کد خبر : 3175
تاریخ انتشار : جمعه 8 تیر 1397 - 23:14
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای عبدالعظیم(ع) در بیان آیت الله میردامادی بسته هستند

عبدالعظیم(ع) در بیان آیت الله میردامادی

بررسی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از تولد تا وفات و حکمت برابری ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) با زیارت سید الشهدا(ع) در گفت و گو با آیت الله میردامادی در ادامه می آید.

[box type=”shadow” ]بررسی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از تولد تا وفات و حکمت برابری ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) با زیارت سید الشهدا(ع) در گفت و گو با آیت الله میردامادی در ادامه می آید.[/box]

عبدالعظیم(ع)

بسم الله الرحمان الرحیم

دست نوشته های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی (سلطان احمدی دات آی آر): نیمه شوال برابر با سالروز وفات حضرت عبدالعظیم الحسنی نواده پاک امام حسن مجتبی(ع) است؛ وی از راویان حدیث و از جمله دانشمندان بزرگی است که محضر برخی امامان معصوم(ع) را درک کرده و از محضر ایشان بهره برده است.

سخنان ائمه علیهم السلام در مورد این شخصیت والا، محبوب و معتمد نزد اهل بیت علیهم السلام، نشان از شخصیت علمی و مدارج بالای معنوی آن محدّث والامقام دارد، چنانچه در روایتی مشهور، امام هادی علیه السلام زیارت بارگاه حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام را برابر با زیارت مزار منور حضرت سیدالشهداء علیه السلام در کربلا دانسته است.

از این رو به مناسبت سالروز وفات این امام زاده واجب التعظیم و نواده امام حسن مجتبی(ع)  با آیت الله سید باقر میردامادی، مدیر حوزه علمیه ابوالفتح تهران و نماینده آیت الله العظمی نوری همدانی و محقق حوزوی درباره شخصیت این امام زاده گفت و گو نمودم که مشروح آن در ادامه می آید.

عبدالعظیم(ع) - عبدالعظیم - آیت الله میردامادی - سلطان احمدی

مشروح گفت و گویم با آیت الله میردامادی به شرح زیر است:

آیت الله سید باقر میردامادی در ابتدای این گفت و گو با تسلیت سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) درباره شخصیت این امام زاده واجب التعظیم گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) یکی از شخصیت های بزرگ علمی، عملی و جهادی است که تاکنون آن گونه که شایسته است شناخته نشده است.

نسب حضرت عبدالعظیم(ع) / چهار واسطه تا امام حسن مجتبی(ع)

این استاد و محقق حوزوی درباره نسب حضرت عبدالعظیم(ع) اظهار کرد: نسب حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می رسد. احمد بن علی نجاشی که یکی از ارکان علم رجال است درباره نسب آن بزرگوار چنین می نویسند که وقتی جنازه او را برای غسل برهنه کردند، در جیب لباس وی نوشته ای پیدا شد که در آن نسبش را این گونه ذکر شده بود که من ابوالقاسم، عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زید بن علی بن حسن بن علی بن ابی طالب(ع) هستم.

وی ادامه داد: براساس این نسخه از رجال النجاشی نسب ایشان تا امام حسن(ع) پنج واسطه است ولی در نسخه های معتبر دیگر میان زید جد سوم ایشان و امام حسن(ع) شخص دیگری واسطه نیست.

پدر و مادر حضرت عبدالعظیم(ع)

آیت الله میردامای با معرفی پدر و مادر حضرت عبدالعظیم(ع) بیان کرد: پدر حضرت عبدالعظیم(ع) عبدالله نام داشت و مادرش فاطمه دختر عقبه بن قیس بود. عبدالله در زمان حیات جدش حسن بن زید متولد شد و چون قبل از تولد پدرش در زندان درگذشته بود جد ایشان کفالت وی را بر عهده گرفت.

جد اول حضرت عبدالعظیم(ع)

مدیر حوزه علمیه ابوالفتح تهران با بیان اینکه علی بن حسن جد اول حضرت عبدالعظیم(ع) است، گفت: علی بن حسن جد اول حضرت عبدالعظیم(ع) بود که وی به همراه پسر عمویش عبدالله محض و گروهی دیگر از سادات حسنی در دوران خلافت منصور بر ضد عباسیان قیام کرد، که در این قیام جمعی از آنان از جمله وی دستگیر و به بغداد منتقل شدند و او پس از مدتی در زندان وفات کرد.

جد دوم حضرت عبدالعظیم(ع)

این محقق حوزوی افزود: حسن بن زید جد دوم حضرت عبدالعظیم(ع) است که وی تنها فرزند پسر زید بود، وی از بزرگان عصر خودش به شمار می رفت و در بین بنی هاشم به بخشش و کرم و خدمت به محرومان شهرت داشت که از سوی منصور عباسی به ولایت مدینه گمارده شد ولی پس از مدتی مورد خشم او قرار گرفت و به زندان افتاد و در ۸۰ سالگی از دنیا رفت.

جد سوم حضرت عبدالعظیم(ع)

آیت الله میردامادی به جد سوم حضرت عبدالعظیم(ع) اشاره و بیان کرد: زید فرزند امام حسن مجتبی(ع) جد سوم حضرت عبدالعظیم(ع) است که ایشان متولی اوقاف پیامبر(ص) بوده و به جلالت قدر، کرامت طبع و عزت نفس معروف بوده که در صد سالگی وفات کرده است.

عبدالعظیم از تولد تا وفات

آیت الله میردامادی درباره تاریخ تولد و وفات حضرت عبدالعظیم(ع) بیان کرد: تاریخ دقیقی از تولد و وفات حضرت عبدالعظیم(ع) مشخص نیست اما در برخی از منابع درباره تاریخ تولد ایشان روز پنج شنبه چهارم ربیع الاخر سال ۱۷۳ هجری قمری آمده و آدینه پانزدهم شوال سال ۲۵۲ نیز تاریخ وفات ایشان قید شده است.  بنابراین بزرگداشت و تجلیل از مقام معنوی آن بزرگوار در روزهای یاد شده نیکو است.

این محقق حوزوی افزود: برای اثبات عظمت علمی حضرت عبدالعظیم(ع) کافی است بدانیم امام معصوم مردم را برای حل مشکلات دینی و یافتن پاسخ پرسش های اعتقادی و عملی شان مردم را به ایشان ارجاع داده اند.

وی ادامه داد: در این خصوص در شرح حال حضرت عبدالعظیم(ع) آمده که ابوتراب رویانی روایت کرده که شنیدم ابو حماد رازی گفت خدمت امام هادی(ع) در سامرا رسیدم و مسائلی از حلال و حرام از ایشان پرسیدم و امام به پرسش های من پاسخ دادند و هنگامی که خواستم بروم به من فرمود: ای ابوحماد هنگامی که چیزی از امور دینی در منطقه ات برای تو مشکل شد، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی(ع) بپرس و سلام مرا هم به او برسان.

حضرت عبدالعظیم(ع) مجتهدی توانمند و مورد تایید امام هادی(ع)

این استاد و محقق حوزوی با بیان اینکه حضرت عبدالعظیم(ع) تنها یک محدث و راوی نبوده است، گفت: این تعبیر به روشنی نشان می دهد که حضرت عبدالعظیم(ع) در عصر خود مجتهدی توانمند بوده که بر اساس اصول و قواعدی که از اهل بیت(ع) در اختیار داشته می توانسته دیدگاه های اسلام ناب را در زمینه های مختلف اعتقادی و عملی استخراج کند و به پرسش های مردم پاسخ دهد.

وی ادامه داد: بنابراین ایشان تنها یک محدث و راوی احادیث اهل بیت(ع) نبوده بلکه از علمای بزرگ خاندان رسالت و مجتهدی توانمند بوده که بعد از معصومین(ع) توان پاسخگویی به مسائل علمی را داشته و این توانمندی علمی وی مورد تایید و تصدیق امام هادی(ع) قرار گرفته است.

درک محضر امامان معصوم(ع)

آیت الله میردامادی با بیان اینکه حضرت عبدالعظیم(ع) محضر پنج امام معصوم(ع) را درک کرده است، گفت: براساس آن چه در تاریخ تولد و وفات حضرت عبدالعظیم(ع) است، ایشان در دوران حیات پنج امام، امام کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام جواد(ع)، امام هادی(ع)  و امام عسکری(ع) را درک کرده است و این به این معنا نیست که ایشان به محضر همه آنها رسیده و یا از آنها سخنی نقل کرده است.

وی ادامه داد: آنچه قطعی است این است که حضرت عبدالعظیم(ع) محضر امام جواد(ع) و امام هادی(ع) را درک نموده و از آنها احادیث فراوانی نقل کرده است. همچنین نقل است که ایشان محضر امام رضا(ع) را نیز درک کرده و از حضرت احادیثی روایت کرده است.

توصیه به زیارت با معرفت حضرت عبدالعظیم(ع)

آیت الله میردامادی در پاسخ به اینکه چه توصیه ای به مردم جهت زیارت این امام زاده عظیم الشان دارید، گفت: امام زادگان بسیاری در شهرهای مختلف ایران اسلامی هستند که همه آنها برای جامعه اسلامی عزیز و محترم هستند ولی ثوابی که برای زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)  از امامان معصوم(ع) نقل شده در مورد امام زاده دیگری نقل نشده است، به این جهت به عموم مومنین توصیه می شود ضمن شناخت ایشان با معرفت به زیارت این امام زاده جلیل القدر و نواده آقا امام حسن(ع) مشرف شوند.

توفیق تهرانی ها در همسایگی حضرت عبدالعظیم(ع)

این محقق حوزوی خطاب به مردم تهران گفت: برای تهرانی ها افتخاری بس عظیم که توفیق همسایگی و همجواری حضرت عبدالعظیم(ع) نصیبشان شده است و باید آن را قدر بدانند و حداقل ماهی یک بار به زیارت ایشان مشرف شوند و از این فیض عظیم بی بهره نمانند.

وی ادامه داد: در این باره آیت الله بهجت فرمودند: مردم تهران اگر هر هفته یک مرتبه به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) مشرف نگردند به خود جفا کرده اند و از فیض بزرگی بی نصیب شده اند.

حکمت برابری ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) با زیارت سید الشهدا(ع)

الله میردامادی در پاسخ به اینکه حکمت برابری ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) با زیارت سید الشهدا(ع) چیست، گفت: برابری فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) با زیارت سالار شهیدان(ع) هر چند در شرایط ویژه بی تردید بدون حکمت نیست اما شاید بتوان به حکمت آن پی برد.

این محقق حوزوی افزود: راز و رمز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمی و عملی و جهادی آن بزرگوار جستجو کرد. در میان امام زادگان شخصیت های بزرگی وجود دارند اما درباره هیچ یک از آنها نقل نشده که زیارتش با زیارت سید الشهدا(ع) برابری دارد.

وی ادامه داد: بنابراین حضرت عبدالعظیم(ع) باید از خصوصیات و مقامی برخوردار باشد که از مرقد مطهرش نور حرم حسینی ساطع گردیده و شمیم دل انگیز سید الشهدا(ع) از آن استشمام می شود.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

 
انتشار این مطلب:
خبرگزاری اهل بیت(ع) – ابنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید