کد خبر : 30615
تاریخ انتشار : شنبه 26 تیر 1400 - 23:13
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای رفع بهترین حالت قلب/ اهمیت زنده کردن دل در سلوک بسته هستند

رفع بهترین حالت قلب/ اهمیت زنده کردن دل در سلوک

رفع بهترین حالت قلب/ اهمیت زنده کردن دل در سلوک

آیت الله تقوایی در این جلسه نکاتی را درباره اهمیت زنده کردن دل و بیداری حیات بیان نمودند و بهترین حالت قلب را حالت رفع دانستند و در ادامه به تأثیر جماعت در امور معنوی پرداختند.

آیت الله تقوایی بهترین حالت قلب/ اهمیت حیات و زنده کردن دل به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دست نوشته‌های معارفی امیرمحسن سلطان‌ احمدی (امسا): عصر جمعه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۰ توفیق شد از محضر آیت‌الله علیرضا تقوایی از استادان برجسته اخلاق و عرفان اسلامی بهره‌مند شوم و ایشان در این جلسه در ادامه مباحث علامات قلب نکاتی را درباره اهمیت زنده کردن دل و بیداری حیات و بهترین حالت قلب بیان کردند و سپس به تأثیر جماعت در امور معنوی پرداختند.

در ادامه یادداشت‌هایم از این جلسه تقدیم شما معارف جویان عزیز می‌گردد که شما نیز از این طریق بهره‌مند شوید.

بهترین حالت قلب

بحث ما درباره علامات قلب بود که به دو علامت رفع و فتح اشاره شد. البته باید همیشه قلب ما در حالت رفع باشد، اگر چه حالت فتح هم خوب است، اما مسلما بهتر این است که انسان قلبش حالت رفع داشته باشد.

دنبال اوج باشید نه غرق در روزمرگی

باید همیشه قلب را نشانه گرفت ولی خیلی افراد همت پستی دارند و به انجام امورات روزمرگی خود عادت کرده اند و به نحوی دچار روزمرگی شده اند و تا آخر عمر این کار و عمل را همینجور که عادت کرده اند، انجام می دهند و یک زندگی ماشینی دارند. اما در مقابل برخی روز به روز در اوج هستند و اوج می گیرند.

ما نیز باید قلب خود را برای تعالی و رشد آماده کنیم. در دعای مکارم الاخلاق از خداوند می خواهیم که خدایا نیت مرا بالاترین نیات قرار بده.

اما یک نکته خیلی مهم نیز هست و آن اینکه اگر نیت و قلب و فکر خود را متعالی کردید باید عمل را هم درست کنید و نباید تنبلی کرد. در عمل باید بالاترین راه را به سوی خدا پیمود و کسالت و سستی را هم کنار گذاشت تا به مقامات بالاتر برسید. اگر هم در ابتدا می بینید چیزی ندارید، غصه نخورید بلکه برای حرکت سریع تلاش کنید تا زودتر برسید.

ام الاسماء و اقانیم ثلاثه / اهمیت حیات و زنده کردن آن

اقانیم ثلاثه خیلی مهم است باید این اقانیم ثلاثه را زنده کرد؛ ریشه صفات الهی هفت اسم است که آن را ام الاسماء می گویند و عبارت است از: سمع، بصر، اراده، تکلم، حیات، قدرت، علم. و ریشه این هفت اسم، حیات و قدرت و علم است.

یکی از این اقانیم ثلاثه حیات است و ما باید آن را زنده کنیم، دل باید چنان زنده شود که عارف در زمانی که خدا در قلبش ندا می دهد طوری باشد که سلطنت قلبش به دست خدا افتاده باشد. از خدا بخواهید که سرپرستی دل شما را در تمام حالات وجودی برعهده بگیرد.

چگونه شب بیدار شویم؟

ما باید حیات خود را وسیع کنیم، یکی از علمای ربانی از ۱۵ سالگی نمازش قضا نمی شد، یعنی وی یک ارتباط با حی زنده داشت و دلش بیدار بوده است.

ما ضعیف هستیم و حیات و قلب ما نیز ضعیف است تا حدی که با خواندن دو رکعت نماز نافله ضعیف می شویم و نمی توانیم بخوانیم، یا اینکه ما شب نداریم و خواب هستیم اما بزرگان ما شب داشتند و اهل سحر بودند.

باید شب خود را زنده کنید، حالا چکار کنیم؟ عرفای قدیم می گفتند: حداقل هفته ای یک شب بیدار باشید و آن هم در شب جمعه بیدار شوید و یا اینکه به یک زیارت پیاده بروید و این قلب خود را بیدار و آماده کنید و سعه وجودی به آن بدهید.

چگونه اهل ذکر شویم؟ / بالاترین ذکر

ما اهل ذکر نیستیم اما امام باقر(علیه السلام) دائم در حال ذکر لا اله الا الله بودند که این بالاترین ذکرها است. حالا ما باید قلب و زبان و روح و فکر خود را برای ذکر و ذاکر بودن تمرین بدهیم که یکی از راه های آن نیز این است که غسل کنید و به یک زیارت پیاده بروید، ختم بردارید، زیارت عاشورا بخوانید و صد لعن و سلام را در مسیر پیاده روی زیارت بگویید و اینگونه خود را تربیت و آماده کنید.

اهمیت زنده کردن دل و بیداری حیات

مرحوم فاضل دربندی می نویسد: من غذا که می خوردم این قدر عاشق امام حسین(علیه السلام) بودم که گریه من موقع غذا خوردن هم قطع نمی شد و گریه من با غذا و آب مخلوط می شد. بعد خانمم اعتراض می کرد و می گفتم نمیتوانم مگر نمی دانی با امام حسین(علیه السلام) چکار کردند؟!

ببینید وی چه قلبی داشته که حی بوده است یعنی حیات داشته است و ما باید دل را حی کنیم و به دل حیات بدهیم. یکی از جاهایی که به دل حیات می دهد همین مجالس اهل بیت(ع) است. اینقدر حیات دل مهم است که اهل بیت(ع) دستورالعمل و ذکر برای آن می دادند.

ذکری برای زنده کردن دل

در مفاتیح ذکری برای زنده کردن دل آمده است که در قدیم این ذکر را به دوستانی که می خواستند دلشان زنده شود توصیه می شد و آن این است که بگوید: « یَا حَیُّ یَا قَیُّوْمُ یَا لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ، أَسْأَلُکَ أَنْ تُحْیِیَ قَلْبِی، اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ. ای زنده‌، ای پاینده‌ای که نیست معبودی جز تو، از تو می‌خواهم که زنده گردانی دلم را، خدایا درود فرست بر محمّد و خاندانش.»

قلبی که حالت رفع و حالت فتح داشته باشد دیگر دل مرده نیست و چنین دلی دل مرده نیست. سعی کنید در اجتماعات مسلمین حضور داشته باشید تا دل شما زنده شود، مساجد یکی از این مکان ها است که دل زنده می شود.

توسل به امام حسین(علیه السلام) برای رهایی از اسارت نفس

ما گرفتار یک لقمه نان پست این دنیا هستیم و اسیر شده ایم ولی باید بند این اسارت را پاره کرد که بهترین کسی که می تواند این بند را پاره کند، امام حسین(علیه السلام) است. تجربه ای که دارم کسی مثل حضرت ندیدم و کشتی امام حسین(علیه السلام) اسرع و اوسع است.

شیخ بهایی و دیدن امام زمان(عج)

برای رسیدن به مقامات بالا نیاز به مقام ظاهری نیست بلکه لازمه آن تف کردن به این دنیای پست است. شیخ بهایی از بزرگترین علمای ما است که وی با علوم غریبه امام زمان(عج) را پیدا می کرد و خدمت حضرت مشرف می شد.

اما یک روز حضرت دستش را گرفت و او را به داخل بازار و پیش یک پیرمرد پینه دوز برد که مردم صف کشیده بودند تا کفش های خود را درست کنند و حضرت هم در صف ایستاد تا نوبتشان برسد و این پیرمرد را ببینید، بعد از اینکه با این پیرمرد دیدار کردند به شیخ بهایی گفتند: یک کاری کن که برای دیدن تو در صف بایستیم نه اینکه با علوم غریبه به زور ما را پیدا کنی، بلکه دلت را طوری کن که ما پیشت بیاییم.

شما هم می خواهید امام زمان(عج) را ببینید زحمت دارد و تلاش می خواهد، باید عمل خود را درست کنید.

هفت مرتبه وجودی

ما یک مراتب وجودی داریم که هفت مرتبه است و شامل نفس، عقل، روح، قلب، سِر، خفی، اخفا است که این هفت مرتبه همه باید الهی شود. بعد هر کدام یک ذکری دارد و چه جور باید مشغول خدا شود و همه باید در یک راستا قرار بگیرند که همه ابعاد وجودی ما باید مظهر حی شود.

خداوند بی نهایت در بی نهایت اسماء و صفات دارد که در جوشن کبیر فقط هزار اسم و صفت آمده است. اگر قلب شما زنده شد تمام اسماء و صفات خدا در قلب شما تجلی می کند و اگر قلب زنده شد بر تمام عالم محیط می شوید.

رسیدن به قدرت الهی با سعی و تلاش

قلب باید مظهر تجلی خدا شود. انسان اول باید با تهذیب قلب به علوم لدونی و ظاهری برسد و باید برای این کار زحمت کشید و دوم قدرت است و باید قلب انسان محل تجلی قدرت خدا باشد.

به این معنا که همین بدن او قوی باشد و ورزشکار باشد و سستی نداشته باشد که این درجه ضعیف این قدرت است اما درجه قوی آن این است که امام حسین(علیه السلام) به خاطر خواسته خودش شهید شد و گرنه یک عده رجاله نمی توانست امام را شهید کند چون امام وجه الله بود.

امام وجه الله است

امام وجه الله است کافی است فیض را قطع کند تمام عالم نابود شود و امام زمان(عج) نیز کافی است نفس به این عالم ندهد تا عالم نابود شود چون امام نفس فیض الهی است و اراده آنها اراده خدا است چون محل تجلی تمام اسماء و صفات خداوند هستند.

شما در این راه بروید بقیه راه را آنها شما را می برند. ما نباید به کم قانع باشیم و باید در عمل هم دنبال رسیدن به بی نهایت باشیم، اگر در درس خواندن خسته اید درس بخوانید به حوزه بروید و در جمع باشید چون در جمع اهل بیت(ع) نیز حضور دارند. جماعت محل تجلی خدا است سعی کنید زندگی خود را در جماعت قرار بدهید.

خود را در جماعات معنوی قرار دهید

این اوضاع کرونا کلاس های مجازی شده است اما کلاس آنلاین یعنی کلاس مرگ باید کلاس حی باشد چون خیلی فرق است در جلسات حضوری امام زمان(عج) و اهل بیت(ع) حضور دارند و مجلس ذکر آنها مجلس اهل بیت(ع) است و طبق روایات حضرات معصومین در این جلسات حضور پیدا می کنند، البته جلسات مجازی هم خوب است اما این فیض را ندارد.

خودتان را در معرض پیشرفت و در جمع قرار دهید که شما را می برند دست قدرت خداوند در جمع است که در روایات می فرماید: «یَدُ اللّهِ مَعَ الْجَماعَهِ». در زندگی شما یک لحظاتی برای وزیدن وزش باد رحمت الهی است که در عالم روحِ الله را می دمند که شما باید در چنین زمانی روح خود را در معرض دمیدن روح خدا قرار دهید.

قرآن نیز به چهار زمان اشاره نموده و می فرماید: «وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا ۖ وَمِنْ آنَاءِ اللَّیْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّکَ تَرْضَىٰ * پروردگارت را پیش از طلوع خورشید و پیش از غروب آن به پاکى بستاى. و در ساعات شب و اول و آخر روز تسبیح گوى. شاید خشنود گرد» (.آیه ۱۳۰ طه).

بنابراین در جماعت ها خود را در معرض جماعت قرار دهید که جماعت محل تجلی خداوند است. به نحوی  که درس و ورزش و نماز و عبادت و زندگی خود را در معرض جماعت قرار دهید.

پدیدآورنده:

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

www.soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید