کد خبر : 31422
تاریخ انتشار : یکشنبه 31 اردیبهشت 1402 - 8:17
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای در عرفان نظری نمانید و سریع وارد عرفان عملی شوید بسته هستند

در عرفان نظری نمانید و سریع وارد عرفان عملی شوید

در عرفان نظری نمانید و سریع وارد عرفان عملی شوید
ما وقت کم داریم و مرگ در پیش است و نباید وقت خود را فقط صرف عرفان نظری کرد، بلکه باید فوری و قدم به قدم همراه با عرفان نظری وارد عرفان عملی شد.

در عرفان نظری نمانید و سریع وارد عرفان عملی شوید / آیت الله کمیلی خراسانیمراسم رونمایی از کتاب “اخلاق اهل بیتی” از آثار حضرت استاد آیت‌الله محمدصالح کمیلی خراسانی روز جمعه ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در سرای گوشه نقد ناشران عمومی نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مصلی تهران با حضور ایشان برگزار شد، توفیق شد در این مراسم شرکت کنم و از نزدیک با حضرت استاد دیداری داشته باشم.

در این مراسم آیت‌الله کمیلی خراسانی طی سخنانی نکات مهمی را درباره سیر و سلوک و عرفان اسلامی بیان کردند و تأکید نمودند که در عرفان نظری نمانید و سریع وارد عرفان عملی شوید.

همچنین ایشان در توضیح آثار منتشر شده گفتند این آثار اکثرا بر محور عرفان عملی است و هر بخش و صفحات آن دستورالعمل‌های کاربردی سیر الی الله است.

در ادامه مشروح بیانات ایشان تقدیم نگاه شما معارف جویان عزیز و مشتاقان عرفان اسلامی می‌گردد تا از این طریق شما نیز بهره‌مند از کلام ایشان شوید.

انذارهای قرآن و عترت برای بیدار از خواب غفلت

امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «اَلنَّاسُ نِیامٌ فَاِذَا ماتُوا انْتَبَهُوا؛ مردم خوابند و وقتی می‌میرند، بیدار خواهند شد»، گفت: اکثر مردم در خواب غفلت هستند و با مرگ تازه بیدار می‌شوند!

آنچه خداوند در قرآن به معاد و قیامت و عالم برزخ انذار و اخطار می‌فرماید برای بیدارشدن انسان‌ها است تا مردم بیدار شوند؛ اما وقتی این مردم بیدار می‌شوند که دیگر فرصت ازدست‌رفته است.

مرگ فقط برای اموات نیست ما هم می‌میریم!

ما مرگ در پیش داریم و باید ایمان به مرگ و عوالم بعد از مرگ داشته باشیم، با اینکه مردم می‌دانند یک روز باید بمیرند و مرگ در پیش روی همه انسان‌ها است، با اینکه مردم مرگ را می‌بینند و به قبرستان‌ها و مراسم تشییع می‌روند؛ اما مرگ را برای اموات می‌بینند و مرگ را برای خود نمی‌بینند و با دیدن مرگ دیگران همچنان در خواب غفلت هستند!

هدف از خلقت و فلسفه آمدن انسان به این دنیا

حرف اینجاست که باوجوداینکه قرآن و اهل‌بیت (ع) درباره مرگ این همه هشدار داده‌اند، پس چرا از خواب غفلت بیدار نمی‌شوید؟! اصلاً فلسفه اینکه به این دنیا آمده‌ایم برای این است که به خدا برسیم و خداشناس شویم.

هدف از خلقت معرفت الله است، ما برای این هدف بزرگ به این دنیا آمده‌ایم و برای رسیدن به این هدف بزرگ باید بکوشید و جهاد نفس کنید که جهاد نفس جهاد اکبر و اعظم جهادها است.

ایمان به غیب یکی از شروط هدایت‌گر بودن قرآن

اخیلی‌ها قرآن هم می‌خوانند؛ اما هدایت نمی‌شوند و در صراط المستقیم قرار نمی‌گیرند! درصورتی‌که قرآن کتاب هدایت است. اما این هدایت بودن قرآن برای افراد خاصی است که در ابتدای سوره بقره یکی از شروط هدایت را ایمان به غیبت برشمردند.

در آیات ۲ و ۳ این سوره خداوند می‌فرماید: «ذَٰلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ ۛ فِیهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ * الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ»، این کتابِ [با عظمت] هیچ شکی نیست؛ سراسرش برای پرهیزکاران هدایت است. آنان که به غیب ایمان دارند و نماز را بر پا می دارند و از آنچه به آنان روزی داده ایم، انفاق می کنند.

یکی از ویژگی هدایت‌شدگان به قرآن ایمان داشتن آنها به عالم غیب است. وقتی کسی که به عالم غیب که برزخ و قیامت و حسابرسی بخشی از آنها است، ایمان داشته باشد، قطعاً دیگر گناه نمی‌کند و مراقب است.

ایمان زبانی کفایت نمی‌کنند باید به این مرحله ایمان رسید که به غیب انسان ایمان داشته باشد و این حاصل نمی‌شود مگر با سیروسلوک الی الله که یک سیر معنوی و عرفانی بر محور قرآن و اهل‌بیت (ع) باشد.

فضائل و رذایل دو جهت نفس انسان‌ها

نفس انسان دارای دو جهت است که شامل فضائل درونی و رذایل درونی است، ما مسافر هستیم و سفر آخرت در پیش داریم پس باید در این دنیا مجاهدت کنیم و در مقابل سرکشی و انحراف نفس بایستیم. آنچه در این نفس است برای ما شناخته نمی‌شود مگر اینکه مجاهده کنید و برای جهاد با نفس بید انگیزه درونی داشته باشید و این مبارزه به‌صرف زبان نمی‌شود.

بدانید اگر در این راه مجاهدت کردید درهای معرفت و رحمت به روی شما باز می‌شود و شما هم می‌رسید. پس هر کس به اصلاح نفس پرداخت و سراغ تزکیه نفس رفت و استقامت کرد به‌زودی به رستگاری می‌رسد؛ ولی اگر خود را رها و آزاد کنید آخرتی سخت و دشوار در پیش خواهید داشت.

راه عرفان و سیر الی الله بسته نیست شما هم می‌توانید

راه سیر الی الله و عرفان ناب اسلامی بسته نیست، بعضی می‌گویند ما نمی‌توانیم در این مسیر برویم و برسیم؛ اما دیگران رفتند و نتیجه گرفتند پس شما هم بروید و به نتیجه برسید. بدانید که عرفای بزرگ که به مقصد رسیدند آنها هم روز اول مثل شما بودند، پس نگویید که آنها با ما فرق می‌کردند! اگر مطالعه دقیق همراه با عمل داشته باشید قطعاً شما هم می‌رسید و نتیجه می‌گیرید.

از پله اول شروع کنید و قبلش هم باید خودتان طالب باشید و بخواهید و با توسل به امام عصر (عج) قدم بگذارید و شروع کنید که یک‌دفعه می‌بینید شما هم رسیدید. این راه بسته نیست و برای همه باز است. اگر مقصود اصلی و نهایی شما الله باشد قطعاً خواهید رسید و اگر هم رسیدید همه مشکلاتتان را حل می‌کنند و آرامش می‌گیرید، هر چند این راه نیازمند صبر و استقامت است.

توصیه به مطالعهٔ همراه با عمل کتاب‌های عرفانی

کتاب‌هایی را در این زمینه تهیه کنید که از عالمان ربانی و صاحب‌نفس باشد که اثر نفس رحمانی آنها در آثارشان هم ملبوس باشد، چنین آثاری را مطالعه کنید و به آنچه گفته‌اند عمل نمایید.

در انتخاب کتاب دقت کنید که وقت خود را صرف خواندن چه کتابی می‌کنید که این کتاب خیر دنیا و آخرت شما را در برداشته باشد و با خواندن کتاب‌های پوچ و نامعتبر وقت خود را به بطالت هدر ندهید و انحرافاتی را هم وارد ذهن خود نکنید.

در عرفان نظری نمانید و سریع وارد عملی شوید

در عرفان نظری نمانید و سریع وارد مرحله عمل شوید، ما وقت کم داریم و مرگ در پیش است و نباید وقت خود را فقط صرف عرفان نظری کرد، بلکه باید فوری و قدم به قدم همراه با عرفان نظری وارد عرفان عملی شد.

نکته دوم در بحث کتاب‌خواندن این است که وقتی کتاب معتبری برای سیروسلوک خود تهیه کردید این کتاب را فقط برای خواندن تهیه نکنید و در بخش نظری نمانید، بلکه سریع آنچه آموختید را عمل کنید و وارد عرفان عملی شوید. این کتاب‌ها را از نظر علمی و دانش و نظری نخوانید؛ بلکه برای عمل و طی طریق آن را بخوانید و بالا بروید.

باید سطر به سطر این کتاب‌ها را عمل کنید. اگر به یکی از این آثار مراجعه کردید و صفحه‌ای را خواندید و دیدید جذاب شد و از درون جوششی برای شما ایجاد شد آن صفحه را یادداشت کنید، از استاد بپرسید که شاید همین نقطه و این صفحه کلید گمشده شما باشد و این دستورالعملی شخصی و خصوصی برای سیر شما است.

آثاری بر محور عرفان عملی

اکثر کتاب‌های بنده که منتشر شده در همین زمینه عرفان اهل بیتی است و بیشتر عرفان عملی است که اکثر این آثار که در نمایشگاه نیز عرضه شده دستورات و دستورالعمل‌های عملی و کاربردی در عرفان و سیر الی الله است که ماحصل بهره از جلسات اساتیدم در عراق از جمله عارف کبیر مرحوم سید هاشم حداد است.

سیره زندگی اهل‌بیت (ع) یک برنامه جامع اخلاقی

زندگی اهل‌بیت (ع) و ادعیه وارده از آنها را مطالعه کنید که سیره زندگی آنها یک برنامه جامع اخلاقی و رفتاری و تربیتی در مسیر سیر الی الله است، یک سالک اهل بیتی باید زندگی و سیره آنها را بخواند و به آن عمل کند.

کتاب اخلاق اهل بیتی / عرفان / آیت الله کمیلی خراسانی / عترتنا

نگاهی به کتاب اخلاق اهل بیتی

گفتنی است، در پایان این مراسم با حضور آیت‌الله کمیلی خراسانی، حجت الاسلام واثقی، مدیر مؤسسه انوار توحید و دکتر حسن لطفی از کتاب اخلاق اهل بیتی رونمایی شد.

کتاب «اخلاق اهل‌بیتی» شرح عرفانی روانی بر دعای شریف «مکارم الاخلاق» منسوب به حضرت امام زین‌العابدین «علیه السلام» است که در کتب صحیفه سجادیه و مفاتیح‌الجنان است.

طبق فرموده حضرت آیت‌الله کمیلی خراسانی «حفظه‌الله» اخلاق‌اسلامی را بهتر است که از معلمین اخلاق(ائمه اطهار علیهم‌السلام) درس بگیریم و از فرموده‌های ایشان بیاموزیم چون اعلم هستند.

این کتاب درس گفتارهای چند ساله حضرت آیت‌الله کمیلی خراسانی است که در جلسات مختلف و متعدد برای شاگردان و علاقمندان به معارف الهی تشریح و تبیین شده است.

این کتاب ارزشمند دوای دردهای اخلاقی و معنوی در بیان حضرت امام سجاد «علیه‌السلام» است و با نگاه عرفانی به بیان راه‌کارهای عملی برای درمان مشکلات اخلاقی پرداخته شده است.

علاقمندان می توانند از طریق فروشگاه اینترنتی انوار توحید ( اینجا را کلیک کنید) این کتاب را تهیه کنند.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی مروج

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید