کد خبر : 3093
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 15:36
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای اصلاح قلب و اهمیت صلوات در بیان آیت الله جاودان بسته هستند

اصلاح قلب و اهمیت صلوات در بیان آیت الله جاودان

آیت الله جاودان، با اشاره به فرازی از صلوات شعباینه درباره اهمیت اصلاح قلب و راه اصلاح آن، و همچنین مقبول بودن صلوات از هر فرد، نکاتی بیان نمودند، و در تذکراتی تربیتی نسبت به تربیت فرزند به خانواده ها تذکراتی دادند که در ادامه می آید.

[box type=”shadow” ] آیت الله جاودان، با اشاره به فرازی از صلوات شعباینه درباره اهمیت اصلاح قلب و راه اصلاح آن، و همچنین مقبول بودن صلوات از هر فرد، نکاتی بیان نمودند، و در تذکراتی تربیتی نسبت به تربیت فرزند به خانواده ها تذکراتی دادند که در ادامه می آید.[/box]

بسم الله الرحمان الرحیم

در روزهای پایانی ماه شعبان حسینیه مرحوم آیت الله حق شناس(ره) اقدام به برگزاری قرائت مناجات شعبانیه همراه با سخنرانی آیت الله جاودان را نمود. که شامگاه سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در اولین شب برگزاری این مراسم، حسینیه آیت الله حق شناس پذیرایی جمع عظیمی از مردم مناجات خوانی بود که در روزهای پایانی ماه شعبان در این مکان معنوی و با زمزمه عارفانه مناجات شعبانیه خود را برای ورود به ضیافت الله آماده نمودند.

این مراسم معنوی همزمان با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء آغاز شد و سپس مراسم قرائت مناجات شعبانیه با نوای دلنشین حاج آقا سماواتی برگزار شد، که فضای معنوی این حسینیه در طبقات مختلف پر از زمزمه و مناجات و اشک و شوری بود که زن و مرد، پیر و جوان،  کودک و نوجوان همه با هم زمزمه خوان این مناجات عارفانه که از لسان مبارک امیرالمومنین(ع) به ما رسیده است، بود.

 بعد از پایان قرائت مناجات شعبانیه، حضرت آیت الله شیخ محمد علی جاودان، استاد اخلاق شهر تهران و از شاگردان مرحوم آیت الله حق شناس(ره) به ایراد سخن پرداختند و با اشاره به فرازی از صلوات شعباینه درباره اهمیت اصلاح قلب و راه اصلاح آن، و همچنین مقبول بودن صلوات از هر فرد، نکاتی بیان نمودند، و در تذکراتی تربیتی نسبت به تربیت فرزند به خانواده ها تذکراتی دادند، که گزیده یاداشت هایم از این جلسه را در ادامه تقدیم شما معارف جویان عزیزی می نمایم که امکان شرکت در این جلسه را نداشتید، امیدوارم که از این طریق شما عزیزان نیز از آن بهره مند شوید.

اصلاح قلب - آیت الله جاودان - صلوات -مناجات شعبانیه - حسینیه آیت الله حق شناس

گزیده بیانات آیت الله جاودان در این جلسه به شرح زیر است:

اهمیت مناجات شعبانیه از نظر آیت الله جاودان

مناجات شعبانیه تقریبا و حتی تحقیقا در میان دعاهایی که از ائمه(ع) باقی مانده دعا و مناجاتی بی نظیر است. مناجات شعبانیه یک الفاظ و حرف هایی در آن است که فقط اولیاء طراز اول خدا آن را می فهمند و یک حرف قابل فهمی هم برای ما دارد، اما حرف های اصلی آن قابل فهم برای ما نیست.

اهمیت صلوات و مقبول بودن آن از هر کس

صلوات یک دعا است و خیلی دعای ممتازی است که در روایات آمده از همه کس صلوات قبول است. حالا اگر کسی نمازش پر از صلوات باشد، در رکوع و سجود و قنوت نمازش صلوات بفرستد، چون صلوات از همه کس قبول است پس نماز این فرد هم قبول است.

دوستی داشتم که شهید شد، وی تمام قنوتش صلوات بود و من هم از او یاد گرفتم. حالا اگر یک چنین قنوتی خواندید دیگر یقین دارید که این قنوت به خاطر صلوات قبول است، چون گفتند صلوات از همه قبول است.

حالا چه بهتر زندگی آدم همه اش پر از صلوات باشد و به هر مناسبتی صلوات بفرستد.

اهمیت صلوات شعبانیه در کلام آیت الله جاودان

حالا در بین دعاهایی که در ماه شعبان خواندن آن سفارش شده است، یکی از آنها صلوات شعبانیه است که این صلوات فوق العاده است و حرف های خیلی ممتازی در آن است که اگر آدم توفیق داشته باشد هر روز اول ظهر این صلوات شعبانیه را بخوانید خیلی عالی است.

آباد کردن قلب با طاعت خدا

یکی از فراز های صلوات شعبانیه: « اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اعْمُرْ قَلْبِی بِطَاعَتِکَ؛ خدایا! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و دلم را با طاعتت آباد کن »؛ است. و اعمر یعنی آبادان کردن در مقابل خراب است. یعنی قلبتان را آباد کنید.

حالا اصلا این قلب کجاست؟ نقل است که فردی خدمت امام معصوم(ع) می رسد و می گوید شما از آخرت، مرگ و قیامت و حساب و کتاب حرف می زنید حال خوشی برای من پیدا می شود اما وقتی از خدمت شما می روم و به خانه و نزد زن و بچه هستم دیگر آن حال خوش نیست. امام فرمود آن حالات خوش را اگر همیشه داشتی ملائکه با تو مصاحفه می کرد اما چون آن لحظه نزد ما هستی و در محضر ما هستی، قلب شما دارد زندگی می کند اما بعد که می روید دیگر این قلب زندگی ندارد مثل یک کهنه پاره یک گوشه افتاده است و هیچ حرکتی ندارد. متاسفانه اغلب اوقات قلب ما این چنین است.

اصلاح قلب و ضرورت آن

زندگی را عادی سپری نکنید در تلاش برای اصلاح نفس خودتان کار کنید. قلب ما الان یک خرابه است، در آن صد جور مار و مور وجود دارد، و یک روز هم باید جواب تمام این خرابی ها و این بدی را در آخرت بدهیم. روز اول که متولد شدیم به ما یک قلب سالم و درست دادند و خراب هم نبود، اما به مرور آن را خراب کردیم. اگر یک تربیت درست و خوبی نصیب ما می شد این قلب سالم می ماند و مرگ هم برای ما مانند آن نوجوان ۱۳ ساله عاشورایی بود که فرمود برای من از عسل شیرین تر است. او به خاطر یک تربیت خوب به این درجه رسیده بود و ما نیز اگر چنین تربیتی پیدا می کردیم قلب ما چنین نبود. در تربیت هم پدر شما خیلی دلش به حال شما سوخته و شما را به یک دبستان و مدرسه خوب برده است.

چیزهایی که با یک بار دیدن یک عمر خرابی به بار می آرود

اما نکته مهم در تربیت این است که اگر آدم یک چیزهایی را فقط یکبار ببیند واسه یک عمر خراب شدنش کافی است و به راحتی دیگر نمی شود این خرابی را پاک کرد.

خطر یک فیلم برای یک بچه / برای بچه ها موبایل تهیه نکنید

اصلا پدر و مادر ها به چه مناسبتی برای بچه های خود موبایل تهیه می کنند، آن هم گوشی موبایلی که پیشرفته هم است و همه امکانات و ابزارهایی که ساده ترین آنها بلوتوث است دارد.

دشمن هم که بیکار نیست برای خراب کردن فرزندان ما یک فیلم می سازد که با همین بلوتوث به دست فرزند ما می رسد و برای خراب کردن ابدی او همین یک فیلم کافی است، و در یک لحظه بچه این فیلم را می بیند و تا یک عمر خراب شده است.

نمونه ای از اطاعت پذیری

اطاعت پذیری را از خانه شروع کنید، شما جوانان که رفتید حسینیه اما مادر شما می گوید ساعت نه و نیم باید به منزل برگردید، اما شما دلتان می خواهد همچنان بمانید اما اینجا باید اطاعت مادرت را انجام بدهید تا با این تمرین اطاعت قلب اصلاح شود و هر چه زودتر انسان برای اصلاح قلب کار کند، زودتر موفق است. و آدم باید این طاعت را مداومت کند.

به فرض شما یک شب سحر برای نماز شب بیدار شدید خوب این اطاعت است و خوب است اما یک شب کافی نیست.

اگر قلب اصلاح شود، آدم به جایی می رسد که همه چیز این عالم بر اساس میل او است.

شغل های جهنمی

بعضی شغل ها جهنم است

راه اصلاح قلب

راهی اصلاح قلب کمی سخت است اما شدنی است، باید مواظبت کرد، مواظب چشم، زبان، گوش و حتی غذای خود باشید. بدانید غذا خیلی مهم است، اگر یک غذای حرام بخورید تا ۴۰ روز نماز قبول نمی شود.

صله رحم حرام

حتی اگر جایی می خواهید صله رحم بروید، و این جا منزل رحم بزرگ فامیل است و همه فامیل هم آنجا جمع شده اند ولی هر کس هر چیزی می خواهد آنجا می گوید، یکی دروغ می گوید و دیگری غیبت و مجلس بدین شکل است، لذا رفتن به چنین صله رحمی حرام است در واقع این صله رحم نیست بلکه قطع رحم است.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید