کد خبر : 3221
تاریخ انتشار : جمعه 23 شهریور 1397 - 17:12
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای علت محبوبیت آیت الله مجتهدی تهرانی در بیان آیت الله میرسجادی بسته هستند

علت محبوبیت آیت الله مجتهدی تهرانی در بیان آیت الله میرسجادی

علت محبوبیت آیت الله مجتهدی تهرانی در بیان آیت الله میرسجادی

در گفتگو با آیت الله سید محمد حسین میرسجادی درباره علت محبوبیت مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی، ایشان فرمودند: دو ویژگی و خصلت مهم در ایشان باعث این محبوبیت شد.

[box type=”shadow” ]در گفتگو با آیت الله سید محمد حسین میرسجادی درباره علت محبوبیت مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی، ایشان فرمودند: دو ویژگی و خصلت مهم در ایشان باعث این محبوبیت شد.[/box]

مجتهدی تهرانی

بسم رب المهدی عج

دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی (سلطان احمدی دات آی آر): چهارم محرم الحرام سالگرد ارتحال مرحوم «آیت الله شیخ احمد مجتهدی تهرانی» است، استاد اخلاق و عالم عاملی که هنوز بعد از گذشت سالها از ارتحال ایشان همچنان محبوب قلب عموم مردم خصوصا جوانان است و می بینیم اگر این استاد فقید در بین ما نیستند اما جوانان مانوس فایل های صوتی و تصویری صحبت های ایشان هستند.

از این رو  به بهانه سالگرد ارتحال این عالم عامل که خود به شخصه مدیون ایشان هستم، بدین منظور در دیداری که با  «آیت الله سید محمد حسین میرسجادی» از مجتهدین شهر تهران و نوه دختری مرحوم آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی زعیم شیعیان، داشتم و ایشان مدتها در زمان حوزه علمیه این عالم فقید به تدریس پرداختند و از نزدیک مرحوم مجتهدی تهرانی را می شناختند در خصوص “علت محبوبیت مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی” گفتگو نمودم که مشروح آن در ادامه می آید.

مشروح گفتگویم با آیت الله میرسجادی به شرح زیر است:

دو عامل محبوبیت و تاثیرگذاری کلام مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی

«آیت الله سید محمد حسین میرسجادی» در ابتدای این گفتگو درباره علت محبوبیت و تاثیرگذاری کلام مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی گفت: مرحوم آیت الله حاج احمد آقا مجتهدی تهرانی دو خصوصیت و دو ویژگی ممتاز و خاص داشت که به نظر بنده به علت داشتن این دو ویژگی مورد علاقه و محبوبیت عموم مردم واقع شدند.

ساده زیستی ایشان

این استاد درس خارج حوزه ساده زیستی را اولین ویژگی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی دانست و اظهار کرد: اولین ویژگی که مرحوم آیت الله مجتهدی را محبوب نمود، ساده زیستی ایشان بود.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی در زمان حیاتشان این محبوبیت مردمی را کسب نموده بود و جمع زیادی مرید و از دوستان ایشان بودند که این جمعیت انبوه می توانستند برای ایشان منزلی مجلل و زندگی مرفعی را در بالای شهر برای ایشان محیا کنند، اما ایشان دنبال چنین زندگی نرفت و همان محل قدیمی و نزدیک حوزه علمیه منزلی قدیمی که کاه و گلی بود داشتند و در آن منزل قدیمی زندگی می کردند؛ و همین منزل را هم وقف نمودند و آن را حسینیه کردند.

قاطعیت ایشان

این مدرس قدیمی حوزه علمیه مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی قاطعیت ایشان را دوم ویژگی و خصلت وی دانست و بیان کرد: همان طور که بیان شد اولین ویژگی خاص ایشان ساده زیستی بود و اما دوم ویژگی خاصی که ایشان داشتند قاطعیت بود.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی فردی بسیار قاطع بود و در اداره و مدیریت حوزه علمیه خیلی قاطع بودند و مرتب به حوزه، کلاس ها و طلاب سر می زدند و رسیدگی داشتند و با قاطعیت حوزه را اداره می کردند.

این استاد درس خارج حوزه افزود: خلاصه این که به نظر بنده این دو خصوصیت مهم باعث ایجاد محبوبیت ایشان شد که حتی بعد از فوت ایشان نیز این محبوبیت ادامه دارد، که این دو خصلت بسیار با ارزش و مهم بود که در شخصیت مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی وجود داشت.

شیوه اداره حوزه علمیه و تربیت طلاب توسط آیت الله مجتهدی تهرانی

تاکید به درس خوان بودن طلاب

آیت الله میرسجادی در پاسخ به اینکه شیوه مدیریتی و تربیتی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی در تربیت طلاب و اداره حوزه چگونه بود، گفت: ایشان به درس طلاب بسیار اهمیت می دادند، و تاکید داشتند که یک طلبه باید همواره اشتغال به درس داشته باشد و این اشتغال طلبه به درس برای ایشان از اهمیت خیلی زیادی برخوردار بود.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی تاکید زیاد داشتند که باید طلبه با جدیت درس بخواند و در این راه زحمت بکشد و روی این نکته خیلی پافشاری می کردند و اگر می دیدند طلبه ای در درس خواندن کوتاهی کرده بسیار ناراحت می شدند.

مقید بودن به شرکت طلاب در مراسم عزاداری معصومین(ع)

این مدرس قدیمی حوزه علمیه مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی به مقید بودن ایشان نسبت به شرکت طلاب در مجالس عزای معصومین(ع) اشاره و بیان کرد: از دیگر ویژگی های مدیریتی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی در حوزه این بود که ایشان مقید بودند که در تمام مراسم عزای اهل بیت(ع) و روزهای شهادت معصومین(ع) مجلس عزاداری در حوزه برپا می نمودند و مقید بودند که همه طلاب باید در این جلسه شرکت کنند و تاکید داشتند که طلبه باید اهل توسل و شرکت در عزاداری معصومین(ع) و سینه زنی برای آنها باشد.

وی در پایان گفت: چنانچه اگر طلبه در این مجالس شرکت نمی کرد و یا اینکه اهل عزاداری و سینه زنی نبود، ایشان بسیار ناراحت می شدند و مکرر تاکید داشتند که طلبه باید در کنار درس و تحصیل باید اهل توسل و شرکت در عزای اهل بیت(ع) خصوصا امام حسین(ع) نیز باشد که برای ایشان این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار بود.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید