کد خبر : 3233
تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 مهر 1397 - 0:20
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای فقدان علمای اخلاق در گفتگو با آیت الله قرهی و توصیه به مردم بسته هستند

فقدان علمای اخلاق در گفتگو با آیت الله قرهی و توصیه به مردم

در دیداری که با آیت الله حاج آقا روح الله قرهی داشتم درباره فقدان علمای اخلاق در شهر تهران صحبت شد که در پایان معظم له نیز به علت مشکلات اقتصادی توصیه ای نیز به مردم نمودند.

[box type=”shadow” ]در دیداری که با آیت الله حاج آقا روح الله قرهی داشتم، درباره فقدان علمای اخلاق در شهر تهران صحبت شد و در پایان معظم له به علت مشکلات اقتصادی مردم را به صبر و داشتن اخلاق دعوت نمودند.[/box]

آیت الله قرهی

بسم رب المهدی(عج)

دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی (سلطان احمدی دات آی آر): از ابتدای سال جدید (فروردین ۱۳۹۷) حضرت آیت الله حاج آقا روح الله قرهی (مد ظله العالی)، مدیر محترم حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران، استاد اخلاق و مفسر قرآن کریم که از جانبازان پر افتخار انقلاب هستند، به علت آثار شیمیایی و مشکلات گوارشی در بیمارستان بستری شدند و متاسفانه به علت شدت بیماری کلیه دروس و جلسات ایشان در سال جدید تاکنون تعطیل شده است و از مباحث ایشان محروم شده ایم.

http://s9.picofile.com/file/8339584550/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B8%DB%B0%DB%B4%DB%B0%DB%B5_%DB%B2%DB%B2%DB%B1%DB%B0%DB%B4%DB%B5.jpg

آخرین دیداری که با معظم له داشتم  و از محضرشان بهره بردم پنج شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ بود که با وجود بیماری و کسالتی که داشتند به علت قولی که داده بودند در آن جلسه که در منزل حاج آقا عباس عرب حضور یافتند و به ایراد سخنرانی پرداختند.

اما در این مدت که بستری شدند امکان ملاقات نیز با معظم له محقق نشد که بالاخره توفیق نصیبم شد بعد از شش ماه امکان دیدار و عیادت با ایشان محقق شد و توانستم عصر دوشنبه ۱۶ مهرماه ۱۳۹۷ با حضور در منزل معظم له به اتفاق دیگر دوستان و روحانیت معظم با وی دیدار و عیادت نمایم.

قرار دیدار از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۷:۳۰ در منزل ایشان بود که حقیر از شوق دیدار با معظم له یک ربع زودتر به اتفاق پسرم خود را به منزل ایشان رسانده بودم و جلوی منزل منتظر دیگر دوستان خصوصا حاج آقا یاسینی و هادیان بودیم تا به اتفاق خدمت ایشان برسیم و دوستان نیز راس ساعت مربوطه رسیدند و زنگ منزل حضرت استاد را زدیم که آیت الله قرهی شخصا جواب دادند و بعد از شش ماه و اندی صدای استاد را از آیفون منزلشان شنیدم و خوشحال شدم.

استقبال و خیر مقدم آیت الله قرهی

به اتفاق داخل منزل رفتیم و حضرت آیت الله قرهی تمام قد ایستاده و از حضورمان استقبال نمودند و بعد از احوال پرسی و خیر مقدم، روی تختشان قرار گرفتند. فضای در سکوت بود و ادب در محضر ایشان اجازه حرف زدن را نمی داد و من نیز منتظر بودم تا بزرگترها و حضرت استاد لب به سخن بگشایند و در کنار تخت ایشان نشستم که فاصله نزدیکی به معظم له داشته باشم.

بالاخره سکوت شکست و حضرت استاد با ذکر یادی از علامه امینی سخن گفتند، و بیان نمودند یکی از علما قبل از شما منزل بودند و صحبت از علامه امینی شده بود که علامه قصد داشت از جایی کتابی امانت بگیرد به او نمی دادند …..

Image result for ‫سید ابوالقاسم شجاعی‬‎

ناراحتی آیت الله قرهی از بستری شدن حجت الاسلام شجاعی

در ادامه دیگر دوستان نیز صحبت های مختصری نمودند از جمله اینکه صحبت از به کما رفتن حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالقاسم شجاعی شد که آیت الله قرهی بسیار ناراحت شدند و فرمودند ایشان از خطبا و منبری های حسینی و با اخلاق و قدیمی تهران هستند، و در جلسه برای شفای ایشان سوره حمد قرائت شد.

گفتگویم با آیت الله قرهی درباره فقدان علما و اساتید اخلاق در تهران

سپس حقیر هم لب به سخن گشودم و ابراز ناراحتی از خالی شدن تهران از وجود اساتید صاحب نفس اخلاق نمودم و به پیشنهاد فقیه عارف آیت الله کمیلی خراسانی جهت تشکیل مجمع اساتید اخلاق در حوزه اشاره کردم که ایشان پیشنهاد تشکیل چنین مجمعی را دادند که با فقدان یک استاد اخلاق آن مباحث تعطیل نشود و آن جمع نیز پراکنده نگردند.

Image result for ‫مرتضی تهرانی‬‎

تاثر آیت الله قرهی از ارتحال آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی و خوشحالی ایشان از ادامه جلسات وی توسط فرزندشان

در ادامه به فقدان و ارتحال  آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی اشاره کردم که تهران امسال یکی از استوانه قوی معنوی را از دست داد و آیت الله قرهی نیز از ارتحال این عالم بزرگوار متاثر بودند و فرمودند آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی از نظر معنوی از برادرشان حاج آقا مجتبی هم بالاتر بودند و در دوران حیاتشان به شدت دنبال گمنامی بودند و نمی خواستند مشهور شوند. بعد آیت الله قرهی اشاره به دفن ایشان در کربلا نمودند و فرمودند با اینکه در آستان قدس رضوی نیز قبری مناسب برای ایشان در نظر گرفته شد اما بنا به وصیتی که ایشان داشتند پیکرشان به کربلا منتقل شد و در آنجا دفن گردید.

سپس حقیر به تعطیل نشدن جلسات پنج شنبه ایشان اشاره نمودند و گفتم که خوشبختانه آیت الله حاج آقا مرتضی پسرشان را به نحوی تربیت نمودند که راه ایشان را ادامه دادند و مباحث و جلسات پدر را از بعد از ارتحال ایشان ادامه می دهند و به هیچ وجه جلسات پنج شنبه تعطیل نشده است و خوشبختانه به خوبی این جلسات با اداره فرزندشان حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا عبدالعلی تهرانی به خوبی ادامه یافت. که آیت الله قرهی بسیار خوشحال شدند.

Image result for ‫آیت الله محمد شجاعی‬‎

تاثر آیت الله قرهی از بهره نبردن جامعه از مرحوم آیت الله شجاعی در زمان حیاتشان

در ادامه به فقدان آیت الله محمد شجاعی از دیگر اساتید اخلاق تهران اشاره شد که آیت الله قرهی فرمودند متاسفانه جامعه در  زمان حیات مرحوم آیت الله شجاعی از ایشان بهره نبرد و با سنگ اندازی برخی افراد جامعه محروم از ایشان شد. سپس آیت الله قرهی به تعطیلی جلسات آیت الله شجاعی در تهران در اثر همین سنگ اندازی ها اشاره فرمودند و گفتند بعد از این سنگ اندازی ها آیت الله شجاعی به زنجان تشریف بردند و آنجا جلساتی را برای بانوان برپا نمودند. همچنین آیت الله قرهی اشاره نمودند که ایشان مدتی بسیار کوتاه نماینده مجلس شدند اما سریع استعفا دادند.

اشاره به وجود علمای صاحب نفس در تهران

در ادامه آیت الله قرهی به علمای صاحب نفس تهران در قدیم اشاراتی فرمودند و گفتند در تهران علمای بسیار بزرگ و صاحب نفسی بودند که شاگردان خوبی نیز تربیت نمودند، از جمله به آیت الله شاه آبادی و آیت الله حق شناس، حاج آقا شیخ مرتضی زاهد و دیگر علمای تهران اشاره نمودند.

حضور آیت الله قرهی در حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد

سپس آیت الله قرهی به حضورشان در حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد اشاره کردند و فرمودند این حسینیه منزل حاج آقا شیخ مرتضی بوده است که اکنون توسط نوه ایشان جلساتی در آن برگزار می شود که در دیداری که با آقای جاودان داشتیم، وی صندلی منبر آقا شیخ مرتضی را آوردند و گفتند ایشان روی این صندلی می نشستند و سخنرانی می نمودند.

Image result for ‫آیت الله حق شناس‬‎

علت تاثیر گذار بودن کلام آیت الله حق شناس

سپس آیت الله قرهی به تاثیر گذار بودن کلام آیت الله حق شناس اشاره و فرمودند و گفتند علت این تاثیر گذاری عامل بودن مرحوم آیت الله حق شناس بود، چون ایشان خودشان عامل به حرف های و سخنانشان بودند و این علت تاثیر کلام ایشان بر مردم بود.

مردمی بودن آیت الله علوی بروجردی

بعد یکی از دوستان ذکر خیری از آیت الله العظمی بروجردی نمود و از آیت الله قرهی پرسیدند آیا نوه ای از ایشان باقی مانده است؟ که فرمودند بله الان آیت الله علوی بروجردی نوه ایشان هستند و در قم فعالیت دارند که فردی مردمی و مردم دار هستند.

انتقاد از برخی جلسات و کلاس اخلاق حوزه ها

بعد حقیر به جای خالی درس اخلاق در حوزه اشاره نمودم که متاسفانه برخی از حوزه ها اصلا درس اخلاق ندارند و طلاب با تهذیب و اخلاق فاصله دارند که ایشان هم فرمودند متاسفانه برخی از حوزه ها هم درس اخلاق جزویی دارند.

توضیحی مختصر از نحوه جراحت و جانباز شدن

یکی از حضار از نحوه مجروح شدن آیت الله قرهی سوال نمود، که معظم له مختصرا فرمودند، سه نفر بودیم که یک نفر ما به شهادت رسید و دوستان هم تعریف نمودند که بر اثر اصابت ترکش روی زمین مسافتی غلت خوردم ولی خودم چیزی متوجه نشدم و …..

Image result for ‫نرجس خاتون‬‎

توصیه به توسل به حضرت نرجس خاتون والده مکرمه امام زمان(عج)

دوستی مشکلی داشت و از آیت الله قرهی درخواست توصیه ای نمود که معظم له فرمودند توسل و نذر حضرت نرجس خاتون(س) والده مکرمه امام زمان(عج) نمایید.

توصیه مردم به صبر و اخلاق در برابر مشکلات اقتصادی

در ادامه حضرت آیت الله قرهی خطاب به روحانیون معظم حاضر در جلسه و مبلغین دینی فرمودند در شرایط و مشکلات اقتصادی کنونی با اشاره به آیات و روایات مردم را به صبر و اخلاق دعوت کنید و روایات و آیات در این زمینه را بخوانید.

کسالت حضرت آیت الله قرهی و بشاش و خندان بودن ایشان

نکته مهمی که در این فاصله زمانی و دیدارم با حضرت آیت الله قرهی مشاهده کردم اینکه هنوز آثار کسالت و بیماری را داشتند ولی با این حال بشاش و خندان بودند و چهره شاداب و لب خندان ایشان به حقیر هم روحیه و نشاط می داد، تازه بعد متوجه شدم به علت مشکلات گوارشی ۲۴ ساعت است که معظم له غذایی میل ننموده اند.

مشغول ذکر بودن آیت الله قرهی در فواصل زمانی

نکته دوم اینکه در فواصل زمانی که صحبتی نبود و گفتگو قطع می شد، مشاهده کردم که حضرت آیت الله قرهی تسبیحی در دست دارند و زیر لب ذکر می گویند. که نشان از اهمیت ایشان به زمان و وقت و استفاده و غنیمت شمردن زمان در راه ذکر گفتن بود.

شال مشکی آیت الله قرهی و احترام به عزای حسینی و لحظاتی عزاداری

نکته سوم اینکه حضرت آیت الله قرهی شالی مشکلی روی سرشان انداخته بودند و سوال نمودیم چرا مشکی به سر انداختید که فرمودند جهت عزای امام حسین(ع) و محرم حسینی بود. که در ادامه یکی از همراهان مداح بود حضرت استاد از ایشان درخواست کردن که لحظاتی روضه خوانی کنند که معظم له با اولین کلام روضه و شنیدن نام ارباب صدای بلند گریه و ناله ایشان بلند شد و ما نیز در معیت معظم له لحظاتی دل ها را کربلایی و چشم ها را بارانی عزای حسینی نمودیم.

التماس دعای آیت الله قرهی از زوار اربعین حسینی

برخی از دوستان ایام اربعین حسینی راهی کربلا و زائر امام حسین(ع) بودند که از معظم له خداحافظی کردند و ایشان نیز از آنها التماس دعا داشت و فرمودند امسال به علت بیماری نمی توانم بیایم.

Image result for ‫آیت الله مدرسی‬‎

ابلاغ سلام آیت الله العظمی مدرسی به معظم له

در پایان این دیدار سلام گرم آیت الله العظمی سید محمد تقی مدرسی(حفظه الله) از مراجع معظم تقلید کربلای معلی را خدمت آیت الله قرهی ابلاغ نمودم و گفتم در دیداری که با معظم له داشتم ذکر خیر حضرتعالی شد و آیت الله العظمی مدرسی فرمودند آیت الله قرهی را می شناسم و در کربلا ایشان را زیارت کرده ام و وقتی متوجه شدم که وی مجروح هستند تعجب کردم با این شدت جراحات و جانبازی اصلا چگونه زنده هستند و به واقع ایشان شهید زنده اند و با این وضعیت جسمی همت بالایی دارند و علاوه بر اینکه خودشان کربلا آمده اند یک جمعی را نیز راهی کرده اند سپس فرمودند سلام مرا نیز به ایشان برسانید و به واسطه جویای احوال ایشان نیز هستم، که در این دیدار صحبت و سلام گرم آیت الله العظمی مدرسی را به آیت الله قرهی ابلاغ فرمودند و ایشان نیز تشکر نمودند.

و در پایان بسته متبرکه نبات و نمک آستان مقدس حضرت معصومه(س) را خدمت ایشان تقدیم نمودم و معظم له تشکر نمودند و موقع خداحافظی وقتی پسرم خدمت معظم له رسید ایشان دعا فرمودند و گفتند ان شاءالله از سربازان امام زمان(عج) شود و حقیر از معظم له تشکر کردم و با توجه به نزدیک شدن اذان مغرب خداحافظی نموده و از محضرشان مرخص شدیم.

ان شاء الله خداوند به حق امام زمان(عج) همه مریضان شیعه خصوصا حضرت آیت الله حاج آریالا روح الله قرهی را شفا عنایت فرماید و مجدد جلسات ایشان برپا و ما نیز توفیق بهره از محضرشان نصیبمان گردد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد(ص).

یادآور می شود؛ با توجه به اینکه در جلسه امکان نوشتن نداشتم، بیانات مختصر آیت الله قرهی ذهنی ضبط نموده و به صورت خلاصه و تقطیع شده است.

 سلطان احمدی r‫آیت الله قرهی‬‎

مختصری از زندگی نامه آیت الله قرهی

حضرت آیت الله حاج آقا روح الله قرهی(مد ظله العالی) در تهران و در خانواده‌ای متدین متولد و همزمان با گذراندن دوره متوسطه تحصیلات حوزوی خود را آغاز نمودند. ایشان پس از گذراندن دوره مقدمات و تفسیر نزد حضرت آیت الله حاج شیخ احمد ادیب، حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سید نورالدین دزفولی و حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین حاج میرزا علی اصغر هرندی در سال ۱۳۵۹ عازم قم شدند و سطوح عالیه حوزوی را در قم گذراندند. و دروس عالی حوزه را نزد: آیات عظام :گلپایگانی، مرعشی نجفی، تبریزی، بهجت، مکارم شیرازی و آیات حسن زاده آملی و جوادی آملی گذراندند و در نهایت از آیت‌الله مرعشی نجفی(ره( اجازه‌نامه اجتهاد کسب نمودند.

حضرت آیت‌الله قرهی در دوران هشت سال دفاع مقدس در کنار تحصیل دروس حوزوی بارها در میدان نبرد حق علیه باطل حضور پیدا کردند و در سال ۱۳۶۴ در منطقه عملیاتی فاو بر اثر گاز خردل اعصاب، شیمیایی شده و در سال ۱۳۶۵ نیز در منطقه عملیاتی شلمچه با اصابت ترکش و تخلیه چشم راست و ساییدگی مهره های ستون فقرات به خیل جانبازان جنگ تحمیلی پیوستند.وی

پس از جنگ تحمیلی، تدریس مکاسب، کفایه، تجرید العقاید، نهایه الحکمه را در مدرسه علمیه فیضیه قم آغاز؛ اما به سبب آسیب‌های ناشی از مواد شیمیایی و دستور پزشکان، از سال ۱۳۷۴ از شهر مقدس قم به سوی تهران هجرت نمودند. …..

حضرت آیت الله قرهی پس از دریافت مدرک دکترای فلسفه غرب از دانشگاه هامبورگ، در تهران به تدریس فلسفه، حقوق و معارف در دانشگاه‌های نیروی انتظامی، علامه طباطبایی، امام صادق و تهران مشغول شدند. و از سال ۱۳۸۱ با تأسیس حوزه علمیه امام مهدی(عج) در شهرک حکیمیه تهران فعالیت‌های دانشگاهی خود را متوقف کرده و به تربیت طلاب پرداختند. وی علاوه بر تدریس اخلاق،‌ تفسیر قرآن، ادبیات، منطق و کلام ،دوره روش تحقیق را نیز ویژه طلاب برگزار کردند و از سال تحصیلی ۱۳۸۸ تدریس خارج اصول را نیز آغاز نمودند.
همچنین آیت الله قرهی تاکنون «کتاب‌های گوهر های فوق عرشی جلد ۱ که شرح دعای ابو حمزه ثمالی می باشد»، «کتاب اکسیر رمضان» ، «تفسیر قرآن کریم سوره حمد در چند مجلد» ، «حج عارفان» ، «اخلاق الهی و سیر و سلوک انسانی» ، «الحصول فی علم الاصول» ، «زندگانی امام حسین از منظرهای مختلف»، «اصول فقه»، «شرح آداب الصلاه امام خمینی(ره)» و «شرح رساله ذکر و ذاکر علامه حسن زاده آملی» را تألیف نمودند که بعضی از این کتب به چاپ رسیده و مابقی در شرف انتشار می باشد.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید