کد خبر : 31380
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 آبان 1401 - 15:24
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای اهمیت داشتن استاد/فرصت اشتباه نداریم! بسته هستند

اهمیت داشتن استاد/فرصت اشتباه نداریم!

اهمیت داشتن استاد/فرصت اشتباه نداریم!
آیت الله جاودان در این جلسه درباره اهمیت داشتن استاد در سیر و سلوک و رسیدن به الهام نکاتی را بیان نمودند و نسبت به مراقبت از وقت و فرصت ها توصیه کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست‌نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی: جلسه هفتگی درس اخلاق آیت الله محمدعلی جاودان  شامگاه پنج شنبه ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۱ شمسی در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران برگزار شد که توفیق بهره از محضرشان نصیبم شد.

ایشان در این جلسه درباره اهمیت داشتن استاد و معلم در سیر و سلوک همچون داشتن معلم متخصص برای دانش آموزان نکاتی را بیان نمودند و سپس ثمره داشتن استاد را رسیدن به الهام دانستند و در ادامه به مراقبت از وقت و فرصت زندگی در راه عبودیت الهی توصیه کردند و تاکید کردند که ما هرگز فرصت اشتباه کردن در زندگی را نداریم.

در ادامه گزیده یادداشت‌هایم از سخنان ایشان در این جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیز نموده تا از این طریق شما نیز بهره‌مند از این جلسه شوید.

اهمیت داشتن استاد/فرصت اشتباه نداریم!

لزوم تربیت بچه‌های سال اولی زیر نظر معلم خبیر و متخصص

یکی معلم می‌شود و باید بچه‌ها را درست تربیت کند. بچه‌ها از روز اول که به مدرسه می‌آیند باید تحت نظر معلم باشند، آن هم یک معلم. در کشورهای پیشرفته یک متخصص را برای معلم کلاس اول می‌فرستند! باید معلم متخصص تعلیم و تربیت برای درس‌های اولیه باشد نه اینکه باسواد باشد! بلکه باید متخصص باشد، چون این سن از سخت‌ترین سن‌ها از نظر تعلیم و تربیت است و اثر آن ماندگار است.

دبستانی که زندان بود!

من دبستانی که بودم فکر می‌کنم یک دوره زندان گذراندم و مدرسه خیلی بد بود! بچه باید تحت نظر باشد و بزرگ هم که باشید باید تحت نظر باشید و استاد بالای سر شما باشد.

ماجرای عصبانی شدن علامه حسن زاده

یک داستانی را علامه حسن زاده نقل کرده‌اند که تابستانی به سمت دیارشان رفتند و گفتند یک روز را درس و بحث می‌کردیم و خسته ظهر نماز خوانده و ناهار خوردم و دراز کشیدم که بچه‌ها سر و صدا می‌کردند و نگذاشتند بخوابم و از جا بلند شدم و آن‌ها را دعوا کردم!

بعد پشیمان شدم و رفتم بیرون و یک جعبه شیرینی تهیه کردم و از بچه‌ها معذرت خواهی کردم و از دل آن‌ها در آوردم ولی نتوانستم بمانم و رفتم تبریز خدمت یکی از اساتیدم که برادر علامه طباطبایی بود، و به شکایت از خودم خدمت ایشان رسیدم و ایشان فرمودند: آیت الله قاضی فرمودند فلانی می‌خواهد آدم شود اما با این رفتارها که نمی‌شود!

شما عصبانی شدید بالاخره داد می‌زنید و بچه هم ظلمی نکرده و باید بازی کند و شما ظلم کردید سر بچه داد زدید. پس بزرگسال هم باید تحت مربی باشد.

لزوم داشتن استاد / رسیدن به الهام با داشتن استاد

مرحوم حاج آقا حق‌شناس میفرمودند: اول سیر الی الله باید مربی و استاد داشته باشید، اگر می‌خواهید یک قدمی در راه آدمیت بردارید حتما معلم می‌خواهید، آن هم اگر گیر بیاید. و این مربی و استاد است که می‌گوید این کار شما درست بود یا درست نبود یا این کار را باید اینگونه انجام دهید.

پس اول کار معلم می‌خواهید و یک مدت که تحت نظر معلم کار کردید مرحله دوم برای شما الهام هم می‌آید و به شما الهام می‌شود این کار را انجام بدهید یا انجام ندهید، و این الهام هم استاد آسمانی است. مثلا من یک چیزی به خاطرم رسیده در الهام به من می‌گویند درست است یا نادرست و مرحله سوم اگر به مقامات بالا رسیدید همیشه الهام شما را اداره می‌کند.

اهمیت داشتن استاد/فرصت اشتباه نداریم!

ما در زندگی فرصت اشتباه کردن نداریم!

ما دو بار که زندگی نمی‌کنیم! همین ۷۰ یا ۸۰ سال عمر است و دیگر فرصت و وقت اشتباه کردن را نداریم و اصلا وقت اشتباه کردن را نداریم. حالا آدم اگر در تجارت اشتباه کند و ورشکست شود باز دو مرتبه کاری می‌کند که درست می‌شود، اما در طریق آدمیت شما وقت ندارید و فقط یک بار وقت دارد که اگر عمل کردید برنده شدید و اگر اشتباه کردید دیگر قابل جبران نیست.

اثر یک لحظه گناه بر انسان / هرگز اشتباه نکنید

کسی یک گناه و اشتباه کرد یک بخش از عقل او جدا می‌شود! این یک ساعت که گناه کردید، شما باید عقل کسب کرده باشید حالا خلاف کردید از آن عقل‌هایی هم که داشتید یک تکه از آن کم شد، و بعد هم هر چه توبه کنید این جا خالی است، شما یک ساعت وقت خود را حرام کردید و وای به کسی که همه عمرش را حرام کرده است.

هیچ اجازه ندارید اشتباه کنید ما هیچ اجازه اشتباه کردن را نداریم اصلا وقت اشتباه کردن را نداریم. این عقل که رفت دیگر برنمی گردد. شما یک ساختمانی که می‌سازید در همان سیر ساختن یک آجر را کج بگذارید این ساختمان تا ابد کج می‌ماند، یا اینکه یک آجر پوسیده گذاشته باشید دیگر هیچ کارش نمی‌شود کرد.

درجوانی معلم پیدا کنید که چنین کس خیلی خوشبخت است، یک معلم کامل که کم هست معلمی که ذره ذره رفتار را کنترل می‌کند.

اهمیت داشتن استاد/فرصت اشتباه نداریم!

وقت را غنیمت شمارید و با خیالات هدر ندهید!

آن شاگرد می‌گفت من یک خیالی پیش خودم کردم اما استاد گفت چرا خیالات بی‌خود می‌کنی؟! نیم ساعت از وقت و عمر و زندگی با این خیال بی‌خود از دست رفت! و این فرد بعد از تذکر معلم یاد می‌گیرد که وقت خود را با خیالات و خیالبافی هدر ندهد.

حالا یک وقت اشتباهی کنیم که دامن گیر یک جمعیت شود، مثل این آشوبگران که آشوب به پا کردند و یک کشور را بهم ریختند و یک عده را کشته اند. پس بکوشید پاکدامن باشید، زبان غیبت نکند، چشم نامحرم را نبیند، دست و پا کج نرود.

اهمیت داشتن استاد/فرصت اشتباه نداریم!

اهمیت کسب محبت اهل بیت (ع) بعد از رسیدن به پاکدامنی

بعد از این در محبت اهل بیت (ع) بکوشد که اگر قبل از آن پاکدامنی نباشد نمی‌شود محبت اهل بیت (ع) را کسب کرد. اما اگر این محبت را کسب کردید دیگر راحت هستید و وقتی عزرائیل بیاید با شما با مهربانی برخورد می‌کند.
اینجا زحمت کشیدید و محبت اهل بیت (ع) را کسب کردید و این کسب محبت زحمت دارد.

علامه امینی در راه امیرالمومنین (ع) جانفشانی کرد. در نجف علما گاهی چند نسلی بودند و اینها کتاب‌های خوب و چاپ اول داشتند و علامه امینی به کتابخانه یکی از علمای بزرگ می‌رفت و روی زمین آن یک حصیر بود و پرده هم نداشت و آن هم در آفتاب نجف ایشان می‌نشست و تحمل می‌کرد و ساعت‌ها مطالعه و یادداشت برداری می‌کرد و وقتی بلند می‌شد این زمین از عرق ایشان خیس بود! تا از ولایت دفاع کند. یک کسی اینگونه برای امیرالمؤمنین (علیه السلام) کار می‌کند.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید