کد خبر : 31395
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 دی 1401 - 23:06
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای زمستان فرصتی برای تمرین بیدار شدن سحر بسته هستند

زمستان فرصتی برای تمرین بیدار شدن سحر

زمستان فرصتی برای تمرین بیدار شدن سحر
شب‌های کوتاه در فصل زمستان بهترین فرصت برای تمرین بیدار شدن سحر و بهره از فیض سحرخیزی است.

شب‌های زمستان فرصتی برای تمرین بیدار شدن سحربسم الله الرحمن الرحیم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست‌نوشته‌های امیرمحسن سلطان احمدی مروج – امسا: زمستان بهار مؤمنین است که شب‌های بلند آن برای بیدار شدن و سحرخیزی برای عبودیت شبانه با پروردگار و روزهای کوتاه آن برای روزه گرفتن از برترین ایام سال است، خصوصاً برای سالکین مبتدی که در ابتدای مسیر هستند، این ایام بهترین فرصت زمانی برای کسب بهره از فیض سحر و تمرین برای بیداری در شب است.

در روایت مشهوری امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «الشِّتَاءُ رَبِیعُ الْمُؤْمِنِ یَطُولُ فِیهِ لَیْلُهُ فَیَسْتَعِینُ بِهِ عَلَی قِیَامِهِ وَ یَقْصُرُ فِیهِ نَهَارُهُ فَیَسْتَعِینُ بِهِ عَلَی صِیَامِهِ؛ زمستان، بهار مؤمن است؛ از شب‌های طولانی‌اش برای شب‌زنده‌داری، و از روزهای کوتاهش برای روزه‌داری بهره می‌گیرد». (وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۴۱۴).

تاکید قرآن و روایت بر بیداری سحر

قرآن و روایات و همهٔ بزرگان و اهل معرفت تأکید بر بیدار شدن در سحر و کسب بهره از این زمان برای عبادت خدا را نموده‌اند که حتی یک ربع هم شده از بستر بلند شوید، که این بیدار شدن برای خدا خیلی مهم است و اجر مجاهد را دارد، چون این بلند شدن از رختخواب در دل شب آن هم برای عبادت خدا، سیلی محکمی بر شیطان و نفس اماره است.

اصلاً به هرکسی هرچه در معنویت و قرب الهی و حتی در امور دنیوی دادند، در سحرها و نیمه‌شب بوده است تا جایی که سحرخیزی بر اهل سلوک و عرفان واجب است و عارف و سالکی نیست که سحر نداشته باشد.

تنظیم یک برنامه منظم برای سحرخیزی

بنابراین با توجه به اهمیت سحرخیزی خصوصاً برای سالکین الی الله، باید با یک برنامه‌ریزی منظم آن هم بر اساس مزاج روحی و سلامت جسمی خود بیدار شوید و بهترین بهره را از این فرصت طلایی ببرید و مبتدیان سلوکی فصل زمستان و این شب‌های کوتاه را تمرینی برای بیداری دائمی سحرگاهان در طول سال قرار دهند.

سالکین مبتدی اگر باز مشغله کاری این توفیق را سلب نمود اما حتماً شب جمعه بیدار شوند و از فیض سحر خصوصاً سحر نورانی شب جمعه بهره‌مند شوند تا به‌مرور این بیدار شدن در شب‌های جمعه تمرینی برای مبتدیان در بیدار شدن دیگر شب‌ها شود.

مهم بیدار شدن در سحر برای عبودیت پروردگار

ازجمله عبادات سحر تلاوت قرآن و خواندن نماز شب است ولی همان‌طور که گفته شد مهم بیداری در دل شب برای عبادت خداست، حالا سالکین مبتدی اگر نماز شب هم نخواندید اما بیدار شوید و به عبادتی دیگر و مختصر مشغول شوید، تا کم‌کم به‌مرور زمان با یک برنامه‌ریزی منظم عبادی و مراقبه در طول روز بتوانید بهره بیشتر را از شب ببرید. ان‌شاءالله.

و نکته پایانی اینکه حتماً در این خلوت و سکوت شبانه، درد دل و گفتگو و نجوایی با استاد اعظم و قطب عالم امکان حضرت مهدی علیه‌السلام داشته باشید و اذن ورود به سیر الی الله را از حضرتش بخواهید.

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید