کد خبر : 31384
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 آذر 1401 - 14:07
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای رسیدن به رحمت الهی با تقوا و ترک گناه بسته هستند

رسیدن به رحمت الهی با تقوا و ترک گناه

رسیدن به رحمت الهی با تقوا و ترک گناه
آیت الله جاودان در جلسه این هفته درباره رسیدن به رحمت الهی با تقوا و ترک گناه، نکاتی را بیان نمودند و در ادامه به اهمیت مراقبه و مواظبت بر رفتار و گفتار تاکید کردند.

رسیدن به رحمت الهی با تقوا و ترک گناه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست‌نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی مروج (امسا):جلسه هفتگی درس اخلاق آیت الله حاج شیخ محمدعلی جاودان، شامگاه پنج شنبه ۳ آذرماه ۱۴۰۱ شمسی در مسجد امام خمینی (ره) بازار تهران برگزار شد که توفیق حضور در این جلسه و بهره از محضرشان نصیبم شد.

ایشان در این جلسه درباره تقسیم شدن انسان‌ها به سه گروه و رسیدن به رحمت الهی با تقوا و ترک گناه، نکاتی را بیان نمودند و در ادامه به اهمیت مراقبه و مواظبت بر رفتار و گفتار تاکید کردند.

تقسیم شدن مردم به سه گروه

قرآن در سوره واقعه مردم را به سه دسته تقسیم کرده است و در آیات ۸ و ۹ این سوره خداوندمی فرماید: «فَأَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ * وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ».

دو گروه به راست و چپ تقسیم می‌شوند که مشامه از شومی است که این گروه چپ شوم هستند و هر کس خدا را قبول نداشته باشد، و گناهکار باشد، شوم است. حالا اگر افراد شوم به منزل و مغازه شما بیایند شومی می‌آورند.

اما یک دسته برکت هستند و در راه بندگی خدا از یکدیگر سبقت می‌گیرند که در آیات بعدی خداوند می‌فرماید: «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ * أُولَئِکَ الْمُقَرَّبُونَ».

گروهی که هیچ بیم و اندوهی ندارند!

این دسته سوم از دیگران در راه بندگی خدا سبقت می‌گیرند و ترس و اندوهی هم ندارند که قرآن در آیه ۶۲ سوره یونس درباره این گروه می‌فرماید: « إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ»، بر دوستان خدا بیمى نیست و غمگین نمى‌شوند.

اینها می‌دانند که فردایی که در آن رنج و غصه باشد، نیست، پس آینده خطرناکی وجود ندارد که بیمناک باشند و گذشته آنها هم پاک و صاف است پس از گذشته هم اندوهی ندارند و اگر هم گناهی داشتند چون توبه کردند آن گناه هم بخشیده شده است.

این افراد از وقتی که ایمان آورده‌اند دیگر بر ایمان خود ثابت قدم ایستاده‌اند و تا لحظه مرگ بر همین ایمان و تقوا ثابت قدم هستند.

سوز محبت خدا در دل

بعضی‌ها که اینگونه در ایمان و تقوا ثابت قدم هستند که در دل آنها یک سوز محبت به خدا وجود دارد و این محبت و سوز هم درجاتی دارد که واقعا در دل سوزش می‌آورد. در حالات بزرگان آمده که مرحوم جد ما در زمستان هم آب یخ می‌خوردند و یک سوزشی خاص در دل داشتند.

و همچنین در حالات مرحوم سید هاشم حداد که از شاگردان مرحوم آیت الله قاضی بودند آمده ایشان هم چنین سوزش دلی داشتند که جگرش می‌سوخت و جای خلوتی پیدا می‌کردند و اشک‌ها می‌ریختند، مثل اینکه دل چون آتش فروزان شعله بکشد! این سوزش یک بهشتی برای اهل دل است.

این افراد معمولا همیشه دهان آنها بسته بود و غیبت کسی را نمی‌کردند و غیبت کسی را نمی‌شنیدند و تمام زندگی آنها پاک بود و در اثر این پاکی و مراقبت ناگهان نسیم رحمت خدا می‌وزید و پرده‌ها را کنار می‌داد و آنها داخل می‌رفتند.

رسیدن به رحمت الهی با تقوا و ترک گناه

کنار رفتن پرده‌ها بعد از ۴۰ سال ریاضت

مرحوم آیت الله قاضی طبق دستور سالها ریاضت می‌کشد و هیچ خبری نشد تا اینکه بعد از ۴۰ سال ریاضت در تشرفی به حرم حضرت عباس(ع) عرض کرده بود که آیا این زحمات ما درست و به درد بخور است؟! و از حرم بیرون آمده بود که به حرم امام حسین(ع) برود، آن زمان هم این بین الحرمین نبود و به جای آن بازار بود، و ایشان وارد این بازار شد و از این بازار رد شد و تا به بالای سر رسید که دید پرده را برای ایشان برداشتند.

یک آقایی خدمت علامه جعفری می‌آید و می‌گوید مادر من از دنیا رفته است و می‌خواهم یک حج برای او شما انجام دهید و علامه قبول نکرد و باز این فرد تکرار کرد و گفت پول بیشتری می‌دهم اما علامه قبول نکرد و بعدها گفته بود دیدم در کارش ربا است و با اینکه آن زمان هم شرایط مالی خوبی نداشتم اما به خاطر آلودگی پولش نپذیرفتم، اما بعد چشمم باز شد و حالا هر جا می‌ررفتم خوک و خرس و …. می‌دیدم ک تا ۴۰ روز ادامه داشت و به خدا گفتم خسته شدم این را از من بگیر و به حالت قبل برگشت.

قضا نشدن نماز کرامت است

شاگردی از دل افراد خبر داشت و این کارش به نظر او چیزی مهمی بود که استادش به وی گفت اینها کرامت نیستند! طی الارض کرامت نیست! کرامت این است که تو ۴۰ یا ۵۰ سال عمر کرده‌ای در این طول مدت عمرت نماز تو قضا نشده باشد، غیبت نشنیده باشی، دروغ نگفته باشی!

اهمیت مراقبت و مواظبت بر رفتار و گفتار

در خدمت حاج آقا حق‌شناس نشسته بودیم که یک آقای خیلی محترم و بازاری خدمت ایشان رسید و در گفتگو با ایشان، اسم یک فرد دیگر را آرود که ایشان شدید ناراحت شدند و گفتند: غیبت کردی! ایشان از غیبت به شدت فراری بودن و نمی‌گذاشتند در مجلسی کسی غیبت کند یا غیبت بشنود. اگر اینگونه مراقب و مواظب باشید، ناگهان یک نسیم ملایم می‌وزد و پرده‌ها را کنار میز ند.

رسیدن به رحمت الهی با تقوا و ترک گناه

توصیه به ترک گناه

توصیه می‌کنم هر کس در هر سنی که الان هست از همین امروز جدی تصمیم بگیرید و سعی کنید دیگر گناه نکنید و گناه را قطع کنید، اگر این کار را کردید ممکن است شما هم برسید و نسیم رحمت الهی بوزد و پرده‌ها را کنار بزند.

راه رسیدن به رحمت الهی

اگر از گناه بترسید و دوری کنید، شاید مشمول رحمت خداوند شوید که خداوند در آیه ۴۵ سوره یس می‌فرماید: «وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّقُوا مَا بَیْنَ أَیْدِیکُمْ وَمَا خَلْفَکُمْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ»، و آنگاه که به ایشان گفته شود که از آنچه در پیش روى دارید یا پشت سر مى‌گذارید بترسید، شاید بر شما رحمت آرند؛ روى بگردانند.

پس اگر تقوا داشته باشید و گناه نکنید و زندگی شما پر از تقوا شود، و دیگر در زندگی شما غیبت و دروغ نباشد، شاید رحمت خدا شامل حال شما شود که در این آیه هم وعده این رحمت را داده‌اند.

کسی که اراده کند و اینجور مواظب خود باشد، احتمال دارد که آن نسیم رحمت الهی هم وزیدن کند و پرده‌ها را برای او کنار بزند.

پدر بزرگم نقل می‌کرد که به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) رفته بودم که کنار کفشداری مردانه به ستون تکیه داده بودم که یک موقع دیدم یک ظرف آوردند گفتند حضرت فاطمه(س) دادند. بدانید پیروزی بزرگ این است نه جام جهانی.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی مروج

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید