کد خبر : 31313
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 فروردین 1401 - 23:58
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای آداب قبرستان رفتن و نکته‌ای در باب استجابت دعا بسته هستند

آداب قبرستان رفتن و نکته‌ای در باب استجابت دعا

آداب قبرستان رفتن و نکته‌ای در باب استجابت دعا

حجت الاسلام والمسلمین شریعت پناه طی سخنانی نکاتی را درباره اهمیت یاد اموات و آداب قبرستان رفتن و راهکاری برای استجابت دعا بیان کردند.

آداب قبرستان رفتن و نکته‌ای در باب استجابت دعا به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست‌نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی: حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر شریعت پناه ظهر امروز پنج شنبه ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ شمسی طی سخنانی با موضوع یاد معاد در این جلسه نکاتی را درباره اهمیت یاد اموات و آداب قبرستان رفتن بیان کردند و در پایان راهکاری برای استجابت دعا با دعا برای چهل مومن را بیان کردند.

در ادامه مشروح بیانات ایشان تقدیم شما معارف جویان عزیز می‌گردد تا از این طریق شما نیز بهره‌مند از این مبحث شوید.

چشم انتظار شدن میت به محض نیت کردن برای رفتن سر قبرش

قبرستان رفتن هم آدابی دارد. اگر نیت کردید سر قبر کسی بروید، حتما بروید؛ چون وقتی نیت کردید او با خبر می‌شود و چشم به راه آمدن شما است. عجیب است سرعتش از نور هم بیشتر شد! شما نیت می‌کنید اما او با خبر می‌شود و چشم به راه است و اگر نروید اذیت می‌شود. بعد وقتی هم سر قبر رفتید، برای قبور همسایه او نیز فاتحه‌ای بخوانید.

چه زمانی به زیارت قبور برویم؟

بهترین موقع رفتن به زیارت قبور روز پنج شنبه است. بی‌بی حضرت زهرا (سلام الله علیها) روزهای پنج شنبه و دوشنبه سر قبر شهدای احد می‌رفتند و به ما هم سفارش شده که پنج شنبه و جمعه به زیارت اهل قبور برویم. فرمودند شب هم به زیارت قبرستان نروید و فقط به زیارت ائمه (ع) بروید.

روی قبرها راه نروید / سر قبر رو به قبله بنشینید

و وقتی هم به قبرستان می‌روید برای رفتن سر قبر اموات خود سعی کنید روی قبرها راه نروید و اگر چاره‌ای ندارید و برای رفتن سر قبر مجبور هستید روی قبرها پا بگذارید سعی کنید یک صلوات هم برای آن‌ها بخوانید.

چه سوره‌هایی سر قبر بخوانیم؟

وقتی سر قبر رسیدید آنجا رو به قبله بنشینید، چون دعا مستجاب می‌شود. پس بالای سر قبر و رو به قبله بنشینید به نحوی که پشت به میت باشید و آنجا دعا بخوانید، خصوصا اگر سوره یاسین بخوانید که غوغا است.

همچنین سوره الرحمن را بخوانید. اگر این سوره‌ها را بلد نیستید، سوره‌های توحید، ناس، فلق، قدر و آیت الکرسی را هر کدام سه مرتبه بخوانید بعد هفت مرتبه سوره قدر را بخوانید و سپس ۱۱ مرتبه سوره توحید را بخوانید؛ بعد به قبر اشاره کن و بگو: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَنْ لَا تُعَذِّبَ صاحب هَذَا الْمَیِّتَ» با این کار اگر صاحب قبر گرفتاری دارد برطرف می‌شود و خدا هم ملکی می‌فرستد همانجا برای این بنده خدا مشغول عبادت تا قیامت شوند و برای شما هم دعا می‌کنند.

آب پاشیدن روی قبر بار اول مستحب است. وقتی میت دفن شد و خاک ریختند، آب بریزند و مخصوصا اقوام میت انگشت‌ها را در خاک فرو کنند و ذکر یا حسین (ع) را داشته باشند که بسیار خوب است و اثر دارد.

صدقات و خیرات برای اموات

از دور و نزدیک هم امواتتان را به هر نوعی یاد کنید، خصوصا صدقات بدهید. به اقوام فقیر خود به نیت اموات خیرات و صدقات بدهید که ثواب آن بیشتر است. و همینطور مجلس روضه برای امام حسین (ع) بگیرید و تا می‌توانید در خیرات هم کسی نفهمد تا خلوص آن از بین نرود.

تکیه چهل مومن در تخت فولاد

حضرت حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمدتقی فهامییکی از تکیه‌های تخت فولاد معروف به تکیه چهل مومن است که بیش از چهل نفر از خوبان در آنجا دفن هستند که یکی از آن‌ها مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد تقی فهامی است که از احیا گیران اصفهان بود و الان پسرش شیخ مهدی همان نزدیک چهل مومن تکیه خوانساری درسته کرده و آنجا احیا می‌گیرد و پدرش مسجد مصلی بود که واقعا مسجدی نوری بود.

من از مرحوم سید محمد تقی شنیدم که می‌گفت: وقتی ما می‌خواستیم پدرمان را اینجا دفن کنیم پهلوی قبر عالم بزرگواری آنجا دفن بود که یک سوراخی به قبر ایشان پیدا شد، مثل کلوخ که به کاغذ می‌ریزد صدا آمد که خاک روی کفن ایشان می‌ریزد و صدا از این است. خلاصه بدن هم نرم و تازه بود و گویی که الان در دنیا زندگی می‌کند.

یاد اموات در نماز شب

بعضی‌ها در نماز شب برای دعا برای چهل مومن اینها را یاد می‌کنند. سعی کنید که شما نماز شبتان ترک نشود و در نماز شب اموات خودتان را در نظر بگیرید و همچنین آن‌هایی که به گردن شما حق دارند از جمله پدر و مادر، پدر و مادر بزرگ و اجداد که مقدم هستند را یاد کنید و بعد کسانی که چیزی یاد شما داده‌اند در نماز شب آن‌ها را یاد کنید.

استجابت دعا با دعا و یاد چهل مومن

آداب قبرستان رفتن و نکته‌ای در باب استجابت دعانکته دیگر اینکه اگر کسی دنبال این است که دعایش مستجاب شود باید چهل مومن را یاد کند آنجا که گفتند و برای آن‌ها دعا کند تا دعایش مستجاب شود. آنجا که گفتند چهل مومن را دعا کنید شاید پدر و مادر و اساتید جز چهل مومن نباشند، ولی برای استجابت دعا گفتند باید حتما چهل مومن را دعا کنید.

برای یاد کردن آن‌ها هم خیراتی به آن‌ها بدهید و اگر می‌خواهید دعایتان مستجاب شود باید این چهل نفر حتما مومن باشند، برای اینکه مومن هم باشد می‌توانید سراغ اباذر و سلمان بروید و امثال آن‌ها را تا چهل نفر یاد کنید و برای آن‌ها دعا کنید. هر چند الان هم می‌شود مومن پیدا کرد ولی برای استجابت دعا باید حتما این چهل نفر مومن باشند و برای آن‌ها دعا کنید تا دعای شما مستجاب شود.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید