کد خبر : 31366
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 مهر 1401 - 17:44
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای علت تعطیل شدن درس آیت الله قاضی و تبعید آیت الله مسقطی بسته هستند

علت تعطیل شدن درس آیت الله قاضی و تبعید آیت الله مسقطی

علت تعطیل شدن درس آیت الله قاضی و تبعید آیت الله مسقطی
آیت الله قرهی در یکی از جلسات درس اخلاق خود علت تعطیل شدن درس آیت الله قاضی و تبعید آیت الله مسقطی به نقل از استادشان آیت الله قندهاری بیان کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست‌نوشته‌های امیرمحسن سلطان‌احمدی: ششم ربیع‌الاول مصادف با سالروز رحلت آیت‌الله سیدعلی قاضی طباطبایی از عارفان بزرگ عالم اسلام است. آیت‌الله روح‌الله قرهی از اساتید برجسته اخلاق و عرفان اسلامی شهر تهران در یکی از جلسات معرفت النفس که ۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۱ شمسی در مسجد کوی دانشگاه تهران برگزار شد که ماجرای علت تعطیل شدن درس آیت‌الله قاضی و تبعید آیت‌الله مسقطی به توصیه آیت‌الله‌العظمی سید ابوالحسن اصفهانی به نقل از استادشان آیت‌الله مولوی قندهاری بیان نمودند.

در ادامه به مناسبت سالروز ارتحال مرحوم آیت الله سید علی قاضی این ماجرا از لسان آیت‌الله قرهی می‌آید.

علت تعطیل شدن درس آیت الله قاضی و تبعید آیت الله مسقطی

علت تعطیل کردن درس آیت‌الله قاضی به توصیه آیت‌الله اصفهانی

آیت‌الله محمّد حسن مولوی قندهاری (اعلی اللّه مقامه الشّریف)، آن کنز خفی الهی، شاگرد مبرّز آیت‌الله آسیّدابوالحسن اصفهانی (اعلی اللّه مقامه الشّریف) – که از ناحیه امام زمان (روحی له الفدا) توقیع دارند – بودند. آسیّدابوالحسن اصفهانی (اعلی اللّه مقامه الشّریف) فرموده بودند: خلّص من آشیخ محمّد حسن است. آن‌ها در زمان آیت الله قاضی (اعلی اللّه مقامه الشّریف) باهم بودند.

تعطیلی درس آیت‌الله قاضی و تبعید آیت‌الله مسقطی از نجف

در آن زمان چون بعضی عرفان را درک نمی‌کردند و اوضاع به هم ریخته بود، آیت‌الله آسیّدابوالحسن اصفهانی (اعلی اللّه مقامه الشّریف) به آیت‌الله قاضی (اعلی اللّه مقامه الشّریف) فرموده بودند که درس خود را تعطیل کنند و به آیت‌الله آسیّد محمّد اصفهانی (اعلی اللّه مقامه الشّریف) هم با این که از شاگردان خود ایشان بودند، فرمودند: صلاح نیست در نجف بمانید و باید بروید؛ ایشان هم به مسقط که اطراف بود رفتند و به آیت‌الله مسقطی معروف شدند.

خیلی‌ها از این جریان ناراحت بودند که چرا ایشان این‌طور گفتند. آیت‌الله مولوی قندهاری (اعلی اللّه مقامه الشّریف) فرمودند در همان زمان‌ها بود که یک مرتبه وقتی خدمت آیت‌الله آسیّدابوالحسن (اعلی اللّه مقامه الشّریف) رسیدیم، ایشان فرمودند: نگاه به درب خانه آسیّد علی آقای ما (آیت‌الله قاضی (اعلی اللّه مقامه الشّریف))، حوائج انسان را برآورده می‌کند. من تعجّب کردم، گفتم: آقا! پس چرا شما گفتید ایشان درس خود را تعطیل کنند و آسید محمّد را هم تبعید کردید؟ فرمودند: برای حفظ خود آقای قاضی این کار را کردم.

علت تعطیل شدن درس آیت الله قاضی و تبعید آیت الله مسقطی

بیان علت تعطیلی درس به آیت‌الله قاضی و واکنش ایشان

آیت‌الله مولوی (اعلی اللّه مقامه الشّریف) بیان کردند: وقتی این‌طور شد ارادت من به آقای قاضی (اعلی اللّه مقامه الشّریف) بیشتر شد و محضر ایشان رفتم، گفتم: آقا! می‌دانید که آسیّدابوالحسن در مورد شما این‌گونه فرموده است؟

فرمودند: به‌قدری آیت‌الله آسیدابوالحسن بر من ولایت دارد که اگر بگوید درس و بحث و همه‌چیز را تعطیل کن و به ایران برگرد، من برمی‌گردم؛ چون ایشان در سیاست الهی قرار دارد و من قبل از اینکه شما بیایید بگویید، فهمیده بودم که ایشان صلاح من را می‌خواهد. آیت‌الله آسیدابوالحسن اصفهانی (اعلی اللّه مقامه الشّریف) در تهذیب نفس، اوج مطالب را گرفته‌اند.

علت تعطیل شدن درس آیت الله قاضی و تبعید آیت الله مسقطی

آیت‌الله مولوی قندهاری (اعلی اللّه مقامه الشّریف) فرمودند: بعد آیت‌الله قاضی (اعلی اللّه مقامه الشّریف) به من فرمودند: آشیخ محمّدحسن! به خدا قسم اگر کسی عمر خود را بگذارد برای اینکه نفس خود را سیاست کند می‌ارزد، بعد از آن پروردگار عالم این سینه را پر از علم می‌کند.

خدا گواه است ما حوصله نداریم. الآن رفقایی که آن روز در محضر آیت‌الله مولوی قندهاری (اعلی اللّه مقامه الشّریف) با هم بودیم و این مطالب را می‌شنیدیم، هستند. ایشان تعریف می‌کردند: آیت‌الله قاضی (اعلی اللّه مقامه الشّریف) به ما گفت: می‌دانید من طوری شعر عربی می‌گویم که خود عرب‌ها نمی‌توانند مثل آن را بگویند – واقعاً وقتی شعرهای آیت‌الله قاضی را جلوی شعرای عرب می‌گذاشتی، می‌گفتند: این فرد از شعرای بزرگ عرب است که مثلاً صد سال پیش زندگی می‌کرده است- می‌دانید این از کجا آمده است؟ فقط از سیاست نفس به وجود آمده است.

بعد قسم خورده و فرموده بودند: به خدا قسم، من شعر فارسی هم بلد نبودم، چه برسد بخواهم شعر عربی بگویم، امّا عنایت آقاجانمان را به‌واسطه اینکه سیاست نفس کردم، دیدم. ایشان فرمودند: یک عمر لازم است تا انسان سیاست نفس کند.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید