کد خبر : 31450
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 دی 1402 - 12:08

نامه عاشقانه خدا/ اثر انس و تلاوت قرآن در رفع مشکلات

نامه عاشقانه خدا/ اثر انس و تلاوت قرآن در رفع مشکلات
استاد شجاعی در اولین جلسه از سلسله مباحث معارف فاطمی و نقش آن در تعالی و سعادت انسان، گفت: تلاوت قرآن دوست داشتنی چیز حضرت زهرا (س) از دنیا بود.

 

 

جلسه هفتگی سلسله مباحث استاد محمد شجاعی طبق روال هر هفته پنج شنبه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۲ در حسنیه قرائت قرآن شهرری برگزار شد که توفیق بهره از محضر ایشان در جلسه اول را داشتم که ایشان در این جلسه با موضوع جدید مباحث معارف فاطمی و نقش آن در تعالی و سعادت انسان در ابتدای نکاتی را درباره اینکه از کجا آمدیم؟ کجا هستیم و به کجا می‌رویم بیان نمودند که و راه شناخت این موارد را اتصال و انس با قرآن دانستند.

استاد شجاعی در ادامه به تبیین اهمیت و آثار انس با قرآن پرداختند و قرآن را نامه عاشقانه خدا برای انسان دانستند که در ادامه مشروح بیانات ایشان در این جلسه تقدیم شما معارف جویان عزیز می‌گردد تا شما نیز از این طریق بهره‌مند از این جلسه شوید.

سه سوال اساسی و مهم از خود

برای شناخت روح باید بررسی کنید و ببنید که من از کجا به این دنیا آمده ام؟ بعد برای شناخت نفس باید بررسی کنید و به خود بگویید من که هستم؟ و نفس من چیست؟ و این شناخت هفت تخصص می‌خواهد؛ رحمت خدا بر حال کسی است که بداند از کجا آمده در کجا هست و به کجا می‌رود! یک پنج یک یعنی از کجا آمدم یک، کجا هستم شامل پنج مورد و به کجا می‌روم یک است که روی هم هفت تا است.

۵ شناخت برای اینکه کجا هستم؟

کجا هستم خودش به تنهایی شامل ۵ مورد است که شامل شناخت نفس، شناخت بدن، شناخت رابطه نفس و بدن، شناخت عالم طبیعت که در انسان اثر دارد، شناخت رابطه عالم طبیعت با نفس و بدن است.

به کجا می‌روم؟

این که به کجا قرار است برویم خودش چند مرحله است که شامل این است که وفات چیست و به کجا باید بروم، دوم عالم برزخی که تا قیامت باید آنجا باشیم چه جایی است و چه آمادگی‌هایی لازم است و چگونه می‌تواند آنجا سعادتمند زندگی کند، سوم قیامت ۵۰ هزارساله چیست و سوال‌ها و لوزامش چیست و چه جور خود را آماده کنم؟ چهارم حیات جاودان بعد از قیامت چیست که همه را یک عنوان می‌گوییم که به کجا می‌رویم.

علم این هفت دسته در قرآن

این هفت دسته اطلاعات تخصصی آن فقط در اختیار خداوند و متخصص معصوم است که خداوند این اطلاعات را در قرآن آورده است که در آیه ۱۴ سوره هود می‌فرماید: «أَنَّمَا أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ؛ این کتاب به علم خدا نازل شده» یعنی حواست باشد این قرآن با این هفت تخصص پایین آمده که بشر تا قیامت یکی از اینها را هم ندارد مگر اینکه امام زمان عج چیزی در اختیار ما قرار دهد و الان ساده‌ترین علم این هفت تخصص شناخت بدن و طبیعت است که هنوز بشر یک قسمت و اتم از بدن را نشناخته است که بتواند یک مورد را علم کامل داشته باشد.

قرآن را دست کم نگیرید که حداقل با این هفت تخصص نازل شده است هر چند بیشتر از این تخصص در قرآن است. بدانید این کتاب مقدس است و فرمول‌ها و قواعد همه تخصص‌ها در این قرآن است به همین دلیل این قرآن با سایر کتاب آسمانی فرق دارد. اصلا اگر می‌خواهید بر هر رشته‌ای مسلط شوید باید با قرآن انس بگیرید و در قرآن مسلط باشید.

مهمترین خواسته حضرت زهرا (س) از دنیا

حضرت زهرا (س) می‌فرماید: «حُبِّبَ اِلَیَّ مِن دُنیاکم ثَلاثُ: تِلاوَةُ کِتابِ اللهِ، وَ النَّظَرُ فی وَجهِ رَسُولِ اللهِ، وَالإنفاقُ فی سَبیلِ الله؛ از دنیای شما سه چیز در نظر من دوست داشتنی است: خواندن کتاب خدا، قرآن، نگاه به سیمای رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم، انفاق در راه خدا.» یکی از آن‌ها تلاوت قرآن است که ما خیلی انسی با آن نداریم!

حالا چرا حضرت فرمودند از دنیای شما چون خانم مقامشان عرشی است و از عرش به صورت ماموریتی به اینجا آمده و غالب زنانه گرفته که فقط به ما کمک کند و خلیفه‌های مورد نیاز بشر و انسان‌های کامل بشر را تا قیامت تربیت کند کما که امام زمان عج وقتی ظهور کردند با آن عظمت می‌فرماید همه برنامه‌ها و الگوی کامل من حضرت فاطمه سلام الله علی‌ها است.

ما نیز باید بدانیم که مادرمان کیست و با چه شخصیتی روبرو هستیم، وقتی یک بانویی که خودش عرشی است و می‌گوید من از دنیای شما این سه چیز را انتخاب کردم این رمز است که ما بدانیم این سه چیز چقدر گران بها است که یکی از آن‌ها تلاوت قرآن است.

اینگونه محبوب حضرت زهرا (س) شوید

در سازندگی و عرشی کردن انسان این سه چیز خیلی ارزش دارد و چون این سه چیز چون محبوب حضرت است اگر شما آن را انجام دهید محبوب حضرت می‌شوید و وقتی محبوب‌های شما و حضرت یکی شد با حضرت اتصال و سنخیت پیدا می‌کنید و سپس جذب صورت می‌گیرد و انسان کم کم بال در می‌آورد و پرواز می‌کند، چون علایق و معشوق‌ها و محبوب‌هایش با اهل بیت خصوصا اینجا حضرت زهرا (س) سنخیت پیدا می‌کند و در مقابل در منفورها هم باید همسو با حضرت باشد که منفورها هم بی‌نهایت مهم است که اگر منفورهای شما با منفورهای حضرت یکی شد شما نهایت سنخیت را پیدا می‌کنید و لطافت و قدرت پیدا می‌کنید.

اهمیت تلاوت همراه با فهم و حداقل آن دقت در ترجمه

اولین محبوبیت حضرت تلاوت قرآن است و تلاوت قطعا با فهم روبرو میشود و فقط خواندن نیست! در خواندنی که تدبر نیست خیری هم نیست هر چند خواندن این جملات عربی آثاری دارد حتی اگر نفهمید خودش نور است و کلام خدا آثاری دارد اما اگر می‌خواهید رشد کنید باید بفهمید چه می‌خوانید که حداقل آن نگاه به ترجمه است که بدانید چه می‌گویید.

برطرف شدن زنگار قلب با تلاوت قرآن

حالا برای تلاوت قرآن آثار شگفت‌انگیزی ذکر کردند که در روایتی نبوی حضرت می‌فرمایند: قلب‌ها زنگار می‌گیرد همانطور که آهن زنگار می‌گیرد و با خواندن قرآن این زنگار برطرف می‌شود. اگر غفلت و بی‌حسی و سستی ایمان سراغتان می‌آِید و شل می‌شوید و باورتان کم می‌شود قرآن تلاوت کنید.

قرآن را عاشقانه و همراه با ادب قرآنی بخوانید

اما یک شرط دارد و معصومین هم این را فرمودند؛ شما وقتی نامه کسی را که دوستش دارید را می‌خوانید قیافه و صدا و حالت و حس او را با خودتان دارید و جلوی چشمتان است که گویی خودش دارد برای شما می‌خواند انسان باید قرآن را اینگونه بخواند یعنی با صدای خدا بخواند و بتواند ذهنش را قوی کند که صدای خودش و قاری را حذف کند لذا امام صادق (ع) فرمودند طوری قرآن بخوانید که آیات دارد بر شما نازل می‌شود انگار که وحی به شما نازل می‌شود، این ادب قرآن خواندن است که باید این ادب را در خود ایجاد کنید که آن تاثیر ایجاد شود.

چطور غذا را در حال راه رفتن و روی فرش نمی‌خورد و باید سفره‌ای انداخته شود و آدابی دارد حالا وقتی می‌خواهید قرآن هم بخوانید باید این ادب رعایت شود که حسش موقع شنیدن صدای خدا چه حسی باشد، اگر این را فهمیدید آن تحولات بزرگ رخ می‌دهد و آن زنگار کنار می‌رود و قلب روشن می‌شود.

رفع شبهات و افکار منفی با انس و تلاوت قرآن

خیلی از شبهات و اشتباهات و افکار منفی و ناامید کننده و کسل کننده و ترسناک با قرآن از ما دور می‌شود و حجاب‌ها و وسوسه‌های شیطان کنار می‌رود و انسان موقع قرآن خواند پرواز می‌کند.

نزول عاشقانه قرآن و خلقت همه چیز برای انسان

قرآن عاشقانه نازل شده است و در قرآن با انسان حرف می‌زند تا جایی که می‌فرماید همه آنچه روی زمین است برای شما خلق کرده‌ام و بعد می‌فرماید هفت آسمان را هم برای تو آفریدم که در آیه ۲۹ سوره بقره می‌فرماید: «هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُمْ مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا ثُمَّ اسْتَوَیٰ إِلَی السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ ۚ او خدایی است که همه موجودات زمین را برای شما خلق کرد، و پس از آن به خلقت آسمانها نظر گماشت و هفت آسمان را بر فراز یکدیگر برافراشت»، این آیه خیلی سنگین است و همه چیز را برای ما خلق کرده است.

اگر ما به این آیات اهمیت بدهیم و آن را در زندگی نقش بدهیم این همه جهنم‌های دعوا و اختلافات نداشتیم و این اختلافات کم می‌شود، همچنین در آیه ۲ سوره فصلت می‌فرماید: «تَنْزِیلٌ مِنَ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ؛ (که این قرآن) تنزیلی از جانب خدای بخشنده مهربان است.» این قرآن را هم برای ما خلق نموده است! یعنی قرآن هم نازل شده از سوی رحمان و رحیم است؛ یعنی خداوند قرآن را با عشق و رحمت برای ما نازل نموده که همه رحمانیت و رحیمیت را خدا در این قرآن ریخته و برای ما نازل نموده است، پس قرآن یک نامه عاشقانه برای بشر است.

عاشقانه قرآن را بخوانید

اگر تازه مسلمان‌ها را ببینید که قرآن را چگونه و با چه شور و ذوقی می‌خوانند آن وقت متوجه می‌شوید که این قرآن یک نامه عاشقانه است چون آن‌ها با عشق آن را می‌خوانند! باید با خواندن قرآن عشق بازی کنید و لذت ببرید و مست شوید، باید سرور و شادی و شعف و هیجان برای شما با شنیدن آیات قرآن ایجاد شود، اگر اینجور نیستید بدانید یک موانع و حجاب‌هایی روی قلب شما است که گناهانی روی قلب شما است که با کلام الله سرمست نمی‌شوید!

بعضی‌ها مشاوره از من میپرسند چه رشته‌ای بروم به آن‌ها می‌گویم بروید رشته تفسیر را بخوانید که بتوانید قرآن را بفهمید و خسارت نمی‌بینید.

قرآن خوان و قرآن فهم شوید و زبان عربی را یاد بگیرید

دولت امام زمان عج فرهنگ آن قرآن است و منبع علمی و تخصصی و قانون اساسی دولت حضرت تا قیامت قرآن است، پس همت کنید که قرآن خوان شوید و سپس قرآن فهم شوید در حدی که بتوانید این نامه عاشقانه خدا را دریافت کنید.

من چند بار این رابطه عاشقانه بین مثلا یک ایرانی با یک خارجی روبرو بودم و طرف می‌گوید اینجوری نمی‌شود چون زبان یکدیگر را نمی‌فهمیم و او از روی عشق رفته است این زبان را یاد گرفته است که بتواند این رابطه را برقرار کند و با زبان خودش با او حرف بزند! حالا ما در فهم قرآن و زبان قرآن چقدر سهل انگار هستیم معلوم است عاشق نیستیم در صورتی که خدا این کتاب را با رحمت و شور و عاشقانه برای ما فرستاده است و ما اصلا رغبت نداریم و برای یادگیری زبان هم بچه‌های خود را به کلاس زبان انگلیسی می‌فرستیم نه زبان عربی!

علمی‌ترین و صحیح‌ترین دانش‌ها با زبان معشوقمان خدا نازل شده است و همین کافی است که انسان برود عربی را یاد بگیرد و اصلا رغبتی نداریم و ترجیح میدهیم انگلیسی بخوانیم!

نسبت به قرآن بی‌عاطفه نباشید رفیق شوید

ما نسبت به قرآن خیلی بی‌عاطفه هستیم اصلا یکی از ۵۰ سوال قیامت درباره قرآن است که اگر قرآن آن روز بگوید این فرد به من بی‌محلی کرده است چه جوابی دارید در موقف قرآن جواب بدهید؟!

قرآن یک رفیق صمیمی و عاشقانه است اگر کسی به تلاوت قرآن انس بگیرد از مرگ هیچ کس غصه نمی‌خورد امام سجاد (ع) فرمودند اگر همه دنیا بمیرند و قرآن با من باشد من هیچ ترس و وحشتی ندارم! جدی‌ترین پیامی که در دنیا از اول خلقت تا قیامت نازل شده قرآن است. پس با قرآن انس بگیرید و وقت بگذارید که در خلوت‌ها بخوانید. امام خمینی (ره) قرآن را چنان نزدیک خود نگه می‌داشت که تا وقتی می‌خواست سر سفره بنشیند و آماده شود سریع در همین فاصله قرآن را باز می‌کرد و می‌خواند و از هر فرصتی برای قرآن خواندن استفاده می‌کرد.

حداقل هر روز ۵۰ آیه بخوانید

اصلا ۵۰ آیه در روز واجب است که بخوانید و این ظلم و بی‌وفایی به قرآن و خومان است که قرآن نمی‌خوانیم! اما چقدر در طول روز در فضای مجازی وقتتان را هدر می‌دهید و دنبال اخبار هستید اما دنبال اخبار خدا نیستید که ببنید خدا در قرآن به شما چه می‌گوید، در صورتی که ما به اخبار قرآن علاقه نداریم اما دنبال اخبار پرندگان و هنرمندان و سیاسیون و فاسقین و فحشا هستیم!

قرآن بهار دلهاست

با قرآن دل انسان شاد و سر سبز می‌شود و قرآن بهار دل‌ها است اگر می‌خواهید دلتان بهاری شود و از این یخ زدگی که خیلی خطرناک است نجات پیدا کنید با قرآن انس بگیرید، اما چه کسی می‌فهمد قرآن بهار دل‌ها است وقتی بهار طبیعت می‌آید بخش گیاهی و حیوانی ما خوشحال می‌شود و با بهار قرآن هم باید دل و وجود ما شاداب شود.

علت بی‌تاثیری مواعظ و سخنرانی‌های دینی

تا زمانی که با گوش حیوانی به این مجالس بیاییم این صحبت‌ها هیچ تاثیری در ما ندارد یعنی حتی استاد هم اگر مادر حضرت زهرا (س) باشد اما حرکتی نمی‌کنید و مثل اینکه نمی‌شنوید چون گوش انسانی نیست اما کسی که گوش انسانی‌اش باز شده باشد و به بلوغ انسانی رسیده باشد این حرف‌ها را می‌شنود و عمل می‌کند!

لذا مهم شنیدن عقلی نیست مهم معرفت است علم شروع دانش است اما فقط یک عده کم این دانش را وارد قلبشان می‌کنند و وقتی وارد قلبشان شد از حالت شنیدن به شدن می‌رسد، پس آدم دل مرده دل به قرآن بسپارد دلش زنده می‌شود.

قرآن در بدترین وضعیت، آب حیاتی است که انسان را زنده می‌کند؛ پس باید ماهیت خرم‌سازی و زنده شدن دل را بلد باشید که بتوانید از این خاصیت قرآنی استفاده کنید ولی ما اصلا دنبال این نیستیم که استادی بگیریم و به فهم و درک قرآن برسیم!

اثر تلاوت و انس با قرآن در باز داشتن انسان از گناه و منکرات

تلاوت و انس با قرآن انسان را از فحشا و منکرات باز می‌دارد و اخلاق و میل شما را انسانی می‌کند و آن وحشیگری و هیجان و تندی نفس را قرآن از بین می‌برد و آن دریدگی و هاری و تیزی نفس را میگیرد و انسان را نرم می‌کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

60 − = 54

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید