کد خبر : 3266
تاریخ انتشار : شنبه 26 آبان 1397 - 16:06

استاد شجاعی:لزوم شناخت و ارتباط با اهل بیت(ع) و ثمره آن

استاد شجاعی در جلسه این هفته خانواده آسمانی در شهر ری با توصیه به ارتباط گرفتن و شناخت اهل بیت(ع) گفتند: به جای ارتباط های بی فایده با کسانی ارتباط بگیرید که برزخ از انوار مطهر آنها اداره می شود و لازم است با تک تک امامان ارتباط و شناخت داشته باشید.

استاد شجاعی در جلسه این هفته خانواده آسمانی در شهر ری با توصیه به ارتباط گرفتن و شناخت اهل بیت(ع) گفتند: به جای ارتباط های بی فایده با کسانی ارتباط بگیرید که برزخ از انوار مطهر آنها اداره می شود و لازم است با تک تک امامان ارتباط و شناخت داشته باشید.

بسم رب المهدی(عج)

استاد شجاعی-سلطان احمدی-خانواده آسمانی-دعای توسل-ارتباط با اهل بیتبه گزارش پایگاه اینترتنتی دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی (سلطان احمدی دات آی آر): طبق روال پنج شنبه ها توفیق شد پنج شنبه این هفته ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۷ بعد از زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) و امامزادگان همجوار آن در جلسه هفتگی استاد بزرگوار حاج محمد آقا شجاعی شرکت کنم و با توجه به شب شهادت امام حسن عسکری(ع) استاد شجاعی در جلسه اول خانواده آسمانی درباره اهمیت و ثمره شناخت و ارتباط با تک تک امامان و اهل بیت(ع) سخن گفتند که در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیزی که امکان شرکت در این جلسه را نداشتید می نمایم.

گزیده بیانات استاد شجاعی در این جلسه به شرح زیر است:

استاد شجاعی در این جلسه بیان کردند: امام عسکری(ع) عمر کوتاه ۲۸ – ۲۹ ساله ای داشتند، اما همین عمر کوتاه حضرت بسیار با برکت بود و همین که حجت خدا امام زمان(عج) را برای ما آماده و تربیت کردند، کاری است بس عظیم و حق عظیمی نیز بر گردان همه ما و بشریت دارند. ما خیلی خوش سعادت هستیم که چنین شخصیت هایی امام و پدر آسمانی، اصل و ریشه ما هستند.

لزوم شناخت و ارتباط با معصومین(ع) و ثمره آن

آنچه از ناحیه ما در ارتباط با این بزرگواران خطرناک است این که نسبت به آنها معرفت و شناخت کافی نداشته باشیم و نتوانیم با آن بزرگواران ارتباط برقرار کنیم.

این عدم ارتباط خوب ما با آن بزرگواران باعث می شود آنها را خوب نشناسیم و شخصیت ما هم از این عدم شناخت یک شخصیت ضعیف می شود. اما هر چه سطح معرفت و شناخت ما نسبت به معصومین(ع) بیشتر شود، ذات و وجود ما نیز قوی تر و غنی تر می شود و برعکس هر چه وجود ما به شناخت اهل بیت(ع) ضعیف و تهی باشد، ذات و وجود ما نیز از قوام انسانی دور تر و از شخصیت انسانی کمتری برخوردار خواهیم شد.

لزوم شناخت تک تک امامان و ارتباط با آنها

گاهی اوقات انسان برخی از ائمه معصومین(ع) را می شناسد و با آنها ارتباط دارد؛ مثلا با امام حسین(ع) شناخت و ارتباط دارد یا با امام رضا(ع) هم همینطور اما با دیگر معصومین(ع) نه شناختی دارد و نه آنها را می شناسد که لازم است این ارتباط و شناخت به همه معصومین(ع) برقرار شود.

اینکه از نظر شخصیتی بتوانیم با برخی از اهل بیت(ع) ارتباط بگیریم خیلی عالی است اما اگر نتوانیم با همه اهل بیت(ع) ارتباط برقرار کنیم این یک نقص در وجود ما هست که نتوانستیم به همه اهل بیت(ع) ارتباط برقرار کنیم.

برقراری رابطه با اهل بیت (ع)

به طور مثال یک وقت شما فلان شخص را می شناسید و می دانید او کیست؟ اما با او ارتباطی ندارید، فقط یک شناخت بدون ارتباط است. اما یک وقت شما علاوه بر اینکه فلان شخص را می شناسید با او نیز ارتباطی مستقل و قوی هم برقرار کردید و این رابطه باعث شده همدیگر را داشته باشید. بنابراین در بحث شناخت و ارتباط با معصومین(ع) باید با همه آنها ارتباط داشته باشید.

گاهی فردی مشکلی دارد و می گوید من امام رضا(ع) را دارم و سریع می رود مشهد و از ایشان کمک می گیرم، و امام رضا(ع) هم مرا خوب می شناسد و من هم ایشان را خوب می شناسم. این یک رابطه و شناخت قوی با یکی از امامان است اما باید با همه امامان چنین رابطه و شناختی را داشته باشید.

وقت گذاشتن برای برقراری رابطه با اهل بیت (ع)

ما باید برای برقراری این رابطه وقت بگذاریم به نحوی که در اوقات زمانی خود یک زمان و وقت را اختصاصا به اهل بیت(ع) بدهیم که این وقت فقط برای شناخت و ارتباط با آنها باشد. ائمه معصومین(ع) تک تک آنها پدران آسمانی ما و رحم ما هستند و باید مستقلا با همه آنها ارتباط داشته باشیم.

حالا شخصی فوت نموده است و از دنیا می خواهد وارد برزخ شود و در دنیا هیچ رابطه ای با اهل بیت(ع) نداشته است، اینجا نیز در برزخ با آنها بیگانه است در صورتی که برزخ با انوار طیبه آنها اداره می شود و او بیگانه با آنها است. اینجا است که به شخص سخت می گذرد.

پرهیز از رابطه با بی تاثیران و اهل غفلت و دنیا

وقت ما بسیار با ارزش است و ما نباید این وقت را برای رابطه با اهل غفلت و افراد بی تاثیر صرف کنیم، باید از قساوت بیرون بیاییم و دنبال رابطه و ارتباط با افراد بی تاثیر پوچ نرویم. این بدختی است که عمر و وقت خود را برای ارتباط با افراد ضعیف و بی تاثیر بگذرانیم و تازه افتخار هم بکنیم با این افراد رابطه داریم و در نقطه مقابل بیگانه با ارتباط با اهل بیت(ع) باشیم.

شخصیت چنین انسانی تهی از انسانیت است، او به جای شناخت و ارتباط با اصل و ریشه خود که اهل بیت(ع) هستند، با اهل دنیا و هنرپیشه ها و سیاسیون ارتباط برقرار کرده است. هنرپیشه ها را خوب می شناسد، خوب وقت می گذارد و زندگی هنرپیشه ها را مطالعه می کند اما هیچ شناختی و ارتباطی با اهل بیت(ع) ندارد. این بدختی است که انسان با خانواده آسمانی خود رابطه نداشته باشد.

ایام شهادت و میلاد اهل بیت(ع) فرصتی برای شناخت آنها

ایام شهادت یا میلاد اهل بیت(ع) ایام الهی است و مردم را باید یاد این ایام الهی انداخت که یکی از این ایام مناسبت شهادت امام عسکری(ع) است که در آن قرار گرفته ایم. این مناسبت ها فرصت خوبی است که دست از روزمرگی های زندگی دنیوی برداریم و برای اتصال و شناخت و معرفت به اهل بیت(ع) وقت بگذاریم و از این فرصت جهت شناخت و ارتباط با آنها استفاده کنیم.

دعای توسل گنجینه ای عظیم و توصیه به خواندن روزانه

یکی از دعاهایی که خواندن آن را خیلی توصیه می کنیم، دعای توسل است. این دعا مثل اسم اعظم است و یک ثروت برای انسان است. سعی کنید هر روز دعای توسل را بخوانید که خواندن آن ده دقیقه هم نمی شود. شما در این دعا با ۱۴ معصوم(ع) ارتباط برقرار می کنید و با آنها صحبت می کنید و به هر ۱۴ معصوم(ع) حاجت خود را عرضه می دارید.

اگر میلیون ها انسان خون می دادند تا این گنجینه را به دست بیاورند باز هم ارزش داشت و اکنون شما گنجینه دعای توسل را در اختیار دارید ولی قدر آن را نمی دانید، بدانید دعای توسل گنجینه عظیمی است و ما در این دعای توسل می خواهیم به ۱۴ معصوم(ع) متوسل شویم، اما وقتی ما آنها را نمی شناسیم، شناخت و معرفت به آنها نداریم چگونه توقع دارید که آنها واسطه شده و حاجت شما را بدهند.

چرا حاجتمان برآورده نمی شود؟

از معصوم(ع) پرسیدند که ما این همه دعا کردیم چرا پس حاجت ما برآورده نمی شود؟ در پاسخ فرمود: شما خدایی را می پرستید که او را نمی شناسید و خدای پرستش شما یک خدای توهمی در ذهن شما است در صورتی که خدا حقیقی نیست. ائمه معصومین(ع) هم همین طور هستند؛ ما گاهی اوقات به امامی متوسل می شویم که اصلا شناخت و رابطه ای با او نداریم، حالا چگونه توقع دارید که حاجت شما را هم بدهند.

قاعده رابطه برقرار کردن

ائمه معصومین(ع) حقیقت ما، اصل و ریشه ما، خانواده آسمانی ما هستند و برای شروع اول باید به سمت رابطه برقرار کردن با آنها برویم. قاعده رابطه هم این است که شما یک قدم بردارید، آنها هم ۱۰ قدم به سمت شما می آیند. پس برای برقراری این رابطه با معصومین(ع) تصمیم بگیرید و سریع این رابطه را شروع کنید.

چگونگی برقرار کردن رابطه با اهل بیت (ع)

خوب مثلا من برای ارتباط با ائمه معصومین(ع) مثلا امام حسن عسکری(ع) چکار می توانم بکنم؟ یکی می گوید من می توانم برای ایشان ۱۰۰ تا صلوات بفرستم، دیگری می گوید من می توانم سفیر ایشان باشم و آثار و بیاناتشان را ترویج کنم، یا فرد دیگر می گوید من توان مالی دارم می توانم به اسم ایشان مسجد یا هیئت و حسینیه ای بنا کنم؛ بالاخره هر کس در حد وسع خودش این رابطه را باید شروع کند.

عمر ما کوتاه است و نکند روزی فرا برسد که از این فرصتها استفاده نکردیم و حسرت بخوریم که این رابطه و عشق بازی با اهل بیت(ع) را نداشتیم و در این راه کوتاهی کردیم.

به جای افسرده شدن و تنها بودن با اهل بیت(ع) ارتباط بگیرید

چرا برخی می گویند ما تنها هستیم، افسرده شدیم، در صورتی که یک عالم فرشته و ۱۴ معصوم(ع) منتظر رابطه با شما هستند، و از همه مهمتر و بالاتر خدا هم منتظر رابطه با شما است. اصلا چقدر بین ما و خدا عشق و رابطه وجود دارد، ما چقدر از عمر و وقت خود را به خلوت با خدا سپری کردیم؟

بعضی هم که می خواهند ارتباط برقرار کنند می گویند هیئت کجا هست برویم آنجا؟ چرا از خودتان شروع نمی کنید؟ چرا خودتان هیئت برپا نمی کنید؟ چرا خودتان در خلوت خود با آنها ارتباط برقرار نمی کنید. هر چند گاهی نیاز به ارتباط جمعی وجود دارد اما ارتباط فردی هم لازم است، در خلوت خودتان ارتباط برقرار کنید، آیا شده در خلوت و تنهایی خود با خدا و ائمه(ع) خلوت کنید؟ اما ما چنین همتی نداریم، بدانید لیاقت ما خدا و ائمه(ع) هستند، باید با آنها رفت و آمد و ارتباط خصوصی داشته باشید.

بد زندگی نکنید و بد ارتباط نگیرید

بد زندگی نکنید، زندگی حقیقی داشته باشید و این زندگی حقیقی ارتباط با خدا و اهل بیت(ع) است. یک کسی شخصیت او با طرف های عاطفی اش مشخص می شود که او با چه کسی رابطه دارد، دل تنگ چه کسی هست؟ در خلوت و تنهایی اش رابطه عاطفی به چه کسی دارد؟ عشق او چه کسی هست؟ اصلا خلایق هر چه لایق!

توصیه ای جهت ارتباط گرفتن با اهل بیت (ع)

لذا توصیه ام این است که مثلا امشب در شب شهادت امام عسکری(ع)، برای ارتباط شخصی، رفاقت، صمیمیت با امام عسکری(ع) یک رابطه ویژه بگذارید و یک وقت اختصاصی هم مشخص کنید و برای این کار برنامه داشته باشید. اصلا از همان منزل خودتان این رابطه را با امام عسکری(ع) همینطور پدرشان امام هادی(ع) و پسرشان امام زمان(عج) برقرار کنید. زندگی نامه آنها را مطالعه کنید. ننگ است همه هنرپیشه ها را می شناسید اما ائمه معصومین(ع) را نمی شناسید و توقع رستگاری هم دارید.

برای دکتر شدن صدها کتاب و موضوع مختلف را می خواند و آدم های مختلف دنیا را هم می شناسد و در این راه چهل سال از عمر خودش را هم صرف کرده است اما آخرش چه؟ با اصل خودش بیگانه است و امامان خود را نمی شناسد.

اهل بیت(ع) نیازی به ما ندارند، این ما هستیم که نیازمند به آنها هستیم؛ این مجالس بهانه ای است که ما با آنها آشنا شویم و با آنها ارتباط بگیریم.

 

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
رهگذر جمعه , ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷

سلام.
بسیار سپاسگزارم. خیلی مفید بود.
توفیقتان روز افزون.

نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید