توصیههای انتخاباتی آیت الله بهجت

بسم الله الرحمن الرحیم؛در پی سؤالات مکرر افراد گوناگون از مرحوم آیتالله بهجت قدسسره درباره انتخابات، ایشان در زمان حیاتشان برای تبیین این موضوع دو بیانیه را صادر نمودند که متن کامل آن به نقل از مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله بهجت در ادامه میآید.
بیانیه اول انتخاباتی آیت الله بهجت:
بسماللهالرحمنالرحیم. الحمد لله رب العالمین والصلاة علی سید الانبیاء محمد وآله السادة الاوصیاء الطاهرین.
و بعد، چنانکه مکرراً از شرکت در انتخابات سؤال شده، در جواب آنها، آنچه اظهار شده است، بیان میشود: اینجانب، جهاتِ سلبیه و اثباتیه۱ را متعرض میشوم. کسانی که بنا دارند در رأی دادن و یا انتخاب شدن، شرکت نمایند، باید متذکر باشند که کسانی حقّ انتخاب شدن و امینِ مردمِ با ایمان در مورد دین و دنیا بودن را دارند، که از رجالِ با عقلِ کاملِ کافی و ایمان کامل از شیعه اثنیعشریه و با علم به مسائل شرعیه در شخصیات و اجتماعیات و با شجاعت باشند؛ و از آنهایی باشند که در اظهارات و تروک۲، «لا یخافون فی الله لومة لائم»۳ باشند؛ و از رشوهها و تخویفات۴ و نحو۵ آنها دور باشند. نظر نکنند که تا به حال چه بود؛ بلکه نظر نمایند که از حال چه باید بشود و چه باید نشود. و باید پرهیزکار و خداترس باشند، اراده خدای تعالی را بر همه چیز ترجیح بدهند.
اگر فاقد بعض صفات باشند، اهل ائتمان۶ نیستند، و رأی دادن برای فاقدها بیاثر است، بلکه جایز هم نیست؛ مشکوک هم، متروک است.۷ تفحص هم، باید کامل باشد و بدون مداخله دوستی و دشمنی در امور نفسانیه باشد. در حالِ رأی دادن و گرفتن، خدای عظیم را ناظر به تمام خصوصیاتِ همه بدانند. کسانی هم که واجِد خصوصیات مذکوره باشند ـ که جایز باشد رأی دادن و گرفتن درباره آنها ـ واجب میشود با توانایی، اگر بدانند یا احتمال بدهند که فاقدِ بعضِ آنها، رأی خواهند گرفت.۸
ملاحظه نمایید دُوَل کفر را [که] چگونه انتخاب مینمایند و انتخاب میشوند، و چه کسانی انتخاب میشوند، و از چه راههایی انتخاب میشوند، و چه آرائی در مجلسهای خودشان اظهار میکنند، و دولتهای آنها چه عملیاتی بر طبق قانون مملکت و برخلاف قانون عقل و دین ـ حتی ادیان منسوخۀ آنها ـ انجام میدهند که فساد و اِفساد آنها بر همه عقلای دنیا آشکار است؛ [و] مخالفت نمایید با چگونگی کارهای آنها و چگونگی وسائل و اسباب و مسبّبات آنها، که مطابقت با هیچ دینِ اصلدار و هیچ قانونِ عقلپسند، ندارند.
عصمکم الله و ایّانا من الزلات کلّها بمحمد و آله الطاهرین، صلوات الله علیهم اجمعین
والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته.
- ۱. شرایطی که موجب میشود نتوان به شخصی رأی داد و همچنین شرایطی که سبب جواز رأی دادن به شخص میشود.
- ۲. گفتن و نگفتنها و نیز انجام دادنها و انجام ندادنها.
- ۳. مائده: ۵۴؛ «در [راه] خدا از سرزنش سرزنشکنندگان نهراسند».
- ۴. ترساندنها.
- ۵. مانند.
- ۶. اعتماد.
- ۷. اگر در وجود بعضی از این شروط در نامزدی شک کرد، رأی دادن به او جایز نیست.
- ۸. کسانیکه شرایط لازم و توانایی بر انجام این کار را دارند و میدانند که اگر شرکت نکنند، افراد فاقد این شرایط یا بعضی از این شرایط رأی میآورند.
بیانیه دوم انتخاباتی آیت الله بهجت:
بسماللهالرحمنالرحیم. «الحمد لله رب العالمین و الصلاة علی سید الأنبیاء محمد و آله سادة الأوصیاء المطهرین.
در جوابِ سؤالِ مکرّرِ مربوط به انتخابات، [مطالبی ذکر میشود] با اشاره به آنچه در سال گذشته تذکر داده شده بود، از بیاناتی که اختصاص به زمانی و مکانی ندارد و در آنها تعیینِ توصیفی ـ که اتم و اعم و احسن و اکمل و ادوم از تعیین اسمی است ـ شده بود.
از «حذیفه» رضواناللهعلیه مروی است که فرمود: «کانوا یسألون رسولَ الله عن الخیر و کنتُ أسأله عن الشر»؛ باید بدانیم «شر» چیست و «اهل شر» کیست تا فرار از آن نماییم، و «خیر» چیست و «اهل خیر» کیست تا بهسوی آن فرار نماییم. باید اهل انتخاب، در پیاده کردن کُبرَیات در صُغرَیات، و کلیّات در جزئیات، روشن و با احتیاط باشند، و رضای خدای بزرگ را مقدم بر رضای غیر نمایند. و فحص از عقلای متدیّنین که اصلح باشند نمایند و در روشنی توقف ننمایند و در تاریکی حرکت ننمایند. و از رشوه دادن و گرفتن (شیوه دُوَل کفر)، دور باشند. با متدینینِ از عقلا، که محیط به مسائل شرعیه و با ایمان اعتقادی و عملی، و پرهیزکار، و با تدبیر، و شجاعت، و اعتدال فکری و مسلکی، باشند و با غیر آنها سروکار نداشته باشند، و مسلمانها را گرفتار نکنند و کاری نکنند که در پشیمانی از آن، تدارکی نیست.
از وطنفروشی و وطنفروشان که غایتِ محبتِ دوَل کفر است، دور باشید. عواقب وطنفروشانِ به دول کفر را ملاحظه بنمائید! دیدیم و میبینیم که به مُحلّلهای خودشان وفا نمیکنند، مگر تا زمانی که چاره ندارند؛ و پس از آن، جز پشیمانی و عاقبتِ سوء برای تابعین آنها نمیماند.
باید بدانیم که هیچ نقصی در ممالک اسلامیه نیست که منسوب به دول کفر نباشد؛ و آنچه منسوب به آنها است، نقص در اسلام و ایمان است، یا منتهی به آن است.
غیر از معصومین علیهمالسلام کسی نمیتواند بگوید: «همه چیز را میدانم، یا میبینم»؛ و نمیتواند کسی بگوید: «هیچ چیز را نمیدانم و همه جا تاریکم»؛ بلکه هر عاملِ عادی، چیزهایی را میداند و باید حرکت کند و توقف ننماید، [و] بلکه باید از معلومات خود، مجهولات را استخراج نماید تا آنجا که بتواند، و چیزهایی را نمیداند و باید احتیاط و توقف و تفحص نماید تا به ندامتِ غیرِ مستدرَک۱، مبتلا نشود.
و این مطالب برای جواب سؤالها، [ذکر شد] با اشتمال بر بیاناتی که اتمام حجت و تأکید آن است؛ تا آنکه علی العمیاء۲، یا به مسامحه، خود و دیگرانِ از مؤمنین را در گمراهی وارد ننمایند.
کسانی که متحیر و مرددند، به آنها دستور داده شده و میشود: ملاحظه کنید: کدامیک از دو حزب، با ولایت علی علیهالسلام، موافق یا موافقتر است، و کدام، اعتقاد او عملاً انتظار مهدی علیهالسلام را دارد یا متأکدتر است. کدام، تغییری در امور دینیه داده یا نمیدهد؛ کدام، معتدل در فکر، یا مُتلوّن است در اعتقاد یا عمل. کدام، ملکه تقوا و صدق و ائتمان۳ دارد، یا قویتر است. کدام در صفات، شبیه به کفر یا نفاق و کدام، دورتر است؛ و بالجمله، کدام، به خدای متعال و خاتمالانبیا و خاتمالاوصیا «صلواتاللهعلیهموعجلفرجَهم» نزدیکتر است.
از خداوند عظیم، موفقیت همه مؤمنین را بر مرضیات او، و تجنب از مبغوضات او را در همه جا و در هر حال، میخواهیم.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
الأحقرمحمدتقی البهجة
۱۱/ محرم الحرام / ۱۴۱۸
پینوشت:
*خلاصه بیانات آیتالله بهجت(ره) درباره انتخابات
چه کسی حق انتخاب شدن دارد؟ چه کسی حق دارد امین مردم در امر دنیا و دین باشد؟ به چه کسی حق داریم رأی بدهیم؟ تا مؤمنین چشم بسته یا با سهل انگاری گمراه نگردند.
۱. دوازده امامی باشد
۲. آگاه به مسائل شرعی شخصی باشد
۳. آگاه به مسائل شرعی اجتماعی باشد
۴. رجال با عقل کامل کافی باشد
۵. با اعتقاد و ایمان کامل باشد
۶. التزام عملی به عقیده و ایمان داشته باشد
۷. با شجاعت باشد که از هیچ تهدید نترسد
۸. از هیچ ملامتکننده و ملامتی نترسد
۹. خداترس باشد
۱۰. از رشوه و منافع شخصی دور باشد
۱۱. از وطنفروشی و وطنفروشان دور باشد
۱۲. اهل اعتدال فکری و مسلکی باشد
۱۳. پرهیزکار و متقی بوده و امر خدا را ترجیح دهد
۱۴. زود تصمیم نگیرد و با احتیاط و توقف و مشورت عمل کند
۱۵. در روشنایی توقف و در تاریکی حرکت نکند
۱۶. فقط با علم حرکت کند و در تاریکی و جهل و شک توقف کند
۱۷. اهل تدبیر و برنامهریزی باشد
۱۸. آیندهنگر باشد، نه مرتجع
۱۹. متخصص در پیاده کردن کلیات باشد
۲۰. بداند نهتنها در مستقل بودن کشور اسلامی نقصی نیست، بلکه نقص در وابستگی است
۲۱. با علم و آگاه باشد به آن معنا که مجهولات را از معلومها بیابد، نه همهچیزدان
۲۲. با واجدین شرایط همراهی داشته باشد، نه با دیگران
۲۳. رأی دادن فقط بر واجدین تمام شرایط جایز است
۲۴. فاقد بعضی از این شروط امین نیست
۲۵. رأی به فاقدین بعض شرایط بیاثر است
۲۶. رأی به فاقدین بعض شرایط جایز هم نیست
۲۷. شخص مشکوک متروک است
۲۸. اگر بداند یا احتمال دهد غیر واجد شرایط رأی میآورد، رأی به واجد شرایط واجب میشود با امکان
آنچه رأی دهنده باید رعایت کند:
۱. هرکس خود باید در جستوجوی اصلح باشد
۲. جستوجو باید از عقلای متدین آگاه باشد
۳. تفحص هم باید کامل باشد
۴. دوستی و دشمنی نفسانی اثر نکند
۵. نگاه کند کدام معتدلتر در فکر یا متلون است
۶. کدام در امور دین تغییر نداده و نمیدهد
۷. کدام ملکه تقوا و صدق ائتمان دارد یا قویتر است
۸. در کدام نفاق راه ندارد
۹. کدام در عقیده و عمل با امیرالمؤمنین و حضرت مهدی ـعلیهماالسلامـ نزدیکتر است
۱۰. انتظار حضرت ـعجلاللهتعالیفرجهالشریفـ در کدام یک بارزتر است
۱۱. اهل شر را باید شناخت تا اهل خیر را بیابد
۱۲. انتخابات دول کفر و بیگانه را نگاه و از آن دوری کند
۱۳. از شیوه رأی دادن دولتهای کفر پرهیز کند
۱۴. با چگونگی کار آنها مخالفت کند
۱۵. ببیند دول کفر چگونه وطنفروشی میکنند با چه مقاصدی؟
۱۶. ببیند رشوه چگونه تغییرشان میدهد؟
۱۷. باید دید کدام در صفات از کفر دورتر است
۱۸. کدام به خدا و اهلبیت و رسول و امام عصر علیهمالسلام نزدیکتر است
۱۹. در حال رأی خدا را ناظر بداند و رضای او را مقدم بدارد
*منبع نقل از مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله بهجت
این دو بیانیه نقشه راهی برای ما در تمام انتخاباتها است که در آماج حملات تبلیغاتی دشمنان سرگردان و بلاتکلیف نشویم و نکته مهم اینکه در این هنگام دقت و توجه داشته باشیم که چه کسانی ما را به تحریم انتخابات و شرکت نکردن در انتخابات دعوت میکنند و یا اینکه از چه کسانی حمایت میکنند! اینجاست که عقل سلیم و ایمانی میتواند دقیق تشخیص بدهد که هرگز دشمنان انسی و جنی دوست و دلسوز ما نیستند و اگر نارضایتی داخلی و مشکلاتی وجود دارد دشمن بیرونی هرگز دلسوز ما نیست و دشمن در هر لباسی که باشد برای نابودی ما دندان تیز کرده است و هرگز نباید فریب دشمن را بخوریم چه بسا دشمن گرگ صفت خود را در لباس گوسفند مخفی کرده باشد ولی ما باید زرنگ باشیم و در دام دشمن نیفتیم.
بهکوشش: امیرمحسن سلطان احمدی مروج
برچسب ها :آیت الله بهجت ، اصلح ، انتخابات ، توصیه
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰