کد خبر : 31335
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 تیر 1401 - 20:29
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای علت باب رحمت و مغفرت بودن شب جمعه/ نماز ذی‌الحجه بسته هستند

علت باب رحمت و مغفرت بودن شب جمعه/ نماز ذی‌الحجه

علت باب رحمت و مغفرت بودن شب جمعه/ نماز ذی‌الحجه
آیت الله قرهی طی سخنانی به تبیین علت چرایی باب رحمت و مغفرت بودن شب جمعه در طول هفته پرداخته و نکاتی درباره اهمیت نماز ذی‌الحجه بیان کردند.

علت باب رحمت و مغفرت بودن شب جمعه/ نماز ذی‌الحجهبه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست‌نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی: آیت‌الله روح‌الله قرهی (مدظله‌العالی) در جلسه سخنرانی ماهیانه سحرهای شب جمعه که سحرگاه جمعه ۱۰ تیرماه ۱۴۰۱ شمسی در حسینیه ماه مدینه در جنوب تهران برگزار شد.

ایشان در این جلسه با اشاره به ماه ذی‌الحجه توصیه به خواندن نماز دهه اول این ماه و ارتباط این نماز با ولایت را نمودند و در ادامه سلسه جلسات شب های جمعه در این جلسه به تبیین علت چرایی باب رحمت و مغفرت بودن شب جمعه در طول هفته پرداختند.

همچنین ایشان در ادامه نکاتی درباره دعا و دعا کردن بیان کردند که در ادامه مشروح بیانات ایشان در این جلسه تقدیم شما معارف جویان عزیز می گردد تا شما نیز از این طریق بهره مند از این جلسه سحرگاهی در شب جمعه شوید.

علت باب رحمت و مغفرت بودن شب جمعه/ نماز ذی‌الحجه

ازدواج دو معصوم نوری

ماه ذی الحجه ماه معرفت به ولی الله و ماه شناخت است؛ ماهی است که آغازش با ازدواج دو معصوم نور که نور کل فوق النور، مولی الموالی امیرالمومنین علی‌بن ابیطالب علیه السلام با عنصر شجره خلقت، بی‌بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها است.

در عالم فقط دو معصوم‌اند که با هم ازدواج کردند و دیگری در عالم وجود نداشته و نخواهد داشت که دو معصوم با هم ازدواج کنند، که اگر از این دو معصوم هر چه پسرر متولد شد امام است، یعنی اگر محسن شهید هم بنا بر آمدن بود امام بود، منتهی چون مقدرات حضرت حق بر این است که امامت از صلب سید الشهدا علیه السلام باشد محسن شهید قبل از ورود به این عالم خاکی از باب سر المستودع برای حجت الله شهید شد.

علت باب رحمت و مغفرت بودن شب جمعه/ نماز ذی‌الحجه

نماز دهه اول ذی الحجه ما را به ولایت دعوت می‌کند

در دهه اول ماه ذی الحجه توصیه به خواندن دو رکعت نماز مابین نماز مغرب و عشا شده است که این نماز دعوت به ولایت است. کما اینکه بعد از حمد و سوره توحید تبیین به این آیه شده است که می‌فرماید: «وَوَاعَدْنَا مُوسَی ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً وَقَالَ مُوسَی لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ؛ و با موسی سی شب وعده گذاشتیم و آن را با ده شب دیگر تمام کردیم تا آنکه وقت معین پروردگارش در چهل شب به سر آمد و موسی [هنگام رفتن به كوه طور] به برادرش هارون گفت در میان قوم من جانشینم باش و [كار آنان را] اصلاح کن و راه فسادگران را پیروی مکن» (آیه ۱۴۲ اعراف).

اصلا این نماز ما را به ولایت دعوت می‌کند که نهایت این ولایت همین است که در این ماه با عظمت عید الله اکبر است یعنی بین اعیاد هیچی عیدی بالاتر و والاتر از آن نیست بلکه بالاترین و اکبر است که عید غدیر است و تبیین ولایت و تکمیل دین است و آمدن حجت و قرار گرفتن امامت است که این نکته بسیار مهمی است.

لذا عزیزان این دو رکعت نماز غیر از اینکه ثواب حج حاجیان را دارد، تلقین ولایت است که این نکته بسیار عجیبی است.

علت باب رحمت و مغفرت بودن شب جمعه/ نماز ذی‌الحجه

باز شدن ابواب رحمت هفتگی در شب‌های جمعه

شب جمعه شب دعا و رحمت و مغفرت الهی است. شبی است که از غروب آن ابواب رحمت الهی باز می‌شود و این ابواب به روی بندگان باز است و همه خلق خدا از آن بهره‌مند می‌شوند.

اینکه چرا در دل شب امیرالمؤمنین علیه السلام دعا می‌خواند برای چیست؟ اینکه ابواب رحمت الهی در شب جمعه برای بندگان خدا باز می‌شود و همه خلق به برکت بندگان خدا بهره‌مند می‌شوند، برای چیست؟ برای این است که خداوند می‌خواهد به واسطه اولیای الهی بقیه هم بهره‌مند شود و رحمت کثیره برای همه خلق است.

شب جمعه است و دل شب است و معمولا این موقع کسانی بیدار هستند و در این مجالس معنوی می‌آیند که از خواب می‌زنند و از شب نشینی‌های حلال استفاده می‌کنند، از مهمانی‌ها می‌زنند و اینجا می‌آیند و دنبال دعا هستند. برای همین نکاتی را می‌خواهم عرض کنم که اولیا خدا و اهل و معنا و معرفت و عارفان حقیقی بیان کردند، لذا عزیزان به کلمه کلمه آن دقت کنید.

اوج شب جمعه در دل شب است

ابواب رحمت الهی شب جمعه از غروب آغاز می‌شود ولی اوج آن در دل شب جمعه است که شبیه لیله القدر است. اصلا هر چه به هر کس از معرفت و حکمت داده‌اند در دل شب بوده و آن هم در دل شب جمعه بوده است.

آماده باش شیطان در شب جمعه برای دور کردن مردم از خدا

حسب روایات شریفه بیان شده است که اتفاقا در غروب شب جمعه شیطان فرزندان خودش را جمع می‌کند و بیان می‌کند که هوشیار باشید امشب ابواب رحمت الهی باز است و شما نگذارید انسان‌ها ورود به این ابواب پیدا کنند.

لذا گاهی شب جمعه مع الاسف بساط گناه بیشتر باز می‌شود، به جای دعا و مناجات ویلا‌ها و لب دریا رفتن و چه و چه زیادتر می‌شود، چون از آنجا که رحمت للعالمین فرموده شب جمعه شبی است که انبیا انتظارش را می‌کشیدند به خاطر همین شیاطین هم بسیج می‌شوند که نگذارند بندگان خدا به سمت خدا بیاییند.

مضاعف شدن ثواب و گناه در شب و روز جمعه

لذا در باب شب و روز جمعه فرمودند که ثواب‌ها در شب و روز جمعه مضاعف است و از آن طرف خدایی که فرمود اگر کسی یک گناه کند همان گناه را به پایش می‌نویسند ولا غیر و اگر توبه نکند همان یک مورد را می‌نویسد اما همین پروردگارعالم برای شب و روز جمعه حرمت گذاشته که اگر کسی در شب و روز جمعه گناه کند مضاعف حساب می‌شود، چون حرمت را شکسته است.

آمرزش گناهان در شب جمعه و خطر حق الناس

خدا تمام ابواب رحمت و مغفرت را در شب جمعه باز کرد و فرمود هر کس بیاید و بگوید استغفرالله ربی و اتوب الیه او را می‌بخشم، و فضلش زیاد است. در شب جمعه این دعا را بخوانید: «یَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَی الْبَرِیَّةِ یَا بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالْعَطِیَّةِ یَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِیَّةِ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَیْرِ الْوَرَی سَجِیَّةً وَ اغْفِرْ لَنَا یَا ذَا الْعُلَی فِی هَذِهِ الْعَشِیَّةِ» بدانید که وقتی به پایان این سطر از دعا رسیدید خدا همه گناهان شما را آمرزیده است.

اما یک گناه را گفتند نمی‌بخشند و آن حق الناس است! بترسید از حق الناس که حق الناس دست درازی به بیت المال و از جمله غیبت و تهمت است و این گناه بخشیده نمی‌شود.

علت باب رحمت و مغفرت بودن شب جمعه/ نماز ذی‌الحجه

چرا در هفته شب جمعه باب رحمت و مغفرت است؟

یک نکته قشنگی آن مرد الهی و عظیم الشان آیت الله العظمی سید عبد الاعلی سبزواری اعلی الله مقامه شریف آن مرجع والامقام دارند که به شاگردان معرفتی خود بیان کرده و فرمودند که خدا می‌داند انسان در طی هفته مع الاسف چون در مقام تقوا قرار ندارد مبتلای به گناه می‌شود و از آنجا که خدا نمی‌خواهد این بنده‌اش گناهان او زیاد شود که قلب او سنگ شود، در خود هفته خدا میخواهد بنده‌اش را تصفیه و طاهر و پاکش کند و او را برگرداند، لذا شب جمعه را در هفته قرار داده است.

بنابراین خداوند شب جمعه را قرار داد که اگر در طی هفته مع الاسف خواسته یا ناخواسته مبتلای به گناه شدید در این شب خود را پاک کنید و دیگر گناه از گناه بیرون بیاید. پس در طول هفته این شب را از دست ندهید.

خطر گناه روی گناه  و فرصت پاک شدن هفتگی در شب جمعه

فرض بگیرید اگر کسی چندین هفته حمام نرود این چرک‌ها روی هم جمع شده و یک موقع می‌بینید که پا و بدن او هم تعفن دارد و اگر الان حمام هم برود دیگر خوب شستشو نمی‌شود، و گناه روی گناه هم اینگونه است و قلب پر می‌شود و ضمن اینکه عزیزان نکته مهم این است که اگر گناه زیاد شد انسان قسی القلب می‌شود و خدا چون نمیخواهد بنده‌اش قسی القلب شود – دقت کنید – شبی برای او در هفته به نام شب جمعه قرار می‌دهد که بیاید و دعا بخواند و با خدا خلوت و مناجات کند تا پاک شود. پس یک دلیل باز شدن ابواب رحمت و مغفرت در شب جمعه این است. بنابراین پروردگار عالم می‌خواهد که بندگانش برگردند و قس القلب نشوند.

چشیدن مزه عبودیت برای همه عموم در شب جمعه

یک مطلب دیگری که شب جمعه خداوند اباب رحمتش را باز می‌کند این است که خدا می‌خواهد یک شب در هفته را اقل همه مردم مزه عبودیت را بچشند و آن چه را که اولیای خدا طی هفته هر روز و شب می‌چشند، عموم هم در این شب بچشند. – دقت کنید – چون اولیای خدا هر شب در دل شب قیام می‌کنند، عشق به خدا می‌ورزند و خدا می‌خواهد بقیه هم این مزه را بچشند. اصلا خود عشق عامل شب‌خیزی می‌شود، مگر می‌شود کسی عاشق کسی باشد و خواب بر چشم او وارد شود، عشق این خواب را حرام می‌کند.

اینها را که ما نمی‌فهمیم و چون اولیا گفته‌اند من ناقل و نوار هستم و عرض می‌کنم، ان شاءالله شما عزیزان متوجه می‌شوید، خصوصا شما جوانان اگر در این ایام تمرین کنید برنده هستید.

شب‌خیزی برخی از بزرگان و اهل معنا

بعضی از بزرگان طوری بود که برای نماز شبشان که ما شاید اگر بشنویم در مرحله اول بگوییم این چه وضعی است که چرا خودشان را اذیت می‌کردند و اصلا درک نمی‌کنیم! آن‌ها یک ساعت در شب می‌خوابیدند و بعد بیدار می‌شدند هنوز خواب سنگین نشده بلند می‌شدند و دو رکعت نماز می‌خواندند و دوباره می‌خوابیدند و باز یک ساعت دیگر بلند می‌شدند. و ما این را نمی‌فهمیم من و امثال من شاید به این اشکال هم بگیریم اما کسی که عاشق است می‌فهمد.

پروردگار عالم چون می‌داند ما اهلش نیستیم می‌فرماید حداقل هفته‌ای یکبار بیایید.

علت باب رحمت و مغفرت بودن شب جمعه/ نماز ذی‌الحجه

دعای کمیل کنز انبیا که ما مفت در دست داریم!

دعای کمیل هبه امیرالمؤمنین علیه السلام به کمیل است. در بین همه ادعیه دو تا دعا ویژه و اوج است که یکی دعای عرفه و دیگری دعای کمیل است و این کنزی است که ما مفت در دست داریم ولی حواسمان نیست.

اگر خواستید اسم دعای کمیل را در ذهنتان یادداشت کنید اینگونه یادداشت کنید که کنز انبیا در دعا است و آن کنزی که ذوالجلال و الاکرام به آن‌ها مرحمت کرد، حتی به خاطر اینکه فقط محبین اهل بیت (ع) این دعا را بخوانند پیامبر هم به امت آن را نداد.

 

علت باب رحمت و مغفرت بودن شب جمعه/ نماز ذی‌الحجه

استمرار بر دعای کمیل معیار و نشانه عاقبت بخیر شدن

این دعای اینقدر مهم است که بعضی از بزرگان بیان کردند که اگر می‌خواهید یکی از نشانه‌های عاقبت بخیر را بفهمید، ببینید استمرار در دعای کمیل دارد یا ندارد؟ که اگر کسی استمرار در خواندن دعای کمیل را داشت یکی از نشانه‌های عاقبت بخیری را در دست دارد.

بالاترین دعا دعای عاقبت بخیری است که می‌گویید: «اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً؛ خدایا آخر و عاقبت کارهای ما را ختم به خیر کن» علاوه برای خود برای همه هم دعا کنید که خدا عاقبت همه را ختم بخیر کند.

دعا و نقش آن در زندگی انسانها

دعا کلید رحمت خداوند

وجود مقدس مولی الموالی امیرالمومنین علی‌بن ابیطالب علیه السلام می‌فرمایند: «الدُّعاءُ مِفتاحُ الرَّحمَةِ وَمِصباحُ الظُّلمَةِ؛ دعا کلید رحمت و چراغ تاریکی است»، دعا چیست؟ حضرت فرمودند: دعا کلید رحمت خدا است، اگر می‌خواهید رحمت خدا را بر آن وارد شوید کلیدش دعا است. دعا کلید برای باب رحمت الهی است. همچنین با دعا انسان از خیلی از ظلمات عبور می‌کند و دعا چراغ و روشنایی است.

دعا یعنی سخن گفتن با خدا / به هر کس اجازه دعا کردن نمی‌دهند!

قرآن کتاب خدا نازل بر ما است سخن خدا با ما است اما دعا سخن بنده با خدا است، لذا فرمودند قرآن کتاب الله قرآن نازل و دعا قرآن صاعد است کلام الله قرآن نازل و کلام الناس در دعا کردن قرآن صاعد است، دعا یعنی انسان با خدای خود سخن بگوید.

عجیب است در باب اجابت دعا گفتند همین که به شما اجازه می‌دهند دعا کنید یعنی اجابت! چون به هر کس اجازه سخن گفتن را خدا نمی‌دهد، همین که شما را دوست داشته خدا به تو اجازه داده است که دعا کنید.

مرحوم سید‌هاشم حداد مصداق نفس مستعده برای سیر الی‌الله بود

وقتی به عارف بالله مرحوم حداد گفتند با دعا خودت را بسنج!

از لسان مرحوم علامه طهرانی شنیدم که ایشان فرمود: مرحوم سید هاشم حداد می‌فرمود من یک روز برای اینکه بدانم و متوجه شوم که خدا مرا پذیرفته یا نه و آیا من می‌توانم آدم شوم در وادی السلام رفته بودم و در وادی السلام می‌چرخیدم و حیران بودم که چه میشوم آیا درست می‌شوم؟

ایشان می‌گوید در این مطالب بودم که یک موقع صدایی را از یک سمت قبرستان شنیدم که به من گفت: با دعا چگونه هستی؟ هر جور با دعا بودی خودت را همانجور بسنج. بعد به خود گفتم که من موفق به دعا هستم؛ که مجدد گفتند اگر خدا نمی‌خواست نمی‌شد، چون خدا دوستت داشته توانستی دعا بخوانی و دعا کنی.

بزرگان دنبال عارف شدن و به مقامات رسیدن نبودند!

نکته‌ای بگویم که خیلی مهم است این بزرگان هیچ وقت نمی‌گفتند ما عارف بشویم! می‌گفتند ما آدم و انسان شویم. نمی‌گفتند ما به مقاماتی برسیم که خیلی چیزها برای ما مکشوف شود و پرده‌ها از جلوی چشم ما کنار بروند بلکه می‌گفتند ما آدم شویم و خدا ما را بپذیرد و مُهر انسانیت به ما بزند و بگوید این بنده من است و دنبال این بودند.

برای همین اولیای الهی فرمودند دعا که می‌خوانید اجابت در آن نهفته شده است دیگر دنبال چه هستید؟! همین که اجازه داده شما با خدا سخن بگویید خودش مستجاب است. همچنین گفتند برای اینکه دعایتان مستجاب شود در جمع بخوانید و بابت اجازه خواندن آن هم شکر کنید که باز هم کم است.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید