کد خبر : 31358
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 مرداد 1401 - 22:10
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای اهمیت رعایت جایگاه پدر و مادر/محبت به دختر و درک دوران ماهیانه بسته هستند

اهمیت رعایت جایگاه پدر و مادر/محبت به دختر و درک دوران ماهیانه

اهمیت رعایت جایگاه پدر و مادر/محبت به دختر و درک دوران ماهیانه
حجت الاسلام الهی در این جلسه نکات مهمی درباره حفظ جایگاه پدر و مادر در خانواده و همچنین مراعات بانوان در دوران ماهیانه و برخورد با دختران را بیان کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی مروج:عصر یکشنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۱ در سومین جلسه مراسم دهه سوم ماه محرم حسینه فاطمه زهرا (س) گردان عمار در چهارراه آبسردار توفیق بهره از محضر استاد محمدحسن الهی را داشتم که ایشان در این جلسه نکاتی تربیتی درباره اهمیت رعایت جایگاه پدر و مادر و همچنین چگونگی برخورد با دختر و بانوان در زمان بیماری ماهیانه بیان نمودند.

اینک در ادامه گزیده یادداشت‌هایم از بیانات این استاد اخلاق حوزه علمیه قم را تقدیم شما معارف جویان عزیز می‌نمایم تا از این طریق شما نیز بهره‌مند از این جلسه شوید.

والدین با چه کاری دشمن فرزند خود می شوند؟ - خبرگزاری حوزه

ریشه همه مشکلات رعایت نکردن جایگاه و حق پدر و مادر

در مطالعه‌ای که داشتم بررسی کردم که مشکل شیعه چیست؟ مشکل مردم ایران چیست؟ با اینکه مردم ایران لطف خداوند شامل حالشان است اما آنجور که باید، مشمول این لطف قرار نگرفتند! در بررسی که داشتم به منزل و خانه رسیدم و در خانه به پدر و مادر رسیدم! دیدم مشکل اصلی در خانه و پدر و مادر است و اکثرا حق پدر و مادر را رعایت نمی‌کنند و آن‌ها در جایگاه خود نیستند که اگر این حق رعایت می‌شد همه مشکلات حل می‌شد.

این جوان‌هایی که به این هیئت‌ها می‌آیند و عزاداری می‌کنند و سینه می‌زنند و حتی ایام اربعین کربلا می‌روند، اگر رفتار خود را با پدر و مادر اصلاح کنند ثوابش بیشتر است و مشکلات آن‌ها هم حل می‌شود و پیش حضرات معصومین این احترام ارزش بیشتری دارد.

توصیه قرآن به احترام پدر و مادر

خداوند در آیه ۲۳ سوره اسراء نیز توصیه به احترام به پدر و مادر نموده و می‌فرماید: «وَقَضَیٰ رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا؛ پروردگارت مقرر داشت که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید. هرگاه تا تو زنده هستی هر دو یا یکی از آن دو سالخورده شوند، آنان را میازار و به درشتی خطاب مکن و با آنان به اکرام سخن بگوی.»

اماای جوان‌ها شما چطور خود را امام رضایی و امام حسینی می‌دانید و می‌گویید امام رضا (ع) را پیدا کردم و به مشهد می‌روید اما این آیه قرآن را ندیدید؟! حتی یک اف هم نباید به پدر و مادرتان بگویید.

حق فرزند بر پدر و مادر | سامانه اشتراک محتوای حرم مطهر رضوی

دعای امام سجاد (ع) درباره پدر و مادر

چرا در برخی خانه‌ها پدر جایگاهی ندارد؟! یا مادر، فرقی نمی‌کند! برای خودتان جایگاه درست کردید اما جایگاه پدر و مادر را خراب کردید! امام سجاد (ع) در فرازی از دعای ۲۴ صحیفه سجادیه درباره پدر و مادر فرمودند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْهِمْنِی عِلْمَ مَا یجِبُ لَهُمَا عَلَی إِلْهَاماً؛ خداوندا بر محمد و آلش درود فرست، و دانش آنچه از حقوق ایشان که بر من لازم است به من الهام کن»

حضرت در این فراز از خداوند درخواست دارد که آنچه درباره پدر و مادر را باید رعایت کنم به من الهام کن! این خیلی مهم است که حضرت اینگونه دعا می‌کند اما وقتی پدر و مادر در خانه تکریم نشوند همه مشکلات هم می‌آید و حل نمی‌شود.

اصلا ما شیعه هستیم و از شیعه توقع است که حقوق پدر و مادر را رعایت کند و حضرت هم در این فراز از خدا درخواست دارد که بتواند حقوق پدر و مادر را رعایت کند.

قصور برخی از والدین نسبت به تضعیف جایگاه خود

البته این نکته هم فراموش نشود گاهی برخی پدر و مادرها در این رعایت نشدن جایگاه خود مقصر هستند و کاری می‌کنند که بچه‌ها در مقابل آن‌ها بایستند! چون رعایت سن بچه را نمی‌کند. گاهی بچه در یک مقطع سنی است که پدر و مادر باید به او کمک کند نه اینکه از او توقع داشته باشد.

الان زمان قدیم نیست و بچه‌ها خوب نمی‌فهمند و باید به آن‌ها جایگاه پدر و مادر را یاد داد تا این حرمت جایگاه را حفظ کنند و بفهمند.

فضای مجازی و دختران؛ تهدیدها، راهکارها، پیشنهادها | دفتر انتشارات و فناوری آموزشی

چرا برخی دخترها تمام وقت غرق فضای مجازی شدند؟!

چرا الان بچه‌ها خصوصا دختر در این فضای مجازی مثل اینستاگرام و تلگرام رها شده‌اند و شب روز در فضای مجازی هستند؟! و کسی هم نمی‌تواند حریف آن‌ها بشود. اما اگر کسی در دین محکم باشد و بچه‌های خود را محکم تربیت کرده باشد خطری برای آن‌ها نیست ولی افرادی که سست هستند این فضاهای مجازی برای آن‌ها خطر است.

دختر تجربه مرد را ندارد و می‌خواهد فردا با یک مرد ازدواج کند و او دارد از الان دارد تجربه و تمرین فردا را می‌کند! اما دو مرد که می‌تواند به او کمک کند پدر و برادر او هستند، باید پدر و برادر با او در ارتباط باشند و به او محبت کنند و اگر او غرق محبت پدر و برادر شد چنین دختری فردا در شوهرداری خوب است و هرگز با نامحرمی دوست نمی‌شود.

اهمیت مراعات حال بانوان در زمان بیماری ماهیانه

نکته دیگر اینکه خانم‌ها در ماه یک زمان ماهیانه دارند که در این زمان دیگر نماز هم نمی‌توانند بخوانند و در این زمان بدن او اصلا آهن ندارد و ضعف کامل دارد در حد یک میت است و در این زمان مردها باید از آن‌ها پرستاری کنند اما حالا مردها، پدر یا برادر یا شوهر رعایت حال او را نکند، او اصلا توان ندارد و به سمت پرخاشگری می‌رود و روحیه زن و دختر می‌شکند!

پدر یا برادر در این ایام آن مشکل را با دختر یا مادر مطرح کرده است و سر موضوع در این ایام دارد بحث می‌کند در صورتی که او الان در بدترین شرایط جسمی است و نیاز به استراحت مطلق و حتی پرستاری دارد نه اینکه بحث را در این ایام مطرح کند! و اگر بحث مطرح شد او نیز پرخاشگری می‌کند چون دست خودش نیست و این وضعیت جسمی او را خشن می‌کند و اگر چنین اتفاقی افتاد و مراعات حال او را نکردید، روحیه لطیف او را شکسته‌اید و به سختی او سر پا می‌شود!

وقتی می‌بینید در این ایام نماز نمی‌خوانند شما هم بدانید که وارد آن ایام ماهیانه شده‌اند و وضعیت مناسبی ندارند و باید به آن‌ها رسیدگی بیشتر کنید نه اینکه دعوا و بحث‌ها را در این ایام مطرح کنید، او را بیشتر تحویل بگیرید و برای او پسته بخرید تا جان بگیرد و از این دوران عبور کند نه اینکه او را اذیت کنید!

یادی از حاج آقا فخر تهرانی | پایگاه رسمی حجت الاسلام موسوی مطلق

توصیه مرحوم حاج آقا فخر تهرانی نسبت به دختر دارها

سال‌ها در محضر مرحوم حاج آقا فخر تهرانی بودم و ایشان با ما همسایه هم بود؛ در سن پیری ایشان توصیه کردند که با دخترت آنقدر دوست و رفیق باش که او مسائل خصوصی‌اش را به تو بگوید! اما آیا ما الان اینگونه با دخترانمان هستیم؟!

 

رفاقت‌های حرام نتیجه بی‌محبتی در کانون خانواده

بدانید اگر رفتار شما منجر به بی‌محبتی به دختر شد به مرور این دختر با بی‌مهری بزرگ می‌شود و فردا که دانشگاه رفت و یک نفر به او محبت کرد، کافی است با یک پیامک محبت‌آمیز کار او تمام شود و مقصر هم شما هستید! خیلی از مسائل دیگر زندگی هم به همین چیزها گره خورده است.

نحوه برخورد آقایان با همسرشان

آقایان وقتی وارد منزل می‌شوید به همسرتان خسته نباشید بگویید و عرض کنید ما می‌دانیم مدیون شما هستیم و از زحمات او تشکر کنید و به زبان بیاورید تا او هم بداند که شما زحمات او را دیدید و قدردان هستید. در روایت آمده حتی به همسرتان بگویید دوستت دارم، برای او هدیه بگیرید و پدر و مادر هم همینطور است. وقتی پایه‌های زندگی محکم نشد در جامعه طلاق زیاد می‌شود.

این همه مجالس امام حسینی است اما چرا مشمول رحمت الهی نمی‌شویم؟ به خاطر همین چیزها است که حقوق پدر و مادر و همسر و فرزند را رعایت نمی‌کنیم و احترام آن‌ها را نداریم، خصوصا احترام پدر و مادر در جامعه کم شده است.

فهم دینداری ایجاد می‌کند که من وظیفه‌ام را نسبت به پدر و مادر بدانم و آن را انجام دهم. بدانید که اگر پدر و مادر از شما راضی باشند و حق آن‌ها را رعایت کنید خدا هم از شما راضی است و مشکلات شما حل می‌شود.

5 مزیت مهم زیادبودن تعداد فرزندان در خانواده- اخبار خانواده و جوانان - اخبار اجتماعی تسنیم | Tasnim

نیاز ۱۰ شخصیت خوب برای فرزندان

نکته دیگر اینکه بچه‌ها باید در وجودشان ۱۰ نفر را قبول داشته باشند از جمله: پدر و مادر، عمو و دایی، عمه و خاله، مرجع تقلید، ولی فقی و… اما خوبش را یعنی بچه‌ها ۱۰ شخصییت خوب در زندگی داشته باشند.

اگر شما با برادر یا خواهر خود اختلاف و مشکل دارید او عمو و عمه فرزندتان است و نباید این اختلاف روی بچه شما هم تاثیر بگذارد چون یکی از آن ۱۰ شخصیت که باید فرزند شما داشته باشد یکی از آن‌ها عمو است. پس ذهن بچه را نسبت به عموی خود خراب نکنید و نگذارید این ۱۰ شخصیت از بیرون جایگزین شوند و به جای خوب شخصیت‌های بد جای آن‌ها را بگیرند.

بدانید وقتی یک نفر ۱۰ شخصیت خوب در زندگی او هست و ۱۰ نفر را دوست دارد روحیه مهربانی بهتری دارد و در جامعه دیگران را هم دوست دارد و برعکس آن هم هست.

پس تا می‌توانید جایگاه‌ها و حرمت‌ها را حفظ کنید و به پدر و مادر احترام و تکریم کنید تا مشکلات زندگی شما حل شود.

خواندن نماز برای ادای حقوق والدین و فرزندان

امام باقر(ع) فرمودند هر کس در طول روز دو رکعت مثل نماز صبح برای پدر و مادرش بخواند، حق آنها را ادا کرده است و اگر پدر و مادرها نیز شب ها دو رکعت نماز مثل نماز صبح برای بچه های خود بخوانند، حق فرزند را ادا کرده اند و به برکت این دو رکعت نماز بچه ها در مسیر حق تربیت و اصلاح می شوند.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی مروج

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید