کد خبر : 3224
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 شهریور 1397 - 18:14
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای سیره عملی آیت الله غروی در ماه محرم حسینی بسته هستند

سیره عملی آیت الله غروی در ماه محرم حسینی

به مناسبت اولین سالگرد ارتحال آیت الله غروی با حجت الاسلام سید مرتضی غروی نوه این عالم فرزانه پیرامون سیره عملی ایشان در ماه محرم گفتگویی صورت گرفت که مشروح آن در ادامه می آید.

[box type=”shadow” ]به مناسبت اولین سالگرد ارتحال آیت الله سید محمد رضا غروی با حجت الاسلام سید مرتضی غروی نوه این عالم فرزانه پیرامون سیره عملی ایشان در ماه محرم گفتگویی صورت گرفت که مشروح آن در ادامه می آید.[/box]

بسم رب المهدی(عج)

دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی (سلطان احمدی دات آی آر): یکسال از ارتحال عالم فرزانه «آیت الله سید محمد رضا غروی» از علمای تهران و از مبارزین نهضت امام خمینی(ره) گذشت، بدین منظور و با توجه به تقارن ارتحال این عالم حسینی با ایام ماه محرم حسینی با «حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی غروی» نوه این عالم سفر کرده درباره شخصیت و سیره ایشان در ماه محرم و عزای امام حسین(ع) گفتگو نمودم که مشروح آن در ادامه از نظر می گذرد.

آیت الله غروی سید مرتضی غروی‬‎ سلطان احمدیحجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی غروی، نوه مرحوم آیت الله غروی در این گفتگو در پاسخ به اینکه سیره مرحوم آیت الله غروی در ماه محرم چگونه بود، گفت: ماه محرم که فرا می رسید مرحوم آیت الله غروی ماه محرم همچون اجداد طاهرینشان محزون بودند و لباس مشکی به تن می نمودند و با آن مشغله هایی که داشتند از جمله اینکه مدرس حوزه علمیه و نماینده مراجع معظم تقلید بودند و از طرفی هم دفتر عقدی داشتند، با این وجود ارادت خاصی به حضرت سیدالشهدا(ع) داشتند و با همه  این مشغله ها منبر ماه محرم ایشان هرگز ترک نشد.

سوز و گداز مرحوم آیت الله غروی در عزای حسینی

وی ادامه داد: حاج محسن آقا طاهری نقل می کرد ما با ایشان منبر می رفتیم، همینطور حاج شیخ محمد تقی محبی، امام جماعت مسجد شاهچراغی نقل می کردند که ایشان حالتی داشتند که با اخلاص روضه می خواندند و خودشان هم بر سید الشهدا(ع) گریه می کردند، به حدی که گریه ایشان از مستمع هم بیشتر بود.

حجت الاسلام سید مرتضی غروی افزود: همچنین حاج شیخ محمد تقی محبی نقل کردند که من بعد از ایشان مجلس روضه زنانه ای می رفتم و پیش خودم گفتم اصلا زشت است که من مجلس زنانه برویم، دیدم آیت الله غروی رو به من نمود و گفت خجالت می کشی، کسر شانت می شود به مجلس زنانه بروی! تو برای اینها که نمی روی! مادرش حضرت زهرا(س) در مجلس است. و ایشان می گوید وقتی مرحوم آیت الله غروی این حرف را به من زد  مرا متحول کرد و دید من عوض شد و هر جا که بگویند من می روم و روضه می خوانم.

حضور فعال آیت الله غروی در هیئت های حسینی

نوه مرحوم آیت الله غروی به حضور فعال و ثابت پدر بزرگ مرحومش در جلسات هیئت های عزاداری اشاره و بیان کرد: مرحوم آیت الله غروی حضوری ثابت در هیئت های عزاداری داشت از جمله در چهار هیئت محل به نام های “هیئت طرقی ها” “هیئت وسکاره ای ها” “هیئت رینه ای ها” ” هیئت رامشه ای ها” حضوری فعال داشت و به عزاداری می پرداخت.

وی ادامه داد: هیئت طرقه ای ها نیز یک عکس از عزاداری روز عاشورا با حضور ایشان را دارند که برای امام حسین(ع) سینه می زدند.

پرداخت هزینه و مخارج عزاداری امام حسین(ع) در محرم

حجت الاسلام سید مرتضی غروی افزود: مرحوم آیت الله غروی خیلی ولایی و اهل سوز و گداز و اشک برای امام حسین(ع) بود و وقتی محرم می آمد خودشان ۱۳ شب از پول خودشان نذروات می دادند و هر ساله می گفتند هر چه هزینه اش می شود شما خرج کنید و من آن را می دهم.

وی ادامه داد: بعضی مواقع به ایشان می گفتند افراد متفرقه و غیر عزادار می آیند، باز می فرمود اشکال ندارد و مجلس را برپا و روضه و عزاداری برای امام حسین(ع) می گرفت.

دعوت از منبری های معروف تهران در مجالس حسینی

این خطیب و سخنران حوزوی افزود: مرحوم آیت الله غروی در مجالس عزاداری که برپا می نمودند سعی داشتند افراد و شخصیت ها و منبری های معروف را دعوت کند،  که در این بین خطبای معروفی در مسجد ایشان منبر رفته اند.

وی ادامه داد: خدمت حاج آقا انصاریان بودم ایشان نقل می کرد در این ایام محرم منبرهای صبح را من می آمدم و در مسجدشان منبر می رفتم و همچنین خیلی از بزرگان را در همین مسجد گلشن که سالها در آن اقامه نماز می نمود دعوت می کرد. از جمله علمای بزرگی همچون حاج اشرف، فاضل کاشی، مناقبی، سلطان الواعظین، فلسفی اینجا منبر رفتند و از منبری های مجالس حسینی ایشان بودند.

نوه مرحوم آیت الله غروی در پایان گفت: ایشان خیلی هیئتی و امام حسینی بودند، به نحوی که تا نام امام حسین(ع) می آمد گریه و اشک می ریختند. و نسل ایشان هم اهل علم و خطیب و روضه خوان هستند.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید