کد خبر : 3212
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 شهریور 1397 - 23:44
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای آیت الله میردامادی: اهمیت غدیر و علت اختلاف با اهل سنت بسته هستند

آیت الله میردامادی: اهمیت غدیر و علت اختلاف با اهل سنت

آیت الله میردامادی: اهمیت غدیر و علت اختلاف با اهل سنت

  بسم رب المهدی عج دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی (سلطان احمدی دات آی آر): واقعه غدیر از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر اسلام(ص) هنگام بازگشت از حجه الوداع در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم قمری در مکانی به نام غدیر خم، امام علی(ع) را ولی و جانشین خود معرفی

 

بسم رب المهدی عج

دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی (سلطان احمدی دات آی آر): واقعه غدیر از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر اسلام(ص) هنگام بازگشت از حجه الوداع در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم قمری در مکانی به نام غدیر خم، امام علی(ع) را ولی و جانشین خود معرفی کرد و حاضران در آن واقعه که بزرگان صحابه نیز در میان‌شان بودند، با امام علی (ع) بیعت کردند.
این معرفی بنا به دستور الهی در آیه تبلیغ بود که این آیه کمی قبل از ۱۸ ذی الحجه سال دهم قمری نازل شد که به پیامبر(ص) دستور می‌داد آنچه خداوند بر او نازل کرده ابلاغ کند و اگر پیامبر(ص) این کار را نکند، رسالتش را انجام نداده است. سپس آیه اکمال نازل شد که می‌گفت: امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.
از این رو  به بهانه روز عید غدیر درباره اهمیت این روز و علت اختلاف تشیع با اهل سنت در خصوص معرفی امیرالمومنین(ع) به عنوان جانشین و امام بعد از پیامبر(ص) با «آیت الله سید باقر میردامادی» نماینده آیت الله العظمی نوری همدانی در تهران و مدیر حوزه علمیه ابوالفتح دیدار و گفتگو نمودم که با تبریک این عید فرخنده، مشروح آن در ادامه از نظر می گذرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اهمیت عید غدیر
آیت الله میرباقری در ابتدای این گفتگو با تبریک عید غدیر خم، در پاسخ به اینکه علت اهمیت عید غدیر چیست، گفت: عید غدیر یکی از عیدهای بزرگ اسلام است و به طور قطع و یقین هیچ روزی را به اندازه عید غدیر اهمیت نمی دهیم
این استاد حوزوی با اشاره به علت اهمیت روز غدیر اظهار کرد: علت اهمیت عید غدیر این است که در عید غدیر مسئله نبوت و امامت مطرح است و پیامبر خدا(ص) می دانست از دار دنیا می رود و لذا مامور شد که تکلیف مسلمانان را بعد از خود معین کند و به دستور خدا در عید غدیر امیرالمومنین(ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کرد.
دستور قرآن به پیامبر(ص) در معرفی امیرالمومنین(ع)
آیت الله میردامادی در ادامه به جزئیات غدیر خم و دستور خدا نسبت به معرفی حضرت امیرالمومنین(ع) اشاره و بیان کرد:  پیامبر اکرم(ص) در آخرین سالی که به مکه مشرف شدند و آن سال آخر عمرشان بود آیه ۶۷ سوره مائده نازل شد و خداوند فرمود: « یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ ».
وی ادامه داد: به پیامبر(ص) خطاب شد که بگو آنچه را که از سوی خدا مامور هستی و ماموریت پیدا کرده بودی، برای این است که امروز امیرالمومنین(ع) را به عنوان امام بعد از خود معرفی کنی؛ و این ماموریت پیامبر(ص) بود. و حتی به صورت تهدید به پیامبر(ص) خطاب می شود که اگر امیرالمومنین(ع) را معرفی نکند رسالتش نقص دارد.
این مولف حوزوی افزود: اما وقتی این آیه نازل شد پیامبر(ص) یک مقدار به اصطلاح تزلزلی داشتند ، چون می دانستند مردم حرف ایشان را نمی شنوند و در این مورد اطاعت نمی کنند. تا حدی که در همان دوران پیامبر(ص) برخی مردم درباره امیرالمومنین(ع) اختلاف ایجاد کرده بودند وبه مجردی که پیامبر(ص) هم از دنیا رفتند، اینها شورا گرفتند و حضرت علی(ع) را کنار گذاشتند. در واقع این افراد در زمان حیات پیامبر(ص) ظاهرا به پیامبر(ص) اظهار علاقه می کردند اما در باطن با خود پیامبر(ص) هم مخالف بودند.
غدیر خم چه محلی بود؟
آیت الله میردامادی با بیان موقعیت جغرافیایی محل غدیر خم پرداخت و گفت: محل غدیر خم مانند یک چهار راه مانند می ماند که حجاج وقتی به این محل می رسیدند، اینجا راه های مختلفی بود که هر کس به کشور خودش می رفتد و در این محل از یکدیگر جدا می شدند. مثلا یک راه به کشور عراق منتهی می شد و حجاج عراقی از این راه رفتند، یا اینکه یک راه به کشوری دیگر و حجاج آن کشور از آن راه رفتند و راه های مختلف دیگری که در محل غدیر خم وجود داشت و در واقع یک چهار راه بود.
وی ادامه داد: حالا وقتی پیامبر(ص) به محل غدیر خم رسیدند که برخی از حجاج که جلوتر بودند از این محل از یکدیگر جدا شده و هر دسته و گروه به یک راهی رفته بودند، دستور دادند که همه برگردند و منتظر هم ماند تا آنهایی که نرسیده بودند هم برسند و همه جمع شوند.
آیت الله میردامادی با بیان اینکه محل غیرخم یک بیابان گرم و سوزان بود، گفت: محل غدیرخم شهر نبود که دارای امکانات باشد تا حجاج آنجا استراحتی هم انجام بدهند و پیامبر(ص) سخن خویش را به آنها بیان کند، بلکه غدیرخم یک وادی در بیابان گرم و سوزان بود و حتی وسیله خوردن و نوشیدن هم چیزی آنجا نبود، و فرشی هم برای نشستن نیز نبود و هیچ چیز در این محل نبود؛ لذا پیامبر(ص) در چنین موقعیتی با این شرایط  مردم را نگه داشت تا سخن مهمی که پیام خدا و وحی است را به مردم ابلاغ نماید، که این نشان می دهد پیام مهمی است.
این استاد و مولف حوزوی به جریان معرفی امیرالمومنین(ع) اشاره و بیان کرد: در این اجتماع حدود یک ساعت پیامبر(ص) صحبت کرد و بعد آن چه در روایات نقل شده است پیامبر(ص) کمربند ودست مولا امیرالمومنین(ع) را گرفت و ایشان را بلند کرد و به همه نشان داد و گفت امام و جانشین بعد از من حضرت علی(ع) است.
چرا پیامبر(ص) دست حضرت علی(ع) را بلند کرد؟
آیت الله میردامادی به علت بلند نمودن دست حضرت علی(ع) توسط پیامبر(ص) اشاره و اظهار کرد: چون ممکن بود این دسیسه به کار بروند که بگویند پیامبر یک نفر به اسم علی را معرفی کرد و بعد بروند یک هم اسم علی پیدا کنند و بگویند پیامبر(ص) گفت علی امام بعد از شما است  و این فرد هم علی است و اسمش هم علی است؛ لذا پیامبر(ص) مخصوصا دست حضرت علی(ع) را بالا برد و در این جمعیت عظیم او را نشان همه داد تا دسیسه ای ایجاد نشود و فرمودند: «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ».
علت اختلاف ما با اهل سنت در ماجرای غدیر
آیت الله میردامادی در پاسخ به اینکه علت اختلاف شیعه با اهل سنت در ماجرای غدیر چیست، گفت: اختلاف ما با اهل سنت در کلمه «َمَوْلاهُ » است و می گویند منظور این است که علی(ع) را دوست بدارید. آنها هم امیرالمومنین(ع) را دوست دارند و حتی او را امام هم قبول دارند، منتهی او را امام چهارم می دانند ولی به حرف پیامبر(ص) در غدیر عمل نکردند در صورتی که حضرت، جانشین پیامبر(ص) است.
وی ادامه داد: آنها می گویند مولا چند تا معنا دارد که یک معنای آن به معنی امام و رهبر و پیشوا است و معنی دیگر هم به معنی دوست و محبت است و اهل سنت هم می گویند ما علی(ع) را دوست داریم.
آیا نگه داشتن حجاج در آفتاب سوزان برای اعلام دوست داشتن علی(ع) بود؟!
این استاد و مولف حوزوی با بیان اینکه برای اعلام یک دوست داشتن که این جمعیت عظیم را زیر آفتاب سوزان نگه نمی دارند، گفت: پیامبری که رابطه با وحی دارد و بدون وحی یک کلمه حرف نمی زند و هر چه می گوید حرف خدا است آیا آن وقت خدا می آید این همه جمعیت را زیر آفتاب گرم سوزان  و در آن بیابان جمع کند و با این همه مقدمات بیاید بگوید هر کس مرا دوست دارد علی(ع) را دوست داشته باشد! این اصلا معنا ندارد و حتی عقلانی هم نیست که برای یک دوست داشتن چنین جمعیتی را در گرمای سوزان نگه دارند.
وی ادامه داد: بنابراین یک موضوع مهمی است و برای یک همچنین امر مهمی در وسط بیابان خدا به پیامبر(ص) دستور می دهد که مردم را نگه دارد و آن موضوع هم ولایت و امامت است.
نزول آیه سوم سوره مائده بعد از سخنان پیامبر(ص) در غدیر
آیت الله میردامادی به دلیل دیگر موضوع ولایت و امامت در جریان غدیر اشاره و بیان کرد: و دلیل دوم که موضوع ولایت را می رساند آیه ۳ مائده است که بعد از سخنان پیامبر(ص) در غدیر این آیه نازل شد و خداوند فرمود: « اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً ».
وی ادامه داد: این آیه بعد از گفتن سخنان پیامبر(ص) نازل شد. یعنی امروز دین خدا ترویج و کامل شد و ما معتقدیم این اسلامی که پیامبر(ص) آورده تا قیامت هست و دیگر پیامبری نمی آید و تمام دستورات پیامبر(ص) تا روز قیامت باید اجرا شود. حالا این دینی که تا قیامت باید ادامه پیدا کند که ممکن است هزار سال یا دو هزار سال تا قیامت طول بکشد خوب برای یک همچنین مهمی پیامبر(ص) نمی آید همه را نگه بدارد و بگوید علی(ع) را دوست بدارید! اصلا چنین حرفی با عقل نمی سازد و قابل قبول نیست.
تکمیل دین با معرفی امیرالمومنین(ع) و اتمام نعمت
این استاد و مولف حوزی در توضیح این آیه گفت: در این آیه سه موضوع مطرح است، اول اینکه دیگر دین شما با معرفی امیرالمومنین(ع) تکمیل شد و هیچ گونه نقصی ندارد و دیگر یک کلمه ناگفته در دین شما نیست، و دوم اینکه دیگر نعمت را بر شما تمام کردم و دیگر هیچ چیز شما لازم ندارید و علی(ع) هم می آید و ترویج این دین را می کند و جمله سوم هم فرمود هم تکمیل دین، هم ولایت امیرالمومنین(ع)  و هم رضایت پیامبر(ص) را در این کار مهم قرار داد و من نیز راضی شدم و دیگر ناراحت چیزی نباشید وبدانید این اسلام به برکت امیرالمومنین(ع) تا قیامت پایدار می ماند.
بیعت با امیرالمومنین(ع) در غدیر خم
آیت الله میردامادی در ادامه به ماجرای بیعت مردم در غدیرخم با امیرالمومنین(ع) اشاره و گفت: بعد از آن که پیامبر(ص) حضرت علی(ع)  را معرفی کرد، گفت بیایید با او بیعت  کنید و مردم آمدند و مردان با حضرت علی(ع) بیعت کردند و زنان هم دست خود را در ظرف آبی که دست حضرت علی(ع) بود گذاشتند و با حضرت علی(ع) بیعت کردند. پس برای یک کار کوچک و دوست داشتن حضرت علی(ع) که پیامبر(ص) نمی آید بگوید با حضرت علی(ع) بیعت کنید.
هلاکت مخالف امیرالمومنین(ع) در غدیرخم و نزول آیه ای از قرآن
مدیر حوزه علمیه ابوالفتح به ماجرای هلاکت یک منافق در جریان غدیر که مخالف امیرالمومنین(ع) بود، اشاره و اظهار کرد: بعد از معرفی امیرالمومنین(ع) توسط پیامبر(ص) اتفاق دیگری هم رخ داد و آن اینکه یک نفر از منافقین آمد و گفت یا محمد(ص) شما علی(ع)  را به امامت نصب کردی آیا این کار را چون او پسر عمو و دامادت بود انجام دادید یا اینکه این کار را خدا دستور داد انجام دهید؟
وی ادامه داد: این منافق با عصبانیت این حرف را به پیامبر(ص) زد و پیامبر(ص) هم فرمود من هیچ حرفی از خودم نمی زنم و این دستور خدا بود و من نماینده خدا هستم و حرف خدا را می ز نم و خدا گفت علی(ع)  را معرفی کن و من معرفی کردم.
این استاد حوزوی افزود: وقتی این منافق سخنان پیامبر(ص) را شنید، ددستش را بلند کرد و گفت اگر قرار است این علی(ع)  رهبر و پیشوای ما شود من نمی توانم این روز را ببینم مرا بکش تا بمیرم و این روز را نبینم. خدا هم دعایش را مستجاب کرد و یک سنگ آمد در مغزش خورد و به درک واصل شد.
مدیر حوزه ابوالفتح تصریح کرد: برای یک دوست داشتن علی(ع) که کسی نمی آید خودش را بکشد که من نمی توانم علی(ع) را ببینم. این امرمعلوم می شود یک مسئله خیلی مهم بوده و واجب بوده که پیامبر(ص) این مطلب را بگوید. بعد هم یک آیه نازل شد و خدا فرمود: « سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ لِلْکَافِرِینَ لَیْسَ لَهُ دَافِعٌ مِنَ اللَّهِ ذِی الْمَعَارِجِ».
آیت الله میردامادی این دلایل را دلیل بر ولایت امیرالمومنین(ع ) در غدیر دانست و گفت: اینها همه دلیل بر این است ولی و ولایت مطلقه علی(ع) در روز عید غذیر انجام گرفت و اهل سنت اشتباه می کنند.
لزوم جشن و شادی در عید غدیر
این استاد حوزوی با توصیه به لزوم برپایی جشن و سرور در عظمت عید غدیر بیان کرد: بنابراین غدیر روز با عظمتی است و معروف به روز سادات شده است.  علت معروف شدن آن نیز به خاطر این است که سادات همه اولاد و فرزندان امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) هستند و از این جهت یک چنین روزی برای جدشان اتفاق افتاده که باید شادی کنند و جشن بگیرند و حتی عیدی بدهند.
انعکاس دقیق زوایای مختلف غدیر به نسل های بعد
آیت الله میردامادی در پایان با توصیه به مبلغین و رسانه های در ترویج و انعکاس دقیق زوایای غدیر به نسل های آینده گفت: باید مبلغین، رسانه ها و والدین دقیق زوایای مختلف غدیر را به نسل های بعد و جامعه معرفی کنند، نه اینکه فقط بگویند پیامبر(ص) در روز عید غدیر دست علی(ع) را بالا برد و او را جانشین بعد از خود معرفی کرد. لذا من کنت مولا باید تبیین و شرح داده شود.
وی ادامه داد: دین خیلی دستور دارد، دستور نماز آمده همین طور روزه آمده است اما هیچ کدام از این دستوراتی که نازل شده نگفته دیگر دین کامل شد، اما برای این مسئله می گوید دین شما تکمیل شد و حتی یک آیه از قرآن نیز نازل شد.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید