کد خبر : 3306
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 آذر 1397 - 0:07
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای نحوه آشنایی آیت الله کمیلی خراسانی با شهید دستغیب بسته هستند

نحوه آشنایی آیت الله کمیلی خراسانی با شهید دستغیب

در دیدار با آیت الله کمیلی خراسانی به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله شهید دستغیب، معظم له خاطراتی از نحوه آشنایی با ایشان و مطالعه آثار وی بیان و توصیه ای به جوانان نمودند که مشروح آن در ادامه می آید.

به مناسبت سالگرد شهادت شهید آیت الله دستغیب، دیدار و گفتگویی با آیت الله کمیلی خراسانی داشتم که در این دیدار معظم له خاطراتی از نحوه آشنایی با ایشان و همچنین توصیه های به مطالعه آثار این شهید محراب بیان فرمودند که در ادامه می آید.

بسم رب المهدی(عج)

شهید دستغیب-آیت الله کمیلی خراسانی-فقیه عارف-سلطان احمدیبه گزارش پایگاه اینترنتی دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی (سلطان احمدی دات آی آر): بیستم آذر سالروز شهادت شهید محراب، آیت‌الله عبدالحسین دستغیب است که در سال ۱۳۶۰ هنگام رفتن به نماز جمعه شیراز به شهادت رسید. از این رو با آیت الله محمد صالح کمیلی خراسانی درباره شخصیت این فقیه عارف گفتگو نمودم که مشروح آن در ادامه می آید.

به عنوان اولین سوال درباره نحوه آشنایی خود با شهید دستغیب توضیح دهید.

آیت الله کمیلی خراسانی: آشنایی بنده با شهید دستغیب از آنجا شروع شد، که من در حوزه علمیه نجف اشرف بودم و ایشان هم به حوزه عملیه نجف اشرف آمدند و در مدرسه صدر که از مدارس علمیه معروف نجف است، حضور یافتند.

ماجرای کتاب فقهی نزد آیت الله دستغیب در حضور علمای نجف

و من و دیگر علمای نجف خبردار شدیم، که ایشان به نجف آمده اند؛ و دسته جمع همه  به دیدار ایشان در یکی از حجرات آن مدرسه رفتیم و من نیز حضور داشتم، در این دیدار دیدم که در حین دیدار علما با شهید دستغیب، یک کتاب بزرگی جلوی ایشان هست و وقتی جمعیت رفتند و من تنها شدم دیدم این کتاب بزرگ یک کتاب فقهی است. متوجه شدم که در آن جمع علما ایشان تمایلی نداشتند که مسائل عرفانی بحث و صحبت شود؛ به خاطر اینکه به آن عالمان نجف بفهمانند ما هم در همان رشته فقه و فقاهت هستیم آن کتاب بزرگ را جلوی خودشان گذاشته بودند و می خواستند مسئله عرفان را کتمان کنند؛ چون بعضی آن روز مخالفت داشتند و به عرفان و عرفا معرفت نداشتند.

ارتباط آیت الله دستغیب با مرحوم سید هاشم حداد چگونه بود؟

آیت الله کمیلی خراسانی: بعد از این دیدار، معرفت و آشنایی من با ایشان از اینجا شروع شد، که ما شاگرد آیت الحق مرحوم سید هاشم حداد بودیم؛ از نجف به کربلا برای ملاقات استاد می رفتیم و آنجا گاهی اوقات مجمع علمایی بودند که از ایران بودند که از جمله آن علمای ایرانی مرحوم شهید دستغیب بود؛ که خیلی هم در آن جلسات ایشان را می دیدم و ایشان هم  خیلی ارادت و علاقه به استاد ما داشتند.

هر کس خدمت استاد ما مرحوم آیت الحق سید هاشم حداد می آمد معمولا کسانی بودند که به وی ارادت داشتند، که یکی از این افراد مرحوم شهید دستغیب بود، و من هم این ارادت را به مرحوم شهید دستغیب آنجا پیدا کردم.

بعد ایشان را از شاگردان مرحوم آیت الله انصاری همدانی می شناختم، که از محضر ایشان تلمذ می کرد و دستورات می گرفت.

نظر استاد بزرگوارتان آیت الحق مرحوم سید هاشم حداد نسبت به شهید دستغیب چه بود؟

آیت الله کمیلی خراسانی: نظر مفید  وخوبی داشتند و ایشان را خیلی تحویل می گرفتند، خصوصا وقتی در سفر کربلا خدمت استاد می رسیدند، استاد ایشان را تحویل می گرفتند و مورد احترام قرار می دادند.

آیا خاطره ای از حضور شهید دستغیب در جلسات مرحوم سید هاشم حداد دارید؟

آیت الله کمیلی خراسانی: وقتی استاد ما مرحوم آیت الحق سید هاشم حداد به نجف اشرف برای زیارت امیرالمومنین(ع) تشریف می آورند؛ کسانی هم همراه ایشان بودند. یک وقت مسجد سهله و مسجد کوفه اعمال را انجام می دادیم و یک خلوتی در مسجد سهله بوجود می آمد که آنجا می دیدیم شیخ عباس قوچانی آنجا در محضر استاد بود و صحبت با هم می نمودند و من هم گاهی اتفاق می افتاد یک جلسه با رفقا در مسجد سهله پیش می آمد گاها شهید دستغیب هم در این جلسات حضور داشتند.

حتی به خاطرم هست دیدم آقایی که دانشگاهی  بود و در آن مجمع سوالات نظری و علمی می کرد و مخالفت داشت! اما مرحوم آیت الله شیخ عباس قوچانی سرش به زیر بود و در سکوت مطلق بود و بعد از مدتی سر بر می داشت  و یک جمله ای برای پاسخ به ایشان می داد.

آیا این ارتباط فقط در نجف بود یا اینکه در سفرهایی که به شیراز داشتید، به دیدار ایشان می رفتید و با وی ارتباطی داشتید؟
دیدار و ملاقات با شهید دستغیب در شیراز
آیت الله کمیلی خراسانی: در زمان حیات ایشان در سفر به شیراز و تشرف به زیارت امامزاده شاهچراغ، توفیق شد که ایشان را در منزلشان زیارت کنم. و در سفر شیراز اصرار داشتم که ایشان را حتما ببینم. بعد که رفتم منزل ایشان واجازه دادند و با وی ملاقات کردم و با وی صحبتهایی شد، از جمله یک وقت خواستم از در خانه ایشان بیایم بیرون ایشان یک پاکتی به من دادند که وقتی نگاه کردم دیدم یک مبلغی است، که دقیقا این مبلغ برای مسافرت ما خیلی به جا بود. بعد در مسجد جامع عتیق هم رفتم باز آنجا هم ایشان را ملاقات کردم.
همچنین یکبار شهید دستغیب را در اوایل انقلاب مسیر شیراز به تهران زیارت کردم، و ایشان در آن سفر به دیدار امام خمینی(ره) می رفت؛ و آنچه از ایشان مشاهده کردم دیدم شهید دستغیب خیلی دلسوز انقلاب و مسائل انقلابی است و همینطور همراه با امام راحل بودند و می توان گفت یکی از یاران نزدیک امام بود.

چه توصیه ای به جوانان نسبت به مطالعه آثار و کتاب های آیت الله شهید دستغیب دارید؟ آیا حضرتعالی هم این آثار ایشان را از نزدیک مشاهده نمودید؟

توصیه به مطالعه تالیفات شهید دستغیب

آیت الله کمیلی خراسانی: از قضا خود من یک تعداد از کتاب های شهید دستغیب را مطالعه کردم و به این آثار وی علاقمندم، مخصوصا کتاب گناهان کبیره که دو جلد است و بسیار معروف است و همچنین کتاب قلب سلیم است.

 و توصیه من به جوانان این است که کتاب قلب سلیم و گناهان کبیره شهید دستغیب را حتما مطالعه کنند و همینطور کلیه تالیفات ایشان از جمله تفسیر سوره واقعه و دیگر مجموعه کتاب های ایشان که مثل آثار شهید مطهری است و مطالعه آن برای جوانان خیلی مفید است.

در یک جمله بخواهید شهید دستغیب را معرفی کنید، چه می فرمایید؟

آیت الله کمیلی خراسانی: می توان گفت که شهید دستغیب، فقیهی عارف و انقلابی بود، که خیلی به انقلاب و نهضت کمک کرد و همراه امام راحل بود.

همچنین شهید دستغیب مرد عارفی بود که خیلی ساده زندگی می کرد و قلب پاکی داشت. مخصوصا دعای کمیل که خود ایشان متصدی بودند و خودشان می خواندند یک حالتی از عرفان خالص و زلال بود که از ایشان دیدیم. و سخنرانی های بسیار خوبی در نماز جمعه شیراز نمودند.

نکته پایانی اگر مطلبی هست بفرمایید.

آیت الله کمیلی خراسانی: ما از وجود این بزرگان باید بهره ببریم، چه این عزیزان در قید حیات باشند و چه بعد از ممات. چون روح آنها زنده است و ما می توانیم از روح بلند این بزرگان استفاده کنیم و خود را بی بهره نگذاریم.

لعن و نفرین بر آنهایی که این شخصیت های بزرگ، امامان جمعه از جمله شهید دستغیب را ترور کردند، که اگر ایشان می ماند یک استوانه ای برای انقلاب اسلامی بود و دشمنان نگذاشتند جامعه از وجود پر برکت آنها استفاده ببرند.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

(احمدی سیرجانی)

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید