کد خبر : 3268
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مهر 1397 - 15:03
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای سالک: عاقبت تاثیر گذاری تکرار مباحث اخلاقی بسته هستند

سالک: عاقبت تاثیر گذاری تکرار مباحث اخلاقی

حجت الاسلام و المسلمین سالک در سومین جلسه درس هفتگی اخلاق با اشاره به تاثیر تکرار مباحث اخلاقی گفت: گاهی برخی افراد با یک بار شنیدن و دانستن یک موضوع تاثیر و تغییری نمی کنند اما در هفتاد و دومین بار که آن موضوع تکرار شد در آنها تاثیر ایجاد می شود، بنابراین از تکرارها خسته نشوید.

حجت الاسلام و المسلمین سالک در سومین جلسه درس هفتگی اخلاق با اشاره به تاثیر تکرار مباحث اخلاقی گفت: گاهی برخی افراد با یک بار شنیدن و دانستن یک موضوع تاثیر و تغییری نمی کنند اما در هفتاد و دومین بار که آن موضوع تکرار شد در آنها تاثیر ایجاد می شود، بنابراین از تکرارها خسته نشوید.

بسم رب المهدی(عج)

دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی (سلطان احمدی دات آی آر): سومین جلسه درس هفتگی اخلاق حوزه های علمیه “امام محمد تقی(ع)” و “مکتب الولایه” تهران در سال جدید تحصیلی، صبح امروز شنبه ۱۴مهرماه ۱۳۹۷ با سخنرانی «حجت الاسلام و المسلمین مهدی سالک» مدیر حوزه علمیه مکتب الولایه در مسجد امام محمد تقی(ع) این حوزه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سالک در این جلسه در ادامه شرح مبحث محاسبه به دلیل تکرار برخی از مباحث تکراری در جلسه اخلاق پرداخت و گفت از مباحث تکراری خسته نشوید چون گاهی همین تکرارها باعث تاثیر خواهد شد، گاهی یک بار گفتن یک موضوع تاثیری نداشته باشد اما وقتی این موضوع چندین بار تکرار می شود در مرحله مثلا هفتاد و یکمین بار باعث تاثیر گذاری و بیداری در فرد می شود.

وی سپس در ادامه به دو رکن مراقبه اشاره و به داشتن استاد اخلاق و رفتن به درس و جلسات اخلاق تاکید و توصیه نمود. بدین منظور در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه تقدیم شما معارف جویان عزیز می شود، امید شما نیز از این طریق بهره مند از این جلسه گردید.

شیخ مهدی سالک-درس اخلاق-سلطان احمدی-مکتب الولایه-مراقبه-محاسبه-تکرار

گزیده بیانات حجت الاسلام والمسلمین سالک در این جلسه به شرح زیر است:

گفتیم یکی از راه های ریشه کن کردن رذایل، محاسبه است؛

تکرارهایی برای سازندگی انسان / نماز خواندن و قرآن خواندن تکرای و اثر تکرار آن

قرآن کریم کتاب درسی نیست اما تمام دروس در آن هست و کتاب انسان سازی است، در همین کتاب انسان سازی گاهی بعضی موارد بیش از ۳۰ بار تکرار شده است. اصلا همین نماز یومیه که هر روز می خوانید و آن را تکرار می کنید و این تکرارها درس نیست بلکه سازندگی است. در نماز چند بار می گوییم اهدنا الصراط المستقیم و آن را تکرار می کنیم و این تکرار باعث اثر گذاشتن در انسان می شود.

تاثیر گذاری تکرارات مباحث اخلاقی / از تکرارها خسته نشوید

شاید گاهی تکرار یک بحث درسی خوب نباشد، هر چند مباحثه برای طلاب خوب است، در تمام پایه ها نحو تکرار می شوید اما گاهی خسته کننده است، اما باید آن را خواند و تکرار نمود. لذا شاید بحث مراقبه و محاسبه کمی تکراری شود اما برای تزکیه نفس تکرار آن خوب است، پس خسته نشوید. بنابراین تکرار مباحث اخلاقی نیز شما را خسته نکند، چون گاهی این تکرارها باعث می شود به مرور روی انسان تاثیر بگذارد.

تاثیر کلام امام کاظم(ع) بر بشر حافی

بشر حافی زندگی مجللی داشت اما در مسیر خوبی نبود و در لهو  لعب به سر می برد و هر کس به او تذکر می داد روی بشر اثر نمی گذاشت، تا اینکه یک روز صدای ساز و آواز از خانه بشر به بیرون از منزل رسیده بود و در همان حین غلام بشر داشت اشغال های منزل را به بیرون می برد و امام کاظم(ع) در آن موقع از آن مسیر عبور می کردند که این صدای ساز و آواز را شنیدند و به این غلام فرمودند صاحب این خانه آزاد است یا بنده است؟ غلام هم که امام را نمی شناخت، عرض کرد آیا خانه به این مجللی خانه یک غلام و بنده است و حضرت فرمودند بله او آزاد است، اگر بنده بود که چنین نمی کرد!

وقتی این غلام برگشت، بشر پرسید چرا دیر کردی؟ و او  ماجرا را تعریف کرد و بشر از مشخصات این فرد پرسید و متوجه شد که این فرد امام کاظم(ع) بوده است، وقتی متوجه شد با پای برهنه بیرون دوید و امام را پیدا کرد و عرض کرد تا حالا آزاد بوده ام اما از امروز می خواهم بنده باشم! و این سخنان امام باعث تغییر در بشر شد.

عاقبت تاثیر تکرارها

شما قرآن می خوانید و تاثیری در شما نمی گذارد، اما یک دفعه یک آیه قرآن شما متاثر می کند و روی شما اثر می گذارد.

جلسه اخلاق جلسه تذکر

جلسه اخلاق، کلاس نیست بلکه جلسه تذکر است که باید از این تذکرات در این جلسات اخلاقی استفاده کنید. و مراقبه هم یعنی اینکه همیشه مواظب رفتار و اعمال خود باشید که اگر مواظب نباشید، باعث می شود ایرادهای خود را فراموش کنید. مثلا کسی که خدایی نکرده دروغ گفته، غیبت کرده، تهمت زده باید مرتب این کار زشت را به خودش تذکر دهد تا این ایرادات اخلاقی از او برطرف شود.

اشتباهات را فراموش نکنید و دنبال اصلاح اساسی باشید

باید متذکر شوید تا این ایراد را از خود برطرف کنید که اگر نکردید، ضمیر آگاه به ضمیر ناآگاه می رود و تا قیامت هم آگاه نمی شود. کاری نکنید که ضمیر آگاهتان به ضمیر ناآگاه برود و این یک تذکر مهم است. بنابراین آن چیزی که اشتباه بوده نباید یادمان رود و برعکس کارهای خیر اگر یادتان رفت، ایرادی ندارد، بلکه باعث می شود مجدد کار خیر انجام دهید و به آنچه انجام داده اید هم مغرور نشوید.

تذکر گرفتن یک طلبه از دوربین مداربسته

یک طلبه خوب داشتیم که به همه چیز دقت داشت، یک بار در حوزه دوربین مدار بسته نصب کرده بودیم و وقتی این طلبه وارد دفتر شد و دوربین را دید که با دوربین حوزه را کنترل می کنیم به من گفت این کارها برای چیست؟ و ما فکر کردیم این طلبه از این دوربین ها ناراحت شده است، بعد این طلبه گفت من اعصابم بهم ریخت، چون این دوربین دارد به من تذکر می دهد که دارد تمام رفتار و اعمال مرا ثبت می کند و ما از دوربین خدا غافل هستیم.

اهمیت دادن به دوربین های خداوند

خداوند چه دوربین های مختلفی برای ما بکار گذاشته است اما این قدر که ما به دوربین مدار بسته اهمیت می دهیم و از آن می ترسیم به دوربین های خدا اهمیت نمی دهیم، چون این دوربین ها به ضمیر آگاه رفته اند و ما باید همیشه این دوربین ها را داشته باشیم که متذکر شویم. مراقبه هم همان دوربین است که بر اعمال ما نظارت و دقت دارد.

دو رکن قانون مراقبه

قانون مراقبه دو رکن دارد که یکی برون و دیگری درون است. درون یعنی همه اش ما با خودمان صبح اول وقت صحبت کنیم که باید مراقب خودمان باشیم و برون هم اینکه توجه به این داشته باشیم که هر کس برای خود یک مراقبه قرار دهد، مثلا دوست خوب خود را برای خود مراقبه قرار دهد.

رفیق خوب در مراقبه

دوست خوب در مراقبه خیلی مهم و خوب است، اگر کسی دوست خوب نداشته باشد ضربه می خورد، دوست خوب هم مراقب خودش است و هم مراقب شما است. پس از مراقبه غافل نشوید. تذکر هم خیلی خوب است، وقتی تذکر داده می شود خیلی نفع دارد و نفع آن برای خود شما تنها نیست بلکه باعث می شود دوست شما هم اصلاح شود.

لزوم داشتن استاد خوب و رفتن به جلسات اخلاق

در مراقبه باید توجه داشت که همین رفیق خوب و استاد داشتن هم خیلی مهم است، باید دنبال درس و جلسات اخلاق بروید و از آن غافل نشوید؛ هر جا دیدید درس اخلاق و جلسه اخلاقی است به آنجا بروید و از آن استفاده کنید ولی حتما استاد هم داشته باشید و بدانید بدون استاد به جایی نمی رسید، اصلا در هر چیزی بدون استاد انسان به جایی نمی رسد و در اخلاق هم داشتن استاد خیلی مهم است و باید استاد داشته باشید.

لزوم رام کردن نفس سرکش و نتیجه رام نکردن آن

 نفس انسان مانند اسب است، آن هم اسبی بسیار وحشی که رام نیست و اگر شما مهارش نکنید، شما را بیچاره می کند و باید  افسارش را بگیرید و گرنه آن قدر می تازد تا این اسب وحشی شما را در پرتگاه جهنم بیندازد. بنابراین باید افسار این اسب وحشی را بگیرید و آن را رام کنید و گرفتن افسار این نفس سرکش مراقبه است.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید