کد خبر : 31368
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مهر 1401 - 14:03
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای علت دین گریزی و ایجاد فتنه در جامعه و راهکار آن بسته هستند

بیانات مهم آیت الله قرهی؛

علت دین گریزی و ایجاد فتنه در جامعه و راهکار آن

علت دین گریزی و ایجاد فتنه در جامعه و راهکار آن
آیت الله قرهی طی سخنانی به تبیین علت دین گریزی و ایجاد فتنه در جامعه پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی(امسا): حضرت استاد آیت الله حاج آقا روح الله قرهی(مدظله العالی) از استادان برجسته اخلاق و عرفان اسلامی شهر تهران،  در آغاز امامت قطب عالم امکان حضرت صاحب  العصر و الزمان حضرت مهدی موعود (عج) در دیدار با جمعی از طلاب و محبین امام زمان (عج) طی سخنانی به تبیین علت دین گریزی و ایجاد فتنه در جامعه پرداختند.

در ادامه مشروح یادداشت‌هایم از بیانات مهم ایشان تقدیم شما معارف جویان عزیز می‌گردد تا از این طریق شما نیز بهره‌مند از محضر ایشان گردید.

علت دین گریزی و ایجاد فتنه در جامعه

محقق نشدن دین در جامعه و ایجاد فتنه ها

دین هنوز به عنوان کمال دین در عالم محقق نشده است! نه در عالم بلکه در اسلام و نه در عالم اسلام به معنی اعم و اخص بلکه در عالم شیعه که در حقیقت اسلام ناب است، هنوز محقق نشده است! فقط در زمان مولی المولی امیرالمؤمنین (علیه السلام) آن هم محدودی از دین بیان شد ولی منافقین، ناکثین، قاسطین و مارقین نگذاشتند که دین بما هو دین محقق شود.

جنت الصغری و تحقق واقعیت دین در زمان حضرت حجت (عج)

و ظاهر امر این است که همانطور که در مباحثی قبلا اشاره کرده ام، واقعیت دین در زمان حضرت حجت (عج) معلوم می‌شود. طوری که دنیا دنیای جنت الصغری یعنی بهشت کوچک می‌شود، که اگر دین بما هو دین حاکم شد اصلا کینه، حسد، شک، بدی ها، زشتی‌ها همه رخت بر می‌بندد و عوالم عالم صفا، وفا، خوبی و نیکی‌ها می‌شود.

الان از دین فقط اسمی است!

آیا الان عالم ما اینگونه است؟ ابدا! نه در عالم بلکه در تشیع هم نیست و الان حسادت ها، کینه ها، بدی ها، پلشتی‌ها و حب به دنیا که در راس همه خطاها است، وجود دارد. لذا الان اسم دین است و فعلش موجودیت ندارد! که گاهی به حرف است و گاهی به اسم و فعل بما هو فعل که عالم را فرا گیر کند نیست.

حالا شاید فردی موجود باشد و بعضی از ابرار، اوتاد، اولیاء و اصفیا خودشان دین دار هستند، ولی دین بما هو دین که «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ» (آیه ۱۹ سوره آل عمران: هر آینه دین در نزد خدا دین اسلام است.) حاکمیت بر عالم پیدا کند، موجود نیست.

علت دین گریزی و ایجاد فتنه در جامعه

علت دین گریزی مردم

الان ما چیزی به عنوان دین که مزه و شیرینی آن را بچشیم و بدانیم دین چیست و از آن لذت ببریم، طوی که متدین بشویم، وجود ندارد. فقط اسمی از دین است! متدین یعنی کسی که عشق می‌ورزد که دین دارد و در احکام دین حُباً دین را دوست دارد، نه از باب تسلیم، تسلیم دین باشد و دین او ظاهری باشد، بلکه حباً از باب سلم دوستی دین را دوست دارد و می‌پذیرد و لذت هم می‌برد و از این دین عشق می‌روزد و شیرینی آن را می‌چشد.

اما اینگونه دینی موجودیت ندارد و چون موجودیت ندارد چیزی به عنوان دین گریزی بوجود می‌آید که برعکس می‌شود نه تنها کسی عاشق دین نیست بلکه دین گریز است!

دین محدودیت نیست بلکه اوج است!

اولا خلاف آنچه برخی تصور می‌کنند دین محدودیت نمی‌آورد بلکه اوج می‌دهد و روح را تعالی می‌دهد، و روح تعالی گرفته جسم را تعالی می‌دهد، که اقل آن می‌شود صد سال عمر کردن است! چون آرامش بر انسان حاکمیت دارد و استرس و اضطراب و وحشت دیگر ندارد، چون بدی وجود ندارد و اینها همه از بدی‌ها است دیگر استرس و دلهره و وحشتی هم نیست و وقتی خوبی حاکم شد انسان لذت می‌برد و اصلا دلش نمی‌خواهد از این دنیا برود!

اختتاميه سيزدهمين دوره طرح «اهل بهشت باشیم» در کاشان

تبدیل شدن دنیا به بهشت کوچک در دوران حکومت امام زمان (عج)

دوران حکومت آقا جان امام زمان (عج) دوران زندگی در دنیایی است که بهشت کوچک شده است! اینکه همه تاکید می‌کردند برای ظهور دعا کنید یک معنی آن این است که فرج حضرت فرج از گرفتاری‌های خود ما است! یعنی شما با وجود حضرت همه خوبی‌ها را می‌بینید.

این بار دیگر فرق می‌کند و خداوند آخرین مهره خودش را نمی‌گذارد از بین برود! یعنی به تعبیر عامیانه نمی‌گذارد این مهره بسوزد، چون این مهره باید عالم و هدف را نشان بدهد و اینجاست که بندگی بسیار عالی هم بوجود می‌آید که انسان عبدالله می‌شود و از بندگی لذت می‌برد و در تنهایی و خلوت و جلوت خود را در محضر خدا می‌بیند.

 علت دین گریزی و ایجاد فتنه در جامعه و راهکار آن

زیاد شدن فتنه‌ها در آستانه ظهور حضرت

همه منتظر آن زمان هستیم، اما تا قبل از آن زمان به خصوص نزدیک ظهور فتنه‌ها زیاد می‌شود. و فتنه به معنی آزمایش است که پروردگار عالم انسان‌ها را آزمایش می‌کند، چون نزدیک به ظهور فتنه‌ها هم زیاد می‌شود و هم رنگ و بوی آن‌ها متفاوت است و یک فتنه نیست بلکه فتن است و هر بار هم به سبکی است و رنگ و بو و سیاق متفاوت این فتنه‌ها ایجاد می‌شود!

علت بوجود آمدن فتنه / حب دنیا یکی از عوامل فتنه

اولا سوالی که مطرح می‌شود اصلا چرا فتنه بوجود می‌آید؟ یکی از عوامل فتنه حب به دنیا است! اگر حب دنیا نبود فتنه‌ای هم نبود! اما وقتی هم حضرت تشریف بیاورند این قدر انسان به این دنیا علاقه دارد که نمی‌خواهد برود آن دنیا، چون این دنیا بهشت کوچک شده است، انسان به خود دنیا عشق نمی‌ورزد به محبت‌هایی که بین مردم ایجاد شده است عشق می‌ورزد.

آرامش و امنیت در زمان ظهور حضرت

در دوران ظهور حضرت مردمبه صفا و صمیمیت و امنیت و آرامش زندگی می‌کنند و دنیا بسیار آرام و در امنیت است. آن دوران را بخواهیم تمثیل بزنیم چنین تصور کنید که صبح است و در یک هوای بهاری و هوای بسیار لطیف و عالی و با صفا در یک جنگلی زیبا هستد و از نظر فکری هم هیچ دغدغه و مشکلی ندارید و یک آرامش خاص با صدای پرندگان و رودخانه حاکم است و در آرامش هستید، حال انسانیت در زمان ظهور اینگونه است که همه مردم در حال آرامش هستند.

و حالی است که وقتی همدیگر را می‌بینند هیچ کس نمی‌گوید از کنار این گذشتم نکند این دشمن باشد و هیچ کس به کسی حسادت و کینه ندارد و قلب‌ها آرام است.

علت دین گریزی و ایجاد فتنه در جامعه و راهکار آن

دنیا پرستی و حب به دنیا یکی از عوامل فتنه‌ها

اما حب به دنیا و دنیا پرستی که من دنیا را برای خودم می‌خواهم! این عامل فتنه‌ها است در زمان ظهور گفتیم که دنیا بهشت کوچک می‌شود و آن دنیا برای بندگی است ولی اکنون اینجا به خاطر حب دنیا برخی دنیا برای آن‌ها جهنم‌سازی است.

منشأ و علت فتنه‌ها از نظر امیرالمؤمنین (علیه السلام)

مول الموالی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) فرمودند: «حُبُّ الدنیا رأسُ الفِتَنِ و أصلُ المِحَنِ» (دنیا دوستی، منشأ فتنه‌ها و ریشه محنتهاست. / غرر الحکم: ۴۸۷۰.) جمله عجیبی است که حضرت عامل کل فتنه‌ها و ریشه مشکلات را حب به دنیا بیان فرمودند!

این حب دنیا راس فتنه و مشکلات است، اما چه چیز سبب شده که فتنه بوجود بیاید؟ گاهی فتنه‌های کوچک و خانوادگی است و گاهی فتنه‌های بزرگ و اجتماعی است. باز حضرت در روایتی دیگر درباره علت و سبب فتنه‌ها فرمودند: «سَبَبُ الفِتَنِ الحِقدُ»، (سبب فتنه‌ها، کینه توزی است. / غرر الحکم: ۵۵۲۲.)

حضرت می‌فرمایند: سبب فتنه‌ها کینه است. وقتی کینه بوجود آمد دنبال آن فتنه بوجود می‌آید. و این فتنه‌ها ممکن است در خانواده و یا در جامعه ایجاد شود.

علت دین گریزی و ایجاد فتنه در جامعه و راهکار آن

حسادت عامل کینه ورزی و تبدیل شدن کینه به فتنه

حالا کینه باعث آن چیست؟ باز حضرت می‌فرماید سَبَبُ الحِقدُ الحَسَدُ. حسودی عامل کینه ورزی است. طرف حسود می‌شود و از این حسادت به کینه می‌رسد. حسادت هم از چیزهای کوچک شروع می‌شود و از خانواده و همسایه و سپس به چیزهای بزرگ و جامعه می‌رسد و این حسادت تبدیل به کینه می‌شود.

وقتی حقد و کینه پیش آمد و در اجتماع ظهور کرد، حالا می‌گوید فلانی چرا باید رئیس شود و این آقا برای ما رئیس شده است! این را در اداره می‌گوید و در جامعه بزرگتر می‌گوید این آقا تا دیروز حجت الاسلام بود اما یک شبه آیت الله شده است! یا این آقا الان رئیس جمهور شده است و از روی حسادت اینگونه می‌گوید و این حسادت کینه می‌آورد و در نتیجه کینه هم فتنه می‌آورد. از آن طرف هم وقتی فتنه آمد گرفتاری‌ها به بار می‌آورد.

حب دنیا به علم و عالم بودن کاری ندارد!

حب دنیا هم کاری ندارد که ما عالم باشیم یا عالم نباشیم، به علم اصلا کاری ندارد! بارها عرض کردم که پروردگار عالم فرمودند: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ»، (آیه ۱۳ حجرات: همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شمایند)، حالا کسی با هوش و با حافظه قوی باشد و هزارارن کتاب هم در ذهن او باشد ولی تقوا نداشته باشد مثل یک سی دی است، حتی این حافظه هم خدا دادی است و وقتی هوا باشد انسان را بیچاره می‌کند!

اما اگر هوا نباشد می‌شود مثل آیت الله اراکی که ۵۰ سال قبل از مرجعیت همه گفتند مرجع است اما خودشان قبول نکردند! پس نزد خدا افراد با تقوا ارزش دارند.

علت دین گریزی و ایجاد فتنه در جامعه و راهکار آن

مدعیان اهل بیت (ع) فتنه گران بدتر از دجال

حالا کسانی که در حب دنیا افتادند و این حب دنیا کینه و فتنه را بوجود آورد، اینها چکار می‌کنند؟ در روایتی از امام رضا (علیه السلام) آمده که حضرت فرمودند: «إِنَّ مِمَّنْ ینتحلُ مَوَدَّتَنَا أَهْلَ البیت، مَنْ هُوَ أَشَدُّ فِتْنَةً علی شیعتِنا مِنَ الدَّجَّالِ»، همانا از کسانی که مدعی مودت ما اهل بیت هستند، کسی هست که در فتنه‌گری، برای شیعیان ما از دجال شدیدتر است.

و در ادامه روایت حضرت فرمودند: «فَقُلْتُ: بِمَا ذَا؟ قَالَ: بِمُوَالاةِ أَعْدَائِنَا وَ مُعَادَاةِ أَوْلِیَائِنَا، إِنَّهُ إِذَا کَانَ کَذَلِکَ اخْتَلَطَ الْحَقُّ بِالْبَاطِلِ وَ اشْتَبَهَ الْأَمْرُ فَلَمْ یُعْرَفْ مُؤْمِنٌ مِنْ مُنَافِقٍ.» برای چه؟ که حضرت فرمودند: به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستانمان. چون چنین شد، حق با باطل آمیخته می‌شود و مؤمن از منافق بازشناخته نمی‌شود. (وسائل الشیعه، ج۱۶، ص۱۷۹).

کسانی که شیعه و مدعی مودت و محبت اهل بیت (ع) هستند، اینها در فتنه‌گری برای شیعیان ما از دجال بدتر هستند. ببینید مدعی مودت و محبت اهل بیت (ع) به جایی می‌رسد که از دجال بدتر می‌شود. و سند روایت را هم بررسی کردم سند هم بسیار قوی است.

پس معلوم می‌شود الان دوران آخرالزمان است! بعضی می‌گویند چرا می‌گویید آخرالزمان است و دلیلش همین است که در این روایت حضرت فرمودند اینها ادعای مودت و محبت ما را می‌کند اما به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستان ما به جایی می‌رسد که وقتی در فتنه می‌افتند از دجال بدتر هستند!

در فتنه با دشمنان ما دوست می‌شوند و با دوستان ما هم دشمنی می‌کنند. حضرت فرمودند وقتی اینگونه شد حق و باطل با هم آمیخته می‌شود و اینجاست که مومن از منافق شناخته نمی‌شود و امر مشتبه می‌شود!

اینها هم می‌گویند ما هیئت می‌زنیم و مدعی مودت و محبت اهل بیت (ع) هستند، اما فتنه می‌کنند و حق و باطل با هم آمیخته می‌شود و این فتنه است! و اینها کسانی هستند که ادعای محبت و مودت اهل بیت (ع) هم می‌کنند، اما اینها هستند که از دجال بدتر هستند!

علت دین گریزی و ایجاد فتنه در جامعه و راهکار آن

راهکار قبل از فتنه‌ها

حالا باید چکار کرد؟ که پیامبر اکرم (ص) در روایتی می‌فرمایند: «بَادِرُوا بالأعْمَالِ فِتَنًا کَقِطَعِ اللَّیْلِ المُظْلِمِ، یُصْبِحُ الرَّجُلُ مُؤْمِنًا وَیُمْسِی کَافِرًا، أَوْ یُمْسِی مُؤْمِنًا وَیُصْبِحُ کَافِرًا، یَبِیعُ دِینَهُ بعَرَضٍ مِنَ الدُّنْیَا قَلیل»، (نهج الفصاحه ص ۳۷۰ و ۳۷۱، حدیث ۱۰۷۵ و ۱۰۷۶).

روایت هم روایت بسیار عالی است که حضرت فرمودند: فرصت را برای اعمال نیک بیش از آنکه فتنه‌هایی مانند پاره‌های شب تاریک پدید آید غنیمت شمارید در آن هنگام انسان صبح مومن است و شب کافر می‌شود شب کافر است و روز مومن می‌شود و دین خود را به عرض ناچیز دنیا می‌فروشد.

چون وقتی فتنه آمد فتنه مثل کارهای شب تاریک می‌ماند و شب وقتی تاریک است شما می‌ترسید کاری انجام دهید و با احتیاط راه می‌روید و فتنه هم این چنین است. یک نکته اینجاست و آن اینکه وقتی اهل عمل شدید هر چند اعمال ما خیلی چنگی به دل نمی‌زند، اما همین‌ها به لطف عمل کردن دست ما را می‌گیرد.

علت دین گریزی و ایجاد فتنه در جامعه و راهکار آن

مختصر هم شده نماز شب را حتما بخوانید

مثلا نماز شب بخوانید، حتی شده چهار تا دو رکعت قبل از خواب بخوانید. نماز عشا را خواندید بعد از آن دو رکعت بخوانید و بعد استراحت کردید، باز دو رکعت بخوانید و سپس استراحت کنید و مجدد دو رکعت دیگر بخوانید و در آخر هم قبل از خواب دو رکعت بخوانید و دو رکعت هم شفع بخوانید و یک رکعت نماز وتر را هم خلاصه‌تر بخوانید، و آن هم اگر همه دعاها را نگفتید اشکال ندارد، اما نماز شب را هر طور شده به مختصر هم شده بخوانید ولی این نماز شب مختصر شما را نجات می‌دهد.

علت دین گریزی و ایجاد فتنه در جامعه و راهکار آن

علت دین فروشی و راه نجات و عبور از فتنه‌ها

بعد حضرت فرمودید این فرصت‌ها را برای کار نیک غنیمت شمارید که گاهی می‌شود وقتی فتنه‌ها پیش می‌آید گاهی صبح فرد مومن است و شب کافر است و حتی دین خود را به دنیای قلیل می‌فروشند. اما اگر دیدید که فتن زیاد شده و اکثریت فتنه‌گر شدند، در چنین شرایطی کسی که عمل نیک ندارد سریع دینش را میفروشد.

حالا چکار کنیم که ما اینگونه نشویم؟ که پیامبر (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: «سَتَکُونُ فِتَنٌ یُصبِحُ الرجُلُ فیها مؤمِنا و یُمسِی کافِرا، إلاّ مَن أحیاهُ اللّهُ تعالی بالعِلمِ»، (کنز العمّال: ۳۰۸۸۳)، بزودی فتنه‌هایی پدید خواهد آمد که بر اثر آن‌ها انسان شب خود را با ایمان به صبح می‌رساند و روزش را در حالی به شب می‌رساند که کافر است، مگر کسی که خداوند متعال او را به دانش زنده کرده باشد.

در آینده فتنه‌هایی می‌آید که کسانی که خداوند آن‌ها را به علم زنده نگه داشته نجات می‌یابند، یعنی حقیقتا اهل علم است.

علت دین گریزی و ایجاد فتنه در جامعه و راهکار آن

منظور از علم و دانش در این روایت

بارها بیان کردم و الان متوجه می‌شوید که سواد سوده و سیاهی است، اما علم بما هو علم نور است و این علم منظور سیاهی نیست و الا به صورت ظاهر خیلی از اهل علم در حوزه و دانشگاه هستند اما اصل فتنه هستند و عامل و باعث فتنه اند! به ظاهر با سواد و درس خوانده هستند اما این علم را نمیگویند و این نکته خیلی مهمی است.

حضرت فرمودند که فتنه ایی می‌آید که در اثنای این فتنه‌ها فرد در ابتدای صبح مومن و شب کافر است، مگر اینکه علم داشته باشد و منظور هم سواد نیست.

حالا این علم چیست؟ که امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ اللّه فِی قَلْبِ مَنْ یشآء»، (بحارالانوار، ج ۱، ص ۲۲۴)، علم، نوری است که خداوند به قلب هر کس که بخواهد، می‌افکند. و این علم را خدا به واسطه تقوا در قلب مومن قرار داده است. یعنی خواندن سواد باید باشد و اشتباه نشود که ما نباید درس بمومخوانیم بلکه باید درس را بخوانیم اما علم را خدا به تقوا به انسان می‌دهد. تقوا هم یعنی حب دنیا نداشته باشید.

الان دیدیم که بعضی از همین فتنه گرها با داشتن علم و سواد ولی با دشمن دستشان در یک کاسه است! که تعبیر عوامی است که از روی حسد و کینه که سبب فتنه بود اینها می‌گویند: حالا که ما را حذف کردید ما هم می‌رویم با فلانی که دشمن است اما اینگونه می‌خواهند انتقام حذف شدنشان را بگیرند!

همین افراد مدعی کاری می‌کنند که حق و باطل با هم قاطی می‌شود و امر بر مردم مشتبه شده و مومن از منافق شناخته نمی‌شود.

علت دین گریزی و ایجاد فتنه در جامعه و راهکار آن

حب مال و مقام از عوامل دیگر فتنه‌ها

یکی از عوامل دیگر فتنه‌ها حب المال است که امیر المومنین (علیه السلام) در روایتی فرمودند: «حُبُّ المالِ سَبَبُ الفِتَنِ»، (غرر الحکم: ۴۸۷۱)، مال دوستی، سبب فتنه هاست.

این که من خود را برتر ببینم درد است! اصلا چرا باید خودم را برتر ببینم مگر که هستیم؟! بارها عرض کردم وقتی ما را در قبر می‌گذارند می‌گویند: اسمع افهم یا فلان بن فلان، دیگر نمی‌گویند: تاجر فلان! حاج آقای فلان! آیت الله فلان! رئیس جمهور فلان! فقط اسم کوچک خودش و پدرش را می‌گویند.

علت دین گریزی و ایجاد فتنه در جامعه و راهکار آن

حب مقام و ریاست و فتنه‌گری

این حب به دنیا و حب به مال باعث فتنه می‌شود. امیرالمؤمنین (علیه السلام) در خطبه ۱۴۸ نهج البلاغه بعد از قضیه طلحه و زبیر فرمودند: این دو نفر دنبال این بودند که حاکم شوند و دنبال ریاست بودند! کما اینکه می‌دانید اولی و ددومی اصلا همین را جا انداختند.

در صورتی که امیرالمؤمنین (ع) را خود پیامبر (ص) هم انتخاب نکرده‌اند و خدا او را انتخاب کرده است، حتی در باب ازدواج و ولایت، ولایت ایشان ولایت خدا بوده است، اما آن‌ها به خاطر حب دنیا و ریاست گفتند او جوان است و این اصطلاح را به کار بردند که خود به ریاست برسند در صورتی که خدا می‌گوید کودک، پیغمبر می‌شود و در گهواره سخن می‌گوید و می‌گوید: من عبدالله هستم!

پس وقتی با دشمنان باشید دشمن شما را گرفتار می‌کند و حالا باید چکار کنید که گرفتار دشمن نشوید و راهکار چیست؟ یکی اینکه باید اولا بدانید که علم بما هو علم اگر با تقوا به دست آوردید؛ ارزش دارد و گرنه امیرالمؤمنین (علیه السلام) ذیل آیه ۱۱ سور حج نکته‌ای را بیان فرمودند.

خداوند در این آیه می‌فرماید: «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَعْبُدُ اللَّهَ عَلَیٰ حَرْفٍ ۖ فَإِنْ أَصَابَهُ خَیْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ ۖ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَیٰ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْیَا وَالْآخِرَةَ ۚ ذَٰلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ»، و از میان مردم کسی است که خدا را با تردید می‌پرستد. اگر خیری به او رسد دلش بدان آرام گیرد، و اگر آزمایشی پیش آید رخ برتابد. در دنیا و آخرت زیان بیند و آن زیانی آشکار است.

قرآن در این آیه می‌فرماید یک عده از مردم خدا را حرفی عبادت می‌کنند، اگر خیر برای آن‌ها بیاید همه چیز درست است و اطاعت می‌کند، اما اگر فتنه بیاید نسبت به خدا دگرگون می‌شود. فتنه هم به معنای آزمایش است.

علت دین گریزی و ایجاد فتنه در جامعه و راهکار آن

درخواست قوه ادراک برای فرزند / اهمیت درک و ادراک

به زوج‌ها توصیه کنم که هر موقع خواستید بچه دار شوید، از خدا بخواهید که خدا به فرزند شما ادراک بدهد. قوه حافظه مثل سی دی می‌ماند و هزار تا کتاب در یک سی دی هست اما درک کردن و فهمیدن را ندارد. پس حتما از خدا بخواهید که خداوند به فرزند شما قدرت ادراک عطا کند.

بعضی‌ها فقط سواد و حافظه خوبی دارند ولی اصلا علم را نمی‌فهمند و درکی از آن ندارند! همینطور طوطی‌وار چیزی حفظ کرده اند. فقط قوت حافظه نشانه قدرت اجتهاد نیست، درک و ادراک مهم است که فرد بتواند درک کند. همیشه از خدا قدرت درک را بخواهید.

اهمیت شناخت نظام و انقلاب با درک قوی

پس برخی در لباس حوزه و دانشگاه با سواد هستند و فقط سواد دارند و چنین کسانی با یک تحول تغییر می‌کند، اما کسانی هستند که اگر همه هم به نظام شعار بدهند او می‌گوید اشتباه می‌کنید و پای نظام ایستاده است. بدانید که ادراک خیلی مهم است.

حالا اگر همه هم بد بگویند او مثل کوه تکان نمی‌خورد چون او عالم عامل است و با اعتقاد قلبی امام راحل را شناخت و دانسته که امام راحل کیست و در این فتنه‌ها هم سکوت نمی‌کند و کم نمی‌آورد.

علت دین گریزی و ایجاد فتنه در جامعه و راهکار آن

آن کنز خفی الهی مرحوم آیت الله مولوی قندهاری فرمودند: اگر تیرهای بلا به سمت این سید عظیم الشان – حضرت آقا (مقام معظم رهبری) را بیان کردند – حرکت کنند شما خود را سپر بلا کنید و نترسید که کسی پشت سرتان حرف بزند. و من این تیرهای بلا را فتنه‌ها تعبیر می‌کنم. پشت سر ما هم خیلی حرف زدند اما ما دست از حمایت از این نظام و حضرت آقا نمی‌کشیم.

علت دین گریزی و ایجاد فتنه در جامعه و راهکار آن

متزلزل نشدن در فتنه‌ها با کسب اعتقادی قلبی قوی

اما ما نباید متزلزل شویم. معلوم می‌شود که اگر متزلزل شدیم برای دنیا بوده است. اگر واقعا قلب رسوخ پیدا کرد کار تمام است.

در دعای عالیه المضامین می‌خوانیم: خدایا محبت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و دوستان اهل بیت (ع) را رسوخ بده، رسوخ یعنی وارد قلب شود به این معنا که این دوستی ظاهری نباشد و در قلب رسوخ کند. اگر محبت رفت و در قلب رسوخ کرد دیگر کار تمام است و حالا شما اعتقادتان قلبی شده و اگر عالم هم برگردد شما بر نمی‌گردید.

شاید مردم بگویند دیوانه هستید اما مهم نیست! همه برگشته‌اند ولی این فرد قاطع پای دین ایستاده است. چون اعتقاد قلبی پیدا کرده است و هیچ طوفانی او را تغییر نمی‌دهد.

علت دین گریزی و ایجاد فتنه در جامعه و راهکار آن

راهکاری برای ایستادن جوانان و نسل جدید پای انقلاب

حالا باید چکار کرد؟ همانطور که گفته شد باید اعتقاد را قلبی و قوی کرد، دین و سنت را باید قوی کرد. من اعتقادم این است که یکی باید اعتقاد را قوی کرد که اگر اعتقاد مذهبی شل و سستی داشته باشید این بدرد نمی‌خورد و همینطور ما باید نسبت به انقلاب اسلامی هم این اعتقاد قلبی را کسب کنید و اعتقاد داشته باشید که این نظام و انقلاب یک نظام مهدوی است.

من بارها عرض کردم ما چیزی به عنوان دولت مهدوی نداریم، و اگر خوبترین دولت‌ها هم بیاید دولت مهدوی نیست و نمی‌تواند باشد و فقط یک دولت مهدوی داریم، اما نظام مهدوی داریم. یعنی این نظام متعلق به امام زمان (عج) است. مباحث گذشته من در شب‌های ۲۲ بهمن با ادله و برهان و روایات و مستنداتی که بود آنجا بیان کردم و گفتیم انقلاب پیروز شد مد نظر بگیرید و با اعتقاد و تحقیق بدانید که این انقلاب و نظام مهدوی و متعلق به امام زمان (عج) است.

اول باید تحقیق کرد که متاسفانه الان در مدرسه هم بحث تحقیق رشد نکرده است! باید یکی از درس‌ها در مدارس حداقل از پنجم به بعد این باشد که بگویند روش انقلاب چگونه بود؟ و چرا این انقلاب یک انقلاب الهی است؟ با ادله و مستندات باید به جوانان تفهیم شود و آن‌ها بدانند و اگر بدانند محکم پای این نظام می‌ایستند.

اما اگر این موضوع تبیین نشود و جوانان و نوجوانان ندانند، آن‌ها دیگر نمی‌گویند این انقلاب الهی است و اصلا با الهی بودن آن ناآگاه هستند پس در ذهن آن‌ها می‌آید که هر انقلاب که الهی نباشد یک روزی به پایان می‌رسد و یک انقلاب دیگر بوجود می‌آید.

بعد هم می‌گویند چهل پنجاه سال پیش پدران ما یک انقلابی کردند و الان به هر دلیلی زمانش گذشته است، یا اینکه می‌گویند چه لزومی است که پایبند به این انقلاب باشیم! اما اگر باور قلبی به این باشد که این انقلاب الهی است، پای انقلاب می‌ایستند و این محقق نمی‌شود الا اینکه به خوبی مطالعه شود و جوانان و نسل جدید معتقد شوند و تا معتقد نشوند و اعتقاد قلبی نداشته باشند پای این انقلاب نمی‌ایستند.

تقويت گفتمان مقاومت با تكريم مدافعان حرم - ایرنا

چرا یک عده مدافع حرم شدند و به سوریه رفتند؟

عزیزانی که به عنوان مدافع حرم به سوریه رفتند و مدافع حرم حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) شدندو عده‌ای در این راه شهید و جانباز شدند، آیا کسی گفت به سوریه می‌روم تا مدافع بشار اسد بشوم؟! چرا این عزیزان برای دفاع از حرم به سوریه رفتند؟ چون مدافعان حرم یک اعتقاد قلبی قوی داشتند و از طفولیت این اعتقاد را از مادرانشان کسب کرده بودند و مادران آن‌ها پای جلسه‌های روضه به بچه‌های خود شیر داده بودند و یک اعتقاد قوی در آن‌ها شکل گرفته بود.

مادران مدافعان حرم حتی در بارداری هم پای روضه‌های حسینی نوزاد خود را پرورش دادند و این صدای اشک و روضه حسینی بر این جنین در رحم و شیر این مادر تاثیر گذاشت، حتی برعکس آن هم هست اگر مادری ترانه گوش کند تاثیر منفی بر روی جنین و نوزاد دارد.

توصیه به زوجین هنگام بارداری همسر

این نکته را هم بگویم که خانم‌ها را در دوران بارداری خواهشاً اذیت نکنید! در این دوران باعث عصبانیت آن‌ها نشوید ولو اینکه حق با شما باشد، چون دوران بارداری است اگر مادر عصبی شود روی بچه اثر می‌گذارد. با آن‌ها قهر نکنید، حتی آن‌ها قهر کردند شما قهر نکنید. حواستان باشد تمام رفتار مادر در دوران بارداری و شیردهی روی بچه اثر می‌گذارد.

قبل از آن هم انعقاد نطفه است که آن هم خیلی مهم است و باید اعمالی انجام داد و بعد دوران بارداری و سپس دوران شیردهی که خیلی خیلی مهم است که این مادر چه چیزی می‌خورد و حتی چه چیزی گوش می‌دهد، اینها روی بچه خیلی تاثیر می‌گذارد. به خاطر همین مادری که در دوران حاملگی و شیردهی به روضه رفته امروز بچه او بزرگ شده و مدافع حرم شده است.

حالا چرا مدافع حرم شد؟ چون اعتقاد قلبی در او رسوخ کرده است و ما هم تا اعتقاد قلبی نسبت به نظام و انقلاب نداشته باشیم نمی‌توانیم از آن دفاع کنیم و پای آن بایستیم، پس باید روی اعتقادات کار کرد که این نظام یک نظام الهی است.

امام خمینی(ره) مردی از دیار قم

لزوم کار اعتقادی درباره نظام و انقلاب

اصلا تا الان چقدر کار اعتقادی برای نظام کردیم و چقدر در دانشگاه و حوزه و مدرسه کار شده است! به نسل جدید گفتند که انقلاب در سال ۵۷ پیروز شد، و شاه ظلم و فساد می‌کرد، و اینها را هم هر سال تکرار می‌کنید اما تا حالا ریشه آن را بیان نکردید که بنا بوده قبل از ظهور یک اتفاقی بیفتد و این انقلاب مقدمه ظهور شود.

اصلا فحشای و فقر زمان طاغوت مقدمه و عامل برای پیروزی انقلاب شد، اما اصل آن چیز دیگری است که قبل از ظهور باید یک انقلابی می‌شد که در روایات آمده است که امام کاظم (علیه السلام) فرمودند: «وَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ عِیسَی عَنْ أَیُّوبَ بْنِ یَحْیَی الْجَنْدَلِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَی اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ‌»، مردی از اهالی قم، مردم را به سوی حق دعوت می‌کند. گروهی با او هم پیمان می‌شوند که مانند پاره‌های آهن هستند، بادهای تند قدم‌هایشان را نمی‌لغزاند، از نبرد و دفاع ترسی ندارند و از آن خسته نمی‌شوند، و توکلشان بر خدا است. (بحارالأنوار، ج ۵۷، ص ۲۱۵).

و اصلا بنا بوده یک اتفاقی قبل از ظهور بیفتد که مقدمه برای ظهور شود، که این را اصلا کسی توضیح نداده و برای جوانان تبیین نشده است و اتفاقا برعکس شده و یک عده می‌گویند اصلا به نظام تقدس ندهید! چرا شما نظام را مقدس می‌کنید، در صورتی که وقتی مقدس نشود معلوم است هر انقلابی یک زمانی تمام می‌شود و مردم می‌گویند حالا یک انقلاب لیبرالیسم می‌خواهیم بعد از مدتی می‌گویند یک نظام سوسیالیسم می‌خواهیم! چون شما اعتقادی با آن برخورد نکردید این انقلاب الهی از اذهان حذف می‌شود و حتی با آن مقابله هم می‌شود تا نظامی دیگر بیاید چون نسل جدید هم نمی‌دانند این نظام برای چه آمده و چه هدفی دارد و نمی‌دانند یک نظام الهی است.

بیانیه ۶۱ اقتصاددان درباره وضعیت اقتصادی کشور: ایران در آستانه تورم ۳ رقمی| ۵ پیشنهاد برای برون‌رفت از این وضعیت

مردم بنده دنیا و اهمیت رسیدگی به وضع اقتصادی آنها

چه کسی بالاتر از معصوم است و آن هم سید الشهدایی که دو ماه برای ایشان عزاداری کردید، ایشان فرمودند: «اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلی اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّتْمَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ؛»، (تحف العقول، ص ۲۴۵)، به راستی که مردم بنده دنیا هستند و دین لقلقه زبان آن‌هاست، تا جایی که دین وسیلهزندگی آن‌هاست، دین دارند و چون در معرض امتحان قرار گیرند، دینداران کم می‌شوند.

وقتی بلا و ابتلائات و گرانی مردم را احاطه کند، دیندارها کم می‌شوند! پس دین و اکنون نظام و انقلاب باید دنیای مردم را تامین کند. به خدا قسم اگر مسئولین کمی دنیای مردم و وضع اقتصادی آن‌ها را درست کنند، ۸۰ و ۹۰ درصد همین مردم دیگر بیرون نمی‌آیند. در این روایت امام معصوم فرموده که مردم بنده دنیا هستند! پس باید دنیای مردم را درست کنید.

حتی اگر مولا امیرالمؤمنین (علیه السلام) نیز دست چند نفر را به طبق شرع مقدس قطع کند، باز یک عده بلند می‌شوند و شعار می‌دهند که او ظالم است و مرگ بر علی (علیه لاسلام) سر می‌دهند!

مردم گفتند آقای رئیسی که می‌آید مشکلات حل می‌شود، هر چند ایشان واقعا دارد زحمت می‌کشد و حضرت آقا هم اشاره عالی کرده‌اند که فرمودند دشمن دید دارد تغییراتی صورت میگیرد پس به میدان آمدند. چون دیدند بعضی از کارخانه‌های بسته شده الان باز شده است و تحولات و تغییراتی در حال انجام است.

لزوم طرح کوتاه مدت اقتصادی برای مردم

ولی یک نکته مهم اینکه یک موقع یک کار خوب انجام می‌شود اما این کار بلند مدت است و در آینده اثر و ثمره آن مشخص می‌شود، اما چون مردم بنده دنیا هستند باید در کنار این کارهای بلند مدت یک طرح کوتاه مدت برای سفره مردم داشته باشید در حدی که ملموس باشد.

مردم فکر می‌کردند وقتی آقای رئیسی می‌آید دیگر قیمت‌ها بالا نمی‌رود ولی از آن طرف برخی کالاها گران شد و مردم هم که بنده دنیا بودند و اعتقاد قلبی به نظام نداشتند، کمی شل شدند، و حالا شما بیایید بگویید صبر کنید تا نتیجه طرح بلند مدت را ببنید اما کسی گوش نمی‌دهد چون اکثریت اعتقاد قلبی ندارند و صبر هم نمی‌کنند.

لزوم برخورد با رانت و مردمی بودن همه مسئولین

و دوم اینکه وقتی مردم می‌بینند فرزند فلان مسئول آن طرف آب است نه اینکه خودش رفته باشد بلکه از طریق رانت رفته است، مردم بد بین می‌شوند و باید اینها درست شود ولی انصافا شخص آقای رئیسی تعطیلات آخر هفته به استان‌ها می‌رود و زحمت می‌کشد اما وقتی وزیری به مجلس اخیرا معرفی می‌شود که صد هزار میلیارد اموالش است، معلوم است درد مردم را نمی‌فهمد.

ببینید شهید رجایی چگونه بود و چه جور زندگی می‌کرد؟ خانمش برای رفت و آمد شهری از اتوبوس خط واحد استفاده می‌کرد و مردم باورشان نمی‌شد! همچنین دکتر شیبانی در اتوبوس سوار می‌شود و حتی ناهار خود را از خانه می‌آورد! یا اینکه شهید لاجوردی با دوچرخه می‌آمد. امروز هم مسئولین باید اینگونه با مردم باشند. انقلاب از مسئولینی که اهل دنیا هستند و به دنیا چسبیدند و مردم را فراموش کردند، ضربه می‌خورد.

ترس دشمن از پیشرفت علمی ایران

اما اصل بحث این است که فتنه‌ها از این به بعد بیشتر خواهد بود و فکر نکنید که تمام شد! فرمایشات حضرت آقا چقدر قوی بیان شد و دشمن فتنه را طوری برنامه ریزی و اجرا کردند که مقارن با هفته دفاع مقدس، راهپیمایی عظیم اربعین، سخنرانی ریاست محترم جمهوری، موفقیت‌های علمی بود.

ما در پرتاب فضاپیما که اخیرا پرتاب شد، حرف اول را زدیم! در دنیا فقط سه کشور است و ایران یکی از این سه کشور است و ما چقدر پیشرفت کردیم و دشمن این پیشرفت را نمی‌خواهد. با همه توطئه‌های دشمن و نفوذی‌های داخلی الان ما در فضا می‌توانیم ماهواره‌ای که آنجا هست جا به جا کنیم؛ این خیلی عجیب است و اینها را نمی‌گذارند به رخ کشیده شود و دشمن برای همین می‌ترسد که ایران دارد پیشرفت می‌کند.

اما تا وضع حال مردم خوب نشود مردم همراهی نمی‌کنند و دشمن هم سو استفاده می‌کنند. همین الان در خیابان‌های اطراف بروید و از مردم بپرسید که آیا خبر دارید دیروز ما ماهواره بر فضایی که در هوا ماهواره را جا به جا می‌کند پرتاب کردیم، اصلا کسی خبر ندارد و چیزی نمی‌داند!

این بُعد قوی علمی اما کسی نمی‌داند و دشمن همین را می‌خواهد که کسی نداند، پس فتنه‌ها زیاد می‌شود وعمده فتنه هم اقتصاد است هرچند دوران آخر دولت احمدی نژاد من تذکر دادم که فتنه اقتصادی در راه است. دلار را هم دولت‌ها خراب کردند.

فتنه اقتصادی و مذهبی

پس فتنه‌های اقتصادی زیاد می‌شود و یکی هم اینکه فتنه مذهبی بوجود خواهند آورد و این را هم خیلی دقت کنید و تامل نمایید که اگر فتنه اقتصادی و مذهبی با هم تلفیق شود خطرش خیلی بیشتر است.

اما این را به فضل الهی به شما بگویم که باید بیان شود و سریع قبل هم گفتم اگر این انقلاب مثلا تا ۵۰ سال هم طول بکشد از بین نمی‌رود و این پرچم به دست امام زمان (عج) می‌رسد. اما نگفتم که ۵۰ سال دیگر حتما انقلاب از بین می‌روم این حرف‌ها را برخی بر می‌دارند و جا به جا می‌کنند و من گفتم اگر ۵۰ سال طول بکشد باز این پرچم به دست صاحبش می‌رسد بعد رفتند گفتند فلانی گفته این انقلاب ۵۰ سالگی از بین می‌رود!

حتی اگر این نظام به باریکی مو برسد از بین نمی‌رود ولی ما نباید اجازه بدهیم این زحمت را ایجاد کنند و این نکته را هم بگویم حالا که به باریکی مو هم اگر برسد قطع نمی‌شود ولی نباید ما دلمان را خوش کنیم چون خدا با هیچ کسی عقد اخوت نبسته است و باید مواظبت کنیم ان شاءالله خدا عنایت کند ظهور آقا جان نزدیک باشد، اما بدانید به فضل و کرم الهی ان شاءالله اگر مسئولین ما خوب کار کنند بداء بوجود نمی‌آید اما بداء امکان دارد و شاید کم اما امکان هست و شوخی بردار نیست و خدا با کسی عقد اخوت نبسته است.

شعار زن، زندگی، آزادی شعار اسلام است!

حداقل مسئولین کاری کنند که در سفره مردم ملموس شود و الا مردم فکر نکنید آزادی که دشمن‌ها می‌گویند عملی شود و دشمن اصلا دنبال آن نیستند و دشمن الان دارد شعار می‌دهد زن، زندگی، آزادی و این را اسلام می‌گوید و این زن و زندگی و آزادی را اسلام بیان کرده است! اما منظور اسلام آزادی زن از بند شهوت و دنیا است، اما دشمن حرف خوبی می‌زنند که جذب کنند اما زن و زندگی و آزادی آن‌ها یک چیز دیگر است! آن‌ها دنبال چیزی دیگر هستد و الا زن و زندگی و آزادی شعار اسلام است و اتفاقا شعار ما هم همین است.

اتفاقا اسلام آمد زن را زن کرد و الا قبل از اسلام دخترها را زنده به گور می‌کردند و اسمی از زن نبود! اسلام آمد و به زن ارزش و قرب داد!

اصلا زنی که مد نظر دشمنان هست چه زنی است؟ چند روز قبل خودشان اعلام کردند در انگلستان بیش از ۴۴ درصد زنان در دانشگاه‌ها و خیابان‌ها مورد تعرض قرار می‌گیرند، تازه این اقل آن است! آیا این زن است؟ آیا این آزادی برای زن است؟ منظور این زن است؟ اما از نظر اسلام زن هم مانند مرد می‌تواند به مقامات انسانی برسد و نمونه آن در عصر کنونی بانو امین اصفهانی است که به درجه اجتهاد رسید که آیت الله مرعشی می‌گوید من افتخار می‌کنم که اجازه روایی از این بانو دارم که صدا و تصویر ایشان موجود است که این سخن را می‌گویند.

اختیار و آزادی دادن به زن در اسلام

زن در اسلام این است اما غرب برای زن حرمت قائل نیست! یا برعکس زن اگر ارث برد می‌تواند یک ریال آن را به خانه شوهر نیاورد و این آزادی و اختیاری است که اسلام به او داده ولی مرد باید او را تامین کند. نفقه بر گردن مرد است با اینکه اگر خود زن پول دارد ولی مرد باید نفقه او را بدهد و اگر در خانه شوهر پول آورد از لطف و محبتش است. اسلام اینگونه به زن اختیار و آزادی می‌دهد. اما برعکس اگر به مرد ارث رسید او می‌آورد هزینه خانواده‌اش می‌کند.

حتی در بحث دیه چرا نصف است، چون زن وقتی دیه به او می‌دهند این متعلق به خودش است، اما وقتی به مرد دیه می‌دهند این پول در خانواده خرج می‌شود. حتی زن سر کار برود مرد حق ندارد بگوید حقوقش را بیاورد و در زندگی خرج کند.

زن در غرب مدلی برای شهوترانی

اسلام اینگونه به زن بها داده است اما غرب می‌خواهند زن یک مدل در ویترین‌ها باشد و برای شهوترانی بگذارند و در ویترین‌های شهوترانی، زنان را می‌فروشند! اسلام به زن بها می‌دهد می‌گوید این مادر است، خیلی جالب است در اسلام می‌گوید اگر زن به بچه شیر می‌دهد باید پول شیر دادن به او بدهید.

پس زن در اسلام شرافت دارد ولی این غربی‌های بی‌شرف می‌خواهند شرافت و حریت و عفت را از زن بگیرند، بعد می‌گویند آزادی و می‌خواهند روسری را از سر او بردارند! اما آن‌ها چیز دیگری می‌خواهند و اینها توضیح داده نشده است و کسی در مدارس هم نگفته که شرافت زن در اسلام چیست و اسلام چه شرافتی به زن داده است.

بروید بگردید ببینید کجا زن در جهان این قدر شرافت دارد، اصلا قوانین کشورهای غربی را مطالعه کنید در قانون کدام کشور به زن اینقدر شرافت داده اند!

پس روی اعتقادات زیاد کار کنید و در کنار روضه مصیبت حضرت زینب (س) خواندن درباره شرافت زن در اسلام صحبت کنید، از شرافت زن در اسلام بگویید و زن در اسلام و انقلاب را برای مردم تبیین کنید.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید