کد خبر : 31268
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 بهمن 1400 - 17:54
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای بهره از سه ماه معنوی با برنامه و تمرین فراغت/رفاقت با ملائکه بسته هستند

استاد شجاعی مطرح کردند؛

بهره از سه ماه معنوی با برنامه و تمرین فراغت/رفاقت با ملائکه

بهره از سه ماه معنوی با برنامه و تمرین فراغت/رفاقت با ملائکه
استاد شجاعی سه ماه معنوی رجب، شعبان و رمضان را از رحم‌های مهم زمانی برای قرب به خدا دانستند.

 بهره از سه ماه معنوی با برنامه و تمرین فراغت/رفاقت با فرشتگانبه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست‌نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌احمدی: مراسم احیای شب لیلة الرغائب سحرگاه جمعه ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در حسینیه قرائت قرآن شهرری با سخنرانی استاد شیخ محمد شجاعی برگزار شد، که توفیق بهره از محضر ایشان را در این جلسه داشتم.

استاد در سخنرانی اول این مراسم نکات مهم و توصیه‌هایی برای درک و بهره لازم از سه ماه معنوی رجب، شعبان و رمضان را نمودند و بر اهمیت برنامه ریزی و تمرین فراغت در ماه رجب و شعبان جهت کسب بهره از ماه رمضان توصیه نمودند.

همچنین ایشان در ادامه توصیه کردند که با فرشنگان رفاقت داشته باشید و اهمیت این رفاقت را بیان نمودند و در پایان ضمن بیان فرق نیت با آرزو به اهمیت داشتن نیت خوب و خیر تاکید کردند.

اینک در ادامه یادداشت‌هایم از بیانات ایشان را تقدیم شما معارف‌جویان عزیز می‌نمایم تا شما عزیزان نیز از این طریق بهره‌مند از این مبحث شوید.

بهره از سه ماه معنوی با برنامه و تمرین فراغت/رفاقت با ملائکه

جشن انسانیت در سه ماه معنوی رجب، شعبان و رمضان

یک مجموعه از رحم‌های زمانی و مکانی برای ما تدارک دیده شده که این سه ماه رجب، شعبان و رمضان جشن انسانیت است و فهم آن کار افرادی است که بالغ شده باشند.

چون هر جشن و شادی علائق خودش را دارد. یک موقع جشن به خاطر مهمانی شکمی است، اما یک موقع جشن برای بلوغ انسانی است و تا به آن بلوغ نرسیده باشید درکی از آن ندارید. ممکن است حالا تحت نوارنیت‌هایی که کسب کردید خود را به این جشن‌ها و محافل برسانید.

اما باید انسان خوراک بخورد تا به بلوغ برسد، مثل بلوغ جسمی که باید خوراک مناسب برای جسم بخورد و هر چه قدر میزان و کیفیت و کمّیت تغذیه بالا برود، پختگی و بلوغ در هر ۵ بخش زودتر اتفاق می‌افتد. تا جایی که برخی می‌توانند یک شبه ره صد ساله را طی کنند.

ارتباط باطنی ماه‌های رجب، شعبان و رمضان به یکدیگر

این سه ماه معنوی رجب، شعبان و رمضان خیلی مهم است و به هم ربط باطن و ظاهر دارند. ماه رجب شروع ماه‌های حرام است و با رسیدن به ماه رجب به ماهی می‌رسید که خروجی آن شعبان است و شعبان مقدمه ورود به ضیافت الله است و فوق العاده با ارزش است.

رسیدن به بهترین تقدیرات شب قدر با انس و ارتباط با امام عصر(عج)

به‌خصوص نیمه شعبان ارزش فوق العاده‌ای در ماه شعبان دارد. چون باید با وجود امام زمان(عج) انس بگیرید و با این انس و ارتباط وارد رحم زمانی رمضان شوید، چون قرار است همه تقدیرات برای یک سال در همه جنبه‌ها در شب قدر مقدر شود و این تقدیرات یک ساله به دست امام زمان(عج) مقدر و امضا می‌شود.

شوخی و استثنا هم ندارد بلکه تمام مقدرات بر شخصیت امام زمان(عج) در شب قدر نازل می‌شود و باید قبل از ماه رمضان و شب‌های قدر به این شخصیت انس گرفت و متصل شد، تا به بهترین و عالی‌ترین تقدیرات در شب قدر رسید.

بهره از سه ماه معنوی با برنامه و تمرین فراغت/رفاقت با ملائکه

رفتن به مکان زیارتی در ماه رجب

چند چیز به ما کمک می‌کند از جمله تشرف به اماکن مقدس و زیارتی است. در ماه رجب به زیارتگاه‌ها بروید و با خاندان اهل بیت(ع) ملاقات کنید. و این دعای زیارت مشرفه در ماه رجب مشهور به دعای رجبیه را در این اماکن زیارتی زیاد بخوانید که خیلی مهم است. این دعا در مفاتیح آمده است که اینگونه شروع می‌شود: «الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى أَشْهَدَنا مَشْهَدَ أَوْلِیائِهِ فِى رَجَبٍ، وَأَوْجَبَ عَلَیْنا مِنْ……». ( این زیارت‌نامه را اینجا بخوانید)

حتما به معنای این زیارت هم دقت و توجه کنید. یک سریع قرار ملاقات‌های آینده خود را در این زیارت‌ها می‌گذارید و برنامه‌ریزی برای مهمانی‌های خود از الان می‌کنید و این را از دست ندهید، حتی کوتاه هم شده خود را به حرم‌ها برسانید و زیارت بروید که فوق العاده است.

کسانی که عربی بلد هستند عربی آن را که می‌خوانند، حتما به معانی آن دقت و توجه کنند، و کسانی که عربی بلد نیستند و نمی‌توانند عربی آن را بخواند، حداقل فارسی آن را بخوانند که بدانید چه می‌گویید.

لزوم داشتن معرفت نسبت به این سه ماه معنوی

نکته دوم معرفت است که خیلی مهم است. معرفت این است که درک درستی از این سه ماه معنوی داشته باشید و بدانید وارد شرایط خاصی شدید و باید ادراک ضیافت و ریزش الهی و مهمانی را بدانید.

مغفرت به معنای پاک شدن همه آثار از نفس انسان است و باید به این یقین داشته باشید. تا شرایط این سه ماه را درک نکنید نمی‌توانید از آن استفاده کنید و نباید این سه ماه با ماه‌های دیگر یکسان باشد و یادتان باشد در شرایط خاص و مهمانی هستید و آدم مهمان هر چقدر میزبان او کریم و مهربان است مهمان در امنیت و شادی بیشتری است.

حالت خدا در این سه ماه با بندگانش بسیار متفاوت است، حتی آسمان هم حالش با ما طوری دیگر است و ما به اجابت و موفقیت و سعادت بسیار نزدیک هستیم. عظمت اینکه خداوند همه فرشتگان آسمانی را برای مغفرت به زمین می‌فرستد قلب انسان را به هیجان می‌اندازد.

بهره از سه ماه معنوی با برنامه و تمرین فراغت/رفاقت با ملائکه

داشتن ظرفیت پذیرش فرشته‌ها و رفاقت با آنها

باید در پذیرش فرشته‌ها ظرفیت داشته باشیم و ما هم به استقبال آنها برویم و چیزی که آنها را شاد می‌کند هدیه دهیم و به آنها بگوییم که بی‌نهایت دوستشان داریم و از آنها تشکر کنیم. این حالت رفاقت و رفت و آمد با فرشتگان را تا همیشه در زندگی داشته باشید.

فرشته‌ها اولین کسی هستند که با تولد شما بالا سر شما هستند و حتی از رحم مادر به دنیا هم آنها شما را متولد کردند و برای رفتن از این دنیا به برزخ هم باز آنها ما را می‌برند، و با این موجودات دوست داشتنی خیلی کار داریم و خوش به حال کسانی که به انها انس دارند.

ارتباط ما باید در طول روز و شب با فرشتگان زیاد باشد که همه جا با ما هستند و با آنها زندگی کنید و بدانید فرشتگان همیشه با شما هستند و وقتی بدانید در جمع آنها هستید یک طور دیگر زندگی می‌کنید و در تمام مراحل زندگی فرشتگان به شما قدرت می‌دهند.

هیچ عملی از اعمال روی زمین انجام نمی‌شود مگر به قدرت ملائکه الهی که مدیریت الهی در نظام خلقت به وسیله فرشتگان است و بی‌نهایت فرشتگان در اطراف ما هستند و باید تمرین کرد که به این ادب حضور برسیم که در هر شأنی حواس ما به این موجودات مکرم و معصوم خدا باشد که بی‌نهایت هم مهربان هستند.

بی ادبی است که انسان بداند که آنها همیشه سراغ او و همراهش هستند و همه به احترام ما می‌آیند و ما بی‌خیال و بی‌توجه به آمد و رفت آنها باشیم! پس حواستان به همه فرشتگان خدا به خصوص به فرشتگان خودتان باشد که با آنها رفاقت و انس داشته باشید که به شما شرافت و انس می‌دهد. پس این فرشتگان حامی و مراقب را از دست ندهید.

بهره از سه ماه معنوی با برنامه و تمرین فراغت/رفاقت با ملائکه

اهمیت تمرین فراغت برای خلوت با خداوند

نکته سوم که خیلی مهم است این است که وقتی جشن است باید در جشن شرکت کرد. مثل الان که این شب جمعه شما به خیلی از عوامل خوب و بد و غفلت نه گفتید و در این موقع شب در این احیا شرکت کردید.

بدانید تا انسان تمرین فراغت نداشته باشد هر چند همه عوامل جمع شوند انسان نمی‌تواند استفاده کند. باید برای محبوبات و معشوقات و فرشتگان و صدیقین و انبیا و خانواده آسمانی وقت بگذارید و خلوت کنید، به خصوص برای امام زمان(عج) باید بیشتر وقت گذاشت و خلوت کرد و تا وقت نگذارید و خلوت نکنید نمی‌توانید از این سه ماه استفاده کنید.

اصلا سبُک کردن کارهای دیگر مستحب است و به احترام این انس و ارتباط معنوی کارهای دیگر را سبک کنید، بالاخره امتحان هم می‌شوید که به احترام رجب و شعبان و رمضان آیا خلوت می‌کنید یا نه؟ این خیلی مهم است وقتی آنها ما را صدا می‌کنند، بی‌معرفتی است ما جواب ندهیم.

از شخص خدا که خیلی عظمت دارد ما را در این ماه رجب صدا می‌کند، که یک فرشته را از اول این ماه به عنوان ملک داعی از آسمان هفتم می‌فرستد و آن کلمات شگفت انگیز را از قول خدا به کار می‌برد، و این ماه، ماه ظهور خدا به ریزش است، یعنی یک اتفاق در نظام خلقت می‌افتد و یک ریزش از خیرات و رحمت و مغفرت و اجابت اتفاق می‌افتد و شرایط فوق العاده‌ای است که اگر کور باشید چیزی گیرتان نمی‌آید، پس باید حواستان باشد.

اصلا اسم این ماه اسم نهری از بهشت است که این‌قدر این ماه عظمت دارد که قیامت این الرجبیون را صدا می‌زنند. این رجب داری و رجب بازی خیلی مهم است که با رجب یک انس و حال و صفایی باید برقرار کنید.

کسانی که زیرک هستند این سه ماه خود را از خیلی چیزها فارغ می‌کنند که بتوانند به یک انس و فراغت برسند و هر چقدر انسان نزدیک‌تر به ماه شعبان و رمضان می‌شود یک چیز دیگر است.

رحم زمانی جهش و پیشرفت

اگر کسی دنبال پیشرفت در هر زمینه‌ای است، رحم زمانی جهش و پیشرفت این سه ماه است. پس کسی اشتباه نکند و این سه ماه را از دست ندهد که این سه ماه از بقیه چیزها کم کنید که خیر و برکت پیدا می‌کنید و راه به سوی ما باز می‌شود.

ارزش انسان به نیت‌های او / پر کردن برزخ با نیت خوب

یکی دیگر از اهداف آمدن فرشتگان این است که می‌آیند و حامل نیت‌های انسان‌ها به سوی خدا هستند. انسان نمی‌تواند نظام جامع خود را با عمل پر کند، هر چند وظیفه عمل داریم اما قیمت هر آدم به نیت‌های او است که نیت می‌تواند برزخ را پر کند.

اگر کسی صاحب نیت نباشد چه می‌خواهد به فرشتگان بدهد که ببرند، باید تمرین کنید که صاحب نیت شوید و فکر و نیت‌های خوب و قشنگ داشته باشید.

بهره از سه ماه معنوی با برنامه و تمرین فراغت/رفاقت با ملائکه

فرق نیت با آرزو

فرق نیت با آرزو این است که آرزو ممکن است دروغ باشد! مثلا من آرزو دارم دکتر و مهندس و فضا نورد شوم و آرزوها اکثرا صدق در آن نیست، اما نیت صدق در آن است. مثلا در نیت می‌گوید خدا من الان می‌خواهم شهید شوم، نیت شهادت دارد یعنی هیچ دلبستگی به هیچ کس ندارد و هر وقت خدا صداش کرد آماده رفتن است، نه اینکه بگوید الان کار دارم، بگذارید بچه‌ام به دنیا بیاید بعد آماده شهادت هستم! این نیت نیست. نیت چیزی است که در نظر دارید و در انجام دادن آن صداقت هم دارید.

نیت یعنی دلبستگی نداشتن، پس برای خدا و امام زمان(عج) نیت خوب کنید. شما با نیت خوب می‌توانید برزخ را تا قیامت پر کنید.

سعی کنید تا قبل شعبان کتاب تقدیرات شب قدر را بخوانید.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید