کد خبر : 31483
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 11:25

باب رحمت الهی/عطای امام رضا(ع) بدون پیش‌شرط

باب رحمت الهی/عطای امام رضا(ع) بدون پیش‌شرط
آیت‌الله جاودان با بیان اینکه امام رضا علیه السلام در باب رحمت از امام حسین علیه السلام هم جلو‌تر زده اند، گفت: درخواست و عطای از حضرت بدون پیش‌شرط است.

باب رحمت الهی/عطای امام رضا(ع) بدون پیش‌شرطبسم الله الرحمن الرحیم؛ درس هفتگی اخلاق آیت الله محمدعلی جاودان شامگاه پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ شمسی در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران برگزار شد که توفیق حضور در این جلسه و بهره از محضرشان نصیبم شد که ایشان در این جلسه به‌مناسبت ایام دهه کرامت و ولادت امام رضا علیه‌السلام نکاتی را درباره ثمرات رحمت الهی و باب رحمت بودن امام حسین علیه‌السلام و امام رضا علیه‌السلام بیان کردند که در ادامه گزیده یادداشت‌هایم از این جلسه را تقدیم شما معارف‌جویان عزیز می‌نمایم تا از این طریق شما هم بهره‌مند از این جلسه شوید.

*نیت‌های خوب و بد هرگز از بین نمی‌رود/با خدا در نیفتید

همه در محضر الهی حاضر هستید و اگر به رحمتش برسید غرق در اقیانوس رحمت خدا می‌شوید که همه خوبی‌ها و خوشمزگی‌ها و شیرینی‌ها و دلخوشی‌ها در آن است.

نیت‌های خوب هم از بین نمی‌رود و یک روز به دستتان می‌رسد حتی کلام خوبی که گفتید و کار مردم را راه انداختید روزی به دستتان می‌رسد و کلاً روزی می‌رسد که هر چه در این دنیا خوب و بد کاشته‌اید به آن می‌رسید و بدانید که اگر بدی یا خوبی کردید از شما جدا نمی‌شود و در قیامت غرق خوبی و بدی خودتان می‌شوید. اگر در قبرتان مار و عقرب است، خودتان کردید و از شما جدا نمی‌شود.

خدا شما را از خودش می‌ترساند پس با خدا در نیفتید و فکر بد نکنید که گرفتار می‌شوید. خدا شما را از خودش برحذر می‌کند؛ بنابراین باید درست بندگی کنید و حواستان جایی نرود. سعی کنید از فرصت عمرتان برای قیامت خود کار کنید و چیزی برای قیامت خود بفرستید و از خدا بخواهید که بهترین تقدیرات را نصیبتان کند.

خداوند در آیه ۲۰۷ سوره بقره می‌فرماید: «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ؛ و از مردم کسی است که جانش را برای خشنودی خدا می‌فروشد [مانند امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)] و خدا به بندگان مهربان است.» اصل و اساس انسان رحمت است؛ ولی اگر کسی خیلی جنسش بد باشد و دنبال شر بگردد به رحمت خدا نمی‌رسد؛ اما کسانی که اهل خوبی و مهربانی هستند به رحمت الهی می‌رسند.

*امام حسین علیه‌السلام و امام رضا علیه‌السلام باب‌های رحمت الهی

امام حسین علیه‌السلام در آن لحظات حساس به شمر فرمودند: از کشتن من دست‌بردار، قول می‌دهم در نزد جدم شفاعت کنم! ببینید امام چقدر مهربان است که به قاتل خویش این‌گونه می‌گوید؛ اما آن خبیث شفاعت یزید را بهتر دانست! پس انسان باید خودش این شفاعت و رحمت الهی را بخواهد؛ اما وقتی خودش عذاب را می‌خواهد دیگر به آن رحمت و شفاعت نخواهد رسید!

خدا در این عالم کسی را فرستاده که اگر همه عالم دست به دامنش بشوند کار همه را درست می‌کند! حتی هندوهای بت‌پرست هم به زیارت امام حسین علیه‌السلام می‌روند و برای حضرت سینه می‌زنند، چون امام حسین علیه‌السلام باب رحمت خدا است و هر کس نزد حضرت بیاید او را نجات می‌دهد؛ اما باید خودش قابلیت کسب این رحمت را داشته باشد.

*درخواست حاجت و عطا از امام رضا علیه‌السلام بدون پیش‌شرط

اما امام رضا علیه‌السلام در باب رحمت از امام حسین علیه‌السلام هم جلو زده است اصلاً درخواست حاجت و عطا از امام رضا علیه‌السلام هیچ شرطی ندارد! یکی از کسانی که هم شأن مرحوم آیت‌الله بهجت (ره) است، فرمود: درخواست حاجت و عطا از حضرت رضا علیه‌السلام هیچ شرطی ندارد و هر کس محضر حضرت برود و از حضرت بخواهد، حضرت نگاه نمی‌کند که او چه‌کاره است! گناهکار است! روسیاه است! لایق است! اصلاً نماز شب‌خوان است! نه هیچ شرطی ندارد و اصلاً حضرت به این چیزها نگاه نمی‌کنند.

حتی مقدمه‌ای هم لازم ندارد و مرحمت امام رضا علیه‌السلام هیچ شرطی ندارد و فقط شما باید زیارت حضرت بروید و دلتان را آنجا ببرید و حضرت خودشان دنبالتان می‌آید. فرموده بود که اگر کسی یک تقدیری دارد؛ مثلاً تقدیر شما این است که مثلاً ۸۰ سال عمر کنید؛ اما خدمت حضرت بروید، حضرت می‌تواند این تقدیر را کم یا زیاد کنند و اصلاً تقدیر، دست حضرت را نمی‌بندد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

80 − = 74

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید