کد خبر : 3076
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 فروردین 1397 - 11:48
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای دستورات پیامبرص در بحث محارم / دو راه دفع عذاب در جامعه بسته هستند

دستورات پیامبرص در بحث محارم / دو راه دفع عذاب در جامعه

آیت الله احدی در این جلسه به بیان دستورات سلوکی پیامبر(ص) در بحث محارم پرداختند و سه عامل دشمنی بین مردم را بیان نمودند و همچنین به دو چیز که باعث عذاب جامعه نمی شود اشاراتی فرمودند که در ادامه می آید.

[box type=”shadow” ]آیت الله احدی در این جلسه به بیان دستورات سلوکی پیامبر(ص) در بحث محارم پرداختند و سه عامل دشمنی بین مردم را بیان نمودند و همچنین به دو چیز که باعث عذاب جامعه نمی شود اشاراتی فرمودند که در ادامه می آید. [/box]

بسم الله الرحمان الرحیم

جمعه شبها بعد از نماز مغرب و عشاء جلسه هفتگی درس اخلاقبا محوریت نهج البلاغه آیت الله شیخ مهدی احدی در مسجد الزهرا(س) تهران برگزار می شود و توفیق جمعه این هفته ۲۴ فروردین ماه ۱۳۹۶ در این جلسه شرکت کنم. جمعه این هفته مقارن بود با شب مبعث پیامبر اکرم(ص) و محور بیانات آیت الله احدی در این جلسه در خصوص پیامبر(ص) بود.

محوریت بحث آیت الله احدی در این جلسه: درباره مبارزه پیامبر(ص) با سه تعصب اعتقادی، سیاسی، اخلاقی که پیامبر(ص)؛  دو چیزی که وجود آن در جامعه باعث رفع عذاب می شود؛ دستورات سلوکی پیامبر(ص) در بحث محارم؛ سه عامل دشمنی بین مردم و همچنین چگونگی رفع مشکلات با اتصال و نذر اهل بیت(ع)

اینک در ادامه گزیده ای از یاداشت هایم از این جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیزی می کنم که امکان شرکت در این جلسه را نداشتید، باشد که از این طریق شما عزیزان نیز بی نصیب از این جلسه نشوید.

پیامبر آیت الله احدی درس اخلاق پیامبر

مشروح بیانات آیت الله احدی به شرح زیر است:

مبارزه پیامبر(ص) با سه تعصب بی جای جاهلیت

آیت الله مهدی احدی، فرمودند: از دیدگاه قرآن پیامبر(ص) با سه حمیت اعتقادی، سیاسی، اخلاقی مبارزه کرد و در نهج البلاغه نیز به این سه مسئله اشاره شده است. همچنین بارها نیز هشدار دادند که مجددا این سه مسئله تکرار می شود و آیندگان باید حواسشان جمع باشد.

حمیت اعتقادی این است که تعصب بی جا در عقاید داشتند، و در قرآن هم آمده که حمیه الجاهلیه الأولى. بنابراین پیامبر(ص) در این مسئله سخت مبارزه کرد که تقریبا ۱۳ سال در مکه مخفیانه و ۳ سال علنی به مبارزه پرداخت و بعد از آن هم به مدینه تبعید شدند. در بحث سیاسی هم مشکلی که پیامبر(ص) داشت این بود که می گفتند حکومت و منطقه ای به تو می دهیم اما دین را سیاسی نکن و در مسائل حکومتی دخالت نکن. و در بحث اخلاقی هم پیامبر(ص) خیلی کار کرد و زحمت کشید. و هر سه را اسمش را گذاشتند تبرج.

این سه موضوع سیاسی، اعتقادی و اخلاقی را برج سازی کردند ، دیدید که ساختمان هایی را برج می سازند و این ساختمان  ها از دور پیدا هستند اما خیلی از این برج نشین ها در آن خسته هستند و منتظر پنج شنبه و جمعه که به بیرون از این برج ها بروند، در واقع در این سه موضوع مردم را به برج نشینی بردند.اسلام ساز و آوازو رقص را تعبیر به برج نشینی می داند که در آن آرامشی نیست ولی طرف فکر می کند در آن آرامش است.

در نهج البلاغه هم آمده که پیامبر(ص) آمد تا مردم را از بندگی مردم به بندگی خدا ببرد، و از اطاعت مردم به اطاعت خدا دعوت کند. و حتی در منبر هم که سخنرانی می کرد می فرمود من حق ندارم شما مردم را به خودم دعوت کنم. و حتی در نماز شب هم به خدا می گفت آیا می شد مرا خلق نمی کردی؟ چون هر کجا اسم خداوند است اسم من هم هست و من قابل نیستم که اسمم کنار اسم خدا باشد.

تجلی پیامبر(ص) بالا بود، در روز حج الوداع ۱۲۰ هزار حاجی را جلوی خودش دید و بدون بلندگو صحبت کرد که صدای حضرت به همه رسید، چون او مانند خورشید بود و وقتی خورشید می تابد به همه جا می رسد. بنابراین تجلی پیامبر(ص) بالا است، و باغبان کسی نیست که زمینی آماده را به او بدهند بلکه باغبان کسی است که زمین خار و خاشاک را درست می کند و از آن محصول در می آورد.

شناخت پیامبر(ص)  با قصه و داستان حاصل نمی شود

آیت الله احدی درباره شناخت پیامبر(ص) تذکر دادند: تفکرتان را رحمانی کنید، پیامبر(ص) را به قصه و داستان مطالعه نکنید، بدانید که ایشان رکن عالم هستی است و یک آدم معمولی نیست، پس به ایشان معرفت پیدا کنید و عشق بورزید.

دو چیز که باعث می شود عذاب نشوید

آیت الله احدی در ادامه با بیان اینکه دو چیز اگر در جامعه باشد آن جامعه عذاب نمی شود، اظهار داشتند:  پیامبر(ص) فرمود دو چیز را حفظ کنید، یکی وجود مرا و دیگری استغفار کردن را که با حفظ این دو چیز عذاب نمی شوید. پس تا زمانی که پیامبر(ص) در جمع شما است عذاب نمی شود و دوم هم تا زمانی که شما در استغفار باشید باز هم عذاب نمی شوید.

مراقب باشید انس با طبیعت شما را تاریک نکند

تجلی معنویت در انسان نبوغی ایجاد می کند که باعث می شود هم خودتان، هم فرزندان و هم جامعه آرام شود اما هر چه در طبیعت گشت و گذار کنید، میلیاردها خرج می کنید و سفر شمال و دریا می روید، بدانید در آن آرامشی نیست هر چند نمی گویم تفریح نکنید اما به این صورت درست نیست. اتفاقا در قرآن سوره نحل بحث تفریح آمده است اما در عین حال می گوید من در شما دو حس می گذارم که حس زیبایی و حس قدرشناسی و تشکر از خدا است. ما حس زیبایی را می گیریم اما حس قدرشناسی را نمی گیریم در حالی که هر دو با هم هستند.

اعتکاف امسال یک ۱۳ بدر آمد و شما اصلا اعتکاف را ندیدید، دیگر سحر را ندیدید مراقب باشید تاریک نشوید بدانید که رایحه طیبه کنار می رود. مرحوم حسینقلی همدانی در اعتکاف ۵ هزار معتکف داشت و خیلی عجیب است که اینها یک عالمی دارند که عالمشان فوق العاده است.

دستورات سلوکی پیامبر(ص) در بحث محارم

آیت الله احدی در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به دستورات سلوکی پیامبر(ص) اظهار کردند: پیامبر(ص) معنویت را قدرتمند کرد و هیچ کس نمی توانست عرصه معنوی را این جور قوی کند. ایشان در دستورات سلوکی خود محارم را دو قسم کردند. یک قسم آنیه یعنی این کار در جا حرام است و اگر برای شما این کار حرام اتفاق افتاد، این کار زمان بر نیست بلکه یک دفعه و آنی اتفاق می افتد مانند زنا کردن.

و قسم دوممحارم، زمانیه است که زمان می برد تا این کار حرام انجام شود، و این قسم به سه قسمت قلبیه، ترسیمیه و فعلیه تقسیم می شود. در قلبیه این قدر این گناه در اطراف شما دور می زند تا وارد قلب شما می شود، مثلا یک بار از نگاه می آید، بار دیگر از زبان می آید، بار دیگر از بدن تا بالاخره وارد قلب شود. بنابراین برخی گناهان زمان بر است، مثلا طرف ۶ سال به مسجد می آید و مسجدی است اما یک دفعه قطع می کند و می رود این ربطی به مسجد نداشته بلکه یک گناه زمان دار در وجودش بوده است.

گناه ترسیمیه هم به نوع گناهی گفته می شود که اسم گناهان را خوب می شناسد و ممکن است انجام ندهد مثل اختلاط زن و مرد و شب نشینی؛ و گناه فعلیه هم گناهی است که هم اکنون در حال انجام دادن است. مرحوم فخر الم حققین فتوا داد و گفت هر کس که فوت کرد قبل از تقسیم ارث، بدهکاری ها و دیون او را جدا کنید که گناه زمانیه است، حتی خمس و زکاتش را هم بدهید بعد ارث را تقسیم کنید.

برای رفع مشکلات نذر اهل بیت(ع) کنید

ما اگر خودمان بخواهیم می شود گناه نکرد و معصیتی انجام نداد، خودتان را به اهل بیت(ع) عرضه کنید، بدانید آنها مشکلتان را حل می کنند، حتی شده نذر کنید تا آن مشکل حل شود و در نذر هم حتما نیاز نیست چیز زیادی باشد حتی به یک نان و پنیر و خرمای ساده هم می شود نذر کرد.

مردمی که با هم دشمن هستند و می گویند دوست هستیم!

آیت الله احدی در بخش پایانی سخنانش به علت اینکه چرا مردم با هم دشمن هستند، اظهار کردند: پیامبر(ص) فرمودند هر وقت سه چیز در بین شما اتفاق بیفتد مردم دشمن همدیگر هستند و اسمش را گذاشتند دوست همدیگر هستیم. اولین چیز ترک توبه است، اگر گناه علنی شد و بعد هم قهقهه زدندو خندیدند آن جامعه دیگر مهربان و خوش اخلاق نیست و مردمش با همدیگر دشمن هستند. دوم چیز ترک نهی از منکر است که اگر در یک جامعه نهی از منکر نشود، آن جامعه به هم مهر ندارند. چون می بینند این فرد بی دین می شود، دزد می شود و آنها چیزی نمی گویند، پس معلوم است دوستش هم ندارد. و سوم جامعه ای که اشک سحر ندارد در آن جامعه محبت نیست. چون دلها قفل می شود.

 

پدیدآورنده:
به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

انتشار در:
ایکنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید