کد خبر : 31410
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 اسفند 1401 - 21:12
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای لزوم محاسبه در آخر سال/موت اختیاری بسته هستند

توصیه آیت الله کمیلی خراسانی؛

لزوم محاسبه در آخر سال/موت اختیاری

لزوم محاسبه در آخر سال/موت اختیاری
آیت الله کمیلی خراسانی از استادان عرفان اسلامی با توجه به روزهای آخر سال توصیه به محاسبه آخر سال به سالکین نمودند.

لزوم محاسبه در آخر سال/موت اختیاریبه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست‌ نوشته‌های امیرمحسن سلطان احمدی مروج (امسا): امشب یکشنبه ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۱ شمسی در محضر آیت الله کمیلی خراسانی بودیم که ایشان در ابتدای جلسه هفتگی درس اخلاق خود در مسجد سلماسی با توجه به روزهای آخر سال، به سالکین الی الله توصیه به محاسبه آخر سال نمودند.

در ادامه گزیده یادداشت‌هایم از سخنان ایشان نسبت به این توصیه تقدیم شما معارف‌جویان عزیز می‌گردد تا از این طریق شما نیز بهره‌مند از این جلسه شوید.

توصیه به محاسه آخر سال

در روزهای پایانی سال هستیم حتما محاسبه آخر سال را داشته باشید و این محاسبه آخر سال غیر از محاسبه‌های روزانه و هفتگی و ماهیانه است و این محاسبه آخر سال لازم است.

مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح برای آخر سال قمری یک نماز دو رکعتی را از اقبال نقل نموده است که البته خواندن آن در آخر سال قمری است اما آخر سال شمسی هم تقریبا مثل سال قمری است که خوب است این نماز را هم در آخر سال بخوانید.

و یک دعا بعد از این نماز است که مضامین عالی دارد که بعد از محاسبه سالک به این مضامین بهتر و بیشتر پی می‌برد که بعد از نماز می‌گویید:

«للّٰهُمَّ مَا عَمِلْتُ فِی هٰذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَلٍ نَهَیْتَنِی عَنْهُ وَلَمْ تَرْضَهُ وَنَسِیتُهُ وَلَمْ تَنْسَهُ وَدَعَوْتَنِی إِلَی التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرائِی عَلَیْکَ، اللّٰهُمَّ فَإِنِّی أَسْتَغْفِرُکَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لِی، وَمَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ یُقَرِّبُنِی إِلَیْکَ فَاقْبَلْهُ مِنِّی، وَلَا تَقْطَعْ رَجائِی مِنْکَ یَا کَرِیمُ.

خدایا، آنچه در این سال انجام دادم، از عملی که مرا از آن نهی کردی و به آن راضی نبودی و من آن را فراموش کردم، ولی تو فراموشش ننمودی و پس از گستاخی‌ام بر تو، مرا به توبه دعوت کردی، خدایا من از تو آمرزش می‌خواهم، پس مرا بیامرز و آنچه انجام دادم از عملی که به تو نزدیکم کند، از من قبول کن و امیدم را از خودت قطع مکن، ای بزرگ‌منش مهمان‌نواز.»

رسیدن به مضامین این دعا با محاسبه

این دعا در محاسبه به دست می‌آید که می‌گویید از اول سال تا به امروز مثلا ۳۶۰ روز در این روزها و شب‌ها اگر کار خوبی کردم و عمل خیری انجام دادم و اعمالی بوده که مورد پسند بوده پس خدایا قلم صحت و امضا تایید بر آن بزن ولی اگر در این روز‌ها و شب‌ها در این مدت سال از من خطا و گناهی سر زده باز هم خدایا تو می‌توانی قلم عفو و گذشت بر اعمال من بزنی و مرا ببخشی!

وقتی محاسبه کردید و خود را حاضر نمودید و پای محاسبه و حسابرسی بودید این مضامین دعا را می‌توانید از عمق جان بگویید.

اصلا در روایت آمده است که «حاسِبوا أنْفُسَکُم قَبلَ أنْ تُحاسَبوا، و زِنوها قَبلَ أنْ تُوزَنوا، و تَجَهَّزوا للعَرْضِ الأکْبَرِ»، از خودتان حساب بگیرید قبل از آنکه دیگران از شما حساب بگیرند! در مسئله سنجش و میزان خود را بسنجید و نگذارید دیگران شما را بسنجند و نگذارید این محاسبه به قیامت کشیده شود.

آسان شدن مرگ با رسیدن به موت اختیاری

حتی قبل از اینکه بمیرید به موت اختیاری برسید، این خیلی مهم است! آیا هر کس می‌تواند در این دنیا موت اختیاری پیدا کند؟! این خیلی هنر می‌خواهد و خیلی کار دارد که از وقتی از خواب بیدار می‌شوید تا وقتی می‌خواهید بخوابید اصول چهارگانه خودارزیابی: مشارطه مراقبه محاسبه معاتبه را انجام دهید، که به جایی برسید که بتوانید این نفس را خاموش و ذلیل کنید و زیر پایتان بگذارید.

این نفس، سرکش است و به راه نمی‌آید چون نفس اماره و شیطانی است و این هواها و خواسته‌ها را باید مرده کنید و این نفس اگر مرده شود آن وقت برای شما موت اختیاری پیش می‌آید که اگر این موت اختیاری پیش آمد، موت قهری برای شما آسان خواهد شد و وقتی عزرائیل می‌آید دیگر برای شما آسان شده است.

لحظه مرگ با حقایق برخورد می‌کنید، پس تا آن روز پیش نیامده است به موت اختیاری برسید «مُوتُوا قَبْلَ أنْ تَمُوتُوا».

در آخر سال درونتان را هم نو کنید!

مخصوصا ایام آخر سال است همان قدر که برای خرید لباس نو می‌روید و آن را واجب می‌دانید که این پرده‌ها و لباس‌ها باید نو شود و خانه تکانی کنید، در دل هم خانه تکانی کنید. هر چند الان عرف شده و یک رسم و رسوماتی ایجاد شده که ما در عراق نداشتیم.

همانطور برای این ظواهر اینقدر زحمت می‌کشید و اینها را جز آبرو و حیثیت خود می‌دانید، به فکر باطن خود هم باشید و یک مقدار هم به خودتان هم برسید و درونتان را هم نو کنید و به ظواهر درون هم برسید و چیزی که فانی است را تکیه گاه خود قرار ندهید.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی مروج

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید