قیامت آیندهای نزدیک/نیت بد نداشته باشید

آیت الله جاودان در این جلسه نکاتی را درباره روز قیامت، حسن ظن و نیت بد، شومی و نحس بیان نمودند و گفتند: در عالم شومی و نحسی نیست و هر چه هست از گناهان است.
بسم الله الرحمن الرحیم درس هفتگی اخلاق آیت الله محمدعلی جاودان شامگاه پنجشنبه ۱۸ آّبانماه ۱۴۰۲ شمسی در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران برگزار شد که توفیق حضور در این جلسه و بهره از محضرشان نصیبم شد.
آیت الله جاودان در این جلسه با اشاره به اینکه قیامت آیندهای نزدیک است نکاتی درباره نقش اعمال دنیوی در ساختن قیامت بیان کردند و در ادامه ضمن توصیه به حسن ظن داشتن به خداوند، هرگونه شومی و نحسی را از ناحیه گناهان دانستند و گفتند در عالم شومی نیست و هر نحسی و شومی است از گناهان است.
در ادامه گزیده یادداشتهایم از بیانات این استاد برجسته اخلاق شهر تهران تقدیم شما معارفجویان عزیز میگردد تا از این طریق شما نیز بهرهمند از این جلسه شوید.
سخن گفتن سوره واقعه از روز قیامت
سوره واقعه از قیامت سخن میگوید و قیامت آینده است و آیندهای خیلی مسلم که همه حوادثی که باید اتفاق بیفتد افتاده است که میفرماید: «إِذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ» هر چیزی بوده اتفاق افتاده و بعد میفرماید: «لَیْسَ لِوَقْعَتِهَا کَاذِبَةٌ» و این اتفاق هم دروغ نیست.
همین دنیا قیامت ما است! / مشخص بودن پلیدیها در قیافه
همین دنیا قیامت ما است و اکنون در همان قیامت زندگی میکنیم، ما الان در عین حال که در این دنیای مادی که دارای زمان و مکان است زندگی میکنیم، دقیقا در قیامت هم هستیم! به عنوان نمونه قرآن درباره کسی که مال یتیم را میخورد میفرماید: این فرد همین الان دارد آتش میخورد! قیامت این آدم همین الان است و دارد کیفر قیامتش را همین الان میچشد! ولی چون پرده جلوی چشمش است او نمیفهمد و این پرده را خودش با گناه انداخته است. چون با هر گناه انسان یک پرده روی گوش و چشم خود میاندازد و دیگر نمیبیند و نمیشنود و نمیفهمد.
در قیامت اگر کسی پلید است این پلیدی در قیافهاش دیده میشود؛ مثلا اگر کسی بداخلاق است به صورت گرگ در قیامت محشور میشود، یا اگر خدایی نکرده اخلاقش شهوانی است به صورت خوک محشور میشود و همینطور بقیه گناهان اینطور است.
به خدا حسن ظن داشته باشید و اصلا فکر بد نکنید
هرگز فکر بد نکنید و همیشه گمان خوب داشته باشید، اگر کسی درباره خدا خوب فکر کند که به آن گمان نیکو و حسن ظن میگویند، آخرش بهشتی میشود. مرحوم آیت الله حقشناس درباره حضرت امام (ره) میفرمود یک چیز خیلی قیمتی در سینهاش است! بعد فرمودند از آن در سینه من هم هست. اینها نظرشان نسبت به خدا خوب بود و اصلا فکر بد نمیکردند.
بعد اسم دو نفر از بزرگان را آورد که بر اینها ترس غالب بود و خدا را مهربان و کریم میدانند آن هم یقینی نه اینکه من مال مردم را ببرم بعد بگویم خدا کریم است آدم که خدای کریم را که گناه نمیکند و او را به غضب نمیآورد همهاش سعی میکند خدا را راضی کند و این افراد کسانی بودند که خدا را مهربان و کریم میدیدند.
در عالم شومی و نحس نیست/گناه نحس و شوم است
در ادامه این سوره خداوند میفرماید: «فَأَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ*وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ» همانطور که یک عده خوب هستند در مقابل یک عدهای هم هستند که شوم هستند و شومی در آنها همراه است.
ما اصلا شومی نداریم اصلا ۱۳ نحس نیست گناه نحس است! فقط در این عالم گناه نحس است و در این عالم اصلا نحسی نداریم اگر کسی از گناه پرهیز کند هیچ نحسی ندارد و همه چیزش مبارک و سلامت است.
بعد دسته سوم که برگزیدگان خلقت هستند اینها بندگان برگزیده الهی هستند که خدا میفرماید: «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ» اینها پیشتازان عمل صالح هستند و در آن عالم هم اینها پیشتاز هستند و اول اینها بهشت میروند! اصلا بهشت مشتاق آمدن اینها است. بعد میفرماید: «أُولَئِکَ الْمُقَرَّبُونَ» اینها کسانی هستند که مقرب به درگاه خدا هستند.
تقرب به خدا با واجبات و مستحبات / صله رحم حتی با یک تلفن زدن
تقرب در راه الهی گاهی از طریق واجبات است که کاملا واجبات صد در صد باشد آنگاه بنده مقرب خدا خواهید بود، اما اگر نافله انجام دهید خدا دست و چشم و گوش شما میشود و کسی از طریق نافله تقرب بجوید اینگونه میشود که حاج آقا حقشناس میفرمودند اگر اینطور شد دیگر این چشم و زبان و گوش گناه نمیکند. و این برای همه ما ممکن است.
پس اول واجبات را مواظبت کنید و دوم کارهای خوب و غیر واجب را هم انجام دهید؛ مثلا ماهی یکبار به خویشاوندان سر بزنید و از آنها احوال پرسی کنید که آنها خوشحال شوند. دایی داشتم که فوت کرده اما همسر و بچه هاش هنوز هستند و به دیدن آنها رفتم و خیلی خوشحال شدم بالاخره این بچههای دایی رحم من هستند و این را شما هم انجام دهید، حتی یک تلفن میتوانید بزنید مثلا مادربزرگ دارید یک زنگ بزنید و احوالش را بپرسید، اگر میتوانید بروید در خانه سر بزنید و خدمتش برسید و احوالش را با مهربانی بگیرید شاید ۵ دقیقه بشود اما مثل اینکه هزار رکعت نماز خواندهاید و خدا خیلی از شما راضی میشود.
خدا منبع تمام خوبیها است خدا یعنی موجودی که منبع همه خوبیها است و قرآن میفرماید هر کس عزت میخواهد میخواهد عزیز و سربلند باشد باید اطاعت خدا را انجام داد که بعد شما را پیش خدا میبرند که آنجا معدن عزت است و آنجا شما را غرق از عزت میکنند؛ اگر اطاعت کنید و گناه نکنید شما را به معدن رحمت میبرند. اگر خدا یک ذره از محبت خودش را به ما بدهد ما دیگر هیچ چیزی در دنیا برایمان شیرین نیست و هیچ لذتی برای شما لذت ندارد؛ شیرینی محبت خدا و رسول خدا (ص) و امیرالمومنین (ع) یک چیز دیگری است.
برخورد آیت الله مفسر با جوان مست! /کمک آیت الله مصطفوی به سگ
آیت الله سید علی مفسر از علمای مهم تهران و از شاگردان آخوند ملا حسینقلی بود که ایشان یک شب از بازار آهنگران عبور میکرده که میبیند جوان تاجری مست گوشه بازار افتاده است! ایشان او را بغل میکند و به منزل میبرد و جای راحت میاندازد که راحت بخوابد و این جوان صبح بیدار میشود و میبیند که مست بوده و میخانه رفته ولی الان در منزل عالم بزرگ شهر است و تعجب میکند و همانجا توبه میکند.
یکی از اساتید ما مرحوم آیت الله سید حسن مصطفوی سال گذشته فوت کرد، ایشان گفتند روزی یک سگی را دیدم در برف و یخ گرفتار شده است و این سگ را منزل بردم و غذا بهش دادم و گرمش کردم و خوابیدم که بعدش به من این قدرت را دادند که آدمها را میدیدم و میفهمیدم چه کسی بهشتی است یا نیست؟
یک آقایی در قم استاد اخلاق بود و مرد بسیار خوبی بود و من هم خدمتش رسیده بودم حاج آقا حسین فاطمی که همه بزرگواران اطراف امام راحل مثل آیت الله مشکینی پای منبر ایشان تربیت شده بودند که مرد خدا ترس و مرد پاکیزهای بود که خودش شاگرد آیت الله ملکی بود حضرت امام دو زانو نمیتوانستند بشینند و پایشان درد میگرفت حتی روی منبر هم چهارزانو نشستهاند – این زندان بنده قبل از آخرت است که قبل از اینکه به آخرت بروم روی این ویلچر زندان شدهام ان شاءالله نتیجهاش بخشش گناهانم باشد – بازدید ایشان آمده بودند و حدود ۹۰ سال داشت و محاسن سفید و پیر شده بودند اینجا در حضور حاج آقا فاطمی امام راحل دو زانو نشستند که حفظ ادب جلوی استاد و بزرگتر شده باشد
اینهایی که دور هم میشینند و حرف هم میزنند اما حرف بیهوده و لغو و گناه نمیزنند بدانند که اهل بهشت است لغو یعنی همین حرفهای بینتیجه و بیمعنا و بیثمر گناه هم در حرفشان نیست، اگر کسی بتواند زبانش را از غیبت پاک کند و در تمام عمرش غیبت کسی را نکرده این فرد حتما بهشتی است
بزرگان گذشته برای برآوردن حاجت توصیه به ده هزار مرتبه گفتن امن یجیب نمودند و ما این را برای نجات مردم غزه بگوییم.
پدیدآورنده:
به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی مروج
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰