کد خبر : 31394
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 دی 1401 - 22:24
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای بهترین هدیه سالکین در روز زن و مرد بسته هستند

بهترین هدیه سالکین در روز زن و مرد

بهترین هدیه سالکین در روز زن و مرد
استاد فیاض‌بخش در آستانه روز زن و مادر بهترین هدیه سالکین در این روز را بیان و توصیه نمود.

سالک و هدیه روز زن و مرد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست‌نوشته‌های امیرمحسن سلطان احمدی مروج – امسا: سلسله جلسات شرح حدیث معراج مباحث اخلاق عملی و آداب سیر و سلوک استاد محمدتقی فیاض‌بخش شامگاه امشب چهارشنبه ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱ شمسی در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد که توفیق بهره از محضر ایشان نصیبم شد.

استاد فیاض‌بخش در جلسه دوم با اشاره به در پیشرو بودن روز زن و مادر نکته‌ای درباره هدیه دادن سالکین در این روز بیان نمودند که در ادامه گزیده یادداشت‌هایم از سخنان ایشان تقدیم حضور شما معارف جویان عزیز می‌گردد که از این طریق شما نیز بهره‌مند از محضر ایشان شوید.

بهترین هدیه سالکین در روز زن و مرد

بهترین هدیه در روز زن و مرد

در روز ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و چند هفته بعد ولادت امیرالمؤمنین (علیه السلام) رسم است به عنوان روز پدر و مادر، زن و مرد در این روز هدیه می‌برند و کار خوبی است.

اما نباید باعث زحمت شود که خانم‌ها بیش از طاقت مرد توقع کادو داشته باشند! این توقع بیشتر از توان، خوب نیست. اصلا برای زن یک کمال است که از مردش بیش از توانش چیزی نخواهد حتی با کنایه و اشاره چیزی نخواهد و نگوید مثلا: برادرت برای همسرت فلان چیز را هدیه گرفته است! اما نکته مهم این است که بهترین هدیه یک هدیه اخلاقی است.

مرحوم علامه می‌فرمود: قبل از ماه رجب انسان یک محاسبه دقیق انجام دهد و ببیند که چه صفت بدی در او هست، آن را اصلاح کند.

اصلاح صفت بد و زشت خود به عنوان هدیه

مثلا آقایان می‌خواهند هدیه بدهند، ببینند چه صفتی حتی چه تکه کلامی در آن‌ها هست که خانمشان از آن رنج می‌برد، مثلا در خانه کثیف راه می‌روند، لباسشان مرتب نیست و به اصطلاح امروزی‌ها شلخته هستند! از این قبیل رفتارها و یا هر چه احساس می‌کنند که همسرشان شاید نگوید، اما از این رفتار ناراحت است، درباره این صفت بد با حضرت صدیقه طاهره (س) قرار بگذارد که من اصلاح این صفت بد را انجام می‌دهم و این هدیه را به محضر شما هدیه می‌آورم که از طرف شما این هدیه را به همسرم هدیه کنم و این اخلاقم را اصلاح کنم. این بهترین هدیه است و اصلا هدیه‌ای خوب است که ادامه داشته باشد.

در این زمینه اساتید بزرگوار یک نصیحیتی می‌کردند و بنده هم در جوانی و دوران دانشجویی استادی در مشهد داشتم که خدمتشان می‌رفتم، که ایشان می‌گفت اگر خدمت امام رضا علیه السلام و مشاهده مشرفه و حرم امیرالمؤمنین علیه السلام می‌روید، اگر جرات می‌کنید این مطلب را با آقا قرار داد ببندید و بگویید!

و آن این است که در محضر امیرالمؤمنین علیه السلام بگویید من هدیه‌ای به محضر همسرتان می‌آورم که این هدیه را می‌خواهم به مادر یا همسرم در روز مادر هدیه کنم و آن هدیه این است که می‌خواهم یک اخلاق زشت را که دارم با شما قرار داد ببندم که به نیت حضرت زهرا (س) آن را کنار بگذارم، بعد بگوید: مولا شما کمکم کنید این اخلاق زشت را اصلاح کنم.

اما ایشان گفت: اگر جرات می‌کنید به این سادگی‌ها این کار را نکنید! بلکه بگویید: یا امیرالمؤمنین (علیه السلام) برای من شما پدری کنید! پدر با استاد فرق می‌کند! چون پدر وقتی فرزندش کار بدی می‌کند اول به فرزندش می‌گوید: نکن، اما دفعه بعد که تکرار کرد گوشش را می‌گیرد و می‌گوید گفتم نکن، اما دفعه سوم او را تنبیه می‌کند و می‌گوید: مگر به تو نگفتم این کار را نکن! این تنبیه به خاطر این است که پدر نسبت به فرزند احساس مسئولیت می‌کند. حالا اگر مولا ما را به پدری بپذیرد مواظب است که دیگر آن صفت زشت را تکرار نکنیم.

پس هدیه ما در روز زن اصلاح آن صفت یا عمل بدی است که همسرمان از ما ناراحت می‌شود و ما با عنایت حضرت زهرا (س) از ایشان بخواهیم که این صفت از ما دور شود.

پیدا کردن صفت زشت در خود

برای پیدا کردن این صفت زشت هم لازم نیست حتما پیش استاد بیایید و بگویید من چه صفت زشتی دارم آن را ترک کنم، هر کس خودش را بهتر می‌شناسد و می‌داند گیر کارش کجاست پس چه بهتر صفت و اخلاق بدی باشد که هیچ جا کشفِ سر نکرده‌اید و شاید همین صفت مانع سلوک شما هم باشد، بعد اگر این مانع برداشته شود و همسر یا مادر و پدر شما خوشحال شود، قطعا دعای همسر و مادر و پدر در حق شما موثر است.

چند هفته بعد هم ولادت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و روز پدر و مرد است، و خانم‌ها هم دقیقا همین موضوع را در هدیه دادن به همسر خود مد نظر داشته باشند که اگر صفت زشتی در آن‌ها است که مرد را ناراحت می‌کند آن را اصلاح کنید و این هدیه شما در روز مرد به همسرتان باشد.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید