کد خبر : 3353
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 بهمن 1397 - 15:57
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای یوم الحسرت در بیان آیت الله جاودان/پرهیز از هدر عمر بسته هستند

یوم الحسرت در بیان آیت الله جاودان/پرهیز از هدر عمر

آیت الله جاودان در این جلسه نکاتی درباره یوم الحسرت و ناراحتی بهشتیان از هدر برخی از ساعات عمر، تجارت معنوی در دنیا، و همچنین چگونگی رسیدن به شخصیتی مستحکم در برابر بلایا و گناهان به ایراد سخن پرداختند که مشروح آن در ادامه می آید.

آیت الله جاودان در این جلسه نکاتی درباره یوم الحسرت و ناراحتی بهشتیان از هدر برخی از ساعات عمر، تجارت معنوی در دنیا، و همچنین چگونگی رسیدن به شخصیتی مستحکم در برابر بلایا و گناهان به ایراد سخن پرداختند که مشروح آن در ادامه  می آید.

بسم رب المهدی(عج)

به گزارش پایگاه اینترنتی دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی (سلطان احمدی دات آی آر): حضرت استاد آیت الله شیخ محمد علی جاودان در این جلسه هفتگی چهارشنبه ها که این هفته چهارشنبه ۱۹ دی ماه ۱۳۹۷ در حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد(ره) برگزار شد، در این جلسه درباره یوم الحسرت تذکراتی بیان فرمودند و در ادامه به هدر رفتن برخی ساعات عمر و اثر آن وهمچنین چگونگی رسیدن به شخصیتی مستحکم و با ایمان سخن گفتند، که گزیده بیانات معظم له در ادامه تقدیم شما معارف جویان عزیز می گردد.

آیت الله جاودان-یوم الحسرت-تجارت معنوی-سلطان احمدی

مشروح بیانات آیت الله جاودان در این جلسه به شرح زیر است:

حضرت استاد آیت الله شیخ محمد علی جاودان، از اساتید برجسته اخلاق و تاریخ اسلام شهر تهران و نوه مرحوم آیت الله شیخ مرتضی زاهد(ره) در این جلسه با اشاره به روز حسرت انسان ها فرمودند: ما یک روزی را در پیش داریم که اسمش یوم الحسره است، و در آن روز همه حسرت خواهند خورد و در این روز دیگر کار از کار گذشته و پرونده ها بسته شده است و هیچ راه جبرانی نیست.

*هشدار قرآن نسبت به روز حسرت / آیه ۳۹ سوره مریم

این شاگرد برجسته مرحوم آیت الله حق شناس(ره) با اشاره به هشدار قرآن نسبت به این روز اظهار کرد: قرآن کریم نیز به صراحت درباره این روز هشدار می دهد و در آیه ۳۹ سوره مریم می فرماید «وَأَنذِرْهُمْ یَوْمَ الْحَسْرَهِ إِذْ قُضِیَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِی غَفْلَهٍ وَهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ»،

این استاد حوزوی در توضیح این آیه افزود: خداوند فرموده اهل عالم و مردم را از روز حسرت بیم بده. مردم بدانید که یک روز حسرتی در پیش است و دیگر در آن روز کار تمام شده و پرونده ها بسته و قاضی مهر نموده و حکم را صادر کرده است.

وی ادامه داد: مثلا کسی در کنکور شرکت می کند و بعد از چند روز خبر می آید که مثلا  فلان شماره قبول نشده است و روز حسرت نیز برای برخی چنین است. اگر در دنیا برای آخرت خود کاری نکردید دیگر در این روز باختید و کار تمام شده و وقت حسرت است.

*دنیا محل تجارت معنوی انسان

این استاد برجسته اخلاق شهر تهران با بیان اینکه هدف از آمدن ما در این دنیا کسب تجارت معنوی است، گفت: ما باید قبل از روز حسرت در همین دنیا از خواب غفلت بیدار شویم، بدانیم آمده ایم اینجا که تجارت معنوی کنیم. ما برای این کسب تجارت معنوی در این دنیا هستیم، که تجارت کنیم و از این تجارت هم سود ببریم و سود این تجارت حب خدا است. اما اگر هیچ خبری از این تجارت و سود آن نباشد و از حب خدا چیزی کسب نکنیم، این زندگی خسران است.

وی ادامه داد: حالا اگر کسی عمر و سرمایه خود را هدر داد و در این دنیا تجارت معنوی نکرد، یا تجارتش ضرر بود، دیگر در روز حسرت چیزی جز حسرت نصیبش نمی شود و هیچ کس هم نمی تواند به داد او برسد و کاری برای نجاتش انجام دهد. دیگر کار دست خدا است و هیچ کسی از او هیچ کاری بر نمی آید و وای به کسی که همه زندگی یا سرانجام زندگی اش را باخته است .

*فکر اساسی برای روز حسرت

آیت الله جاودان با بیان اینکه در روز حسرت دیگر کار تمام است، اظهار کرد: در این روز کار دیگر تمام شده است، باید در این دنیا شما حواستان برای همچنین روزی باشد و یک فکر اساسی برای این روز بکنید. متاسفانه برخی زا ما به طور طبیعی زندگی خود را می کنیم و اصلا به فکر این روز نیستیم.

*ناراحتی اهل بهشت در هدر ساعتی از عمرشان در دنیا

آیت الله جاودان با اشاره به حدیثی نبوی درباره ناراحتی و پشیمانی اهل بهشت از هدر برخی ساعات عمرشان، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می فرماید: «إنَّ أهلَ الجَنَّه لا یَندِمونَ عَلَی شَیءٍ من اُمُورِ الدُّنیا إلّا عَلَی ساعَهٍ مَرَّه بِهِم فِی الدُّنیا لَم یَذکُرُ اللهُ فیها».

(إرشاد القلوب دیلمی , ج ۱ , ص ۵۲. عنوان باب : > الجزء الأول > الباب الثالث عشر فی المبادره فی العمل).

وی ادامه داد: اهل بهشت فقط یک پشیمانی دارند، با اینکه اهل بهشت هستند و سرانجام را برده  و بهشتی شده اند، اما برای یک چیز غصه دارند و آن اینکه ساعتی از عمرشان در دنیا گذشته و آنها در غفلت بوده اند؛ یعنی در این ساعت نه عبادتی کرده اند و نه معصیتی، فقط این ساعت عمر آنها هدر رفته است.

*ناراحتی از هدر یک ساعت از عمر

این استاد حوزوی افزود: این عمر برای صرف تجارت بوده و این یک ساعت هم از ساعات تجارت است، اما این افراد یک ساعت از عمر خود را از دست داده اند و این یک ساعت آنجا مشخص می شود که چقدر ارزش داشته و مهم بوده است. آنجاست که می بینند که با یک ساعت غفلت، یک ساعت از سرمایه آنها سوخته است.

وی ادامه داد: حالا گریه می کنند و ندامت دارند، که این یک ساعت عمرشان از بین رفته است، هر چند نباخته و بهشتی شده اند ولی برای از دست دادن این یک ساعت از سرمایه خود ناراحت هستند.

*حسابرسی تمام ساعات عمر انسان در روز قیامت

آیت الله جاودان در ادامه با اشاره به حسابرسی تمام ساعات عمر در روز قیامت، اظهار کرد: در روایات آمده که در روز قیامت تمام ساعت های عمر انسان حسابرسی می شود و این ساعت های عمر را مثلا به صورت یک فیلم از جلوی چشم او عبور می دهند.

*سه تقسیم بندی از ساعات عمر / عبادت، معصیت، بطالت

این استاد برجسته اخلاق شهر تهران با اشاره به تقسیم ساعات عمر به سه عمل، گفت: این ساعت های عمر انسان را می توان به سه دسته تقسیم کرد، اول ساعت هایی که در آن عبادت کرده است، دوم ساعت هایی که در آن معصیت خدا را کرده است و سوم، ساعت هایی که در آن هیچ کاری نکرده است.

وی ادامه داد: حالا فرض کنید هر ساعت از عمر انسان یک اتاق باشد و در قیامت این ساعات را به صورت اتاق های جداگانه به او نشان می دهند.

*ساعت نورانی عمر و خوشحالی از آن

آیت الله جاودان اظهار کرد: حالا اگر در آن ساعت اطاعت خدا را کرده باشد، آن یک ساعت و آن اتاق مربوط به این یک ساعت نورانی است. و آن فرد با دیدن این نورانیت یک ساعت عمرش این قدر خوشحال می شود که اگر خوشحالی او را بین اهل جهنم تقسیم کنند، همه آنها نیز خوشحال می شوند.

وی ادامه داد: با اینکه در جهنم اصلا خوشحالی نیست، اما اینقدر از این یک ساعت نورانی، فرد خوشحال می شود که اگر این خوشحالی را بین اهل جهنم که غرق در غصه هستند، هم تقسیم کند، همه آنها نیزخوشحال می شوند.

*ساعت تاریک عمر و غصه و رنج از آن

این مدرس حوزی به دیگر ساعت عمر که منجر به معصیت خدا شده و اثر آن در قیامت اشاره و بیان کرد: حالا برعکس اگر یک ساعتی گذشت و در آن ساعت انسان معصیت خدا را کرده باشد، آن اتاق مربوط به این یک ساعت تاریک است.

وی ادامه داد: این فرد با دیدن این یک ساعت این قدر ناراحت می شود و رنج و غصه سراغش می آید که اگر این غم و غصه را در بین اهل بهشت که اصلا غصه ای در آنجا نیست تقسیم کنند، همه آنها نیز غصه دار می شوند.

*ساعت های خالی و بی عمل و حسرت از تلف شدن آن

آیت الله جاودان به حسرت انسان از هدر ساعات عمر و خالی بودن آن از عمل اشاره و اظهار کرد: و اما دسته سوم، ساعت هایی است که انسان در آن ساعت هیچ کار نکرده است، و ما خیلی از وقت هایمان در این هیچ کار نکردن از دست می رود.

وی ادامه داد: این افراد از سرمایه خود استفاده کردند و این سرمایه را هدر دادند و هیچ سودی نکرده اند و ناگزیر در این یک ساعت سرمایه خود را حرام نموده و از دست داده اند و برای این هدر دادن عمر خود حسرت می خورند.

این استاد حوزوی افزود: اگر شما کار کردید، مثلا دانش آموز هستید و کارتان درس خواندن است و درس را خوب خوانده اید و مرتب به مدرسه رفته  و در منزل هم ادامه درس را خوانده اید و نگذاشته این یک سال تحصیلی عمرش هدر برود، بنابراین دیگر حسرت و ناراحتی ندارید.

وی ادامه داد: اما یک وقت برخی همین که کار می کند، این کاری که انجام می دهد برای این است که دستش جلوی مردم دراز نباشد و نفقه خانواده را تهیه کند و این کار کردن هم نوعی عبادت است و این فرد ساعات عمرش را هدر نداده است. پس دانش آموزی که درس خوانده یا آن فرد که کاری انجام داده، ثمر داشته است و این ها حسرت به بار نمی آورد.حالا یک کارهای دیگری هم کرده مثلا نماز و روزه هایش را درست انجام داده است پس این فرد  همه عمرش سود است.

*علت پشیمانی اهل بهشت از این ساعات هدر رفته

آیت الله جاودان با بیان علت پشیمانی اهل بهشت از هدر رفتن برخی از ساعات عمرشان گفت: آنجا محبت بود و محبت یاد ان کسی که دوست دارید را می آورد و کسی را که دوست ندارید اصلا به یادت هم نمی آید حالا این در زندگی معمولی بشری است و اهل بهشت نادم و پشیمان هستند که چرا تمام ساعات عمرشان با محبت و یاد خداوند نبوده است، هر چند این ساعات مختصر و کم باشد.

وی ادامه داد: این طور نبوده که اهل بهشت که پشیمان و نادم آن ساعات هدر رفته خود هستند، معصیتی کرده اند؛ آنها برای ساعتی ندامت و پشیمانی دارند که آن ساعت بر آنها گذشته و در آن ساعت خدا را یاد نکرده اند.

این استاد حوزوی افزود:  یعنی اهل بهشت نمازشان را خوانده اند و کارهایشان روی حساب بوده است و این حساب ها بر اساس درجه است و به درجه ای که آنها نیت داشته اند به آن مقدار آن کارش حساب می شود و آنجا که پای حساب می آید دستشان پر است، که تمام دوران عمرش را یک جایی خرج کرده است که نتیجه داشته است، اما ناراحت هستند چرا اندک ساعتی از عمرشان گذشته و یاد خدا نبوده اند.

وی ادامه داد: قاعدتا این پشیمانی مربوط به داخل بهشت نیست، چون این غصه ها برای داخل بهشت نیست و داخل بهشت دیگر غصه ای نیست و غصه ها برای ساعت هایی است که هدر رفته است و هنوز در حسابرسی هستند. بنابراین ما می توانیم همه این ساعات را از حرام شدن و هدر رفتن جلوگیری کنیم.

*عمر سود بخش انسان همزمان با ایمان آوردن به خدا

این استاد اخلاق شهر تهران، ایمان آوردن به خدا را آغاز سود بخش شدن عمر انسان دانست و گفت: از آن لحظه ای که

 آدم ایمان به خدا می آورد، عمرش سود بخش است و از آن لحظه که ایمان خدا در زندگی اش نقش پیدا کرد، لحظه لحظه هایش سود بخش است و این آدم در این لحظه فلان کار خوب را که می کند، ده برابر ثواب کسب می کند، و اگر فلان کار خیلی خیلی خوب را انجام دهد، ثوابش صد برابر می شود و نتیجه شما عمرتان را با ایمان گذرانده اید.

*صدیقین / کسانی که در زندگی شک و تردید ندارند

آیت الله جاودان در بخش دیگری از بیاناتشان با اشاره به صدیقین اظهار کرد: صدیق یکی از اصطلاحاتی است که در قرآن بکار رفته است، صدیق افراد راستگو و کسانی اند که شک و تردیدی در زندگی ندارند.

*صدیقین در قرآن و یک نمونه آن در سوره یاسین

این استاد تاریخ اسلام با اشاره به اینکه چند نفر صدیق را قرآن معرفی نموده، گفت: در قرآن چند نفر را جزء صدیقین معرفی نموده است که از جمله آن صدیقین، آن بزرگواری است که درآیه ۲۰ سوره یس از او نام برده شده است و می فرماید: «وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدینَهِ رَجُلٌ یسْعى‏ قالَ یا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلینَ»؛ و مردى با ایمان از دورترین نقطه شهر با شتاب فرا رسید، گفت: اى قوم من! از فرستادگان خدا پیروى کنید.

وی ادامه داد: حواریان حضرت عیسی(ع) به محلی رفته بودند تا مردم را هدایت کنند و معجزاتی هم همچون حضرت عیسی(ع) داشتند و این معجزات را هم مردم دیدند، اما  زیر بار نمی رفتند، و در مرحله آخر نیز بزرگترین فرد حواریون هم آمد اما آنها زیر بار نرفتند اما آخر شب آن فرد صدیق آمد و ایمان آورد.

{ در تفاسیر منظور از این مرد صدیق در این آیه شخصی به نام “حبیب نجّار” است که حضرت استاد آیت الله جاودان به آن اشاره فرمودند؛ در مورد حبیب نجار گفته شده که وی مبتلا به بیمارى جذام و فلج بود، و حواریون به اذن خداوند او را شفا دادند و او نیز به آنان ایمان آورد}

*صدیق چه کسی است؟

این شاگرد برجسته علامه عسکری افزود: صدیق کسی است که لحظه ای در عمرش شک نمی کند و هیچ لحظه ای از کار دست بر نمی دارد و خسته هم نمی شود وامیرالمومنین(ع) بزرگ این صدیقین است.

وی ادامه داد: من گاهی برای خودم فکر می کنم، ما لحظه ای د رعمرمان نیست که کم میاریم و تردید پیدا می کنیم که این کار را که اطاعت خداست یا آن کار که معصیت خداست را انجام دهیم. لذا اگر تردید کردید دیگر در شمار صدیقین نیستید در صورتی که صدیقین هیچ لحظه ای شک نکردند و همچنان مستحکم و استوار در سراسر عمر هستند.

*استقامت میثم تمار تا آخرین لحظه / اعتقاد قوی ثمره شخصیت قوی

آیت الله جاودان به استقامت میثم تمار در لحظات آخر عمرش اشاره و بیان کرد: وقتی میثم یک دست و پایش را قطع کرده و آویزان بود، دخترش می آید و از او می پرسد: پدرچطوری؟ میثم در آن وضعیت به دخترش می گوید: هیچ مشکلی ندارم.

وی ادامه داد: اگر انسان اعتقادش درست باشد این چنین استقامت دارد، دیگر بریدن دست هیچ تاثیری در شخصیت او نمی گذارد، دست درد می کند اما شخصیتش دست نخورده است.  حالا فرض کنید به یک کارمندی در اداره ای، یک مبلغ بزرگی را روی میزش می گذارند که به او رشوه بدهند اما این کارمند شخصیت اعتقادی قوی دارد و بر اساس قانون عمل می کند و این پول بزرگ را هم دست نمی زند. این کارمند شخصیتش قوی است و این شخصیت نیز ثمره اعتقاد قوی او است.

این استاد حوزوی افزود: یا اینکه برای فردی یک صحنه خیلی نامناسب و آلوده پیش می آید و او اصلا به آن صحنه نگاه هم نمی کند و در دلش هم هیچ ناراحتی و مشکلی ندارد که چرا به آن صحنه لذت بخش و تحریک کننده ولی گناه آلود نگاه نکرده است، اصلا از دیدن آن صحنه بدش هم می آید.

*شجاعت عابس در مقابل سپاه عمرسعد

آیت الله جاودان در ادامه به شخصیت قوی عابس از شهدای کربلا اشاره و بیان کرد: یکی از یاران امام حسین(ع) و شهدای کربلا “عابس ” است، وقتی عابس به میدان آمد، یکی از افراد عمر سعد گفت به نبرد عابس نروید، او از شجاعان روزگار است. کسی هم جرأت نکرد به نبرد عابس برود تا اینکه عابس زره اش را در آورد و دشمن دستور داد او را سنگباران کنند.

وی ادامه داد: شخصیت عابس در حدی است که در مقابل دشمن هیچ ترسی ندارد تا حدی که زره خود را در می آورد و در زیر سنگباران دشمن باز او نمی ترسد و شجاعانه می جنگد و دست از اعتقاد و ایمانش بر نمی دارد. اما ما در مقابل یک دشمن ترس داریم چون در ایمان مشکل داریم، می ترسیم.

{ در تاریخ درباره عابس آمده که وی  عابس بن شبیب شاکری، از یاران امام حسین(ع) و شهیدان کربلا و اهل قبیله بنی شاکر از قبیله بنی همدان است، که مردم این طائفه از شجاعان جنگ‌ها بودند از این رو اعراب به آن‌ها «فتیان الصباح، یعنی جوان مردان صبح» لقب داده بودند. او نیز از مشاهیر کوفه بود و گفته‌اند در سخنوری و خطابه توانایی بسیاری داشته و اهل تهجد و عبادت بوده است.}

*ترس قیامت و مرگ از عظیم ترین ترس ها / چکار کنیم که نترسیم؟

این استاد حوزوی با بیان اینکه ترس قیامت و مرگ از عظیم ترین ترس ها است، گفت: ما نیز می توانیم همچون عابس باشیم و هیچ ترسی نداشته باشیم و این شخصیت قابل کسب شدن است. حالا اگر یک چنین شخصیتی را تحصیل و کسب کردیم دیگر از حوادث قیامت، مرگ، قبر و برزخ ترسی نداریم، و هر چه ایمان ما قوی تر باشد ترس کمتری هم داریم، هر چند این حوادث حادثه های بزرگی هستند.

این استاد حوزوی افزود: گفتند کسانی که لحظات آخر عمرشان بود، دستگاهی گذاشته بودند که این فشارهای وارده بر مغز را نشان می داد. گفتند در لحظه مرگ این افراد چنان فشاری به مغزشان وارد می شد، که مثلا فرض کنید فرد دندان درد دارد خیلی شدید و مغز آن فشار درد را احساس می کند، اما فشار مرگ بر مغز صدها برابر این دردها است.

*کسب و ساختن شخصیتی مستحکم و قوی آخرتی

نوه مرحوم آیت الله شیخ مرتضی زاهد به نترسیدن ژاپنی ها از زلزله اشاره و گفت: در  ژاپن به علت زلزله های زیاد، خانه ها را ضد زلزله ساختند، که در برابر زلزله آسیبی نمی بیند. بعضی مواقع تلویزیون لحظه زلزله را  در ژاپن نشان داده که مردمی که در منزل هستند دارند سقف را نگاه می کنند و ترسی هم از زلزله ندارند. چون ساختمانی مستحکم ساخته هیچ ترسی هم ندارند، ما نیز اگر ساختمان شخصیتی خود را محکم بسازیم از هیچ حادثه ای نمی ترسیم.

وی ادامه داد: برخی افراد با ایمان این قدر شخصیت محکم و مستحکمی دارند که در حوادث بزرگی مثل حادثه مرگ و قیامت اصلا ترسی ندارند که بزرگترین ترس هم هست اما آنها ترسی ندارند و تازه در نهایت راحتی هم هستند.

*در امان بودن متقین در قیامت  / آیه ۵۱ سوره دخان

آیت الله جاودان در ادامه به در امان و امنیت بودن متقین در روز قیامت اشاره و بیان کرد:  خداوند در آیه ۵۱ سوره دخان به در امان بودن متقین اشاره نموده و می فرماید: « إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی مَقَامٍ أَمِینٍ »؛ یعنی اینکه در آن روزسخت و ترسناک قیامت آنان که متّقی و خداترس بودند در مقام امن و امان هستند.

وی ادامه داد: این آیه را مرتب خوانده ام؛ یک زمانی صحبت بود در ساختمان های بزرگ یک اتاق امن بسازند که اگر اتفاقی افتاد و این ساختمان تخریب شد، برای اتاق امن این ساختمان اتفاقی نیفتد و ساکنین در موقع خطر به این اتاق امن بروند، حالا متقین هم در روز ترس و خطر در یک جایگاه امن هستند و به اصطلاح در اتاق امن هستند.

*عابس از دشمن نترسید، پس ما هم می توانیم!

آیت الله جاودان با بیان اینکه ما نیز می توانیم به این مقام و این شخصیت برسیم، گفت: عابس می خواهد به مقابل چهار هزار سرباز دشمن برود و در وجودش اصلا هیچ ترسی نیست، چون ساختمان شخصیتی او جوری ساخته و تربیت شده که هیچ ترسی جزء ترس از خدا ندارد و حالا که ترسی ندارید، حوادث هم او را نمی لرزاند.

*دنیا محل تمرین نترسیدن

وی با اشاره به اینکه باید در دنیا تمرین نترسیدن نمود، بیان کرد: شما و من هم اگر کار کردیم، اگر کار کردیم، اگر کار کردیم، نخواهیم ترسید و دیگر با حوادث نمی لرزیم. ما باید در این دنیا تمرین نلرزیدن را انجام دهیم، تا حدی که حتی هیچ گناهی هم شما را نلرزاند و وسوسه نکند؛ حالا کسی که دارد نلرزیدن را تمرین می کند کم کم به مقام امین می رسد.

*نترسیدن آیت الله حق شناس(ره) از زلزله تهران / تمرین نمودن برای رسیدن به چنین شخصیتی

آیت الله جاودان به زلزله ای در تهران در زمان آیت الله حق شناس اشاره و بیان کرد: در زمان حیات مرحوم آیت الله حق شناس(ره) در تهران زلزله ای نسبتا شدید آمد. در آن لحظه حاج آقا حق شناس با اهل منزل در اتاقی نشسته بودند و این اتاق هم در طبقه پایین بود که ناگهان زلزله‌ی نسبتاً شدیدی می آید و منزل را می لرزاند، حاج خانم بلند می شود که به حیاط فرار کنند، اما ایشان می گوید: بنشینید این سقف فرود نمی آید.

این شاگرد برجسته آیت الله حق شناس(ره) افزود: این نترسیدن ایشان نشانه شخصیت وی بوده است  که سالها روی این شخصیت کار کرده است.

وی ادامه داد: ما با تمرین نمودن می توانیم به چنین شخصیتی برسیم؛ و شخصیتی قوی کسب می کنیم که در مقابل این لرزش ها نمی ترسد و حتی در مقابل هیچ گناهی و مشکلات دنیای هم سر فرود نمی آورید. و به شخصیتی می رسید که آن استحکام را برای همیشه تحصیل کرده است و ما هم می توانیم آن شخصیت را تحصیل کنیم اما حیف که حرفش را می زنیم.

*انجام کارهای خوب و ترک کارهای بد برای ساخت شخصیتی مستحکم

این استاد اخلاق شهر تهران بیان کرد: هر کار خوبی که انجام می دهید و از هر کار بدی دوری می کنید، دارید آن شخصیت مستحکم خود را تحصیل می کنید، که اگر این دو عمل شما منظم و صد در صد باشد، شما قطعا به آن شخصیت مستحکم خواهید رسید.

وی ادامه داد: حالا وقتی به آن شخصیت مستحکم رسیدید دیگر در مقابل هر مشکلی خود را نمی بازید و در مقابل هر گناهی سریع کوتاه نمی آیید و سر خم نمی کنید.  دیگر سعی می کنیم هر چه وظیفه ام است و درست می دانم، عمل کنم و هر چه بد است، عمل نکنم.

*شخصیت مستحکم امام جواد(علیه السلام) در برابر مسخره گری

آیت الله جاودان به شخصیت مستحکم امام جواد(علیه السلام) اشاره و بیان کرد: در زمان حضرت جواد(ع) یک فرد مسخره چی بود و خلیفه می خواست یک اهل مجلس را بخنداند و این مسخره چی کاری کرد که اهل مجلس همه خندیدند، اما حضرت جواد(ع) همانجور محکم نشسته بدون اینکه لبخند هم بزند در مقابل مسخره کاملا خون سرد بودند.

وی ادامه داد: اما اگر ما باشیم در مقابل مسخره بازی یک نفر سریع می خندیدم و آن شخصیت مستحکم را نداریم.  و این شخصیت مستحکم با عمل صالح بدست می آید و کسب کردنی است و بعد از آن در مقابل همه حوادث مستحکم است.

*شخصیت مستحکم حضرت زینب(س) در برابر ابن زیاد و یزید ملعون

آیت الله جاودان در پایان به شخصیت مستحکم حضرت زینب(س) در برابر دشمنان اشاره و اظهار کرد: حضرت زینب(س) در اسارت و در مجلس ابن زیاد، یک حرفی به ابن زیاد خبیث  می زند، آن هم کسی که در خباثت همان لحظه آدم را می کُشد، حالا حضرت زینب(س) به چنین شخصی می گوید: یابن مرجانه! یعنی اسم پدرش را نبرده است

وی ادامه داد: در شام و در مجلس یزید که این ملعون یک امپراطور است، حضرت زینب(س) فرمود من تو را کوچک می شمارم و تو نمی توانی یاد ما را به فراموشی بسپاری و شما نابود می شوید ولی ما نابود نمی شویم.

آیت الله جاودان افزود: یک چنین حرفهایی نشان از شخصیت پخته و ساخته شده بر می آید و اینها چیزی است که برای همه مقدور است و ما نیز می توانیم چنین شخصیتی را کسب و تحصیل کنیم.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

 

ضمنا نسخه پی دی اف این متن به صورت جزوه در بخش دانلود های رایگان قرار گرفت و یا از اینجا می توانید این جزوه را دانلود نمایید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید