کد خبر : 31360
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 شهریور 1401 - 18:10
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای انواع صراط و راه رفتن به صراط مستقیم بسته هستند

انواع صراط و راه رفتن به صراط مستقیم

انواع صراط و راه رفتن به صراط مستقیم

در ادامه آیه اول سوره ابراهیم می‌خوانیم: «بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَیٰ صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ؛ و به راه خدای پیروزمند ستودنی راه نمایی» در زبان عرب این جمله را بدل می‌گویند! این بدل «إِلَی النُّورِ» است. مثلا می‌گوید احمد آقا پسر حسین را دیدم، یا اینکه می‌گویید علی آن قهرمان کشتی را دیدم، در اینجا پدر حسین

در ادامه آیه اول سوره ابراهیم می‌خوانیم: «بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَیٰ صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ؛ و به راه خدای پیروزمند ستودنی راه نمایی» در زبان عرب این جمله را بدل می‌گویند! این بدل «إِلَی النُّورِ» است.

مثلا می‌گوید احمد آقا پسر حسین را دیدم، یا اینکه می‌گویید علی آن قهرمان کشتی را دیدم، در اینجا پدر حسین و قهرمان کشتی بدل احمد آقا و علی است، یعنی اگر بگویید کدام احمد آقا گفته شده که احمد آقا پسر حسین. و این جمله پایانی این آیه هم بدل «إِلَی النُّورِ» است.

در این آیه خدا می‌فرماید همه انبیا می‌خواهند شما را از ظلمات به سوی نور ببرند، حالا شما می‌گویید این نور چیست؟ می‌گویند این نور همین صراط است که در پایان آیه به آن اشاره شده است.

صراط در سوره حمد هم آمده است و ما هر روز حداقل ۱۰ بار این سوره را در نماز میخوانیم و این صراط را از خدا درخواست می‌کنیم و می‌گوییم: «إِاهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ؛ ما را به راه راست هدایت فرما».

اما خداوند را ه خود را با صفت استقامت توصیف کرده است و رفتن در راه خدا سخت است و آدم‌های ضعیف در این مسیر میبرند.

اول مسیر و راه جمعیت میلیونی می‌آید اما میان راه می‌روند.

حتی اگر دین این نون را نداشت و در دین نون نبود اینقدر طالب دین نبود، حتی همین هیئت‌ها هم خیلی‌ها به خاطر نون دین که غذا می‌دهند، می‌آیند! و مسیر و راه خدا هم اولش جمعیت زیادی می‌آید اما وسط راه خیلی‌ها می‌روند چوون مردم دنبال دنیا هستند و دین لقلقه زبان آن‌ها شده است.

اما صراط مستقیم راهی است که صبر و استقامت می‌خواهد، همان راهی است که حضرت زینب (س) و اهل بیت (ع) رفتند. همان راهی است که حضرت علی (ع) ۲۵ سال خانه‌نشین بود ولی صبر کرد.

خدا گفتن آسان است اما پای خدا بودن و راه خدا رفتن سخت و دشوار است. پیامبر (ص) می‌فرمود سوره هود مرا پیر کرد! آیه ۱۲ سوره هود خداوند توصیه به صبر و استقامت نموده و می‌فرماید: «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا ۚ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ؛ پس همان‌گونه که فرمان یافته‌ای، استقامت کن؛ و همچنین کسانی که با تو بسوی خدا آمده‌اند (باید استقامت کنند)! و طغیان نکنید، که خداوند آنچه را انجام می‌دهید می‌بیند!»

اما ما خیال می‌کنیم دین را ه آسانی است!

تازه بعد از اینکه در سوره حمد درخواست صراط مستقیم را نمودیم در آیه بعد می‌فرماید: «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ راه آن‌ها که بر آنان نعمت دادی»، درخواست ما همان راه پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) ایشان است! که همه‌اش صبر و استقامت و آسیب بود! ولی ما اینگونه نیسیتم و سر چند مدل غذا نشسته‌ایم و ناشکری می‌کنیم در صورتی که اگر در صراطی که امام حسین (ع) رفت ما هم میرفتیم و سر سفره کربلا سر سفره تشنگی می‌نشستیم، مشخص نبود پای رکاب حضرت می‌ماندیم!

پس این فکر را از سرتان بیرون کنید که صراط مستقیم راهی آسان و راحت است! بدانید که صراط مستقیم راه آسانی نیست، پیامبر (ص) که بر این صراط گام گذاشت فقط ۸۰ جنگ را در مدتی کوتاه بر حضرت تحمیل کردند.

بدانید که خدا نور است و هر چه به سمت خدا بروید نورانی‌تر می‌شوید و نور کسب می‌کنید و در این عالم یک نور بیشتر نیست و همه از همین یک نور، نور گرفته اند.

از امام صادق (ع) پرسیدند که صراط مستقیم چیست؟ و حضرت فرمودند راهی که انسان را به خدا می‌رساند. بعد حضرت فرمود ما دو صراط داریم که یکی صراط در دنیا و دیگری صراط در آخرت است.

همین صراط دنیا در آخرت به صورت پل صراط بر روی جهنم مجسم می‌شود و همه باید از جهنم عبور کنند و تا از جهنم عبور نکنید کسی به بهشت نمی‌رسد و کسی نیست که وارد جهنم نشود اما این پل روی جهنم است که خوبان خدا از روی این پل رد شوند و به جهنم وارد نشوند.

اما این پل صراط در آخرت همین صراط در دنیا است. ببنید الان در دنیا در چه صراطی هستید، اگر الان در دنیا در جهنم هستید از آن پل هم نمی‌توانید عبور کنید و به جهنم می‌افتید!

اگر در دنیا حرام می‌خورید الان شکم‌های شما جهنم است، اگر دروغ و غیبت می‌گویید زبان‌ها و گوش‌های شما آتش جهنم شده است، اگر به نامحرم و ناموس مردم نگاه می‌کنید، چشم‌های شما الان آتش جهنم است و الان در جهنم هستید و در آخرت هم به جهنم می‌افتید. صراط همین است.

اما کسانی می‌توانند از این صراط عبور کنند و به جهنم نیفتند که در دنیا واجبات دین را عمل می‌کردند و از حرام پرهیز می‌نمودند، دروغ و غیبت نمی‌گفتند و به نامحرم نگاه نمی‌کردند، چنین افرادی در صراط آخرت هم به راحتی از پل صراط عبور می‌کنند.

اما بدانید که این پل صراط از مو نازک‌تر و از شمشیر تیزتر است! به همین دلیل ما نیاز به شفاعت اهل بیت (ع) داریم، اگر امام حسین (ع) دست ما را نگیرد نمی‌توانیم از این صراط عبور کنیم، پس باید در دنیا دائما یاد امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) باشیم و از امام بخواهیم که در این صراط مستقیم ما را حفظ کند.

فکر نکنید با عبادت و اعمال خود می‌توانید به راحتی از این صراط عبور کنید، اصلا بدون اهل بیت (ع) عبور غیر ممکن است!

باید هر روز که از خواب بیدار می‌شویم از امام زمان (عج) درخواست کنید که دست شما را بگیرد تا در صراط مستقیم باشید.

مرحوم آیت الله بهجت در شهری که یک امام یا امامزاده‌ای نبود ایشان اصلا زندگی نمی‌کرد! یا نجف یا مشهد یا قم بودند و تهران هم که می‌آمدند به شهرری می‌رفتند! اینطور نیست که ما به اعمال خود ببالیم این راه سخت‌تر و دشوارتر از این حرف‌ها است.

باید از مولا علی (ع) مجوز عبور از صراط را بگیرید، بدانید نمی‌توانید بدون مجوز از مولا علی (ع) از صراط عبور کنید.

در دنیای وا نفسا با این اوضاع آشفته کنونی مگر می‌توان گناه و معصیت نکرد! باید و قطعا از اهل بیت (ع) کمک بگیرید. خصوصا شما جوانان باید هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید سوره یاسین را بخوانید و به امام زمان (عج) هدیه کنید و اگر فرصت هم داشتید بعد از آن زیارت آل یاسین را هم بخوانید و سپس از امام زمان (عج) بخواهید که شما را در این وانفسای دنیا کمک کند و دستتان را بگیرد که گناه نکنید.

بدانید وقتی شما به حضرت چیزی هدیه می‌کنید ایشان هم به شما هدیه خواهد کرد، بعد مگر می‌شود شما به حضرت چیزی هدیه کنید و حضرت به شما چیزی هدیه ندهد! حالا حساب کنید کسی که هر روز سوره یاسین را بخواند و ثواب آن را به حضرت هدیه کند، آیا محروم از دعای حضرت می‌شود؟! قطعا حضرت او را دعا می‌کند. اصلا هر کس حضرت را دعا کند یا بر جدش امام حسین (ع) گریه کند، حضرت هم او را دعا می‌کند.

باید دعای حجت بن الحسن (عج) بالای سرتان باشد تا در این وانفسای دنیا مرتکب خطا و گناه نشوید و در صراط مستقیم صبر و استقامت داشته باشید. بدانید صراط مستقیم امروز حجت بن الحسن (عج) است و راه ایشان صراط مستقیم است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید