کد خبر : 3297
تاریخ انتشار : جمعه 9 آذر 1397 - 20:46
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای اهمیت آخرت شناسی در بیان استاد شجاعی بسته هستند

اهمیت آخرت شناسی در بیان استاد شجاعی

استاد شجاعی در جلسه این هفته خانواده آسمانی، (هشتم آذرماه) با آغاز مبحث موضوعی آخرت شناسی به اهمیت شناخت آخرت و لزوم درگیر کردن ذهن و قلب به آخرت پرداخت که در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه می آید.

استاد شجاعی در جلسه این هفته خانواده آسمانی، با آغاز مبحث موضوعی آخرت شناسی به اهمیت شناخت آخرت و لزوم درگیر کردن ذهن و قلب به آخرت پرداخت که در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه می آید.

آخرت شناسی

بسم رب المهدی(عج)

به گزارش پایگاه اینترنتی دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی (سلطان احمدی دات آی آر): استاد محمد شجاعی در ادامه مباحث هفتگی خانواده آسمانی که سالهای متعددی به آن می پرداختند از این هفته این جلسات با موضوع جدید « آخرت شناسی و شناخت بهشت و جهنم » ادامه یافت.

توفیق شد این هفته، در عصر پنج شنبه ۸ آذرماه ۱۳۹۷ در این جلسه هفتگی استاد بزرگوار شرکت کنم که با آغاز موضوع جدید آخرت شناسی مباحث خانواده آسمانی ادامه یافت که در این جلسه استاد به علل اهمیت شناخت آخرت و ثمره آخرت شناسی پرداختند که در ادامه گزیده یاداشتهایم از این جلسه تقدیم شما معارف جویان عزیزی که امکان شرکت در این جلسه را نداشتند، می نمایم.

استاد محمد شجاعی-خانوداه آسمانی-استاد شجاعی-آخرت شناسی-اهمیت آخرت-سلطان احمدی
گزیده بیانات استاد شجاعی در این جلسه به شرح زیر است:
آغاز مبحث آخرت شناسی از این جلسه

در این چند سال مباحث خانواده آسمانی درباره روابط با اعضای خانواده آسمانی بحث شد و در ادامه و آخرین مبحث هم سخن چینی به پایان رسید و اینک در ادامه این جلسات از این جلسه به موضوع «آخرت شناسی، بهشت و جهنم» خواهیم پرداخت.

اهمیت فوق العاده آخرت شناسی

این موضوع آخرت شناسی موضوعی فوق العاده مهم بلکه مهمترین مسئله ما خواهد بود. بحث آخرت شناسی درباره محل استقرار و حیات ابدی و جاودان ما است، جایی که ما برای آنجا آفریده شده ایم و از آنجا هم به این دنیا آمده ایم و به زودی هم به آنجا وارد می شویم و این سرای آخرت به ما خیلی نزدیک است و ما را احاطه کرده که با وفات به آنجا منتقل خواهیم شد.

دشمنی خدا با کسی که آخرت شناس نیست

آخرت شناسی و شناخت آخرت فوق العاده مهم است که پیامبر اکرم(ص) می فرماید: خداوند تبارک و تعالی دشمن می دارد هر عالم به دنیایی که جاهل به آخرت است.

خدا نکند که خدا نسبت به کسی دشمنی داشته باشد که اگر چنین شد آن فرد خیر دنیا و آخرت را کسب نخواهد کرد، نه در دنیا و نه در آخرت خیری نخواهد دید؛ و یکی از مواردی که خدا خیلی بدش می آید و خدا با فرد دشمن است این است که انسان دنیا را خوب بشناسد ولی آخرت را نشناسد.

دنیا بینان کور و غافلان از آخرت شناسی

بنابراین خدا خیلی بدش می آید از کسی که دنیا را خوب می شناسد، در امور دنیایی و علوم دنیوی متخصص است اما در شناخت آخرت جاهل است. فرد در امور دنیایی حتی دکترا دارد و عالم رشته های مختلف دنیایی است اما وقتی به او می گویند قرار است از اینجا به کجا بروی؟ می گوید نمی دانم، از آخرت شناخت و آگاهی ندارم. چنین فردی زندگی کورکورانه ای دارد، او دارد کورکورانه زندگی می کند و عاقبت هم با همین کوری می میرد و قرآن کریم هم می فرماید: کسی که در دنیا کور بوده در آخرت هم کور است. برخی الان سفت به زندگی دنیا چسبیده اند و اصلا حواسشان نیست به زودی از این دنیا خواهند رفت.

آخرت خیلی مهم است و ما باید بدانیم که کجا باید برویم. امیرالمومنین(ع) می فرماید رحمت خدا شامل حال کسی است که بداند از کجا آمده است الان کجا هست و به کجا می رود. ما باید بدانیم که من کیستم؟ از کجا آمده ام؟ الان کجا هستم؟ و قرار است به کجا بروم؟

سه مرحله حیات

ما سه مرحله حیات داریم که یکی ابتدا از آخرت به دنیا آمده ایم، و این روح بی نهایت انسان در نطفه و جنین و رحم مادر قرار گرفته است و در مرحله بعد وارد این دنیا شده است و بعد از این مرحله دوباره به همان آخرت بر می گردد. بنابراین ما باید به زودی به این فضا و مکان آخرتی وارد شویم و حیات جدیدی را آنجا آغاز کنیم.

حیات آخرت مبتنی بر حیات دنیا

حیات آخرت حیاتی است مبتنی بر حیات دنیا و پایه حیات آخرت را در دنیا می گذارند و هر چه انسان در آخرت خوبی و بدی، شقاوت و سعادت می بیند نتیجه اعمال و رفتار او در دنیا است. بنابراین پایه های آخرت در دنیا است،

شش نوع تولد از رحم

ما از رحم مادر شش نوع تولد داریم؛ تولد سالم، قوی، ضعیف، بیمار، ناقص، معلول است که با این نوع تولد ما وارد دنیا می شویم؛ حالا برای ورود به برزخ نیز چنین تولدی را با وفات داریم. و وفات تولد ما و انتقال ما از دنیا به برزخ و آخرت است.

اعمال، اخلاق و عقاید سه اصل مهم و سه بهشت و جهنم برای انسان

اعمال، اخلاق، عقاید سه اصل مهم و تاثیر گذار هستند که آخرت ما را می سازند. اعمالی که انجام می دهیم، خلقیاتی که داریم و عقاید ما در دنیا آثار آن در آخرت نمایان می شود و بهشت و جهنم ما را می سازد.

دین هم همین سه شاخه را دارد، اعمال که فقه اصغر است، اخلاقیات که فقه اوسط یا طریقت است، و عقاید که فقه اکبر و حقیقت است. بنابراین این سه اصل خیلی مهم است وسرنوشت یک انسان را همین سه اصل مشخص می کند.

حالا کسی که نمی داند آخرت چه جور جایی است، و حتی نمی رود مطالعه کند یا یاد بگیرد آخرتی که او آخر باید به آنجا برود چه جایی است، خود به خود منفور خدا می شود. مانند کسی که باید درس بخواند، درس نمی خواند خود به خود منفور و مردود معلم و مدرسه می شود ولی کسی در ابتدا از او منفور نبوده است خودش کاری کرده که منفور شود.

موضوع آخرت  شناسی جدی ترین مسئله زندگی انسان

موضوع آخرت جدی ترین مسئله ما است، خدا ما را خلق کرده و از روح خودش که نور محمد و آل محمد(ص) است ما را آفریده است و سپس ما را در دنیا قرار داده است. و استقرار ما در این دنیا موقت و کوتاه است و کوتاه بودن حضور ما در دنیا به نحوی است که وقتی وارد آخرت می شوند از آنها می پرسند چه مدت در دنیا بودید؟ می گویند یک نصف روز یا یک روز در دنیا بودیم.

حیات دنیا به یک چشم به هم زدن تمام می شود

حتی همین الان کسی باورش نمی شود ۵۰ ساله است، یا اینکه کسی ۳۰ سال از عمرش گذشته باور نمی کند که ۳۰ سال از عمرش گذشته است و فکر می کند خیلی کوتاه بود، و بقیه عمر هم به همین کوتاهی است و تمام می شود و به یک چشم به هم زدن می بیند عمرش تمام شد و  وارد برزخ و آخرت گریده است.

منافع دنیا برای ساخت آخرت خوب

اما منافع دنیا این است که انسان از این فرصت کوتاه حضور در دنیا برای ساخت آخرتش استفاده کند، پایه های زندگی سعادتمند آخرت را باید در همین دنیا گذاشت. هر چیزی که در دنیا دارید آخرت هم خواهید داشت؛ مهمانی رفتن ها، رفت و آمد ها، تحصیل علم، غذا خوردن همه اینها آخرت هم هست اما آنجا باید اجازه داشته باشید.

جهنم بیمارستان آخرت برای درمان گناهان

پایه های حیات برزخی و آخرت را باید همین جا در دنیا بگذارید، همانطور در دنیا جسمتان مریض می شود به بیمارستان می روید و درمان می یابید، اگر با مشکل روحی و گناه آلود به آخرت بروید آنجا باید برای درمان به بیمارستان آخرت بروید و بیمارستان آخرت هم جهنم است.

حالا خدا نکند کسی با اخلاق بد و زشت وارد آخرت شود، دیگر کار اصلاح تمام شده و او باید برای درمان این اخلاق بد وارد بیمارستان آخرت که جهنم است شود و آنجا درمان گردد.

همانطور که گفته شد سه اصل اعمال، اخلاق و عقاید مهمترین نقش را در سعادت و شقاوت انسان دارد در مقابل سه بهشت یا سه جهنم نیز برای انسان هستند که سبکترین جهنم آخرت جهنم اعمال است که برای گناه آنجا سالها گرفتاری است، اما مشکلات اخلاقی در آخرت خیلی وحشتناک هستند و معلوم نیست چندین سال آخرتی برای یک بدخلقی انسان گرفتار شود که جهنم اخلاق خیلی وحشتناک است و بعد از آن بدترین جهنم ها جهنم عقاید است.

پس این سه اصل را باید در دنیا خیلی جدی گرفت و ما باید بدانیم به زودی وارد این فضای آخرت خواهیم شد و ثمره دنیا را آنجا خواهیم دید.

حیات انسان جاودانه است نه حیات مختصر دنیا

خدا می فرماید من شما را جاودانه از روح خود آفریدم و دنیا را برای حیات جاودانه شما نیافریده ایم که دل بسته به دنیا شوید، بدانید هرگز در دنیا خوشی نیست، هرگز توقع خوشی در دنیا نداشته باشید، دنیا محل ساختن شما برای آخرت جاودانه است، باید در دنیا خود را بسازید و بدانید که حیات حقیقی آخرت است.

بدانید به زودی با یک تولد از این دنیا وارد برزخ خواهید شد، عالمی که بی نهایت شلوغ تر از این دنیا است.

خداوند در آیه ۶۷ سوره انفال می فرماید: شماها زندگی و شرایط ناپایدار دنیا را می خواهید اما خداوند زندگی جاودانه را برای بندگانش می خواهد. کمی فکر کنید آیا خداوند بهتر می فهمد یا ما؟ قطعا خداوند از ما آگاه تر است و گاهی خیلی وقتها ما با حماقت و عملکرد وس بک زندگی خودمان طوری رفتار می کنیم و در مقابل خداوند می ایستیم که گویی ما بهتر از خداوند می فهمیم!

در دنیا دنبال لذت و آسایش نباشید

بدانید دنیا یک زندگی کوچک است و لذت های این زندگی کوچک هم لذت نیست بلکه بدبختی است و کوفت انسان می شود؛ نه خوراکی، نه نوشیدنی نه هر لذت دیگری در دنیا جز بدبختی چیزی ندارد.

دنیا مانند مار خوش خط و خال ولی سمی

مولا امیرالمومنین(ع) می فرماید دنیا مثل یک مار است، مار خوشکل و خوش خال اما سمی که سم آن ما را می کشد، اما آخرت خالص است و در لذت های آن دردسر وجود ندارد.

خدا ابدیت را برای انسان می خواهد نه محدودیت در دنیا

خداوند ابدیت را برای انسان می خواهد و این ابدیت در دنیا نیست، بلکه دنیا هزینه حیات برزخ است و هر هزینه ای از دنیا بفرستید در آخرت آنجا برداشت خواهید کرد.

خداوند در آیه ۱۵۲ سوره آل عمران می فرماید بعضی از شما کسانی هستید که فقط دنیا را می خواهید اما بعضی از شما فقط ابدیت را می خواهند و در رسیدن به آخرت جدی هستند.

ذهن و قلب خود را درگیر آخرت کنید

ما باید برای آخرت و شناخت آخرت وقت بگذاریم و ذهن خود را درگیر شناخت آخرت کنیم و بعد از آن قلب خود را نیز درگیر آخرت نماییم. بعضی کار فکری در شناخت آخرت انجام می دهند اما قلب آنها درگیر آخرت نشده است، باید قلب را هم درگیر آخرت کرد و عشق به آخرت را در قلب وارد نمود.

باید انسان عاشق آخرت شود، به مرگ، به سکرات موت و ورود به برزخ و آخرت فکر کند.

نشانه درگیر شدن قلب به آخرت شناسی

دلیل و نشانه درگیر شدن قلب به آخرت این است که چینش های زندگی انسان همه چیز بر اساس آخرت است. آدم بد اخلاق و بدبین اصلا درگیر آخرت نیست، کسی که درگیر آخرت باشد نشانه آن این است که از زندگی دنیایی هم لذت می برد.

گناه نکردن انبیاء نتیجه آخرت شناس بودن آنها

انبیاء چرا گناه نمی کردند؟ به خاطر اینکه همه فکر و اندیشه آنها یاد آخرت بود، یاد آخرت آنها را خالص کرده بود. و این یاد آخرت باعث می شود انسان گناه هم نکند واز گناه هم متنفر باشد.

ناملایمات دنیا را به خدا بفروش و فکرت آخرت باشد

به طور مثال اگر یک خانم بداند آخرتی در کار هست و آخرت را خوب بشناسد و آخرت شناس باشد، هرگز به شوهرش منت نمی گذارد، هرگز در ناملایمات زندگی زناشویی غم و غصه نمی خورد و هر غم و غصه ای بود آن را به خدا می فروشد. غیبت، تهمت، غصه برای انسان های بی شخصیت است، انسان هایی که آخرت را نمی شناسند، این افراد حقیقت ندارند و هار شده اند و کسی که منش انسانی نداشته باشد به حقوق دیگر هم تجاوز می کند اما کسی که آخرت شناس شده است همه ناملایمات را به خدا می فروشد و تازه در زندگی شاد هم هست و زندگی اش شیرین است.

هر کس می خواهد اخلاصش بیشتر شود باید خود را با آخرت درگیر کند، آخرت شناس باشد؛ ما وقت زیادی نداریم و به زودی وارد آخرت خواهیم شد؛ نزدیکترین چیز به ما اجل است. ببینید ده ها هزار نفر سوار خودرو شدند و دیگر برنگشتند، یا سوار قطار و کشتی شدند و دیگر برنگشتند، پس اجل نزدیکترین چیز به هر انسانی است.

آخرت به زودی سراغ انسان می آید

خیلی بدبختی است که انسان برای جایی که به زودی سراغش می آید خودش را آماده نکند، ذهنش را درگیر آن نکند و به جای آخرت ذهنش و وقتش همه درگیر دنیا و مشکلات دنیایی شود. بدترین چیز این است که انسان آماده نباشد و یکدفعه ببیند کار تمام شده و وارد آخرت شده است.

از مرگ نترسید

از مرگ نترسید ما اصلا مردن نداریم، حیات ما جاودانه و ابدی است؛ در قرآن ۸۰ بار تذکر می دهد که مردن ندارید، بلکه یم مدت در این دنیا هستید بعد وفات می کنید و با وفات وارد عالم برزخ و سپس قیامت می شوید و تازه زندگی آنجا شروع می شود

حیات جاودانه آخرت در تلاش در دنیا است

اما یک نکته دنیا آن طورها هم بد نیست، بلکه دنیا خیلی قیمتی است چون با آن حیات جاودانه آخرت را می سازید. در دنیا اگر چیزی خراب کردید و گناهی مرتکب شدید می توانید آن را درست کنید و جبران نمایید و تمام اعمال، اخلاق، اعتقادات را می توان اصلاح کرد و این عمر در این دنیا بسیار قیمتی است.

قدر وقت و لحظات دنیایی خود را بدانید برای توشه آخرت

همیشه گفته و باز هم می گویم که آنهایی که در بهشت هم هستند، حسرت چند دقیقه عمر در دنیا را دارند تا بیایند در این چند دقیقه دنیایی با اعمال و اخلاق و اعتقاداتشان آخرت جاودانه تری برای خود بسازند.

مسابقه شما در کسب درجات بهشتی و ابدیت باشد، چرا خود را دست کم گرفتید و در مسابقات داشتن ماشین مدل بالا، موبایل، غذا و امثالهم هستید.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

(احمدی سیرجانی)

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید