کد خبر : 3394
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 فروردین 1398 - 17:39
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ماه شعبان و اعمال عبادی مشترک آن بسته هستند

ماه شعبان و اعمال عبادی مشترک آن

در نزد عابدان و سالکان الی الله ماه شعبان از ارزش و اهمیت فراوانی برخوردار است. به نحوی که در روایات معتبره به دلیل اهمیت عبادی در ماه شعبان برای این ماه اعمال و آدابی بیان نمودند که در ادامه می آیند.

در نزد عابدان و سالکان الی الله ماه شعبان از ارزش و اهمیت فراوانی برخوردار است. به نحوی که در روایات معتبره به دلیل اهمیت عبادی در ماه شعبان برای این ماه اعمال و آدابی بیان نمودند که در ادامه می آید.

بسم رب المهدی(عج)

به گزارش پایگاه اینترنتی دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی سیرجانی(سلطان احمدی دات آی آر)؛ قطار زمان ما را به هشتمین ماه قمری سال رساند، ماهی که به نحوی باب ورود به ضیافت الله است و در نزد عابدان و سالکان الی الله ماه شعبان از ارزش و اهمیت فراوانی برخوردار است.

اهمیت این ماه به نحوی است که در روایات معتبره برای این ماه اعمال و آدابی بیان شده است. از این رو برخی از اعمال مشترک این ماه در ادامه می آید.

ماه شعبان-اعمال عبادی-سلطان احمدی

ماه شعبان و اعمال عبادی مشترک آن

روزه
روزه گرفتن در این ماه ثواب فراوانی دارد از جمله اینکه پیامبر اکرم(ص) در حدیثی فرمودند: «شعبان ماه من است و هر کس یک روز از ماه مرا روزه بدارد، بهشت بر او واجب است؛ شعبان شهری، رحم اللّه من اعاننی علی شهری» (مصباح المجتهد، ج ۲، ص ۷۲۸).
استغفار
از آنجایی که این ماه باب ورود به ضیافت الله و ماه رمضان است از بهترین اذکار و دعاها استغفار است، که توصیه به ۷۰ بار استغفار در هر روز این ماه شده است.
در مفاتیح آمده است که به این ذکر هر روز استغفار کنید:
اوّل: طبق روایت امام صادق(علیه السلام): هر روز هفتاد مرتبه بگوید: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَهَ.
دوم: هر روز هفتاد مرتبه بخواند: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ الْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ.
صدقه دادن
از دیگر اعمال مهم این ماه صدقه دادن است، حتی اگر به مقدار اندک باشد. در این باره روایت شده که درباره اعمال ماه شعبان از امام صادق(علیه السلام) سوال شد و حضرت فرمودند: صدقه و استغفار، هرکه در ماه شعبان صدقه دهد حق تعالى آن را رشد و نموّ دهد همان گونه که یکى از شما بچّه شترش را رشد مى‌دهد، تا آن که در قیامت در حالیکه به اندازه کوه احد شده باشد به صاحبش بازگردد.
تهلیل
در تمام این ماه هزار مرتبه بگوید:
لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ لا نَعْبُدُ إِلا إِیَّاهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ؛ معبودى جز خدا نیست، و نپرستیم جز او را درحالی که عبادت را براى او خالص مى کنیم، گرچه مشرکان را خوش نیاید.
نماز پنجشنبه های ماه شعبان
برای پنجشنبه های این ماه در مفاتیح نمازی سفارش شده است، که برای برآورده شدن حاجات نیز خواندن آن تاکید شده است.
صلوات
در این ماه بسیار صلوات بفرستید که ثواب زیادی دارد. پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند: شعبان ماه من است، در این ماه بر من و آل من بسیار صلوات بفرستید.
خواندن صلوات شعبانیه در وقت زوال (ظهر شرعی)
خواندن مناجات شعبانیه
در نزد علما و بزرگان مناجات شعبانیه از اهمیت زیادی برخوردار است، که اکثرا مومنین را به خواندن این مناجات توصیه نمودند.

یادآور می شود، با توجه به اهمیت ماه شعبان، می توانید بر اساس حالات روحی و توانایی جسمی خود برخی از اعمال فوق را انتخاب نموده و از این ماه پر عظمت بهره مند شوید.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

بلاگر، خادم و مروج اهل بیت(ع)

www.soltanahmadi.ir

منابع:
اقبال الاعمال
المراقبات
مفاتیح

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید