کد خبر : 3071
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 فروردین 1397 - 22:01
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای توصیه آیت الله قرهی برای ماه های رجب، شعبان، رمضان بسته هستند

توصیه آیت الله قرهی برای ماه های رجب، شعبان، رمضان

حضرت آیت الله قرهی برای درک بهتر ماه رمضان توصیه های برای ماه های رجب، شعبان و رمضان نمودند تا با رعایت آن ها ورود خوبی برای ماه رمضان داشته باشیم و بتوانیم به یک ضیافت الله واقعی برسیم.

[box type=”shadow” ]حضرت آیت الله قرهی برای درک بهتر ماه رمضان توصیه های برای ماه های رجب، شعبان و رمضان نمودند تا با رعایت آن ها ورود خوبی برای ماه رمضان داشته باشیم و بتوانیم به یک ضیافت الله واقعی برسیم.[/box]

بسم الله الرحمان الرحیم

جلسه ماهیانه فروردین ماه یک جمع محبین اهل بیت(ع) در جنوب شهر تهران، شامگاه پنج شنبه  با سخنرانی آیت الله قرهی برگزار شد و توفیق شد در این جلسه حضور یابم و از محضر و فرمایشات حضرت استاد آیت الله قرهی بهره مند شوم.

حضور آیت الله قرهی با وضعیت شدید بیماری و کسالت و درسی که از ایشان گرفتم

آیت الله حاج آقا روح الله قرهی با توجه به اینکه جهت سخنرانی این مراسم از قبل با بانی آن قول داده بودند با وجود بیماری و کسالت شدیدی که داشتند به قول خود عمل کردند و در این مراسم شرکت نمودند. آثار بیماری و کسالت آیت الله قرهی به حدی بود که عموم متوجه وضعیت جسمی و کسالت ایشان شدند. و اولین درسی که در این مجلس آموختم این بود که حضرت استاد با این وضع شدید بیماری و کسالت جسمی که داشتند خُلف وعده نکردند و تشریف آوردند. مشکل ریه و تنفس ایشان در حین سخنرانی کاملا مشخص بود که با چه کسالتی ایشان به عضق اهل بیت(ع) و وفای به عهد خود را از حکیمیه تهران به جنوب شهر سمت میدان خراسان رسانده بودند.

هر چند متاسفانه بعد از این جلسه به علت شدت بیماری و جراحات جنگی ناشی از جنگ تحمیلی ایشان در بیمارستان بستری شدند که از خداوند متعال شفا و بهبودی ایشان را درخواست می نمایم. و مهمان دیگر این جلسه حضرت آیت الله زابلی از اساتید اخلاق شهر تهران بودند که ایشان هم با کسالت و کهولت سن در این مجلس حضور یافته بودند.

و اما بیانات حضرت آیت الله قرهی در این جلسه حول محور ماه رجب، شعبان و رمضان بود که معظم له توصیه هایی برای این سه ماه فرمودند که جهت ورود به ضیافت الله و درک ماه رمضان بهره بردن عبادی از ماه های رجب و شعبان لازم و شرط ورود به ماه رمضان است. اینک در ادامه مشروح بیانات حضرت آیت الله قرهی در این جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیزی می نمایم که امکان شرکت در این جلسه را نداشتید، ان شاءالله از این طریق شما نیز بی بهره نباشید.

درخواست دعا جهت بهبودی و شفای آیت الله قرهی

و در انتها از شما عزیزان درخواست می نمایمف جهت شفای همه بیماران اسلام خصوصا حضرت آیت الله قرهی ۷۰ مرتبه سوره حمد را قرائت نمایید، تا ان شاء الله خداوند به این عالم فرزانه بهبودی و شفای کامل عنایت نماید و باز مجدد از محضرشان بهره مند گردیم.

رمضان توصیه رجب روزه آیت الله قرهی‬‎

مشروح بیانات آیت الله قرهی به شرح زیر است:

رجب، ماه آمرزش و استغفار از گناه

ماه رجب المرجب است، رجب‌المرجب ماه آمرزش گناهان، ماه استغفار، ماه انابه و ماه توبه است؛ ماهی است که انسان برای ضیافت الله خود را آماده می‌کند. پیامبر اکرم(ص) در خطبه روز جمعه آخر شعبان به لسان مبارکشان این گونه فرمودند که «برای ضیافت الله دعوت شده‌اید».

پاک شدن در رجب جهت ورود به مهمانی در رمضان

 انسان وقتی می‌خواهد به مهمانی برود، او را دعوت کرده‌اند و گاهی حتی برای رفتن به مهمانی به او کارت دعوت هم می‌دهند، اما انسان با همان لباس معمولی و لباس کارش به این مهمانی نمی‌رود. مثلا فردی که مکانیک است با لباس کارش به مهمانی نمی‌رود، بلکه به منزل می‌آید، استحمام می‌کند و لباس نو می‌پوشد و سپس به مهمانی می‌رود.

ما هم برای رفتن به مهمانی خدا در ماه مبارک رمضان باید خودمان را پاک کنیم و تمیز به این ضیافت الهی برویم، ماه رجب هم این فرصت را فراهم کرده که در این ماه از گناهان خود را شستشو دهیم، برای همین فرمودند زیاد در این ماه استغفار کنید، این لباس چرک گناه که وجود انسان را گرفته است، با استغفار و توبه از تن در بیاورید و در ماه شعبان لباس تقوا را به تن بپوشید و سپس به مهمانی خدا در ماه مبارک رمضان وارد شوید. بنابراین این سه ماه عجیب به هم وصل هستند.

توبه حقیقی برای ورود به رمضان

خدا کند از خواب غفلت بیدار شویم که بتوانیم ماه رمضان را درک کنیم، خدا کند این گناهان در این ماه رجب شسته شود، باید در این ماه رجب، استغفار حقیقی و توبه حقیقی داشته باشیم. خداوند متعال با ما بنده ها فرق دارد، ما اگر خطای کسی را ببینیم تا به همه نگوییم دست بر نمی داریم، اما خدای متعال ما را می آمرزد. پس به حقیقیت در خانه خدا توبه و استغفار کنید تا بتوانید وارد ماه رمضان شوید.

درخواست کمک از خدا برای گناه نکردن

 تا می توانید در ماه رجب طلب مغفرت و آمرزش از خدا داشته باشید، همین که انسان بگوید توبه کردم و توبه اش حقیقی باشد کار تمام است، همین که گفت اشتباه کردم خدا هم عنایت می کند. بعد هم از خدا بخواهید یک عصمتی مرحمت کند که مرا نگه دارد و از گناه در کند، بگویید خدایا من قادر نیستم خودم را کنترل کنم، همه چیز دست توست و اگر نتوانستم عبد باشم مخلوقت که هستم، پس خودت مرا حفظ کن. مقدمه ضیافت الله ماه رجب است، در این ماه بیشتر دعا و استغفار کنید و از خدا بخواهید که شما را ببخشد، بدانید که خدا هم خیلی کریم است. حتی کسی که معرفتی به خدا ندارد با خداوند به او نیز نعمتش را اعطا می کند، این قدر کریم است، اصلا خداوند قابل قیاس با کسی نیست، او ذو الجلال و الکرام و ارحم اراحمین است.

تکرار دعای روز اول ماه رمضان در تمام روزهای این ماه

دعای روز اول ماه رمضان «اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ وَ قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَهِ الْغَافِلِینَ وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّی یَا عَافِیا عَنِ الْمُجْرِمِینَ؛ خدایا در این روز روزه‌ام را چون روزه‌داران حقیقی و عبادتم را چون عبادت پرستندگان واقعی قرار ده. در این روز از خواب غفلت بیدارم کن و گناهانم را ببخش ای پروردگار جهانیان و از من در گذر ای آن که آمرزنده گنهکارانی» هر روز ماه مبارک رمضان بخوانید.

در این دعا می‌گوییم خداوند روزه مرا روزه روزه‌داران حقیقی قرار دهد، نه روزه کسانی که دهان را بسته‌اند و نخورده و نیاشامیدند. روزه مختلف است؛ روزه برخی صیام عام، صیام خاص، صیام خاص خاص، صیام خاص الخاصه است که صیام خاص الخاصه مختص معصومین است. پس در دعاهایتان از خدا بخواهید که صیام ما را صیام حقیقی و قیام ما را قیام حقیقی قرار دهد و سحرها با یاد خدا بلند شوید. بعضی‌ها مریضی صرع دارند و غش می‌کنند، و کمی آب به صورتشان می‌زنند و گاهی هم چند سیلی به صورتشان می‌زنند که بیدار شوند، این سیلی همان سیلی «نبهنی» است که ما از خواب غفلت بیدار شویم. نکند ماه رمضان بیاید و برود و ما جزء ضیافت‌الله نباشیم؟

فرق خیر و شر دنیا با آخرت

خداوند آن قدر کریم و ارحم الراحمین است که در جمع خیر و شر دنیا با آخرت فقط خیر آخرتش با دنیا فرق دارد و شر آخرت همان شر دنیا است، اما خیر آخرت خیر دنیا نیست، اگر در دنیا خیری انجام دادید مضاعف از آن است و در آخرت مرحمت زیادی بابت آن خیر به ما می کند و فضلش زیاد است، اما در شر آخرت خداوند همان شر دنیا را می بیند و بیشترش نمی کند در صورتی خیر دنیا را در آخرت بیشتر می کند. هر انسان با سواد و بی سواد، پیر و جوان این را خوب می فهمد و متوجه است که در خانه چه کسی برود، کسی که جدی به او عنایت می کند و او خدای اکرم الاکرمین است.

کسب لباس تقوا در ماه شعبان برای ورود به رمضان

در ماه شعبان عنوان شده که لباس تقوا کسب کنید، در این ماه دعاها و مناجاتی از جمله مناجات شعبانیه وارد شده است که این مناجات پر از معرفت است و غوغا می کند، که انسان با ارتباط با این دعا حال او تغییر می کند و محیای ورود به ماه مبارک رمضان می شود.

خواندن دعای تحویل سال در شب قدر / درخواست تحول حقیقی

بعضی از بزرگان و اعزه بیان می کنند در شب های قدر که تحول واقعی به وجود می آید، دعای تحویل سال را بخوانید، بعضی از ادعیه ماه شعبان هم اشاره به همین تحول دارد. گاهی بزرگان به ما یاد دادند و این چنین اشاره نمودند تا دیگران آن را یاد بگیرند و انجام دهند. در ماه رجب گناهان شسته می شود و تازه حال انسان تقویت پیدا می کند و در ماه شعبان باید حال انسان تحول پیدا کند، بنابراین یکی از نکاتی مهم در قبل از ورود به ضیافت الله درخواست تحول حقیقی است، ما خود به تنهایی نمی توانیم اما باید از خدا درخواست کرد که این تحول حقیقی در ما ایجاد کند.

چرا ماه رمضان هر سال تکرار می شود

تکرار هر ساله ماه رمضان به خاطر این است که کسانی که در این ضیافت الهی نیامده اند و یا اگر آمدند فقط دهان خود را از غذا خوردن و آب نوشیدن بستند ولی اعضا و جوارح آن ها روزه نبود، بتوانند در این ماه رمضان جدید به آن فیض اصلی از ضیافت الله برسند. در مهمانی ها به انسان طعام می دهند اما در مهمانی الهی به انسان طعام نمی دهند تازه می گویند باید از اذان صبح تا اذان مغرب چیزی هم نخورید و نیاشامید، به خاطر این که می خواهند چیزی بهتری بدهند این ها را از ما میگیرند، این طعام رزق مادی است اما می خواهند به ما رزق حقیقی بدهند.

کسانی که دائما در ضیافت الهی هستند

بنابراین وقتی کسی به این ضیافت الهی وارد شود نه میزبان مهمانش را بیرون می کند ونه مهمان از این مهمانی بیرون می رود، این جور نیست که ماه رمضان تمام شود بلکه تازه ماه رمضان آغاز ضیافت الله چنین فردی است که به حقیقت این ضیافت دست یافته است. و اگر این فرد از ماه رمضان هم بیرون بیاید دیگر همه حالات ماه رمضان را حفظ می کند، در بین خلق است اما قلبش با خدای عالم است. حالا آیا چنین ماه رمضانی را داشته اید؟ چنین فردی همان طور که در ماه رمضان مراقبت می کرده است، مواظب چشم و گوش و زبانش بوده که گناه نکند، این مراقبش باز هم ادامه داد و دیگر دائما در ضیافت الهی است.

آیت الله شیخ احمد مقدس اردبیلی آخر عمرش به یکی از بزرگان فرموده بود برای ورود به ماه رمضان برای من دعوت انامه کتبی در پاکتی از نور آورده بودند. بنابراین وقتی آن مهمان مزه این مهمانی را چشید دیگر از این مهمانی بیرون نمی رود. پس از خدا بخواهیم که خدا یک ماه رمضان خوب برای ما قرار دهد، بعد هم اگر جانمان را گرفت گرفت چون به یک ماه رمضان خوب رسیده ایم.

وقتی که بزرگان برای طول عمرشان دعا می کردند

بزرگان برای طول عمرشان دعا نمی کردند، اما وقتی به ماه رجب می رسیدند می گفتند خدایا حالا که لطف کردید ما را زنده نگه داشتید جان ما را نگیرید و لطف کنید و اجازه دهید به ماه رمضان برسیم و ماه رمضان را درک کنیم، ما هم بخواهیم که چنین بشویم.

لیالی قدر اوج ماه رمضان و امضاء امورات توسط امام زمان(عج)

اوج ماه رمضان لیالی قدر است و در این لیالی قدر امورات باید به محضر امام زمان(عج) برسد و آقاجان آن را امضاء کنند، پس همانطور که قبلا گفته شد هر ساعت یاد امام زمان(عج) باشید و دعای سلامتی حضرت را بخوانید و همین طور آخر شب هم دقایقی با آقا جان حرف بزنید که ارتباط با آقاجان باعث می شود همه مشکلات شما حل شود.

امام زمان(عج) تجلی گاه تمام اسماءالله

به آقاجان بگو خراب کردم شما درستش کنید آقاجان شما می دانید چه کرده ام اعمال به دست شما می رسد، بدانید امام زمان(عج) تجلی گاه تمام اسماء خداوند است و اگر هیچ کسی به ما کمک نکند کمک آقاجان کافی است، اما خلق نمی فهمند و متوجه نمی شوند. حداقل شما محبین توبه کنید و نگویید ما گناهکاریم دیگر نمی شود بدانید که آقا جان همه را می خرد با این که ما گناهکاریم آقاجان جواب ما را هم می دهد پس همواره به آقاجان توسل داشته باشید.

نکته بعد آقاجان را به جان مادرش حضرت نرجس خاتون(س) قسم دهید که باعث می شود حضرت عنایت کند و عجیب محبت به مادرشان حضرت نرجس(س) دارند. آقا را به مادرش قسم بدهید و سعی کنید حتما چند قطره اشک هم برزید، و همینطور آقا را به جان عمه جانشان حضرت زینب(س) هم قسم بدهید که خیلی عجیب است و گره گشایی می کند.

پدیدآورنده:

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

انتشار:
ایکنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید