کد خبر : 31270
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 بهمن 1400 - 21:20
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای مهمترین ذکر در ماه‌ رجب، شعبان و رمضان بسته هستند

مهمترین ذکر در ماه‌ رجب، شعبان و رمضان

مهمترین ذکر در ماه‌ رجب، شعبان و رمضان
استاد شیخ محمد شجاعی با اشاره به اهمیت ماه‌های رجب، شعبان و رمضان مهمترین ذکر این ماه‌ها را بیان نمودند.

مهمترین ذکر ماه‌های رجب، شعبان و رمضان استغفاربه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست‌نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌احمدی: مراسم احیای شب لیلة الرغائب سحرگاه جمعه ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در حسینیه قرائت قرآن شهرری با سخنرانی استاد شیخ محمد شجاعی برگزار شد، که توفیق بهره از محضر ایشان را در این جلسه داشتم.

استاد در سخنرانی دوم این مراسم استغفار را مهمترین ذکر ماه‌های رجب، شعبان  و رمضان دانستند و در ادامه به تبیین معنا و منظور از استغفار پرداختند.

اینک در ادامه یادداشت‌هایم از بیانات ایشان را تقدیم شما معارف‌جویان عزیز می‌نمایم تا شما عزیزان نیز از این طریق بهره‌مند از این مبحث شوید.

مهمترین ذکر در ماه‌ رجب، شعبان و رمضان

ماه‌های رجب، شعبان و رمضان از ماه‌های ویژه‌ای هستند که خداوند نگاه و رحمت ویژه به بندگانش دارد و ذکر اصلی این سه ماه استغفار است.

استغفار حکم حمام را برای نفس دارد. همان‌طور که در طول روز احتیاج دارید که دست و بدن خود را به آب تمیز و تطهیر کنید و حمام بروید، استغفار هم سبک کردن و تطهیر نفس است.

شما بار برمی‌دارید باید این بار تخلیه بشود و اگر نشود حساس و زودرنج و عصبی می‌شوید و گاهی وسط همه نعمت‌های الهی انسان احساس پوچی دارد و خودش هم نمی‌داند به خاطر چیست؟ که علت این است که یک عالم عفونت در روح او جمع شده است که باید روح مانند جسم تخلیه و تصفیه شود.

پیغمبر (ص) که اوج لطافت و پاکی است می‌فرماید روی قلب من پرده می‌نشیند و اذیت می‌کند. پرده که باشد ارتباط خوب برقرار نمی‌شود، مثل اینکه  عینک کثیف به چشم زده‌اید و خوب نمی‌بینید و تا شیشه را پاک نکنید  نمی‌توانید خوب ببینید.

اثر آلودگی روح در رفتار انسان

مهمترین ذکر در ماه‌ رجب، شعبان و رمضانحالا انسان وقتی آلودگی گناه دارد تشخیص‌ها، انتخابها، تصمیم‌ها و ارتباط‌های او غلط درمی‌آید! بدون اینکه  خودش بخواهد بین همسر و فرزندانش  اختلاف ایجاد می‌کند و بحث و دعوا می‌شود و نمی‌تواند خوب ارتباط بگیرد و همین‌طور الکی با این و آن دعوایش می‌شود! چون آلودگی روحی دارد، مثل عینک که کثیف شده و خوب نمی‌بینید، اینجا روح هم  کثیف شده و خوب نمی‌بیند و نیاز به شستشو دارد.
حالا پیامبر (ص) می‌فرماید در روز ۷۰ بار استغفار می‌کنم تا این پرده از روی قلب برداشته شود. استغفار یعنی اقدام عملی حالا ما چقدر در طول روز استغفار می‌کنیم؟!

منظور از استغفار در این ماه‌ های معنوی

استغفار لفظ نیست یک کار عملی و جدی است، نه اینکه زبانی لفظ ذکر استغفار را بگویید و خودتان هم نفهمید چه می‌گویید. وقتی شما باکسی دعوایتان می‌شود و مقصر هستید اگر بخواهید موضوع حل شود و اگر آنها هم چیزی نگویند، اما وظیفهدارید که آن دل‌چرکین را پاککنید، یعنی با مهربانی بروید و بگویید اشتباه کردم و مرا ببخشید و این عذرخواهی هم واقعی باشد نه لفظ و زبانی.

این مغفرت که می‌خواهید شامل حال شما شود باید یک رفتار عمیق چهره به چهره انجام شود و در بهترین حالت معذرتخواهی کنید و استغفار هم یعنی همین، یعنی رو درروی خدا بگویید توبه کردم و مرا ببخش! ولی اگر قصد داشته باشید که آن گناه را هم باز تکرار کنید این خیلی خطرناک است و مسخره کردن است. اگر کسی با زبانش استغفار کند و در قلب خود پشیمان نشده باشد خودش و خدا را مسخره کرده است.

کسی که تمام شخصیت شما در محضر او است ولی شما جدی استغفار نکنید، خود همین استغفار غیر جدی روی قلب پرده بیشتر می‌اندازد. استغفار یک کار عملی است و باید بروید داخل حمام و به بدن آب بزنید و شستشو بدهید تا پاک شوید. استغفار یک عمل است، ادا درآوردن نیست که سرخود و خدا کلاه بگذارد و کلک بزند!

در این سه ماه که می‌گویند استغفار کنید و مهم‌ترین ذکر این سه ماه هم استغفار است، یعنی خدا نشسته تا شما بروید نزد او تا چهره چهره شما را ببخشد.

اهمیت جدی بودن استغفار

مهمترین ذکر در ماه‌ رجب، شعبان و رمضان استغفاراستغفار باید خیلی جدی گفته شود و روی آن تمرکز داشته باشید و پاک و جدی آن را به خدا بگویید، مثل پدر و مادر وقتی بچه جدی بگوید ببخشید آنها هم او را می‌بخشند، اما خدا بی‌نهایت آماده بخشش است.

این سه ماه سه ماهی است که خدا و اهل بیت (ع) و فرشته‌ها نشسته‌اند که شما را پاک کنند. بهترین ذکر در این ماه هم ذکر استغفار است که هر روز باید یک تعداد ذکر جدی استغفار را بگویید و حواستان باشد که استغفار یعنی خدایا همه گذشته را بی‌خیال باش و مرا ببخش! اگر جدی گفتید، مطمئن باشید که پاک شدید و شک هم نکنید و مطمئن باشید که مشمول آمرزش خدا شدید.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید