کد خبر : 31428
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 خرداد 1402 - 19:15
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای رؤیا از منظر فلاسفه/نفس مفارق مانع گناه بسته هستند

جلسه پنجم سیر برزخی؛

رؤیا از منظر فلاسفه/نفس مفارق مانع گناه

رؤیا از منظر فلاسفه/نفس مفارق مانع گناه
آیت الله احدی در این جلسه نکاتی درباره رؤیای صادقانه در سفر برزخی پرداختند و نفس را جوهر مفارق دانستند که مانع گناه است.

بسم الله الرحمن الرحیم

آیا انسان دارای دو نفس است؟پنجمین جلسه از سلسله مباحث «سیروسیاحت برزخی» حضرت استاد آیت‌الله حاج شیخ مهدی احدی (دامت‌برکاته) شامگاه جمعه ۵ خردادماه ۱۴۰۲ شمسی در مسجد الزهرا (س) تهران برگزار شد که توفیق حضور در این جلسه و بهره از محضر این استاد برجسته اخلاق و عرفان اسلامی نصیبم شد.

 آیت‌الله احدی در این جلسه به بررسی رؤیا از منظر فلاسفه در سیر برزخی پرداختند و در ادامه به اهمیت نفس مفارق در گناه نکردن اشاره کردند و توصیه به طهارت قبل از خواب را نمودند.

 در ادامه مشروح یادداشت‌هایم از بیانات ایشان تقدیم حضور شما معارف جویان عزیز می‌گردد تا از این طریق شما نیز بهره‌مند از این جلسه شوید.

دیدن امور غیبی در رؤیا

در سفر برزخی بحثی به نام رؤیا است که همین خواب است. ما رؤیای صادقانه را برای دیدن بعضی از امور غیبی قبول داریم.

رؤیا از لوازم ذاتی جوهر مفارق از نظر فلاسفه

فلاسفه رؤیا را از لوازم ذاتی جوهر مفارق می‌دانند. جوهره مفارق همین نفس ناطقه است. الان حساب کنید من که حرف می‌زنم زبان و صدا و اینها ابزار است آن چه به زبان من و صدای من حرف می‌دهد آن جوهر مفارق و نفس است.

بین فلاسفه بحث است که آیا بدن اصل است یا نفس؟ که بیشتر قائل به این هستند که نفس اصل است و بدن فرع بوده و تابع نفس است. نمونه آن این است که میت تمام حواس‌های او تعطیل شده است و ما هم که شب می‌خوابیم هیچ فرقی با میت نداریم و تمام حواس‌ها تعطیل است.

ماجرای خواب یک بازاری متدین و تقسیم ارث

مرحوم حاج‌آقای فلسفی روزی ماجرایی را نقل نمود که کارخانه‌دار متدینی در تهران بود که خوابش سنگین بود، پسرش با همسر دومش هماهنگی کرد و شب یک متنی را جعلی نوشتن و شبانه انگشت وی را زیر این متن زدند! و وقتی این فرد فوت شد و موقع تقسیم ارث اینها این سند را آوردند و گفتند حاجی همه اموالش را به اسم ما زده است و همه تعجب کردند که این فرد متدین بوده و چنین کاری نمی‌کند! خواب این‌گونه است که همه ادراک و حواس را می‌گیرد و مرگ هم همین‌طور است.

خانواده استعلام کردند دیدند که این حاجی به خط مرجع تقلید آن زمان تقسیم ارث نموده است؛ ولی این سند را کسی پیدا نکرد چند ماه طول کشید که شب یکی از پسرهایش او را خواب می‌بینید و در خواب می‌گوید اینها در خواب از من انگشت گرفتند درصورتی‌که همه سندها فلان‌جا در قرآن من است.

در شب دادوستد و کار مهمی انجام ندهید!

بنابراین نفس جوهر مفارق است. مثلاً دادوستدها و چک دارید آن را در شب انجام ندهید و مواظب باشید؛ چون شب بدن می‌میرد و کاملاً می‌میرد. بسیاری از گرفتاری‌ها و مشکلات به‌خاطر این است که این فضای شب را به‌عنوان یک برهان قاطع نمی‌بینید.

مثلاً یکی از چیزهایی که زمان شاه می‌خواستند اعتراف بگیرند این بود که شوک می‌انداختند و فرد را بیهوش می‌کردند و بعد موادی تزریق می‌کردند و حائل بین مغز و بدن انسان می‌افتاد و این لحظه آن زندانی به زبان می‌آمد و اقرار می‌کرد و آن را ضبط می‌کردند. اما کسانی که روح قوی و معنوی داشتند در آن‌ها اثر نمی‌کرد.

نفس را قوی و گناه نکنید که کسی در شما نفوذ نکند

هر چه جوهر نفس مفارق قوی باشد کسی نمی‌تواند نفوذ کند و با این دعاها و ادعیه قوی می‌شود. اگر گناه نکنید هیچ‌کس نمی‌تواند به شما نفوذ کند. روی نفستان کار کنید که جوهر مفارق است.

برخی می‌گویید ما مترو می‌رویم و یک خانم سربرهنه را می‌بینیم بدن ما می‌لرزد! به‌خاطر این است که نفس شما ضعیف است. یا اینکه تمام رؤیاهای شما خراب می‌شود و خواب بد و وحشتناک می‌بینید برای این است که نفس شما ضعیف است.

روح اگر کثیف و ضعیف شود روی سینه امام هم می‌نشیند و خنجر می‌کشد. پس روحتان را تقویت کنید و گناه نکنید.

دسترسی به غیب با رسیدن نفس به کمال

نمط دهم اشارات دارد که هم تجربه و هم قاعده به طور اتفاق حکم می‌کند که نفس انسانی همان‌طور که در عالم رؤیا می‌تواند به غیب دسترسی پیدا کند در عالم بیرون هم اگر به کمال برسد به غیب دسترسی پیدا می‌کند و هیچ مانعی ندارد.

علت طهارت و ذکر قبل از خواب

این روح باید قوی شود و مرتب بالا بیاید و آن قدرت روحانی را کسب کند. برای همین گفتند قبل از خواب وضو بگیرید و اذکاری بگویید و بعد بخوابید.

آقا رسول خدا (ص) فرمود اگر کسی قبل از خواب دو رکعت نماز و سوره واقعه بخواند تا صبح با فرشته‌ها حرف می‌زند و مردم همه گوش کردند و رفتند و فردا صبح حضرت فرمود: بشارتی پیش من دارید که سلمان گفت دیشب نماز و واقعه را خواندنم تا صبح افرادی با من حرف می‌زدند که چهره‌های نورانی بود و حضرت فهمید بقیه عمل نکردند و فقط سلمان عمل کرده است!

اینکه می‌گویند قبل از خواب باطراوت استغفار و روح استغفار بخوابید به این جهت است.

برای دین‌داری باید هزینه داد چرا زود سرد می‌شوید تهمت به شما می‌زنند و اذیت می‌شوید باید صبر کنید. من بارها گفتم پشت سر علامه حسن‌زاده حرف نزدید ایشان روحش خیلی بلند است؛ اما برخی قبول نمی‌کردند و بیشتر فلج شدند!

نفس مفارق مانع گناه

زنای زن و مرد شوهردار دیگر به متدین و غیر متدین رحم نکرده است؛ یعنی آن جوهر و نفس مفارق شکست دیگری جوهری نیست دیگر نفس مفارقی نیست وقتی نفس مفارق است تابع بدن نیست و وقتی بدن می‌خواهد زنا کند این نفس مفارق نمی‌گذارد می‌خواهد گناه کند این نفس نمی‌گذارد.

این بی‌حجاب‌ها مانند کف آب از بین می‌روند

ما از این بی‌حجابی‌ها دیدیم و از این بدتر را هم دیدیم دوره شاه همه خیابان‌ها پر بود؛ اما الان یکی از آن‌ها کجا هستند و کجا رفتند یک کف آبی بودند که تمام شدند، اما الان اسم مرحوم کافی و مهدیه وی را ببینید که هنوز هم پابرجا است، همین‌طور مسجد جامع تهران و حسینیه‌ها را ببینید اینها ماندند و آن‌ها رفتند.

در عصر ظهور هستیم مواظب باشید ضرر نکنید!

مواظب باشید زرنگ و باهوش باشید و بدانید که عصر عصری است که این دنیا قرار است به دست امام مهدی (عج) برسد و شعاع این عصر هم از ایران شروع شده است و من یک‌ذره شک ندارم که انقلاب ما به انقلاب حضرت مهدی (عج) می‌رسد اصلاً عقل قبول نمی‌کنید پس مواظب باشید فریب این ظواهر را نخورید که ضرر می‌کنید.

امروزه کسی نیست که در زندگی مشکل نداشته باشد و هر کس به نحوی در زندگی مشکل دارد اما این مشکلات را به دین و قرآن و اهل بیت(ع) گره نزنید! وقتی به دین گره می زنید یکدفعه جوان شما بر میگردد، اصلا ربطی به دین و قرآن ندارد.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید