کد خبر : 3116
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 خرداد 1397 - 13:11
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای فواید انفاق در سوره حدید در بیان آیت الله مدرسی بسته هستند

فواید انفاق در سوره حدید در بیان آیت الله مدرسی

آیت الله العظمی سید محمد تقی مدرسی در هفتمین جلسه تفسیر و تدبر سوره حدید در ذیل شرح و تفسیر آیه ۷ سوره حدید به مسئله انفاق و فواید انفاق و همچنین اجر انفاق پرداختند که در ادامه می آید.

[box type=”shadow” ]آیت الله العظمی سید محمد تقی مدرسی در هفتمین جلسه تفسیر و تدبر سوره حدید در ذیل شرح و تفسیر آیه ۷ سوره حدید به مسئله انفاق و فواید انفاق و همچنین اجر انفاق پرداختند که در ادامه می آید.[/box]

بسم الله الرحمان الرحیم

آیت الله العظمی سید محمد تقی مدرسی در هفتمین جلسه تفسیر و تدبر سوره حدید در ذیل شرح و تفسیر آیه ۷ سوره حدید به مسئله انفاق و فواید انفاق و همچنین اجر انفاق پرداختند که گزیده یاداشت هایم از این جلسه را در ادامه تقدیم شما معارف جویان عزیز می نماید.

فواید انفاق انفاق تفسیر سوره حدید آیت الله مدرسی

گزیده بیانات آیت الله العظمی مدرسی در این جلسه

آیت الله العظمی سید محمد تقی مدرسی، از مراجع معظم تقلید، بامداد پنج شنبه ۳ خردادماه در هفتمین جلسه تفسیر سوره حدید که هر بامداد ماه مبارک رمضان در دفتر ایشان در تهران برگزار می شود، با بیان اینکه انسان ها از نعمت های الهی خوب استفاده نمی کنند، گفتند: خدا به بشر نعمت های زیادی عطا نموده است ولی اکنون ما این نعمت های زیاد خدا را نمی فهمیم و تازه روز قیامت متوجه می شویم که۹۹ درصد از نعمت های الهی را استفاده نکرده ایم.

ایشان مثالی زدند و گفتند: به طور مثال خداوند به ما نعمت چشم داده است و این نعمت چشم هم زیبا است و هم اینکه می توانیم همه چیز را با آن ببینیم، می توانیم با این نعمت چشم هزاران کوه و دشت، دریا و جنگل را ببینیم، اما آیا در کل عمرمان چقدر از این چشم استفاده کرده ایم؟ همینطور گوش، دست و دیگر اعضاء که همه نعمت های خدا به ما هستند.

این مفسر حوزوی افزودند: خیلی از خودخواهی های ما باعث شده که ما این نعمت ها را در یک چارچوب تنگ قرار داده ایم و از آن استفاده نکرده ایم. و در بحث انفاق همین خودخواهی ها در زندگی و شیطان هایی که دست ما را می گیرد نمی گذارد ما انفاق کنیم.

آیت الله العظمی مدرسی با بیان معنای انفاق اظهار کردند: وقتی انسان انفاق می کند، یعنی او دارد از زیادی نعمت های اعطایی خداوند به دیگران می دهد، این زیادهای نعمت زیر خاک می رود یا به وارث می رسد، پس چه بهتر تا انسان زنده است آن را انفاق کند.

رابطه ایمان و انقاق

این مرجع معظم تقلید انفاق را باعث آزاد شدن روح دانست و گفتند: وقتی انسان انفاق می کند روح او آزاد می شود و هوای نفس ضربه می خورد، لذا وقتی روح انسان آزاد و پاک و تزکیه شد، در این موقع ایمان می آید و این رابطه بین ایمان و انفاق هم هست که با انفاق نمودن انسان ایمان هم می آورد و ایمانش قوی تر هم می شود.

درمان ایمان ضعیف با انفاق

آیت الله العظمی مدرسی انفاق را وسیله ایمان دانست و بیان کردند: یکی از وسایل ایمان انفاق است. اگر دیدید ایمان شما ضعیف شده است بروید انفاق کنید. انفاق هم فقط پول دادن نیست، می توانید پول بدهید، یا کار کنید یا اینکه خدمتی انجام دهید یا حتی به عیادت یک مریض بی کس بروید و او را خوشحال کنید، که در مجموع همه این کارها انفاق محسوب می شود.

نمونه ای از انفاق غیر مالی

ایشان به نمونه ای از انفاق غیر مالی اشاره و اظهار کردند: گاهی وقت ها که من به فرودگاه می روم و در صف ایستاده ام، می بینم آنهایی که جلوتر هستند می آید و جایشان را به من عوض می کنند که من زودتر برود و زیاد در صف نمانم، لذا همین کار خودش انفاق است. بنابراین شما هم اگر در صفی ایستاده اید و می بینید یک پیرمرد آمد و ته صف بود، شما هم جایتان را با ایشان عوض کنید که این کار خودش صدقه و انفاق است. لذا انفاق نباید بد تفسیر شود، همه این کارها روح شما را آزاد و ایمان شما را قوی تر می کند.

رابطه خدا، پیامبر(ص) و انفاق در آیه ۷ سوره حدید

آیت الله العظمی مدرسی با اشاره به آیه ۷ سوره حدید که می فرماید: «آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَأَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَکُمْ مُسْتَخْلَفِینَ فِیهِ فَالَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَأَنْفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ کَبِیرٌ » ، گفت: در این آیه چرا نفرمود آمنوا بالله و انفقوا؟ چه رابطی بین خدا و پیامبر(ص) و انفاق است. چرا حتی در استغفار کردن هم خداوند می فرماید بروید پیش پیامبر(ص) استغفار کنید؟ و اینجا هم در بحث انفاق باز می فرماید بروید پیش پیامبر(ص). این مسئله بسیار مهم است، چون جامعه اسلامی تشکیلاتی است و نظم دارد، بی نظم نیست بلکه چهار چوب مشخصی دارد.

آیت الله العظمی مدرسی برای روشن شدن بحث جامعه اسلامی به وجود دولت ها و حکومت ها اشاره و بیان کردند: ما یک دولت داریم که این دولت همیشه بوده و همه جا هم هست، و مردم باید یک آقایی مثلا رئیس جمهور چه خوب چه بد داشته باشند، اما بحث جامعه اسلامی با دولت فرق می کند؛ هیچ دولتی نمی تواند جامعه را از بین ببرد و جامعه در جامعه اسلامی خصوصا در مذهب حق تشیع یک تشکیلات بزرگ، قوی است که اول از پیامبر(ص) شروع شده است و پیامبر(ص) هم نفرمود فقط تقوا داشته باشید، بلکه فرمود بیایید دنبال من. و مردم هم باید از پیامبر(ص) اطاعت کنند.

ایشان ادامه دادند: اگر یک گوسفند به تنهایی به صحرا برود، نصیب گرگ می شود و در جامعه اسلامی هم باید همه با هم باشند و همین اجتماع مهم است، چون بشر به تنهایی آسیب پذیر است. زندگی ما هم بدون تشکیلات آسیب پذیر است.

ارزش مرجعیت از ناحیه امام زمان(عج)

آیت الله العظمی مدرسی با اشاره به تشکیلات هر مرجع تقلید گفتند: به نظر بنده هر مرجع تقلید که خودش یک تشکیلاتی است، یکی از واجباتی که بر او است این است که باید دیگر مراجع را تایید کند، مثل اینکه هر پیامبری باید به پیامبران دیگر اذعان داشته باشد.

ایشان افزودند: اگر ارزش، ارزش مرجعیت است این ارزش وکالت از آقا امام زمان(عج) است، این مرجع دیگر حق ندارد نسبت به مرجع دیگر بی احترامی داشته باشد، حتی اگر یک مرجع یک جا حکم بدهد دیگر مراجع واجب شرعی است که به حکم او عمل کنند و این انسجام ما را در مرجعیت می رساند. حالا خدا می فرماید ایمان به خدا و رسول(ص) و انفاق، این نکته مهم است که رسول(ص) واسطه فیض است.

فتوای مرجعیت شیعه و اطاعت مردم عامل شکست داعش در عراق
ایشان به نمونه احترام مردم به مرجعیت و پیروزی آنها در عراق اشاره و گفتند: در این چند سال اخیر که داعش به عراق حمله نمود و حتی تا ۷۰ کیلومتری کربلا هم رسیده بود که مرجعیت فتوا داد و بزرگ و کوچک، بی دین و با دین همه بر علیه داعش قیام کردند، که اگر مردم حرف مرجعیت را گوش نمی دادند سنگ روی سنگ بند نمی شد.

فواید انفاق

آیت الله العظمی مدرسی در ادامه توضیح انفاق به فواید انفاق اشاره و بیان کردند: یکی از فواید انفاق که بیان شد تازه شدن روح انسان است. شما بروید تجربه کنید وقتی که یک کار یا یک پول را انفاق می کنید بعد از آن یک احساس سبکی دارید که از یک بند آزاد شده اید.

این استاد حوزوی به دومین ویژگی و فواید انفاق اشاره نمود و گفتند: برخی کاسب، کارگر، کارمند، کشاورز یا هر شغل دیگری مشغول هستند، حالا آیا واقعا بینی و بین الله در کاری که مشغول هستند دقیقا همه امور کار خود را طبق موازین شرعی انجام می دهند یا اینکه برخی از لحظات کار را حیف و میل می کنند و یا از کار خود کم می گذارند؟! مثلا آیا کارمند دقیق ۸ ساعت کار می کند؟ لذا هر کدام از ما نمی توانیم به طور قاطع بگوییم ما کارمان را دقیق انجام دادیم. حالا اینجا فایده انفاق این است که این کم کاری ما را جبران می کند و این هم یکی دیگر از فواید انفاق است.

انفاق جبران کم کاری امور شغلی

ایشان ادامه دادند: حالا چون در کار ما یک کمبودی وجود دادرد، پولی هم که دستمان می آید صد در صد حلال نیست، شاید ظاهرش حلال باشد اما واقعا حلال نیست. حالا انفاق می آید این کمبود را اصلاح می کند برای این گفته اند خمس و زکات و صدقه بدهید. این انفاق باعث اصلاح این کم کاری های ما می شود و پول ما را حلال می کند.

این مدرس حوزوی افزودند: نگویید گذشته دیگر گذشته است، بدانید پول حرام، حرام است و این پول صرف مریضی و خرج ظلم می شود و حتی بچه ای که از پول حرام به دنیا بیاید یک رگ حرام هم دارد.

نقش انفاق در عدالت اجتماعی
آیت الله العظمی مدرسی به نقش انفاق در عدالت اجتماعی اشاره و اظهار کردند: جهت سوم مسئله انفاق این است که عدالت در جامعه حاکم می شود. غیر از مسئله واجب و مستحب بشر باید نسبت به همدیگر احساس همدردی داشته باشد، من خبر نداشته باشم که همسایه و فامیل من چه مشکلی دارند درست نیست.

ایشان افزودند: جامعه ما معمولا جامعه نرمالی نیست و کسان زیادی حتی با آبرو هستند ولی محتاج اند ما نسبت به آنها وظیفه داریم که انفاق کنیم و این انفاق باعث می شود ظلم کم شود.

دو اجر انفاق نمودن
آیت الله مدرسی در ادامه به اجر انفاق اشاره و گفتند: انفاق دو اجر دارد که یک اجر آن مستقیم است که وقتی شما چیزی انفاق کردید، خداوند جواب و پاداش آن را می دهد. شما یک آجر در یک مسجد گذاشتید و رفتید اما در این مسجد این قدر از مردم آمدند و عبادت کردند که به اندازه همان یک آجری که شما اینجا گذاشتید از این عبادت مردم نصیب شما هم می شود.

وی کسب ایمان کامل را اجر دوم انفاق دانست و اظهار کردند: شما با انفاق کردن ایمان کاملی کسب می کنید. وقتی که انفاق کردید بعد از انفاق آن نمازی که می خوانید یک نماز بهتر از قبل است، حتی در هر کار خیری هم که شرکت می کنید چون انفاق نمودید به وسیله انفاق اجر بیشتری کسب می کنید.

آیت الله العظمی مدرسی به اهمیت انفاق نمودن حتی در نداشتن وضعیت مالی مناسب اشاره و افزود: ما گاها تا اسم انفاق می آید می گوییم پول نداریم، اما فردی آمد خدمت امام صادق(ع) حضرت فرمود امروز چیزی صدقه داده ای؟ و فرد گفت: نه پول نداشتم. امام عرض کرد پس چه جور می خواهی خدا رزق تو را بدهد، این فرد رفت قرض نمود و سپس صدقه داد.

ایشان ادامه دادند: همه اش نگویید من ندارم، پولی نیست که انفاق کنم، وقت ندارم که کار خیر انجام دهم. روایت است حتی هیچ فقیری را هم رد نکنید شاید ملائکه از باب امتحان شما باشد.

گفتنی است، آیت الله العظمی سیدمحمدتقی مدرسی از مراجع تقلید تشیع ساکن در کربلای معلی است. وی علاوه بر شهرت مقام مرجعیت و تفسیر قرآن مجید، از مبارزین و مجاهدین مشهور علیه استبداد و استکبار است. این مرجع تقلید، همه ساله در ماه مبارک رمضان، با حضور در دفتر تهران به نشانی خیابان شهید مصطفی خمینی، کوچه امام زاده یحیی، کوچه شهید حمید تین نژاد، تفسیر قرآن کریم می‌گوید که امسال هر بامداد  به تفسیر و تدبر در سوره حدید می پردازد.

پدید آورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

 
انتشار این مطلبم در:
خبرگزاری اهل بیت(ع) – ابنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید