کد خبر : 31014
تاریخ انتشار : جمعه 29 دی 1396 - 23:07
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای توصیه امیرالمومنین ع به استاندارش / نعمت یاد گناه بسته هستند

توصیه امیرالمومنین ع به استاندارش / نعمت یاد گناه

توصیه امیرالمومنین (ع) به استاندارش در بصره محور سخنان این هفته جلسه درس اخلاق آیت الله جوادی آملی بود که معظم له در ادامه به دو هدف مهم دشمن درونی انسان پرداختند و ضمن دعا برای بارش باران، درباره فضای مجازی توصیه هایی به جوانان نمودندکه در ادامه می آید.

توصیه امیرالمومنین (ع) به استاندارش در بصره محور سخنان این هفته جلسه درس اخلاق آیت الله جوادی آملی بود که معظم له در ادامه به دو هدف مهم دشمن درونی انسان پرداختند و ضمن دعا برای بارش باران، درباره فضای مجازی توصیه هایی به جوانان نمودندکه در ادامه می آید.

بسم الله الرحمان الرحیم

توفیق شد پنج شنبه این هفته ۲۸ دی ماه ۱۳۹۶ مهمان حضرت معصومه (س) در شهر مقدس قم باشم و ضمن زیارت مرقد مطهر این بانوی مکرمه در جلسه هفتگی درس اخلاق آیت الله جوادی آملی نیز شرکت نمودم.

این جلسه بعد از نماز ظهر و عصر به اقامت معظم له در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد و حضرت استاد آیت الله جوادی آملی در ادامه شرح نهج البلاغه به شرح نامه های ۷۷ و ۷۸ نهج البلاغه و توصیه امام علی (ع) به استاندارش پرداختند و در ادامه به دو هدف دشمن درونی هوای نفس سخن گفتند و ضمن دعای برای بارش باران رحمت الهی توصیه هایی نسبت به فضای مجازی به جوانان نمودند که در ادامه گزیده یاداشت هایم از این جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیز می نمایم.

مهمانان این جلسه: حاج آقا آل هاشم نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز، جمعی از دانشگاه اهل بیت (ع) از کشورهای مختلف، جمعی از طلاب حوزه علمیه آیت الله مدنی کاشان، حوزه علمیه شهیدین قم، جمعی از دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان، جمعی از خواهران دوره تربیت مربی اوقاف از استانهای کردستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، جمعی از سازمان بسیج فرهنگیان سراسر کشور، جمعی از مدیران و معاونان فرهنگی قوه قضاییه

گزیده بیانات آیت الله جوادی آملی در این جلسه

 

‫توصیه امیرالمومنین ع به استاندارش / نعمت یاد گناه - توصیه - آیت الله جوادی آملی - درس اخلاق‬‎

شرحی بر نامه ۷۶ نهج البلاغه

حضرت آیت الله جوادی آملی در این جلسه فرمودند:

نامه ۷۶ نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین (ع) آن را خطاب به عبدالله بن عباس مرقوم داشته اند. تقریبا این نامه۴ سطر دارد که ۳ سطر آن در نهج البلاغه آمده است. عبدالله بن عباس از استانداران حضرت است که یکی از استانهای رسمی حکومت امام علی (ع) استان بصره است که این استان شامل اهواز و بصره و کرمان است که این مجموعه را یک استان به نام استان بصره می گفتند، و حضرت علی (ع) خاورمیانه را با این حکومت اداره می کردند و استان بصره زیر نظر عبدالله بن عباس اداره می شد که این نامه را حضرت خطاب به وی مرقوم داشته است.

توصیه امام علی (ع) به استاندارش

حضرت علی (ع) در این نامه عبدالله بن عباس را به تقوای الهی و برقراری عدل در قلمروی ولایت و حکومتش سفارش می کند. و حضرت می گوید جامعه را با گشاده رویی بپذیر، خواه مردم در محکمه تو بیایند، یا اینکه در جامعه تو حضور یافتی، و یا اینکه تو در محکمه آنها رفتی، پس در هر سه حالت با مردم گشاده رو باش. مردم یا پیشنهاد حق دارند که باید آن را انجام بدهی، یا اینکه مردم مشکلی دارند که انجام آن مقدور نیست که باید از آنها عذرخواهی کنی. پس در هر محکمه که با مردم بودی چه در محکمه سیاسی، یا قضایی و داوری و یا محاکم خصوصی مردم، با آنها گشاده رو باش.

بعد در ادامه حضرت تاکید می کند مبادا با هوای نفس این غده بدخیم کنار بیایی. سپس  حضرت به عبدالله بن عباس می فرمایند کینه کسی را در دل نداشته باش، اگر کسی خلافی انجام داد او را امر به معروف و نهی از منکر کن و بعد از آن او را به ذات اقدس خدا رها کن.

نامه ۷۷ نهج البلاغه درباره شیوه مذاکره با خوارج / قرآن تجلی خدا

نامه ۷۷ امیر المومنین (ع) نیز به عبدالله بن عباس درباره شیوه مذاکره با خوارج است که حضرت تاکید می کند با خوارج بر مبنای آیات قرآن به جدل مپرداز، کلام خدا قرآن است اما این قرآن را ذات اقدس خدا آن را ننوشته و آن را تالیف نکرده بلکه قرآن تجلی خداوند است و این لفظ و کلمه ای است که تمام این حرف را ایجاد کرده که این ایجاد آن تجلی خداوند است.

قرآن را که ذات اقدس خداوند فرستاده کنار آن هم مفسری معین، پیامبر (ص) را فرستاد، و مفسر و شاهد و معلم این قرآن پیامبر (ص) است. آیات این قرآن مثل قانون اساسی کلیات را می گوید اما خداوند پیامبر (ص) را مفسر این قرآن قرار داده است و گرنه هر کس آیات آن را طوری دیگر توجیح می کرد و می گفت. حضرت درادامه مرقوم می دارد چون تفسیر ما و خوارج از آیات متفاوت است آنها را به سنت و کلام رسول الله ارجاع بده که فرموده «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ» آنها دیگر این حقایق را نمی توانند انکار کنند.

بی دین و بی آبرو کردن دو کار دشمن درونی انسان

ما دو دشمن داریم که یکی دشمن بیرون است و او از آدم، جان یا زمین یا معدن را می خواهد، اما دشمن دیگر دشمن درونی انسان است که خانه یا زمین و زندگی از انسان نمی خواهد بلکه او اول دین سپس آبروی انسان را می خواهد و تا انسان را بی دین و بعد بی آبرو نکند دست بردار نیست.

هوای نفس بدترین دشمن انسان

هوای نفس بدترین دشمن انسانها است، بدانید دنیا یک سرزمین و یک مزرعه سبز دل پذیر ولی وبا خیز است، این بیماری وبا با بیماری های دیگر فرق دارد، اگر کسی به بیماری های بد خیمی مبتلا شود بالاخره او می میرد اما وبا باعث بی آبرویی انسان می شود و این بیماری تا آبروی انسان را نبرد او را رها نمی کند.

بنابراین بدترین دشمن انسان دشمن درونی است که این دشمن هوای نفس و هوس است که حضرت در این نامه به استاندارش تاکید می کند مبادا با این غده بدخیم کنار بیایی. بنابراین مبارزه با هوای نفس و هوس یک مبارزه کبیر و جهاد اکبر را می طلبد و حیف است که انسان عمر را در هوای نفس بگذراند.

توصیه به جوانان نسبت به فضای مجازی

جوانان بدانند که فضای مجازی یک فضای حقیقی است، سیم حقیقت نیست تا بیسیم مجاز بشود. هر جا اندیشه و نظری منتقل می شود آنجا فضای حقیقی است و شما باید این فضای حقیقی را کنترل کنید.

در این فضا هر چیزی که مناسب نیست نباید آن را دید چون دیدن آن باعث آبروریزی می شود و دشمن هم می خواهد آبرو را ببرد و تا دشمن شما را به مزارع بلا خیز نبرد و آبروی شما را نبرد شما را رها نخواهد کرد. مبادا فضای آلوده فضای حقیقی را از شما بگیرد، بدانید که در درجه اول دشمن دین و بعد از آن آبروی شما را می گیرد.

مرگ پلی برای رسیدن به بهشت / شما مرگ را می میرانید نه مرگ شما را

در زیر این آسمان بین این ۷ میلیارد کسی نگفته ما مرگ را می میرانیم اما مکتب ما می گوید این ما هستیم که ابدی هستیم و اگر کسی ابد را خراب کرد دیگر راهی و جایی ندارد. هر کسی مرگ را می چشد و قرآن هم می فرماید: کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَهُ الْمَوْتِ. الان یک لیوان شربت یا آب را که میل کردید شما آن را هضم می کند و مرگ هم همینطور است این شما هستید که مرگ را می میرانید و آن را هضم می کنید.

در بهبوهه تیرها امام حسین (ع) فرمودند یاران کریم من مرگ دُری زیر پای شما است و مرگ چیزی نیست که شما را خفه کند بلکه شما مرگ را خفه می کنید. آنکه مرگ را آفرید فرموده شما مرگ را می میرانید و این مرگ پلی زیر پای شما است که روی آن پا می گذارید و به بهشت ابدی می روید.

فرد ظالم هیزم آتش جهنم

بدانید هر چه را ما به عنوان عبادت و کار خیر انجام می دهیم ما را از آتش فتنه و اختلاف نجات می دهد، مثل اینکه هر چه به علم نزدیک شویم از جهل دور می شویم، یا هر چه به حق نزدیک شویم از باطل دور می شویم، پس هر کاری که ما را به گناه نزدیک می کند ما به آتش نزدیک شده ایم و آن هم آتشی که جهنمی است، اصلا خدا نکند ما چنین آتشی را ببینیم اما نگفتند این آتش جهنم از هیزم جنگل است بلکه گفتند آتش جهنم از فرد ظالم است، آنچه در قرآن سراغ داریم آمده که هیزم جهنم خود فرد ظالم است.

نعمت بودن یاد گناهان گذشته

در روایات نقل است که اگر کسی گناهی به یادش می آید بداند عنایت الهی بوده است که خدا او را نسبت به گناه گذشته اش متذکر کرده است و این یک نعمت الهی است که بعد از ۲۰ سال خداوند گناه گذشته او را به یادش آورده است و این نعمت خداوند است که نسبت به آن گناه گذشته استغفار کند و از خداوند آمرزش بخواهد و بگوید استغفرالله و اسئله توبه.

 

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

بی دین و بی آبرو نمودن دو هدف اصلی دشمن درونی انسان است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید