کد خبر : 3239
تاریخ انتشار : جمعه 27 مهر 1397 - 13:24
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای نقش رفیق خوب در مراقبه و سیر معنوی بسته هستند

نقش رفیق خوب در مراقبه و سیر معنوی

حجت الاسلام و المسلمین سالک در چهارمین جلسه درس اخلاق حوزه علمیه مکتب الولایه در سال جدید تحصیلی، به نقش رفیق خوب در مراقبه و پیشرفت معنوی اشاره نمود که مشروح بیانات ایشان در ادامه می آید.

[box type=”shadow” ]حجت الاسلام و المسلمین سالک در چهارمین جلسه درس اخلاق حوزه علمیه مکتب الولایه در سال جدید تحصیلی، به نقش رفیق خوب در مراقبه و پیشرفت معنوی اشاره نمود که مشروح بیانات ایشان در ادامه می آید.[/box]

بسم رب المهدی(عج)

دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی (سلطان احمدی دات آی آر): چهارمین جلسه درس اخلاق حوزه های علمیه “امام محمد تقی(ع)” و “مکتب الولایه” تهران در سال جدید تحصیلی، صبح امروز شنبه ۲۱مهرماه ۱۳۹۷ با سخنرانی «حجت الاسلام و المسلمین مهدی سالک» مدیر حوزه علمیه مکتب الولایه در مسجد امام محمد تقی(ع) این حوزه برگزار شد.

در ادامه مشروح این یاداشت هایم از جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیز می نمایم تا از این طریق شما نیز بهره مند شوید.

مشروح این جلسه به شرح زیر است:

شیخ مهدی سالک, درس اخلاق,سلطان احمدیمدیر حوزه علمیه مکتب الولایه در این جلسه با اشاره به اهمیت درمان دردهای روح بیان کرد: در مقام مراقبه داشتن جلسه نقد اعمال و رفتار انسان بسیار مهم است که دوست و رفیق خوب انسان بیاید و عیوب انسان را متذکر شود.

اهمیت دادن به درمان درد جسم و غفلت از درمان دردهای روح

وی با ارائه مثالی نسبت به درمان دردهای جسمی اظهار کرد: مثلا شخصی مریض است و خدایی ناخواسته مریضی او سرطان و خطرناک است، و وقتی این فرد از مریضی اش مطلع شده دنبال راه علاج آن است و می کوشد تا راه درمانی پیدا کند، حالا این درد جسمی و در این دنیای فانی است و او چنین در کوشش برای درمان این درد و مریضی اش است به نحوی که تمام ذهن و فکرش به سمت درمان این بیماری است و می داند که این درد برای این دنیای فانی است.

این استاد اخلاق حوزه افزود: اما هیچ گاه کسی فکر نمی کند که چه دردها و بیماری های روحی دارد که باعث می شود او را به عقوبت اخروی بکشاند. مثلا زیاد غیبت می کند، این غیبت کردن نوعی درد و بیماری روحی است و باعث بیچاره شدن انسان در آخرت خواهد شد، اما کمتر کسی به فکر درمان این درد و بیماری روحی است.

تشکیل جلسه بررسی عیوب با رفیق خوب

حجت الاسلام سالک خاطر نشان کرد: اما تشکیل این جلسات نقد و بیان عیوب باعث می شود که انسان ابتدا دردها و رذایلی که دارد را بداند و به فکر درمان و زدودن آنها باشد. در این جلسه او با رفیق مورد اعتماد و خوب خود خلوتی دارد و آن رفیق نیز محترمانه عیوب دوستش را بیان می کند تا آنها را بر طرف کند.

مدیر حوزه علمیه مکتب الولایه اظهار کرد: گاهی انسان بدون تشکیل این جلسات از عیوب خودش مطلع نمی شود و نمی داند چه عیبی در او وجود دارد، اما این جلسات باعث می شود فرد به عیوب و خطاهای خودش مطلع گردد.

وی ادامه داد: متاسفانه ما گاهی چنان در رذایل گرفتار می شویم که جواب سلام کسی را هم نمی دهیم، اما یک رفیق خوب با این تذکرات و بیان عیوب ما را از غفلت بیدار می کند و نمی گذارد بیش از این گرفتار شویم.

خضوع و احترام آیت الله تقوی شیرازی نسبت به دیگران

مدیر حوزه علمیه مکتب الولایه به خضوع و احترام آیت الله تقوی نسبت به دیگران اشاره و بیان کرد: حضرت آیت الله تقوی شیرازی نسبت به دیگران خضوع خاصی داشتند، به حدی که جلوی هر فرد عادی هم بلند می شدند و وی را احترام می کردند و می گفتند شاید این فرد عادی پیش خدا آبرومندتر از من باشد، بعد می فرمودند شاید من تقوی باشم اما آیا واقعا تقوی هستم. لذا ما باید از اساتید خود این رفتارهای خوب اخلاقی را یاد بگیریم.

لزوم رفتار عملی استاد اخلاق نسبت به سخنانش

حجت الاسلام سالک با بیان اینکه رفتار و اعمال یک استاد اخلاق باید رفتاری اخلاقی باشد، گفت: یک استاد اخلاق علاوه بر کلامش باید رفتار و کردار او نیز اخلاقی باشد، متاسفانه خیلی ها قشنگ حرف می زند اما در رفتار عمل نمی کنند.

وی ادامه داد: بنابراین یکی از راه های مراقبه همین جلسه گرفتن و درخواست از رفیق خوب برای بیان عیوب است.

لزوم داشتن ظرفیت در نصیحت کننده و نصیحت شونده

مدیر حوزه علمیه مکتب الولایه با بیان لزوم داشتن ظرفیت نصیحت گویی و نصیحت شنوی گفت: در این جلسات طرفین باید ظرفیت بیان این نصایح و شنیدن آن را داشته باشند به نحوی که هر دو هم نصیحت گوینده و هم نصیحت شونده ظرفیت آن را داشته باشند.

اهمیت داشتن رفیق خوب در مراقبه

این استاد حوزوی با اشاره به اهمیت داشتن رفیق خوب بیان کرد: یکی دیگر از مطالب مراقبه داشتن رفیق خوب است، که این رفیق خوب تاثیر مثبتی در مراقبه انسان خصوصا در این جلسات بیان عیوب دارد.

گریه و ناراحتی طلبه ای از هم حجره ای خود که نداد ظرفهایش را بشوید!

حجت الاسلام سالک اظهار کرد: حضرت آیت الله حسین مظاهری مدیریت محترم حوزه علمیه اصفهان نقل نمودند که وارد حجره یکی از طلاب شدیم و مشاهده نمودم که این طلبه سخت ناراحت و در حال گریه کردن است، از او پرسیدم چه شده است؟ آن طلبه گفت از دست هم حجره ای طلبه ام دلخور هستم، چون به او گفته ام تو کارهایت را نباید انجام بدهی و من به جای تو ظرف و لباست را می شویم اما او گوش نداده و اکنون مشغول شستن لباس و ظرف های خودش است.

وی ادامه داد: آیت الله مظاهری از این طلبه پرسید مگر چه اشکال دارد؟ خوب او دارد وسایل خودش را می شوید! و آن طلبه در پاسخ گفت همین که این رفیق طلبه ام از درسش فاصله گرفته باعث می شود به دینش ضربه بخورد.

مهم بودن رفیق خوب و مهمتر بودن استاد خوب

مدیر حوزه علمیه مکتب الولایه در ادامه با اشاره به داشتن رفیق و هم حجره ای خوب و مهم تر بودن استاد خوب گفت: بنابراین رفیق خیلی مهم است، خصوصا در مراقبه داشتن رفیق خوب بسیار مهم است. و استاد خوب داشتن خیلی مهمتر از رفیق خوب است.

وی ادامه داد: اگر استاد ایرادی دارد باید حرمت استاد و شاگردی حفظ شود و بین استاد و شاگردی حقوقی وجود دارد که باید رعایت گردد و اگر ایرادی از استاد دیدید باید خیلی مودبانه و یا با تذکر مکتوب با احترام به او بگویید و این کلام اهل بیت(ع) است که باید ایراد استاد را گفت.

پرهیز از رفیق بد

این استاد حوزوی با اشاره به رفیق بد گفت: اگر چنانچه رفیق بدی سر راه شما قرار گرفت باید از او دوری گزینید که اگر با او مجالست داشته باشد رفیق بد تاثیر منفی روی شما نیز خواهد گذاشت. مراقبه هم یعنی اینکه مراقبه کن با چه کسی دوست هستی و پیش چه کسی می نشینی که این بخشی از مراقبه است.

عاقبت مجالست نجاشی با رفیق بد

مدیر حوزه علمیه مکتب الولایه در پایان به بیان حکایت نجاشی و عاقبت مجالست او با رفیق بد اشاره و بیان کرد: جناب نجاشی یکی از مریدان خوب آقا امیرالمومنین(ع) بوده است و همینطور وی شاعر نیز بوده که شعرهای زیادی در وصف مولا سروده است.

وی ادامه داد: نقل است یک روز در ماه مبارک رمضان وی قبل از وقت نماز تصمیم می گیرد به مسجد برود تا بهره ای از جلسه قرآن نیز ببرد و با این نیت از منزل خارج می شود و همین که در خیابان عبور می کرده فردی به او می گوید چقدر زود به مسجد می روی بیا برویم منزل من آنجا بره ای خوب و مشروبی ناب آماده کرده ام مهمان من باش.

این استاد حوزوی افزود: نجاشی با شنیدن این حرف تکانی می خورد و می گوید ماه رمضان تو مرا به گناه دعوت می کنی! و آن فرد می گوید خوب تو بیا اما چیزی نخور فقط در منزل ما باش. این قدر می گوید تا نجاشی وسوسه می شود و با او به منزلش می رود.

حجت الاسلام سالک ادامه داد: در منزل این فرد وقتی بوی کباب و مشروب به مشام نجاشی می رسد وی وسوسه می شود و آن اتفاقی که نباید می افتد و خبر به امیرالمومنین(ع) می رسد و می فرمایند هر دو را نزد من بیاورید تا هر دو مجازات شوند، نجاشی وقتی با خبر می شود سریع فرار می کند اما رفیقش را دستگیر می کنند و ۸۰ ضربه شلاق به او می زنند و نجاشی هم به سمت شام فرار می کند.

وی ادامه داد: در شام خبر به گوش معاویه می رسد و معاویه خوشحال می شود که یک مرید آقا امیرالمومنین(ع) چنین کرده است، لذا بساطی برای او محیا می کند و بزرگان را نیز دعوت می کند و از نجاشی احترام می کند و بعد می گوید به منبر برو و از من به خاطر این مجلس تحسین کن و اگر خواستی از علی(ع) هم بگو.

این استاد حوزوی بیان کرد: نجاشی منبر می رود اما مجلس معاویه را بهم می زند و بدین مضمون می گوید معاویه این مجلس را برای من محیا کرد اما من چه کنم که تحمل عدالت امیرالمومنین(ع) را نداشتم و مجبور شدم پناه به ظلم ببرم؛ و این صحبت نجاشی مجلس را بهم می زند.

وی افزود: بنابراین رفیق بد با یک لحظه وسوسه نجاشی را از کنار امیرالمومنین(ع) جدا و بیرون کشید و او را به سمت ظلم گرایش داد.

هشدار نسبت به وسوسه شیطان / پیامبرزاده هم وسوسه می شود

مدیر حوزه علمیه مکتب الولایه در پایان با هشدار نسبت به وسوسه شیطان گفت: از وسوسه شیطان بترسید و خیلی مراقبه داشته باشید که شیطان شما را وسوسه نکند و باید از دست شیطان و رفیق بد به خدا پناه برد.

وی ادامه داد: خیال نکنید شما طلبه و اکنون در حوزه هستید و از وسوسه شیطان محفوظ خواهید بود، این طور نیست در حوزه پیامبرزاده هم باشید از وسوسه شیطان در امان نیستید و باید دائما مراقبه کنید و خیلی مراقب باشید.

این استاد حوزوی خاطر نشان کرد: کسی گفت شیطان را چگونه بشناسم، گفتند برو جلوی آیینه او را می بینی! پس دیگران را شیطان تصور نکنید که از جای دیگری شیطان می آید، گاهی شیطان در خود شما حضور پیدا کرده است.

پدیدآورنده:
به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید