کد خبر : 3227
تاریخ انتشار : جمعه 6 مهر 1397 - 16:50
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای آیت الله کمیلی:توصیه به تقوا و یاد مرگ/راه میان بر سلوک بسته هستند

آیت الله کمیلی:توصیه به تقوا و یاد مرگ/راه میان بر سلوک

آیت الله کمیلی:توصیه به تقوا و یاد مرگ/راه میان بر سلوک

آیت الله کمیلی خراسانی در این جلسه ضمن توصیه به تقوا و یاد مرگ، به مهمترین راه میان بر سیر و سلوک اشاره و نکاتی بیان فرمودند که در ادامه می آید.

[box type=”shadow” ]آیت الله کمیلی خراسانی در این جلسه ضمن توصیه به تقوا و یاد مرگ، به مهمترین راه میان بر سیر و سلوک اشاره و نکاتی بیان فرمودند که در ادامه می آید.[/box]

تقوا

بسم رب المهدی(عج)

دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی (سلطان احمدی دات آی آر): در دهه دوم ماه محرم هر شب جلسه روضه و سخنرانی حضرت آیت الله شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی در بیت ایشان در شهر مقدس قم همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت معظم له برگزار است که شامگاه پنج شنبه ۵ مهرماه ۱۳۹۷ توفیق شرکت در این مجلس معنوی و در محضر این عارف فرزانه و از شاگردان خاص عارف الحق سید هاشم حداد نصیبم شد.

این مراسم بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت معظم له و قرائت زیارت عاشورا توسط نوه دختری ایشان آغاز شد و در ابتدای مراسم با توجه به سالگرد ارتحال همسر فقید حضرت استاد نکات از همراهی سلوکی آن مرحومه با استاد بیان شد و در ادامه آیت الله کمیلی خراسانی به ایراد سخن پرداختند.

محور سخنان حضرت استاد آیت الله کمیلی خراسانی در این جلسه درباره تقوا و همچنین مزمت دنیا و اثر یاد مرگ بر اساس توصیه های آقا امیرالمومنین(ع) بود و معظم له در ادامه به اهمیت نماز  و نماز مقبول نکاتی بیان فرمودند و یکی از راه های میان بر سیر و سلوک را تشریح کردند.

اینک در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه تقدیم شما معارف جویان عزیز که امکان شرکت در این محفل نورانی و در محضر معظم له را نداشتید می گردد، امید که از این طریق شما نیز بهره مند از این مجلس شوید.

گزیده بیانات آیت الله کمیلی خراسانی در این جلسه به شرح زیر است:

تقوا آیت الله کمیلی خراسانی یاد مرگ راه میان بر سلوک سلطان احمدیفقیه عارف حضرت آیت الله محمد صالح کمیلی خراسانی، استاد اخلاق و عرفان حوزه، شامگاه پنج شنبه ۵ مهرماه در جلسه عزاداری حسینی مرکز تحقیقاتی توحید شهر مقدس قم با اشاره به توصیه مکرر امیرالمومنین(ع) به تقوا گفت: مولانا امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه و جاهای دیگر مکرر در مکرر به تقوا توصیه نمودند.

تقوا توصیه مکرر امیرالمومنین(ع)

وی ادامه داد: در این توصیه مولانا امیرالمومنین(ع) می فرمایند: «اوصیکم بتقوی الله…»؛ این توصیه مکرر امیرالمومنین(ع) به همه امت اسلامی است و همه امت اسلام را به تقوا دعوت نموده اند.

تقوا یعنی چه؟

این فقیه عارف با طرح این پرسش که تقوای مد نظر امیرالمومنین(ع) یعنی چه؟ گفت: این تقوا یعنی چه که مولانا امیرالمومنین(ع) مکرر در مکرر امت اسلامی را به تقوا دعوت کرده است؛ می توان در معنای تقوا آن را در یک جمله خلاصه نمودن و گفت تقوای یعنی قوت گرفتن در راه خدا.

این استاد اخلاق و عرفان حوزوی افزود: تقوا یعنی اینکه دل ما، اعمال ما، عقاید ما، ایمان ما کلا با تقوا قوت بگیرد و ما را به راه خدا نزدیک کند و این خلاصه ای از معنای تقوا است.

توصیه امیرالمومنین(ع) به یاد مرگ و مزمت دنیا

این شاگرد عرفانی آیت الحق مرحوم سید هاشم حداد در ادامه با اشاره به توصیه امیرالمومنین(ع) به یاد مرگ نمودن گفت: حضرت در نهج البلاغه خطبه هایی دارند که در برخی از این خطبه ها به مرگ و رفتن از این دنیا زیاد اشاره نموده اند.

وی ادامه داد: در این خطبه ها حضرت ضمن توصیه به یاد مرگ نمودن درباره مزمت دنیا خواهی و دنیا پرستی نیز زیاد اشاره نموده است.

آیت الله کمیلی خراسانی افزود: در یکی از این خطبه ها که مرحوم شیخ عباس قمی نیز در کتا مفاتیح آن را آورده است که حضرت در خطبه نماز عید فطر دو خطبه خواندند که در خطبه اول حضرت ما را متذکر به مرگ نموده اند.

وی ادامه داد: حضرت در این خطبه ما را به یاد مرگ می اندازند و می فرمایند به یاد مرگ باشید، چون مرگ فرا رسد دیگر مهلتی به انسان داده نمی شود.

ثمره یاد مرگ نمودن

این استاد حوزوی با اشاره به ثمره یاد مرگ اظهار کرد: ولی وقتی انسان مرگ را در نزد خود مجسم کرد و همیشه این تذکر به صورت دائم در او ملکه شده باشد باعث می شود آثار خوبی نصیب انسان شود.

وی ادامه داد: این یاد مرگ در انسان باعث می شود که انسان تعلقات قلبی نسبت به دنیا در او کم شود؛ هر چند طبیعت انسان ایجاد می کند که این تعلقات دنیوی در او باشد و شاید گاهی جز ضروریات هم باشد اما وقتی یاد مرگ نمود و این یاد مرگ نمودن در او ملکه شد باعث می شود که این تعلقات ضعیف شود و او را وابسته به دنیا نکند.

یاد دائمی خدا و قطع از تعلقات دنیوی

آیت الله کمیلی خراسانی خاطر نشان کرد: در این تعلقات دنیایی مهم این است که قلب ما جای دیگر باشد نه اینکه قلب ما هم وابسته به این تعلقات باشد بلکه قلب ما دائم در پیش خدا و در یاد خدا باشد.

وی ادامه داد: فرزند و مال نمونه ای از تعلقات دنیوی است و ما با آنها در ارتباط هستیم، حالا اگر ما در برابر از دست دادن این تعلقات دنیوی یا دیگر تعلقات دنیوی تاسف نخوردیم و راضی به رضای خدا باشیم این نوع برخورد ما باعث غفلت از یاد خدا نمی شود و ما را به دنیاخواهی دعوت نمی کند.

این استاد حوزوی افزود: بنابراین ما نباید در برابر تعلقات دنیوی وابسته به آنها باشیم و با از دست دادن آنها ناراحت شویم. لذا در هر دو صورت چنانچه به این تعلقات دنیوی وابسته باشیم یا آن را از دست بدهیم این وابستگی در ابتدا باعث اذیت شدن خود انسان می شود که با از دست دادن آن ناراحت می شود.

بهترین عمل خود را توشه آخرت کنید

وی در ادامه اظهار کرد: بهترین چیزی که در این دنیا کسب کرده اید و عمل صالح و مرضی رضای خدا است آن را برای آخرت خود بفرستید.

لزوم نماز با حضور قلب

آیت الله کمیلی خراسانی با اشاره به کیفیت نمازخواندن امیرالمومنین(ع) گفت: حضرت وقتی وارد مسجد می شدند می فرمودند « الرحیل الرحیل» یعنی ای مردم خود را آماده کنید که باید به سوی خدا و آخرت کوچ کنید.

وی ادامه داد: بعد حضرت مشغول نماز می شدند آن نماز مولا که ما نیز باید نمازمان به ایشان نزدیک باشد و اینگونه نماز بخوانیم که کلمه صلاه محقق شود و در نماز دل به وصال الهی برسد و حالتی از حضور را در نماز داشته باشیم.

اهمیت نماز در اوج نبرد روز عاشورا

این استاد حوزوی با اشاره به اهمیت نماز نزد امام حسین(ع) در روز عاشورا و در میدان نبرد اظهار کرد: نماز در نزد امام حسین(ع) چنان اهمیتی داشت که وقتی در روز عاشورا و در آن میدان نبر به حضرت خبر داد که وقت نماز است آقا فرمود خدا تو را از نمازگذاران واقعی قرار دهد که ما را متذکر وقت نماز نمودی.

وی ادامه داد: سپس در آن میدان نبر حضرت نماز خوف خواندند و چند نفر نیز خود را سپر جان حضرت قرار دادند و تیرباران شدند تا حضرت نماز را اقامه نماید.

قدر دین را بدانید پای آن خون ها ریخته شده

آیت الله کمیلی خراسانی با تذکر اینکه قدر دین و اسلام را بدانید گفت: این اسلام و دین به راحتی به دست ما نرسیده است بلکه پای آن خون ها ریخته شده است، باید قدر این دین و این نماز را بدانید.

وی ادامه داد:ما امروز به راحتی سر سفره دین و اسلام نشسته ایم و از آن بهره می بریم ولی این دین در اثر خون شهدای کربلا و انقلاب های بعد از کربلا تا انقلاب های امروز به دست ما رسیده است.

کسب فتوحات معنوی با اتصال به امام حسین(ع) / راه میان بر سیر و سلوک

آیت الله کمیلی خراسانی در بخش دیگر از سخنانش خطاب با سالکان راه الهی توصیه نمودند: خیلی از فتوحات معنوی از جانب امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) عزیزش صورت گرفته است و راه امام حسین(ع) راه میان بر این مسیر است.

وی ادامه داد: اگر کسی بتواند در این مجالس حسینی یک ارتباط قوی و نیرومند با آن حضرت برقرار کند حتما آن حضرت نیز نظری به دل او خواهد نمود و حتما از این فیوضات حسینی بهره مند خواهد شد.

آقا ابوالفضل(ع) بازوی قدرتمند امام حسین(ع)

آیت الله کمیلی خراسانی در پایان سخنانش با اشاره به جایگاه و مقام آقا ابوالفضل(ع) نزد امام حسین(ع) اظهار کرد: آقا ابوالفضل(ع) چهار برادر بودند اما ایشان بازوی دست راست امام حسین(ع) بودند.

وی ادامه داد: همانطور آقا امیرالمومنین(ع) در تمام امور بازوی راست پیامبر(ص) بودند، اینجا نیز آقا ابوالفضل(ع) بازوی راست امام حسین(ع) بودند و در روز عاشورا امام خیلی راحت به ایشان اجازه میدان رفتن نمی دادند.

این فقیه عارف با اشاره به رشادت حضرت عباس(ع) در روز عاشورا گفت: حضرت عباس(ع) وقتی به میدان رفتند مانند یک کشاورز که مزرعه خود را درو می کند همینطور لشکر را درو کرد و آنها را به درک واصل می کرد.

وی ادامه داد: وقتی دشمن رشادت و شجاعت آقا ابوالفضل(ع) را دیدند گفتند گویی که علی(ع) به میدان آمده است و همچون پدر بزرگوارش امیرالمومنین(ع) شجاعت داشت اما کارش به جایی رسید که دشمن دو دستش را قطع نمودند و مشک را به دندان گرفت.

گفتنی است؛ بعد از پایان سخنان آیت الله کمیلی خراسانی مجلس متبرک به پرچم مطهر حرم حضرت ابوالفضل(ع) گردید و در این فضای نورانی و ملکوتی دلهای سالکین روانه کربلا و بین الحرمین گشت و به سوگواری و سینه زنی پرداختند و در پایان نیز جملگی مهمان سفره سالار شهیدان(ع) شدند.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید