کد خبر : 31237
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 بهمن 1400 - 8:53
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای رجعت خاص بعد از شهادت امام زمان(عج)/ امام حاضر بسته هستند

رجعت خاص بعد از شهادت امام زمان(عج)/ امام حاضر

رجعت خاص بعد از شهادت امام زمان(عج)/ امام حاضر
حجت الاسلام شریعت‌پناه در این جلسه نکاتی درباره رجعت خاص و ثمره اعتقاد به امام حاضر نه امام غایب بیان نمودند.

رجعت مخصوص بعد از شهادت امام زمان(عج)/ثمره اعتقاد به امام حاضر نه غایب

 رجعت خاص بعد از شهادت امام زمان(عج)/ امام حاضربه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست‌نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان احمدی: جلسه هفتگی سه‌شنبه های حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدباقر شریعت پناه، شب گذشته سه‌شنبه ۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در مسجد حضرت عباس(ع) خاوران برگزار شد.

ایشان در این جلسه در ادامه شرح دعای عهد و در ادامه جلسه هفته قبل درباره رجعت خاص نکاتی را بیان نمودند و در پایان راه رسیدن به کمال و برطرف شدن موانع را توضیح دادند.

در ادامه یادداشت‌هایم از این جلسه به شرح زیر تقدیم شما معارف جویان عزیز می‌گردد تا از این طریق شما نیز بهره‌مند از این جلسه شوید.

این فراز از دعای عهد که می‌خوانیم: «فَأَخْرِجْنِی مِنْ قَبْرِی؛ کفن پوشیده از قبر مرا بیرون آور»، اشاره به رجعت است. رجعت هم به معنای برگشت به این عالم است. عده‌ای در زمان ظهور امام زمان (عج) رجعت نموده و به ایشان کمک می‌کنند.

فرق رجعت خاص با رجعت مطلق

رجعت مطلق برگشت به این عالم است، اما رجعتی که منظور و رجعت خاص است از بعد از شهادت امام زمان (عج) است که بعد از اینکه حضرت را شهید کردند، اباعبدالله الحسین (ع) به این عالم رجعت می‌کنند و حضرت را غسل و کفن نموده و دفن می‌کنند و از این لحظه رجعت ائمه (ع) شروع می‌شود.

بنابراین رجعت خاص و مخصوص، بعد از شهادت حضرت ولیعصر (عج) است که همه ائمه (ع) برمی‌گردند و حضرت هم بعد از پدر برمی‌گردند و این رجعت خیلی طولانی است.

دلایل قطعیت رجعت

حجت‌الاسلام‌ محمدباقر شریعت‌پناهرجعت خاص بعد از شهادت امام زمان(عج)/ امام حاضردلایل قوی ما در باب رجعت سه چیز است؛ قرآن و روایات و عقل، البته اجماع هم هست. بیش از ۷۰ آیه داریم که تفسیر و تأویل شده است و احادیث هم حداقل ۶۳۰ حدیث است که در کتاب الإیقاظ من الهجعة بالبرهان علی الّرجعة، حرعاملی نقل شده است.

مرحوم علامه مجلسی نیز در جلد ۵۳ بحار ۲۰۰ حدیث و در حق الیقین هم ۲۰۰ حدیث را نقل نموده است و در این زمینه ده‌ها کتاب نوشته شده است که حداقل ۶۳۰ حدیث در باب رجعت وجود دارد.

در ترجمه ایقاظ نیز بیش از ۳۰ کتاب درباره رجعت نام برده شده است که از علمای قدیم تا الان نوشته‌اند. و بزرگان شیعه مثل شیخ مفید و شیخ صدوق و شیخ طوسی راجع به رجعت مطلب دارند.

آنچه مسلم است و ما باید به آن یقین داشته باشیم این است که مؤمنِ مؤمن و کافرِ کافر به این عالم برمی‌گردند و ائمه (ع) نیز یقیناً به این عالم بر می‌گردند که در مورد رجعت آقا امیرالمؤمنین (ع) و امام حسین (ع) روایات زیادی داریم. حالا ترتیب چه جور است که کدام بزرگوار زودتر رجعت می‌کنند، همین که اعتقاد داریم حضرات برمی‌گردند، کافی است.

تاکید رجعت در ادعیه منجمله زیارت جامعه کبیره

غیر از آیات و روایات در ادعیه و زیارات هم موضوع رجعت آمده است و در دعاها بسیار به موضوع رجعت اشاره شده است. از جمله در زیارت جامعه که مربوط به ۱۲ امام است به موضوع رجعت اشاره شده است.

من جمله از عبارت که دلالت بر رجعت دارد در زیارت جامعه کبیره به ۱۲ امام عرضه می‌داریم و می‌گوییم: «مُعْتَرِفٌ بِکمْ، مُؤْمِنٌ بِإِیابِکمْ، مُصَدِّقٌ بِرَجْعَتِکمْ»؛ به شما ایمان دارم و اعتراف می‌کنم شما امام هستید و برگشت شما را به این عالم قبول دارم و به رجعت تصدیق می‌کنم.

بنابراین کسی که رجعت را قبول ندارد، شیعه و اهل بیتی نیست، شیعه کامل رجعت را قبول دارد.

یکی از راه‌های تشرف

و امام زمان (عج) هم درباره خواندن زیارت جامعه کبیره فرمودند: این زیارت را بخوانید؛ آن شخص که گرفتار شده بود، در گرفتاری این زیارت را خواند و به محضر حضرت رسید. و یکی از راه‌های تشرف به محضر حضرت خواندن همین زیارت جامعه کبیره است، اما به شرط‌ها و شروط‌ها که شرط آن طهارت و پاکی است و فرد آلودگی به گناه نداشته باشد.

رجعت خاص بعد از شهادت امام زمان(عج)/ امام حاضر

راه برطرف شدن موانع و رسیدن به کمال

تاثیر اعتقاد به امام حاضر نه غایب

الان هم اگر کسی بخواهد کمال دینش را دارا شود و موانع هم بین او و حضرت ولیعصر (عج) برطرف شود باید امام را حاضر بدانید و امام را امام غایب ندانید! امام حاضر این است که امام دارد شما را می‌بیند و همه رفتار و کردار شما را دقیق می‌بیند و نظاره می‌کند.

پس اگر کسی الان به این حال و احوال برسد و امام را حاضر بداند، او دینش کامل شده است و این فرد کسی است که گناه در زندگیش نیست.

تمام گناهان مثل کوه‌هایی است که جلوی ما و مقدسات را می‌گیرد، که اگر این گناهان نبود این مقدسات را می‌دیدید. فرض کنید که رفته‌اید کربلا و پرده‌ها کشیده شده و ضریحی پیدا نیست و این به خاطر گناه است که این پرده‌ها کشیده می‌شود.

پس سعی کنید به این کمال برسید و رسیدن به این کمال با نبودن گناهان است که با ترک گناه به این کمال می‌توان رسید.

برای اصحاب حضرت اصلاً هیچ عالم غیبی نبود. در لفظ مشاهده آمده است و در حدیث هم همین‌طور است که مشاهده هم خیلی بالا است، دو نفر است، او گفت و من شنیدم، این برای کسانی که به کمال رسیدن، است.

پس نتیجه اینکه رجعت از یقینیات ما است و از برخی روایات دارد که اگر کسی رجعت را قبول نکند از ما نیست.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

رجعت مخصوص بعد از شهادت امام زمان(عج)/ثمره اعتقاد به امام حاضر نه غایب

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید