کد خبر : 31383
تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 - 21:09
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای علت فتنه‌های آخرالزمان و راه حفظ از آن بسته هستند

علت فتنه‌های آخرالزمان و راه حفظ از آن

علت فتنه‌های آخرالزمان و راه حفظ از آن

حجت‌الاسلام گنجی طی سخنانی در مسجد مقدس جمکران به تبیین علت فتنه‌های آخرالزمان و راه حفظ از آن پرداخت.

بسم الله الرحمن الرحیم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست‌نوشته‌های امیرمحسن سلطان‌ احمدی مروج (امسا): حجت الاسلم والمسلمین حسین گنجی صبح امروز جمعه ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۱ شمسی در مراسم دعای ندبه در مسجد مقدس جمکران به تبیین علت آزمایش و فتنه‌های آخرالزمان در قبل از ظهور حضرت حجت(عج) پرداخت و در پایان هفت راهکار برای نجات و حفظ این دوران ارائه نمود.

در ادامه گزیده یادداشت‌هایم از بیانات ایشان در این جلسه را  تقدیم شما معارف جویان عزیز نموده  تا از این طریق شما نیز بهره‌مند از این جلسه شوید.

علت فتنه‌های آخرالزمان و راه حفظ از آن

ارائه راهکارهایی برای دوران غیبت و آخرالزمان

خدا حجتش را فرستاده برای هدایت شدن و هدایتگری جامعه و اگر بنا است که ما گمراه شویم فلسفه حجت بودن حجت چه خواهد شد، جالب است در روایات ما جواب این سوال را داده‌اند.

علامه مجلسی در مجلدات بحار درباره حضرت حجت (عج) روایتی آورده که اگر خدا می‌دید غیبت طولانی شد و مومنین و مومنات گمراه خواهند شد و در این مسیر کسی باقی نخواهند ماند، هرگز امام را غایب نمی‌کرد. خدا می‌داند گرچه غیبت طولانی و ابتلائات زیاد و فراوان خواهد بود اما دوستان و پیروان حضرت گمراه نخواهند شد.

چون نشانه‌ها و علائم و راهکارهای بسیاری را برای ماندگاری آن‌ها خدای منان قرار داده است و حضرات اهل بیت (ع) نیز بیان فرموده اند. لذا اگر عصر و زمان غیبت است ولی یک راهکارهایی قرار داده شده که گویا ما در این دوران در محضر حضرت هستیم. اما باید نگران باشیم که یک موقع از این ابتلا و آزمایش مردود شویم و از مکتب اهل بیت (ع) فاصله بگیریم!

غربالگیری در آخرالزمان

خبرهای متعدد از امتحانات و آزمایشات بسیار سخت و مشکل در آخرالزمان داده اند. از جمله اینکه در این دوران مردم غربالگیری می‌شوند و هر چه به ظهور نزدیک شود این غربال‌ها بیشتر است تا ناخالص‌ها از خالص‌ها جدا شوند تا خالص‌ها بمانند.

خود آیات کریمه قرآنی و احادیث و روایات از این غربالگری سخن به میان آورده است از جمله آیات اولیه سوره عنکبوت خداوند می‌فرماید: «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ» آیا مردم گمان دارند که ما رهایشان می‌کنیم و به همین مقدار بسنده می‌کنیم که می‌گویند ایمان آورده‌ایم و خدا باور و پیغمبر باور و امام باور هستیم و دین را پذیرفته ایم؟!

به صرف ادعا و گفتن ما آن‌ها را رها نمی‌کنیم، قانون استنثناپذیر خداوند اینگونه است که ما مردم گذشته را امتحان کردیم و باید با این امتحانات صف راستگویان از دروغگویان جدا شود.

علت فتنه‌های آخرالزمان و راه حفظ از آن

ریزش‌ها و رویش‌ها در فتنه‌ها و آزمایشات الهی

و عجیب است بعد از انقلاب در طی این ۴۳ سال غربالگری شدید شده است و حتی به روز شده است و بلکه گاهی به ساعت شده است و الان غربالگری شروع شده و لحظه به لحظه ریزش هاور رویش‌ها خودشان را نشان می‌دهند که چه بسیار از مدعیان از خواص که ما گمان می‌کردیم در مسیر اهل بیت (ع) هستند، دیدیم عجب در مسیر غرب و و انحراف هستند.

و در مقابل دیدیم جوانان‌های بسیاری در دهه‌های مختلف ماندند و امتحان عالی پس دادند، که ما گمان نمی‌کردیم این جوان‌ها اینقدر مقاوم و ثابت قدم باشند.

اما دیدیم اگر هزار نفر ریزش کرد در مقابل ده‌ها هزار نفر رویش کردند و خدای منان می‌خواهند بفرمایند در عصر و زمان غیبت که یک زمان ویژه و خاص است خداوند امتحان می‌کند و آزمایش و ابتلائات زیاد است تا ناخالص‌ها از خالص‌ها جدا شوند.

منظور از آزمایش و فتنه

خدا در این آیه تعبیر به فتنه نموده و فتنه با ابتلا تفاوت دارد و عرب به کوره آتش تعبیر به فتنه می‌کند. طلا ناخالصی دارد و آن را ذوب می‌کنند و ناخالصی‌هایش را بر میدارند و آنگاه این طلا ۱۸ عیار می‌شود و اگر خالص‌تر باشد ۲۴ عیار می‌شود و هر عیار یک قیمت دارد.

خدا هم می‌فرماید‌ای انسان ما شما را در بوته آزمایش قرار می‌دهیم و این آزمایش به منزله آتشی می‌ماند که شما باید به درون این آتش بروید و با این آتش دست و پنجه نرم کنید تا قبول شوید، آیا در کوره آزمایش اقتصادی و دفاع مقدس و گرانی‌ها این قضیه رخ نداده است؟!

امروزه جنایتکاران به میدان آمده‌اند و مظلومان امنیتی و حتی مردم را ترور می‌کنند و به مردم مومن و حتی کودک و خردسال هم رحم نمی‌کنند! این فتنه‌ها برای این است که خالص‌ها خالص‌تر شوند و اگر ناخالصی بین شما هست در اثر این امتحانات صف‌ها جدا شود.

این اوضاع انسان را به یاد روز قیامت می‌اندازد گویا خطاب الهی است‌ای تبهکاران صفتان را از مومنین و خوبان و اهل ولایت و مهدی باوران و مهدی یاوران و مهدی‌شناسان و مهدی زیستان جدا کنید.

علت فتنه‌های آخرالزمان و راه حفظ از آن

جداسازی صف ناخالص‌ از خالص‌ در آخرالزمان

حالا غربال آمده و ادامه هم دارد تا این صف جدا شود و وضعیت خیلی مهم است و ما باید نگران باشیم اول اینکه ما خدایی ناکرده جدا شویم و دوم باید چه کنیم که جدا از صف ایمان نشویم و بمانیم و راست قامت و جاودانه تاریخ باشیم.

این امتحان آمده و رخ داده و در روایات وارد شده که قبل از ظهور حضرت خداوند آن غربال و آزمایش را شروع فرموده است تا خبیث از طیب جدا شود که در جامعه صف منافق و مومن جدا شود و امروز یک چنین روزی است.

چه زمانی حضرت ظهور می‌کند؟!

مرحوم نظرعلی طالقانی از شاگردان ممتاز استاد اعظم شیخ انصاری بود کتابی به نام کاشف الاسرار دارد که وقتی به این بحث می‌رسد خیلی زیبا می‌گوید حضرت زمانی ظهور می‌فرمایند که این صفوف باید شناخته شود و از هم جدا شوند و مردم در دو صف خدا یا شیطان باشند، باید خدا محوران از شیطان محوران جدا شوند.

رحمت ویژه خداوند به قبول شدگان امتحانات الهی

و در کنار امتحانات و ابتلائات و حتی گرانی‌ها یک بشارت جالب هم آمده است که خداوند در آیه ۱۵۵ سوره بقره می‌فرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ»، و البته شما را به پاره‌ای از سختی‌ها چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده بده.

امیرالمؤمنین (ع) نیز فرمودند: «عِنْدَ تَنَاهِی الشِّدَّةِ، تَکُونُ الْفَرْجَةُ؛ وَ عِنْدَ تَضَایُقِ حَلَقِ الْبَلَاءِ، یَکُونُ الرَّخَاءُ»، چون سختی‌ها به نهایت رسد، گشایش پدید آید، و آن هنگام که حلقه‌های بلا تنگ گردد آسایش فرا رسد.

و در آیه بعد همین سوره خداوند می‌فرماید: «الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»، کسانی که چون مصیبتی به آن‌ها رسید گفتند: ما از آن خدا هستیم و به او باز می‌گردیم.

امتحانات آمده است و خدا در این آیه می‌فرماید به خودم قسم ما شما را با گرسنگی‌ها و کمبودها و ضعف‌ها آزمایش و امتحان می‌کنیم ولی حبیب من صابرین را بشارت بده که رحمت ویژه و هدایتگری و درودهای من به صابرین نازل می‌شود.

علت فتنه‌های آخرالزمان و راه حفظ از آن

گرانی یکی از ابتلائات آخرالزمان

حضرت رسول الله اعظم (ص) در تفسیر این آیه فرمودند: زمانی رخ خواهد داد که مردم در گرانی‌ها قرار می‌گیرند و با گرانی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، پس اگر گرانی رخ داد خود را نبازید.

من با گرانی مخالفم و اعتراض دارم اما معناش این نیست که دست‌ها را بالا گرفت و تسلیم شد، اما باید دست‌ها بالا و تسلیم حضرت حجت (عج) شد که فرمودند گرانی و خشکسالی و کم بارانی رخ می‌دهد و مرگ‌های ناگهانی هم می‌آید که الان در جهان جنگ‌ها و نبردها لحظه به لحظه و کشتارهایی که از ناحیه ظالمان رخ می‌دهد و عزیزان ما را شهادت می‌رساند.

این نکته را هم درباره گرانی بگویم و آن اینکه من مدافع گرانی نیستم و معترض هستم اما باید حساب شده تحلیل کرد و نباید بدون تفکر حرف زد. گرانی بد است و عامل گرانی خود ما هستیم و دوم مسئولین ما زیبا و عالی کار نکردند و سوم این فشارهای در خارج هم وجود دارد و امثال این تقسیمات که من نمی‌خواهم وارد این قضایا شوم و روایات دارد خبر می‌دهد.

مطابقت این روایت با دوران کنونی

و در یک لحظه این قضایا رخ می‌دهد و جالب این است که بشارت می‌دهد و این روایت با زمان امروز ما مطابقت می‌کند و الان زمان یک آزمایش سخت و مهم است. و گمانم این است آخرین امتحان ما همین امتحان است و قدم به قدم ما آزمایش شدیم و این آخرین گردنه است. باید محکم بایسیتید که از آخرین گردنه عبور کنید و بلا آمده و دشمن فشارهای خود را با همه ابعاد آورده و این آخرین گردنه است که این مسیر منتهی به عصر ظهور حضرت است.

علت فتنه‌های آخرالزمان و راه حفظ از آن

نزدیک شدن فرج با ابتلائات شدید

در روایات ما وارد شده هر گاه دیدید ابتلایی شدید آمد و به آخر خط رسیدید بدانید که نزدیک است تمام این گره‌ها باز شود و زنجیر شکسته شود و آن موقع فرج است. یک چنین استشمامی از این قضایا در کنار روایات می‌آید ولی بدانید دشمنان کاملا مفتضح خواهند شد و روز نهایی همه نابود می‌شوند.

پیامبر (ص) فرمودند: گرانی‌ها و مشکلات و قتل‌ها و شهادت‌ها رخ می‌دهد و پرسیدند زمانش کی خواهد بود؟ که حضرت فرمودند: این قضیه در نزدیکی ظهور رخ می‌دهد.

اما خدا را شاکریم اگر مشکلاتی وجود دارد این مشکلات منتهی به ظهور خواهد شد و این بشارت را در کنار مشکلات داده‌اند که خداوند در قرآن می‌فرماید: «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا؛ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا»، پس بی‌تردید با دشواری آسانی است؛ هر آینه از پی دشواری آسانی است.

این یک بشارت است که بدانید درست است سختی‌ها وجود دارد اما با سختی آسانی وجود دارد و سختی منتهی به آسانی می‌شود.

علت فتنه‌های آخرالزمان و راه حفظ از آن

هفت راهکار برای حفظ از فتنه‌های آخرالزمان

اول اینکه آب قلیل چیزی را پاک نمی‌کند و انسان را در معرض خطر قرار میدهد، باید به اهل ببیت (ع) متصل شوی. برای این اتصال به مشاهده مشرفه مشرف شوید و ادعیه و توسلات حضرات معصومین را بخوانید. از جمله دعای ندبه، دعای عهد، زیارت یاسین، دعای توسل و امثال این زیارات و دعاها را بخوانید و خود را با خواندن این ادعیه واکسینه و بیمه کنید. بدانید اگر این عمل را انجام دادید نگاه حضرت حجت (عج) هم به جانب ما محقق خواهد شد.

دوم اینکه وقتی راوی از حضرت امام صادق (علیه السلام) می‌پرسد که اگر در آن عصر غیبت و زمان وانفسا بودیم، چکار کنیم؟ امام چند دعا یاد دادند که فرمودند: «اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّکَ اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی».

(خدایا خودت را بمن بشناسان، زیرا اگر تو خودت را بمن نشناسانی، من رسولت را نشناسم، خدایا تو پیغمبرت را بمن بشناسان، زیرا اگر تو پیغمبرت را بمن نشناسانی، من حجت ترا نشناسم، خدایا حجت خود را بمن بشناسان، زیرا اگر تو حجتت را بمن نشناسانی، از طریق دینم گمراه میشوم.) سعی کنید این دعا را در قنوت نماز و وقت و بی‌وقت فراوان برای حفاظت و حفظ خود بخوانید.

سوم اینکه هر روز برای حفظ دعای «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی دِرْعِکَ الْحَصِینَةِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تُرِیدُ» (خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده!) را سه بار اول روز و سه بار هنگام غروب و اول شب بخوانید. و منظور از آن قله نفوذ ناپذیر ولایت اهل بیت (ع) است. و این دعا را آیت الله بهجت (ره) نیز زیاد سفارش می‌نمودند.

چهارم اینکه از خداوند ثابت قدمی در ایمان را بخواهید و این دعا را هم زیاد بخوانید: «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِی مِنَ الْمُعَارِینَ وَ لَا تُخْرِجْنِی مِنَ التَّقْصِیرِ» (خدایا من را از آن‌هایی که ایمانشان موقت و عاریه هست قرار نده. و هیچ وقت من را از اعتراف به گناه بیرون نیاور).

پنجم ارتباط با عالمان ربانی است. عالمانی که ربانی بودنشان محرز شده و در طول این سال‌ها برای ما معلوم و مشهود است، این ارتباط را با آن‌ها قطع نکنید و در مقابل با هر کس هم نشست و برخواست نکنید و از هر کس خطوط را نگیرید و ارتباط برقرار نکنید.

مقام معظم رهبری امروزه سکان دار این انقلاب هستند، و اگر می‌خواهید گمراه نشوید گوش به کلام ایشان باشید و گرنه قلم به دستانی داخلی با تفکرات باطل می‌خواهند من و شما را در گرداب‌ها و گردنه‌ها و چاه‌ها بیندازند و از دین هم دور کنند، محتوای فضای مجازی نود درصدش قلابی است و سراغ این فضای مجازی نروید و هر چیزی را نخوانید و به دنبال هر چیزی نروید.

ششم اینکه دعای سلامتی امام زمان (عج) را زیاد بخوانید: «اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّی تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا”».

هفتم اینکه یک راه زیبا و قوی هم گریه کردن برای مصائب حضرت سالار شهیدان (علیه السلام) و توسل به حضرت زهرای اطهر (سلام الله علیها) است که هر روز این ذکر توسل را داشته باشید.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی مروج

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید