کد خبر : 31077
تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 آبان 1400 - 22:58
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای همسایه بد شدیدترین بلا/محشور شدن با دست و پای بریده بسته هستند

همسایه بد شدیدترین بلا/محشور شدن با دست و پای بریده

همسایه بد شدیدترین بلا/محشور شدن با دست و پای بریده

آیت‌الله توکل: بالاترین گرفتاری و شدیدترین بلا همسایه بد است. و همسایه بد در قیامت با دست و پای بریده وارد محشر می شود.

همسایه بد شدیدترین بلا/محشور شدن با دست و پای بریدهبه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی: در ذیل آیه‌ی هجدهم سوره‌ی مبارکه‌ی نبأ، شاهد حدیثی گران‌بها و در عین حال تکان‌دهنده از رسول اعظم صلی‌الله علیه و آله هستیم که در پاسخ به سؤال معاذ بن جبل، چگونگی و علت محشور شدن ده گروه از مسلمانان به شکل حیوان و اشکال بد و دردآور را حضرت بیان فرمودند.

آیت‌الله سید رحیم توکل از اساتید برجسته اخلاق شهر مقدس قم در سلسله جلسات هفتگی اخلاق خود چند جلسه‌ای هست که به شرح این حدیث تکان‌دهنده پرداختند.

ایشان در جلسه این هفته چهارشنبه ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۰ در هیئت فاطمیه قم در ادامه به شرح این فراز از روایت که حضرت فرمودند: «وَ بَعْضُهُمْ مُقَطَّعَهٌ أَیْدِیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ و المُقَطَّعَهُ أیدیهِم و أرجُلُهُمُ الّذینَ یُؤذونَ الجِیرانَ؛ و گروهی در حالی وارد می شوند که دست‏ و پایشان قطع شده است … و کسانی که دست و پا بریده محشور می‌شوند آنانند که همسایگان خود را می‌آزارند،…» پرداختند.

در ادامه گزیده بیانات ایشان را تقدیم شما معارف جویان عزیز می‌شود تا شما نیز بهره‌مند از این جلسه شوید.

همسایه بد و محشور شدن با دست و پای بریده

در روز قیامت افرادی هستند که به صحنه محشر می‌آیند اما دست و پایشان قطع شده است و این‌جور وارد صحنه محشر می‌شوند! آن که پا ندارد باید او را بیاورند و مسلم است که ملائکه با اینها با ذلت برخورد می‌کنند.

اینها افرادی هستند که همسایه‌ها را اذیت می‌کردند و همسایه آزاری داشتند. و این‌قدر این عمل منفور است که افرادی که اهل این کار هستند بدانند که این‌گونه وارد صحنه محشر می‌شوند.

چهار چیز است که کمرشکن است که اگر انسان این چهار چیز را داشته باشد، هرکدام کمر انسان را می‌شکند که یکی از این چهار چیز همسایه بد است. اگر همسایه بد باشد، انسان از دست او آسایش ندارد و منزل که محل اسکان و آرامش است، دیگر محل آسایش نیست. و حالا یک همسایه بد در کنار منزل انسان است و تا وقتی این همسایه هست، مشکل‌ساز است و از نظر جانی، مالی، روحی، فکری و… در امان نیست.

تشبیه همسایه بد به مانند مریضی و درد ناعلاج

تشبیه این همسایه بد مانند دردی است که درمان ندارد و در تن انسان ماندگار است. بیماری بر تن انسان دو جور است. یک بار انسان بیمار می‌شود و با استعمال دارو خوب می‌شود و این بیماری در تن انسان نمی‌ماند و خلاصه درمان می‌شود. اما بعضی بیماری‌ها در بدن انسان ماندگار است و از این بیماری خلاصی ندارد و چنین کسانی درمانشان این است که باید دست به آسمان بلند کنند و از خدا کمک بخواهند که اگر اطبا عاجز هستند، اما خدا قادر است تا این بیماری از جانشان کنار برود اما این بیماری ماندگار خیلی سخت است.

همسایه بد بالاترین و شدیدترین بلا

بر اساس آیات و روایات بالاترین گرفتاری و شدیدترین بلا همسایه بد است. آدم بیمار هم شود دکتر می‌رود و اگر درمان هم طول بکشد اما یک قرص مسکن می‌خورد و از این درد حداقل یک مدت در امان است؛ اما یک همسایه بد هرلحظه از او در ناراحتی است، یا او را اذیت می‌کند و یا از فکر اذیت او در اذیت است.

پیامبر اکرم (ص) در روایتی فرمودند: «مَن کانَ یُؤْمِنُ باللَّهِ والیَومِ الآخِرِ فلا یُؤْذِ جارَهُ، هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، نباید همسایه خود را آزار دهد،» این تعبیر سنگینی است. بدانید که اگر همسایه را اذیت کردید، شما دین و ایمان ندارید و به خدا اعتقاد ندارید.

پرهیز از همسایه آزاری از علامات ایمان

یکی از علامت ایمان این است که همسایه باید از شما در امان باشد و نباید همسایه را با فکر و رفتار آزار داد. و در یک کلام آنچه همسایه از این امر اذیت می‌شود، اگر دین دارید نباید همسایه اذیت شود.

فردی رفت جایی منزلی بخرد، اما قیمت خیلی بالا گفتند و اعتراض کرد و گفتند: اینجا همسایه‌ای هست که همه از او در آرامش هستند. گاهی همسایه باعث بالا رفتن قیمت خانه و گاهی باعث ارزان شدن خانه می‌شود.

لزوم امنیت کامل همسایه از همسایه

واقعاً همسایه باید از رفتار و کردار و اعمال ما در امان باشد. به هر حال به همسایه محتاج می‌شوید، بالاخره همسایه است باید با هم باشید و همسایه باید متدین و دین‌دار باشد. در یک کلام ساده باید همسایه‌ها از دست ما در امنیت کامل باشند و بداند به هر وضعی بیاید بیرون از ما خطری ندارند و این شرط مسلمانی ما نسبت به همسایگان است.
دین‌داری فقط به مسجد رفتن و دعا و نماز خواندن نیست! و الا عمر سعد و شمر هم نماز می‌خواند! باید دین‌دار باشید. باید دید خدا از ما چه خواسته است و ما باید چکار کنیم که یک مسلمان واقعی باشیم.

همانطور که مسجد حریم دارد، همسایه هم حریم دارد. امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در این باره فرمودند: «حَرِیمُ المَسجدِ أربعونَ ذِراعا، و الجِوارُ أربعونَ دارا مِن أربعهِ جَوانِبِها؛ حریم مسجد چهل ذراع است و تا چهل خانه از چهار طرف منزل همسایه به شمار می‌آیند.»

اگر در خانه همسایه پول باشد، یا در خانه‌اش باز باشد یا باز نباشد، باید این همسایه یقین داشته باشد که همسایه‌اش به مال و خانه و ناموسش نظر سویی ندارد چه در باز باشد چه در بسته باشد و این علامت مسلمانی است.

اسلام ظاهری و اسلام باطنی

اسلام دو نوع اسلام ظاهری و باطنی است. یک بار اسلام ظاهری که به شهادتین منوط است، که اگر زبان شهادتین بگوید همین شهادت زبانی حکم مسلمانی دارد و فرد مسلمان است و به این اقرار مسلمان شده است، اما این مسلمان ظاهری است با این شهادتین جان و خونش در امان است و از نظر مسائل شرعی بلامانع شده است.

اما مسلمان واقعی کسی است که آنچه خداوند از امور واجبات، واجب و محرمات، حرام کرده او در برابر فرمان حق‌تعالی تسلیم است و به واجبات عامل و از محرمات تارک است. و این دیگر به زبان ربطی ندارد، در اسلام ظاهری ملاک جاری شدن به زبان است اما در اسلام واقعی فقط عملکرد را نگاه می‌کنند.
اگر کسی بر همه واجبات عامل و محرمات تارک و در مقابل خدا تسلیم محض است این تازه مسلمان واقعی است و مردم از دست و زبانش در امان هستند ولی تازه وارد مرحله بعد که مرحله ایمان است، می‌شود. لذا خیلی‌ها مسلمان هستند اما مؤمنین نیستند!

اگر فردی کسی را اذیت کند، حتی یک کلمه و یک حرف و یا نصف کلمه، به همین نصف کلمه آن فرد اذیت شده است، اما روز قیامت او را می‌آورند و از رحمت خدا مأیوس می‌شود. هر چند بعضی آن‌قدر از اسلام و دین فاصله گرفتند گه اصلاً این حرف‌ها در آن‌ها تأثیر ندارد و راحت دیگران را همه‌جوره اذیت می‌کنند!

جهنم نتیجه اعمال منفی خودمان در دنیا

جهنم و آتش ملکوت اعمال منفی خود ما است وگرنه خدا کسی را جهنمی نمی‌کند. انسان در درون قبر است و یک مار او را می‌گزد و می‌گوید این مار چه بود که جانم را به آتش کشاند؟ ندا می‌آید و می‌گویند: زبان خودت بوده که در ملکوت به شکل مار شده است. یادت می‌آید با زبانت در دنیا آتش به جان مردم زدی؟! حالا آنچه با مردم کردی به خودت بر می‌گردد و دنیا زبانت مار گزنده بود والان این‌گونه در قبر همان زبانت ظهور ملکوتی پیدا کرده است. در یک کلام مسلمان و مؤمن باشید و از خدا بترسید، هر چند خدا ترس ندارد اما از اعمال گندتان بترسید.

قیامت و حسابرسی دقیق و کامل اعمال

ما یادمان نیست چند هفته قبل یا چند ماه قبل یا اصلا دیشب چه کردیم؟ اینجا عالم نسیان است اما در آن طرف همه چیز ثبت شده و همه را مطرح می‌کنند و حتی نمی‌توانید انکار کنید، بلکه صحنه عمل شما را می‌آورند و در پرونده جلوی خودتان می‌گذارند!

اگر تا اینجای عمرتان عملکردتان را در پرونده بیاورند و در دستتان بدهند، تا اینجای عمرتان بینی و بین الله سر با عزت بالا می‌رود یا با شرمندگی پایین می‌افتد؟ اما هر کس خودش را عالی می‌شناسد.

پدیدآورنده:

به‌کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید