من به هیچ وجه تضمین نمی‌کنم به حاجتش برسد.

نحوه خواندن این چله از کتاب «ره‌نمای طریق آیت الله جاودان» فصل پرسش های زیارت عاشورا بدین شرح است:

اعمال زیر را به ترتیب انجام دهید:

۱- صد مرتبه  تکبیر(الله اکبر )
۲- یک مرتبه لعن آخر زیارت عاشورا ( اللهم العن اول ظالم … )
۳- یک مرتبه سلام آخر زیارت عاشورا ( السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی …)
۴- قرائت زیارت عاشورا از اول تا ابتدای صد لعن( اللهم العن اول ظالم … )
۵- دو رکعت نماز هدیه بمحضر حضرت سیدالشهدا علیه السلام
۶- صد مرتبه تکبیر ( الله اکبر )
۷- قرائت زیارت عاشورا از اول تا انتها همراه با صد لعن و صد سلام
۸- دو رکعت نماز زیارت حضرت اباعبدالله علیه السلام

احتیاطا بجای عبارت (( و هذا یومٌ فرحَت )) عبارت (( و یوم قتل الحسین یومٌ فرحَت ))   و بجای عبارت (( إن هذا یوم ٌ تبرّکت ))  عبارت  (( إن یومَ قتل الحسین یومٌ تبرّکت ))  قرائت شود.

نکات:
۱- این دستور باید تا چهل روز پشت سر هم بدون فاصله انجام شود.
۲- هر روز پس از اتمام آن برای سلامتی امام زمان(عج) صدقه داده شود.
۳- زمان انجام این دستور، باید بین طلوع و غروب آفتاب (در طول روز) باشد.
۴- در بین انجام عمل، به هیچ وجه نباید با کسی سخن گفت.
۵- برای تاثیر این دستورالعمل، باید در طول این چهل روز بر اعمال و رفتار خود مراقبت داشته باشید.
۶- کسی جز اعضای خانواده نباید از انجام این عمل مطلع شود.
۷- این عمل از هر روزی می تواند آغاز گردد و در مسافرت نیز می توان آن را انجام داد.
۸- در انجام این دستور می توان بیش از یک حاجت را مد نظر قرار داد.

آیت الله جاودان در پاسخ به پرسشی که خانم ها که عذر شرعی دارند چگونه باید دستورالعمل زیارت عاشورا را انجام دهند؟ فرمودند: یا باید روزی دو مرتبه این دستورالعمل را انجام دهیند تا در طول ذوره‌ی بدون عذرشان به پایان برسد و یا باید شخصی از نزدیکان خود را در دوران عذر، به عنوان نائب لختیار کنند تا او از طرف آن ها و با رعایت همه‌ی شرایط این عمل را انجام دهد.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

بیشتر بخوانید:

دیگر مطالب و بیانات حضرت استاد آیت الله جاودان را اینجا کلیک نموده و بخوانید

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
معصومه جمعه , ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸

طبق صحبتهای اقای جاودان هیچکس حاجت نمیگیره جز معصومان
اخه مگه ما معصوم هستیم بالخره گذشته ای داشتیم و استغفار کردیم خدا در قران فرمودن که توبه پذیر هستن
خیلی ناامید شدم با این اوصاف حاجت نمیگیریم پس

ناشناس سه شنبه , ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵

اگر کسی حق الناسی ب گردنش باشه و الان نتونه اون رو پرداخت کنه و به این چله هم خیلی احتیاج داشته باشه بازهم قبول نمیشه؟

نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید