کد خبر : 3194
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 مرداد 1397 - 14:23
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای سیره زیارتی و ارادت معلم اخلاق در خانواده به امام رضا ع بسته هستند

سیره زیارتی و ارادت معلم اخلاق در خانواده به امام رضا ع

در گفتگو با فرزند مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر حسینی اخلاق در خانواده، سیره و ارادت والد خویش نسبت به امام رضا(ع) و زیارت رفتن ایشان در اوج شلوغی تشریح شد.

[box type=”shadow” ]در گفتگو با فرزند مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر حسینی معلم اخلاق در خانواده، سیره و ارادت والد خویش نسبت به امام رضا(ع) و زیارت رفتن ایشان در اوج شلوغی تشریح شد.[/box]

اخلاق در خانواده

بسم رب المهدی عج

دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی (سلطان احمدی دات آی آی): یکی از سیره های اخلاقی و تربیتی عالمان و بزرگان دین، زیارت بارگاه ملکوتی امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام است. آن بزرگواران در هر فرصتی به زیارت قبر آن امام رئوف و شمس الشموس(ع) می شتافتند و از رهگذر فیض زیارت، دل و جان خود را سیراب می ساختند.

در بین این عالمان عامل و معلمین اخلاق مرحوم حجت الاسلام و المسلمین «سید علی اکبر موسوی حسینی» مشهور به مجری اخلاق در خانواده است که ایشان نیز به تأسی از دیگر بزرگان و عالمان دین ارادت خاصی به امام رضا(ع) داشتند و همواره مشتاق زیارت این امام عزیز بودند.

از این رو به مناسبت ۲۳ ذی القعده روز زیارتی امام رضا(ع) با حجت الاسلام و المسلمین سید امیرحسین موسوی حسینی فرزند این عالم فقید درباره سیره عملی ایشان در زیارت امام رضا(ع) و ارادت وی به حضرت گفتگو نموده ام که مشروح آن در ادامه می آید.

حسینی اخلاق در خانواده سیره زیارتی امام رضا ع

مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

مهمترین توصیه استاد اخلاق در خانواده به زوار امام رضا(ع) و درخواستش

فرزند مرحوم حجت الاسلام و المسلمین “سید علی اکبر موسوی حسینی” در این گفتگو با اشاره به اراده مرحوم والدشان به امام رضا(ع)، در پاسخ به اینکه مهمترین توصیه ایشان در هنگام سفر زیارتی به مشهد مقدس چه بود، گفت: معمولا هر وقت اعضای خانواده و کسی راهی زیارت امام رضا(ع) بود و جهت خداحافظی خدمت ایشان می رسید، می گفتند: « حتما سلام مرا به امام رضا(ع) برسانید»؛ و این تاکید همیشگی ایشان بود.

وی ادامه داد: وقتی هم از زیارت امام رضا(ع) بر می گشتیم، ایشان باز سوال می کردند  « آیا سلام مرا به امام رضا(ع) رساندید». و هر گاه در مشهد تماس تلفنی می گرفتند باز این نکته را تاکید داشتند.

رفتن به دیدار زوار رضوی

«حجت الاسلام و المسلمین سید امیرحسین موسوی حسینی» با اشاره به رفتن به دیدار زوار امام رضا(ع) توسط والدشان، اظهار کرد: وقتی از زیارت امام رضا(ع) بر می گشتیم معمولا اولین کسی که به دیدن ما می آمد مرحوم والد بود.

وی اضافه کرد: در حدیث هم آمده است که زائر ما را زیارت کند گویی که ما را زیارت کرده است؛ و همینطور علامه مجلسی در روایتی که در بحار از امام صادق(ع) آورده که حضرت می فرماید: « اذا انصرف الرجل من اخوانکم من زیارتنا او زیاره قبورنا فاستقبلوه و سلموا علیه و هنئوه بما وهب الله له فان لکم مثل ثوابه؛ هر گاه یکی از برادران دینی شما از دیدار ما یا زیارت قبر ما بازگشت، پس به استقبال او بروید و به او سلام و تبریک و تهنیت بگویید، به خاطر موهبتی که خداوند به او بخشیده است، همانا در این صورت، شما هم پاداشی مثل او خواهید داشت»، بنابراین مرحوم والد معمولا جز اولین کسانی بود که به استقبال و دیدار زوار امام رضا(ع) می رفت.

زیارت رفتن معلم اخلاق در خانواده در اوج شلوغی حرم رضوی

فرزند مرحوم حجت الاسلام موسوی حسینی در پاسخ به اینکه در سفرهای زیارتی مشهد مقدس وقتی مرحوم والد نیز حضور داشتند، چه موقع و زمانی را برای زیارت امام هشتم(ع) انتخاب می کردند، گفت: ما معمولا وقتی به زیارت امام رضا(ع) می رویم عموم می گویند ای کاش حرم خلوت بود و می توانستیم راحت به ضریح نزدیک شویم، یا اینکه اگر حرم شلوغ باشد و مردم نتوانند به ضریح برسند می گویند اصلا نتوانستیم حضرت را زیارت کنیم.

وی ادامه داد: با این تفکری که عموم دارند و دنبال خلوتی حرم در رفتن به زیارت هستند، مرحوم والد برعکس دنبال شلوغی حرم بودند و موقعی که حرم شلوغ بود در آن موقع به زیارت امام رضا(ع) می رفتند و می گفتند هر وقت حرم شلوغ است به زیارت بروید، چون این همه زائر از اقصی نقاط مختلف اینجا هستند و زیارت ما هم به برکت این خیل عاشق و زائر امام رضا(ع) شاید مورد پذیرش حضرت قرار بگیرد.  و در حرم نیز زیارت جامعه کبیره را می خواندند.

انجام خرید های مهم سال در سفر سالیانه مشهد الرضا(ع)

حجت الاسلام و المسلمین موسوی حسینی به خریدهای مهم برای خانواده در مشهد الرضا(ع) توسط والدشان اشاره و گفت: انسان وقتی یک وسیله مهم یا لباس مهمی را تهیه می کند، خاطره آن خرید همواره خصوصا در مواقعی که از آن استفاده می کند در ذهنش باقی می ماند. از این رو یکی از کارهایی که مرحوم والد در سفرهای زیارتی به مشهد مقدس انجام می دادند، خرید های مهم خانواده بود.

وی ادامه داد: مرحوم والد خریدهای مهم و ضروری خانواده را در مشهد مقدس و در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) انجام می دادند تا با این روش و شیوه همیشه این خرید مهم در ذهن خانواده باقی بماند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی حسینی افزود: خریدهایی که مردم معمولا در عید نوروز انجام می دهند، ایشان در هنگام سفر به مشهد مقدس انجام میدادند و مقید نبودند خریدها در نوروز انجام شود و با اینکه سالی یکبار به مشهد مقدس می رفتیم مثلا در تابستان این خرید آنجا انجام می شد تا خاطره شیرین تری از این سفر زیارتی در ذهن بچه ها باقی بماند.

Related image

توسل حاج آقا حسینی به امام رضا(ع) جهت گشایش امور مالی مربوط به توسعه مسجد

فرزند مرحوم حجت الاسلام موسوی حسینی به توسل مرحوم والد خویش به امام رضا(ع) در مشکلات مالی توسعه مسجد اشاره و بیان کرد: ایشان چندین سال در تلاش برای خرید زمین و توسعه و ساخت مسجد بودند که در این مدت به خاطر دارم در آن سالها هرگاه به مضیقه مالی بر می خوردند، می گفتند: «باید برویم زیارت امام رضا(ع) و به حضرت توسل کنیم تا مددی برسانند و گشایشی پیدا شود».

وی ادامه داد: سپس در اولین فرصت، با امید و اطمینان عازم مشهد مقدس می شدند و هر بار هم حاجت خود را که همان بر طرف شدن موانع و رسیدن امکانات و کمک مالی برای ادامه ساخت مسجد بود، می گرفتند و با دستی پر از الطاف امام رئوف حضرت رضا(ع) باز می گشتند.

Image result for ‫کتاب سلام بر خورشید‬‎

نوشتن کتاب «سلام بر خورشید» در جوار حرم مطهر رضوی

وی با اشاره به خاطره همشیره خود درباره نوشتن کتاب «سلام بر خورشید» توسط والد خویش گفت: همشیره نقل نمودند که مرحوم والد آن ایامی که کتاب «سلام بر خورشید» که درباره زندگی خاتم پیامبران است، را می نوشتند، جهت نوشتن آن از کتابخانه بزرگ حرم مطهر امام رضا(ع) استفاده می کردند. و وی را گاهی با خودشان می بردند و همشیره هم در قسمت زنانه مشغول مطالعه می شدند تا کار والد فقیدمان به پایان می رسید.

دل نوشته ای از معلم اخلاق در خانواده خطاب به امام رضا(ع)

فرزند مرحوم حجت الاسلام و المسلمین موسوی حسینی در پایان این گفتگو به دل نوشته ای از مرحوم والد خویش خطاب به امام رضا(ع) اشاره و افزود: مرحوم والد در یکی از سفرهای زیارتی به مشهد مقدس و زیارت امام رضا(ع) در دل نوشته ای خطاب به حضرت چنین مرقوم نمودند: « ای امام رضا، ای علی بن موسی الرضا(ع) شما وسیله الی الله هستید، شما آبرومند درگاه پروردگارید و من به لطف و کرم شما خاندان امیدوارم، بسیار امید دارم با دلی سرشار از امید آمده ام که نعمت های خدا را یاد آورم و شکر نعمت هایش را بگویم هر چند که نمی توانم، آمده ام در کنار حرم شما از محبت های شما تشکر کنم».

http://s9.picofile.com/file/8333732068/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B8%DB%B0%DB%B7%DB%B1%DB%B9_%DB%B1%DB%B7%DB%B0%DB%B9%DB%B5%DB%B9.jpg

گفتنی است؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر موسوی حسینی استاد متخلق اخلاق (اخلاق در خانواده) چهارشنبه، ۳۰ خردادماه در پی وخامت اوضاع جسمی به بیمارستان منتقل شد و پنجشنبه، ۳۱ خردادماه در سن ۷۹ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و روز جمعه، اول تیرماه بعد از اقامه نماز به امامت آیت‌الله امامی کاشانی و تشیع باشکوه بر دوش مردم مومن تهران در جوار حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) آرام گرفت.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

انتشار  این مطلب در:
خبرگزاری اهل بیت(ع) – ابنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید